Hi-End rør eller transistor? - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Trylle frem lyd og du trur eg mener det?
    Hele tenkemåten din baserer seg på en tro på at utstyret gjør mystiske ting med lyden, ja. Hvilke tekniske egenskaper er det som forårsaker det du hører?

Du må hugse på at en transistor forvrenger også, dåg på en annen måte.
    Forvrengning er målbart. Enkelte seriøse hi-fi-anmeldere måler faktisk utstyret de omtaler. Man behøver ikke å forholde seg til produsentenes søndagstall.

Det er godt dokumentert at mange "audiofile" foretrekker utstyr med høy forvrengning. Dette gjelder ikke bare på forsterkersiden, der man med en viss rimelighet kanskje kan argumentere for at visse typer forvrengning gjør lyden "bedre" -- mange foretrekker jo også vinyl og platespiller, der forvrengningen er udiskutabelt destruktiv.

På den andre siden er det dokumentert at utstyr med lavere forvrengning enn det normale, ofte oppfattes som "tynt", "skarpt" eller "kaldt".

Jeg har ingen anelse om hvor mye mine transistorforsterkere forvrenger ved max volum. Det har aldri vært aktuelt å spille så høyt...

Du har sterke meninger om hva som er bra og hva som er dårlig -- men det ser ikke ut til at du har reflektert et sekund over hvorfor du mener dette, og hvorfor meningene dine er så forskjellige fra mange andres. Det ser ikke ut til at du leter etter forklaringer; bare bekreftelser. Da blir meningene dine lite troverdige.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel rør vs transistor som ble diskutert. Music Angel ble bare brukt som ett eksempel av Lovemusikk, sikkert fordi det er den han har selv og mest kunnskap med?

Transistor vs rør og at innspillinger låter veldig forskjellig uavhengig av hvilken av disse forsterker typene man har er bare noen av tingene som ble diskutert. Trodde det var meningen i tråden her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Trodde det var meningen i tråden her.
    Det er lite interessant at A synes ditt og B synes datt. Skal en diskusjon ha en mening, må deltagerne reflektere -- ikke bare gjenta seg selv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det stemmer at trådens tema er transistor vs. rør, men det er samtidig slik at trådstarter har inkludert "Hi-End" i topic. Selv om det som nevnt er vanskelig å finne en eksakt produktdefinisjon som passer "Hi-End"-begrepet vil jeg jo påstå at lista for produktene det i denne tråden diskuteres bør være relativt høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er lite interessant at A synes ditt og B synes datt. Skal en diskusjon ha en mening, må deltagerne reflektere -- ikke bare gjenta seg selv.
    Ikke gidd å ta ting ut av sammenheng da. Ser du resten som er skrivd så skjønner du jo hvordan det er ment. Er lite innterresant med 7 ord tatt ut av sammenheng også.

Edit: Hvis du mener det du skrev hvorfor diskuterer du da enda?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    fullt volum? når er det?

Forsterker produsenter (rør og transistor) oppgir vel ofte % forvrengning utfra en avgitt effekt, og da gjerne i en 8 ohms ren ohms last ved en gitt frekvens med en eller to kanaler i drift osv. Tror kanskje du har skal arresteres litt her, og kanske med brev og besøksforbud også.... :roll:

Skal garantere for deg at den gangen du hørte "plopp" "plopp" lyder i bassen når du bi-ampet og spillte høyt, var forvrengningen nærmere 100% enn 0,8%.

Forskellen mellom transistor og rør er vel den ofte mer ørevennlige måten et rør forvrenger på i forhold til en transistor. Rør forvrenger med en mye høyere grad av 2 ordens overtoner mens transitor har tendensen til å gjøre det mer i oddetall. Akustisk forvrengning slik vi opfatter verden skjer gjerne i partalls orden, så oddetalls orden høres mer kunstig og stykt ut og opfattes mindre ørevennlig.

Derfor konstrueres transistor forsterkere ofte med tanke på å få en mye lavere forvrengning og spille mer nøyaktig og nøytralt.

De gammle rørgitarforsterkerene sin måte å forvrenge ved overstyring, er vel legendarisk og nå typsisk den Rock and roll lyden man nå ønsker å gjenskape med forskjellige Distortionlyd filtre ved elektriskgitar spilling.

Kan ikke forklare dine erfaringer her fordi jeg kjenner ikke igjen dette fra egene erfaringer. Har også som du erfaring fra lytting til forskjellige High End opsett til flere hundre tusen, som spiller skuffende dårlig, men selve lytterom og oppsett ellers er jo meget viktige faktorer, så slik lytting sier ofte lite om de kavalitetene slikt utstyr har. Egen tweaking og matching i lytterommet er jo meget viktige faktorer for å teste ut div hifi utstyr.

Må egentlig si at måten du omtaler transistor prinsippet som en felles gruppe, og stadig vekk påstår at MA spiller klarer og bedre en transistor forsterkere til 30x prisen, sier meg at du enten ikke vet hva du snakker om, og lever i en egen MA boble med skylapper både her og der, eller bare er ute for å provosere.

Håper det finnes en tredje opsjon også.....
    Dette blir bare vas, den bobla lever ikke jeg i men kanskje andre.
    Eg er 100% åpen for at alle forsterkere kan vere den beste, for å sei da sånn.
    Før denne "forhatte" MAen dukket opp hadde ivertfall eg lite erfaringer med rør, bare hørt litt før, uten å ha en mening om dei.
    Så da likte eg MC og kanskje en av favorittene var EC, men enig med deg sånn sett. Lytterom og utstyr spiller seff en rolle. Hegel f.eks spilte mye bedre med MA høytalere og EC cd-spiller enn EC forsterkeren på det oppsettet f.eks.
    Er enig der, men når du sier at MAen forvrengte 100% da den slo ut elementa så er det bare tull. Høytalerne mine tåler ikke så mye effekt så grunnen ligger der. DET VAR ELEMENTA SOM SLO UTENFOR SITT VIRKEOMRÅDE. Sa ikke plopp plopp,det er noe du skriver.
    Og testet f.eks MC MA7000 (den heter?) på dei og samme skjedde der når en skrudde litt opp. Vis forsterkerene forvrengte 100% på volum henholdsvis kl halv 11 og 10 så er jo ingen av dei brukandes da.
    MC spilte bra på dei under volum halv 10. EC spilte bedre, så her kommer matching inn i bildet igjen. Selv om eg egentlig vil ha en forsterker som spiller bra på alt, så finnes kanskje ikke den.
    Til opplysing så vil og eg ha meg en transistor igjen som eg kan bruke til "hverdags" og da kanskje en Hegel. Syns den er flink med klar lyd og tetaljer.
    Det er lurt å lese alt eg skriver og ikke bare sette sammen litt her og der.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Var vel rør vs transistor som ble diskutert. Music Angel ble bare brukt som ett eksempel av Lovemusikk, sikkert fordi det er den han har selv og mest kunnskap med?

Transistor vs rør og at innspillinger låter veldig forskjellig uavhengig av hvilken av disse forsterker typene man har er bare noen av tingene som ble diskutert. Trodde det var meningen i tråden her.
    Riktig, eg bruker MA for det er den eg kjenner inn og ut. 8) Ikke noe verre en det.

Det andre pungtet ditt: ja trudde eg og, men problemet er vel at eg bruker MA som eksempel for rør,det er lite populert.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det stemmer at trådens tema er transistor vs. rør, men det er samtidig slik at trådstarter har inkludert "Hi-End" i topic. Selv om det som nevnt er vanskelig å finne en eksakt produktdefinisjon som passer "Hi-End"-begrepet vil jeg jo påstå at lista for produktene det i denne tråden diskuteres bør være relativt høy.
    HI-end? hva er det? går det på pris? isåfall må du skrive det. Vis et bestemt merke ikke skal nevnes her må du sei fra. Skjønner mange sliter med MA men eg bruker bare den som eks på en rørforsterker da denne kjenner eg godt og ellers kjenner eg flere merker på transistorene.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er ikke jeg som har opprettet tråden, Lovemusikk, og definisjonen av nettopp dette burde kanskje være noe tydeligere i første post... Jeg tror uansett at de fleste opplever Hi-End som noe som ligger i det helt øvre sjiktet kvalitetsmessig innenfor en gitt produktgruppe (legg merke til at jeg ikke nevner pris).

Jeg skal ikke uttale meg om Music Angel kan betegnes som Hi-End eller ikke, men som jeg har nevnt tidligere er det vel ikke noen "gjengs oppfatning" at dette produktet er et tradisjonelt "Hi-End"-produkt av de som faktisk har testet det (f.eks. tiger). At dette produktet gir usedvanlig høy valuta gitt ens preferanser går i retning denne type rørteknologi tror jeg imidlertid de fleste er enige i...

Spørsmålet er jo også hvor mye rør i "Hi-End"-sjiktet det er der ute? MC275 er jo en variant selvsagt, Audiopax har noen hinsides dyre saker (som også låter himmelsk etter mitt syn... ), og så har en selvsagt noen enda mer "eksotiske" saker... Jeg tror litt av problemet her er at svært få har faktisk testet en rekke slike rørforsterkere, er en heldig har folk testet ett slikt merke i eget oppsett...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vrang lygren, men Music Angel er nevnt av trådstarter i første posten.

Er som du sier ikke mange som har hørt skikkelig hi-end rør (deriblandt meg), selvom det kan nok diskuteres hva man skal kalle hi-end. Uansett kan det da i det minste holdes til rør vs transistor (noe jeg mente diskusjonen omhandlet på forrige side).

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare vas, den bobla lever ikke jeg i men kanskje andre.
    Eg er 100% åpen for at alle forsterkere kan vere den beste, for å sei da sånn.
    Før denne "forhatte" MAen dukket opp hadde ivertfall eg lite erfaringer med rør, bare hørt litt før, uten å ha en mening om dei.
    Så da likte eg MC og kanskje en av favorittene var EC, men enig med deg sånn sett. Lytterom og utstyr spiller seff en rolle. Hegel f.eks spilte mye bedre med MA høytalere og EC cd-spiller enn EC forsterkeren på det oppsettet f.eks.
    Er enig der, men når du sier at MAen forvrengte 100% da den slo ut elementa så er det bare tull. Høytalerne mine tåler ikke så mye effekt så grunnen ligger der. DET VAR ELEMENTA SOM SLO UTENFOR SITT VIRKEOMRÅDE. Sa ikke plopp plopp,det er noe du skriver.
    Og testet f.eks MC MA7000 (den heter?) på dei og samme skjedde der når en skrudde litt opp. Vis forsterkerene forvrengte 100% på volum henholdsvis kl halv 11 og 10 så er jo ingen av dei brukandes da.
    MC spilte bra på dei under volum halv 10. EC spilte bedre, så her kommer matching inn i bildet igjen. Selv om eg egentlig vil ha en forsterker som spiller bra på alt, så finnes kanskje ikke den.
    Til opplysing så vil og eg ha meg en transistor igjen som eg kan bruke til "hverdags" og da kanskje en Hegel. Syns den er flink med klar lyd og tetaljer.
    Det er lurt å lese alt eg skriver og ikke bare sette sammen litt her og der.
    Du har vist rett, du skrev "Men, under en av sangene på "Wood II" med Brian Bromberg lot eg meg rive med og skrudde høyere, høyere og høyere, helt til basselementa sa krakk-krakk-krakk..eller noe sånt." ....

Mulig jeg trekker ut det du skriver på en litt ufordelaktig måte ja, men når jeg leser f.eks dette
    Vis forsterkerene forvrengte 100% på volum henholdsvis kl halv 11 og 10 så er jo ingen av dei brukandes da.
    ....så vet jeg ikke helt hva slags innsikt og forståelse du egentlig har til det andre du skriver.
    Blir litt som å si at hvis ikke bilen går 100km/t med gasspedalen halveis trykket ned, så er ikke bilen brukendes. Det at bilen f.eks kjører i 1gear når man gjør dette ekspeimentet, eller forer en følsom ingang på forsterkeren med et høyt linjesignal fra en CD spiller el. det betyr liksom ingen ting.....

Fint å lese at du vurdrer transistorer også, men hvilke 30x4500(?)= 135000kr High-End transistor forsterkere er det du sammenligner Musikk engelen med?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvrenging på disse to forsterkerene:

F.eks en akustik gitar lager en lyd, som då skal høres mest mulig lik ut i stua.
    Vis en ser bort fra dei andre komponentene i anlegget og innspillingens komponenter osv, hva gjør dei to forsterkerene riktig og feil?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil link/feil side. :-D
    Er nok mer riktig det ja..under nærmere utforskning så slo elementa for langt ut, og da fikk en den lyden en vil få når slikt skjer.
    Høytalerne skal skiftes ut til sommeren uti juni tenker eg, til Vienna så får håpe dei tåler litt mer. Men dagens skal få skryt for lyden, den er enormt bra til pris.
    Men nå var det forsterkerene vi diskuterte så får holde oss der.
    Høyttalere:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo også hvor mye rør i "Hi-End"-sjiktet det er der ute? MC275 er jo en variant selvsagt, Audiopax har noen hinsides dyre saker (som også låter himmelsk etter mitt syn... ), og så har en selvsagt noen enda mer "eksotiske" saker... Jeg tror litt av problemet her er at svært få har faktisk testet en rekke slike rørforsterkere, er en heldig har folk testet ett slikt merke i eget oppsett...
    Det finnes da bøtter og spann av røramper i avdelingen "High-End"

Se under "Amplifiers - power, tube" / "Amplifiers - integrated, tube", her;

6moons.com: Archive Library - Audio Reviews by category: electronics

Denne, feks, vil jeg si ligger i High-end segmentet:

6moons audio reviews: theLars

eller denne:

6moons audio reviews: Trafomatic Experience Reference 300B monos

Wavac har mye imponerende, Nagra kommer med flere modeller. Audio Note osv.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg også litt undrene til denne uttalelsen. Om en går inn og ser på butikker som selger dyr hifi er det alltid plenty rørprodukter også. I tilegg til nevnte produkter har vi Einstein og min kjære Ayon. Magasinet "Stereophile" har til og med delt opp testene i rør/transistor-basert elektronikk.

Et lite tilfelle av drypp, eller bare en uheldig formulering? :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får tilgi meg, men jeg bare på kommentere denne:

OT: Gode gud, Della! Ser i signaturen din at du venter på Die Musik?? Er bokstavelig grønn av misunnelse... Kombinert med det utstyret du allerede har, så må jo dette bli ekstremt bra. Gleder meg på dine vegne...

OT slutt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Stiller meg også litt undrene til denne uttalelsen. Om en går inn og ser på butikker som selger dyr hifi er det alltid plenty rørprodukter også. I tilegg til nevnte produkter har vi Einstein og min kjære Ayon. Magasinet "Stereophile" har til og med delt opp testene i rør/transistor-basert elektronikk.

Et lite tilfelle av drypp, eller bare en uheldig formulering? :-D
    Ignorance my friend, ignorance... ...det var disse jeg definerte under "eksotiske"... Er klar over at nesten samtlige Hi-Fi-butikker har noen rørforsterkere til x-antall tusen stående i "hylla", og det er vel egentlig disse mer kostbare variantene det er interessant å få innspill rundt i en tråd som har som topic å diskutere "Hi-End" rør og transistor...

...mye mulig denne tråden, som snickers var inne på, trenger en frisk start, det får "folket" vurdere selv, for av de 30 sidene tråden nå er på er jo en såpass stor andel mer en generell "rør vs. transistor" uten at Hi-End egentlig er inkludert som faktor nærmest i det hele tatt (med mindre en definerer Music Angel som Hi-End da, men det er vel kanskje litt å ta i selv om en utelukker pris som faktor, uten at jeg skal begi meg utpå en slik vurdering på noe bombastisk måte ettersom jeg tross alt ikke har erfaring med rørforsterkere selv...).

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA er ikke High-end. :twisted:

High-end er en variant av Upmarket som:

Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers. Examples of products would include items from Ferrari, Mercedes-Benz, Hammacher-Schlemmer, Rolex, and Chanel.
    Upmarket - Wikipedia, the free encyclopedia

High-end audio is a term used to describe a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies

high-end - Definition of high-end at YourDictionary.com

expensive and of very high quality

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    MA er ikke High-end. :twisted:

High-end er en variant av Upmarket som:

Upmarket - Wikipedia, the free encyclopedia

High-end audio is a term used to describe a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies

high-end - Definition of high-end at YourDictionary.com

Hva er hi-end?, når f.eks MC forsterker til 60.000 spiller dårligere enn MA
    Høyttalere:

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hi-end?, når f.eks MC forsterker til 60.000 spiller dårligere enn MA
    i lol'd

leste du hva mteinum så entydig skrev og linket til? Eller lurer du på sammenhengen mellom begrepene 'hi-end' og 'high-end'?

high-end har nødvendigvis ikke noe å gjøre med lydkvalitet for audioprodukter - akkurat som andre high-end produkter som f eks Rolexur ikke viser tiden mest nøyaktig, Ferrari ikke er de raskeste/mest komfortable/mest driftsikre bilene eller at du treffer bedre med Holland & Holland hagler

det er byggekvalitet, byggematerial og liknende som definerer high-end. Altså er pris så og si alltid en del av det. Vanskelig dette?

edit: ergo er ikke Music Angel å regne som high-end. det sier ingenting om MA er dårlig på å formidle lyd eller ei

Side 36 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •