Hi-End rør eller transistor? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd dette!:-D

Jeg har en musiker som kommer hjem til meg for å høre på platene han har vært med på som musiker(akustiske gitarer og el gitarer som hovedfelt pluss keyboard, vokal og koring) Han er også noen ganger ansvarlig for lydmiksen.

Han kommer hit fordi han synes lyden er veldig bra og det gir han muligheten til å analysere resultatene, vi hører også på råmiksene og sammenlikner med det endelige resultatet.

Så de snåle uttalelsene til Kjell B som slenges i hytt og pine stemmer ikke helt da.........

Som en annen her sa så er musikere ofte mest opptatt av musikk, ikke teknikk.

Jeg har også en venn som er profesjonell lydmikser, og han digger lyden jeg har på tross av moderne transistorer og mye uhumskheter.

Men det viktigste er at jeg liker den selv:-D :-D :-D

Utviklingen i verden går faktisk fremover, selv om noen alltid ønsker å mene det motsatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Etter å ha dissekert mye dyrt utstyr så vil jeg gå gjennom noen konklusjoner fra egne forsøk.

I moderne high-end har man det problemet å prøve å få en human gjengivelse av i utgangspunktet helt umusikalske elektroniske kretsløp, som altså produserer resonante effekter i det øvre register - en hard lys klang.

Dette oppnås etter det jeg har sett ved å innføre nye løsninger som skal maskere problemene - på følgende måte:

1) man setter inn elektrolyttkondensatorer i strømforsyninger og ellers med dårlige transient-egenskaper, så blir diskanten ikke så skarp, men fortsatt lys.

2) man setter inn massevis av ferrit-induktorer, angivelig for å stabilisere mot rf-innstråling, men disse induktorene har en sterk effekt på diskanten også - den blir dempet og mister detaljer, men virker samtidig mer tørr og klar.

3) man benytter bløte soft dome-materialer i diskant-elementene for å maskere detaljer i diskanten. Ødelegger alt som heter diskant-dynamikk - den luftighet vi hadde tidligere i diskanten forsvant etter 1980.

4) Man anbefaler bass-refleks høyttalere med relativt dårlig dempning av bass-elementet for å få presset frem litt mer fylde i bunnen.

Ja verden går fremover .... Og disse problemene bare fordi ingeniørene nekter å se tilbake og lære av fortiden. En transistorforsterker kan nemlig også lyde riktig godt.

Mht ferrit-induktorer - de som kjenner materien vil vite at disse benyttes i de kostbare Transparente-kablene til 100.000 kr. der en 5 krones stor ferrit gjør lyden.

Hva slags "dyrt" utstyr har du dissikert og modifisert?
    mange av argumentene dine holder ikke vann. Soft dome diskanter? en hel drøss med høyttalere bruker diamant, beryllium, titan, aluminium osv.
    Det finnes et utall lukkede kosntruksjoner som alle står på stereophiles A list.
    Mange produsenter velger en bassrefleks løsning fordi det gir mulighet for mer bunn i et relativt stuevennlig kabinett. ALL audio er kompromisser, slik er det bare.
    Tror du virkelig Krell, Theta, Ayre, Edge eller noen av de andre high-end solid state produsentene bare slenger på noen ferrit magneter?
    Jeg anbefaler at du kikker litt på hva som faktisk er inne i f.eks ML NO 434 store bilder finnes på mark levinsons hjemmeside, dårlig med ferritter på de bildene...
    Jeg kjenner musikere som spiller alle slags instrumenter, men hovedsakelig akustiske instrumenter som gitar, piano, trommer osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bedre informasjon fra deg Kjell B, og bra at du legger det frem som egne erfaringer og sannheter for deg, og husk at milliarder av mennesker har egne erfaringer, frie tanker og meninger som går på kryss av dine. (og mine) :-D

Folk har forskjellig tilnærming til de fleste ting i livet, dette gjelder også stereoanlegg og hvordan man får kick/blir glad/revet med eller rørt av musikken man hører på.
    Det er ikke sikkert Ferrit induktorer eller kabler er det som er viktig for andre selv om det er det for deg, andre kan ha større glede av nettopp en bassreflekskonstruksjon for å få mer fylde i bassen, eller at anlegget kan spille veldig høyt, mens andre parametre som oppløsning fremdeles er viktige men ikke DET VIKTIGSTE.

Du finner midbasselskere og dypbasselskere, diskantfreaks og øvremellomtonegærninger og nedremellomtonegærninger.

Alle disse har sansynligvis fokus på hele frekvensområdet, men med sin egen lille fetish som gir den rusen man selv er ute etter.:-D

Å si at sin egen smak/fetish er riktig og at alle andre tar feil og at verden er blitt lurt er vel egentlig å si at man har smak som ikke er veldig vanlig, men dermed sagt ikke feil på noen måte. Men de egenskapene du er ute etter i et lydanlegg blir ikke prioritert av mennesker flest, derfor konstrueres de fleste lydprodukter på en måte som du ikke liker, men slik de aller fleste mennesker liker.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Dette var bedre informasjon fra deg Kjell B, og bra at du legger det frem som egne erfaringer og sannheter for deg, og husk at milliarder av mennesker har egne erfaringer, frie tanker og meninger som går på kryss av dine. (og mine) :-D

Folk har forskjellig tilnærming til de fleste ting i livet, dette gjelder også stereoanlegg og hvordan man får kick/blir glad/revet med eller rørt av musikken man hører på.
    Det er ikke sikkert Ferrit induktorer eller kabler er det som er viktig for andre selv om det er det for deg, andre kan ha større glede av nettopp en bassreflekskonstruksjon for å få mer fylde i bassen, eller at anlegget kan spille veldig høyt, mens andre parametre som oppløsning fremdeles er viktige men ikke DET VIKTIGSTE.

Du finner midbasselskere og dypbasselskere, diskantfreaks og øvremellomtonegærninger og nedremellomtonegærninger.

Alle disse har sansynligvis fokus på hele frekvensområdet, men med sin egen lille fetish som gir den rusen man selv er ute etter.:-D

Å si at sin egen smak/fetish er riktig og at alle andre tar feil og at verden er blitt lurt er vel egentlig å si at man har smak som ikke er veldig vanlig, men dermed sagt ikke feil på noen måte. Men de egenskapene du er ute etter i et lydanlegg blir ikke prioritert av mennesker flest, derfor konstrueres de fleste lydprodukter på en måte som du ikke liker, men slik de aller fleste mennesker liker.
    Hærlig post Dag. denne gjør vi sticky
    Jeg er nok midbasselsker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få testet denne "musikk engelen" :-D din noe sted? (er veldig langt til Tromsø..... ) Hva er det som gjør at du har brukt akkurat den Rotel effekten som du bruker.(står ikke hvilken det er men...) Er det noe fiffig med den som er på den positive siden, sett/hørt med dine ører?

Jeg synes denne tråden burde legge opp til et treff der man setter opp rør og transistor anlegg og sammenligner lydsignaturen som disse frambringer. Hva skjer med lyden når man bytter ut en komponent etc. DET tror jeg ville blitt et utrolig interessant treff. I motsetning til all verdens dårlige messer der man egentlig ikke blir så veldig mye klokere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men fint - det er slike meninger vi trenger her. Jeg kan ikke definere tråden med "snåle" påstander, kune at det skal være topp-utstyr og topp lyd, som ikke alltid behøver å koste mye penger.

Du studerer fiolin. Skulle vært morsomt å vite hvilket transistor-anlegg du benytter som gjengir en fiolin realistisk - kunne du utdype her?

Men så sier du at du likevel vil ha rørutstyr.
    Der har vi den svært gode og billige Music Angel KT88 som må bestilles fra Hong Kong. Koster 4-5000 kr. levert her hjemme og er uten konkurranse mht pris/ytelse.

Altså på fiolin er jeg helt uhemmet dårlig, men jeg lærer har ikke holdt på så lenge. Men en ting jeg vet er at det er så veldig mye forskjellige lydsignaturer hva fiolin angår også at det nok ikke finnes noe fasitsvar på hva slags anlegg som høres mest realistisk ut her.

Hva min egen fiolin angår så er det kun en nybegynner fiolin og den har relativt rik, kanskje litt uhemmet.

Min mentor sa til meg:
    Jeg: Jaså, hva syns du? hvordan ligger nivået?
    Mentor: Fantastisk dårlig, men fantastisk bra! Har aldri hørt noen som spiller bedre etter 4 mnd i lære!

Rør er også fint, men liker godt fordelene med transistor!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjøper du selv - koster ikke mer enn en flybillett til Tromsø .....
    Det er selvfølgelig et alternativ, men generelt ønsker jeg å teste et produkt før jeg kjøper det... uansett om det ikke koster en formue...

Er ellers motstander av demo av egne ting - ...
    For en kjedelig hobby dette hadde vært om alle skulle ha denne holdningen...?

fikk besøk av noen high-end/data-venner som savnet skrikingen i øvre mellomtone - den du hører på hifi-messene, og mente det store anlegget lød noe ullent.
    Dem om det... det er vel helt uinteressant for deg så lenge du liker lyden du har?

Er ikke interessert i å få flere amatør-skriverier om eget anlegg.
    Noe nedlatende eller... det kunne jo tenkes at du fikk noen EKSPERTER på besøk også!

Men jeg opplever at alle uten unntak som jeg har hjulpet med ideer har kommet tilbake og sagt at det virker. Det er hovedpoenget mitt. Akkurat eksakt lyden hjemme er min egen.
    ...da skjønner jeg ikke hvor den steile holdningen ang demoer av anlegget ditt kommer fra...?

Men ingen regel uten unntak, så i noen tilfeller kan det skje. I Tromsø har vi heller lånt bort Music Angel til naboer, som alle har kjøpt den.
    Nok en grunn til å la andre høre anlegget ditt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er noe av det mest interessante uinteressante jeg har lest hittil på forumet tror jeg.

Dette gir like mye mening som å diskutere om rød er en penere farge enn blå!:???:

KjellB har unektelig mye fornuft i sine meninger, og sine kunnskaper, men er ikke verdens største diplomat - Enig i det Kjell

Jeg har selv gjennom mange år testet forholdsvis mye Hi-Fi - men da hovedsaklig i min egen og en kompis sin stue - der vi har klare referanser.

Å lytte, enten på messer, eller i butikkdemo, gir meg i beste fall en grov indikasjon på om jeg liker, eller ikke liker den lydkarakteren (gjengivelsen) som det aktuelle oppsettet gir. Å få noe mer ut av det = umulig.

Har derfor slept og bært mye ut og inn gjennom årene - og ofte dessverre med mye av samme resultat.
    Må dermed si meg enig med KjellB i at:
    Mye moderne Hi-Fi låter i MINE ører tynt, hardt og skarpt. Lite "musikalsk" om det er riktig uttrykk å bruke, der man ofte blir lyttende mer til detaljer og "unoter", enn å forsøke å nye musikken. De andre som ofte har deltatt i disse lytte/test situasjonene har samme oppfatning - uten at det tilskriver det noe fasit.
    Men - det er et tankekors - som også KjellB har vært inne på - at mange med relativt kostbar Hi-Fi, kontinuerlig skifter komponenter fordi de ikke er fornøyd med lyden og hele tiden søker etter det "bedre" - eller må ta i bruk allverdens ulike tweaks for å forsøke å bøte på det som er "feil".

Jeg har 0 peiling på de ulike tekniske aspektene som sikkert påvirker både det ene og det andre - kanskje heldigvis - for flere forståsegpåere (som det er mange av her) - er jeg BOMBESIKKER på at stoler mer på at "måler det teknisk bra, har bra data, er et anerkjent merke og er dyrt - ja da må det jo låte bra".
    Ikke undervurder den psykiske siden av dette. Vi mennesker er ganske enkle konstruksjoner når det kommer til hva vi påvirkes av og hvordan!

Jeg er kun satt opp med et par ører - som hører det de hører. Noe liker de og noe liker de ikke - og da totalt uavhengig av den tekniske siden, frekvensganger, komponenter med og uten metallfilm - eller diskanter av askeavkok for den del.

Måtte for "lang" tid tilbake gå til innkjøp av en Music Angel. Var vel av de 5 - 6 første som fikk en slik til norsk jord. Og lydmessig må jeg si meg enig med KjellB (selvom vi er sterkt uenige om enkelte andre sider ved denne forsterkeren) at du må blø pokker så mange ganger mer, for å finne frem til noe som gjør "alt" vesentlig bedre (eller mindre dårlig) enn denne.

Men smaken - og hva vi liker, er forskjellig - og umulig å enes om.

Det eneste man kan enes om, er at når det gjelder lydgjengivelse - ja, så finnes jo faktisk fasiten. Om man liker den - og om det er den man søker å oppnå. Tja - det er en annen sak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til mye låter dårlig på messer og at det ofte er hard lyd, skyldes først og fremst de akustiske forholdene. Meste parten av lyden vi hører er ikke direkte lyd fra høyttalerne, men reflektert lyd fra gulv, vegger og tak.

Jeg mener det er helt feil å sette elektronikk over akustikk. Akustikken har mange ganger mer og si. Med god akustikk, så vil det aller meste av elektronikk med ok kvalitet låte bra. Og nyere typer lydkorreksjon gjør nettopp noe med akustikken og totaltresultatet blir mye bedre enn uten. Spørsmålet er heller om lydkorreksjon kan erstatte akustiske tiltak. Jeg er ikke overbevist om det pr. dags dato og mener en kombinasjon av begge deler er det beste.

Kjell B.,
    Hva mener du forresten om nyere typer forsterker teknologi som f.eks ICE?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=orso]Grunnen til mye låter dårlig på messer og at det ofte er hard lyd, skyldes først og fremst de akustiske forholdene. Meste parten av lyden vi hører er ikke direkte lyd fra høyttalerne, men reflektert lyd fra gulv, vegger og tak.

Jeg mener det er helt feil å sette elektronikk over akustikk. Akustikken har mange ganger mer og si. Med god akustikk, så vil det aller meste av elektronikk med ok kvalitet låte bra. Og nyere typer lydkorreksjon gjør nettopp noe med akustikken og totaltresultatet blir mye bedre enn uten. Spørsmålet er heller om lydkorreksjon kan erstatte akustiske tiltak. Jeg er ikke overbevist om det pr. dags dato og mener en kombinasjon av begge deler er det beste.

Enig med deg i alt du sier Orso, du treffer spikern på hue!!!
    Å sette elektronikk over akustikk er helt feil, og veldig dyrt:-D Og i tillegg blir det aldri bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte fint å ha folk på besøk og få innspill og meninger om lyden, da får man anledning til å teste litt og selv om man ofte faller tilbake til utgangspunktet hender det også at man får et løft lydmessig som man aldri hadde fått uten litt innspill og hjelp.

Mine egne besøk hos andre samt folk på besøk hos meg har vært helt avgjørende for den gleden jeg får ut av mine anlegg, på tross av at jeg har samme lydideal i det store og hele.

Den dagen man kaller andre for amatører er man ille ute!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snakkes mye om preferanser, og at de er veldig ulike. Jeg tror det er noe i det, men samtidig spør jeg meg selv om det ikke også er veldig overdrevet.
    Noe som sier meg dersom vi fikk servert ulike anlegg i samme rom, så ville de fleste være enig om hva som var best.

Kan det tenkes at de ulike preferansene har mer med matching mellom komponenter/høyttalere og ikke minst rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er litt som med kvinner, noen liker blondiner.........:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg tror det er litt som med kvinner, noen liker blondiner.........:-D
    Men man oser ikke akkurat av seriøsitet eller skaper troverdighet ved å påstå at alle som liker brunetter er amatører og at brunetter er dårlige ...
    Ellers er jeg helt enig i hva orso sa her:
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Grunnen til mye låter dårlig på messer og at det ofte er hard lyd, skyldes først og fremst de akustiske forholdene. Meste parten av lyden vi hører er ikke direkte lyd fra høyttalerne, men reflektert lyd fra gulv, vegger og tak.

XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 4 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste