Hi-End rør eller transistor? - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1504
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør kontra transistor

Heisan,

Det er flere ting enn bare lydpreferanser som teller når en skal velge elektronikk mhp rør/transistor. Rør er en del mer krevende på flere måter, de må varmes opp for å spille bra, har begrenset levetid, blir varme og må skjermes fra omverdnen (barn, dyr og andre vesner uten inngående hifi-interesse) etc.

For min del er skal jeg ha et "lytteanlegg" som jeg skal kose meg med når jeg er alene og vil nyte hifi, og et annet til "hverdagsbruk" som jeg fyrer opp mens jeg spiser frokost. Det er ikke alle som har plass/lov/råd (stryk det som ikke passer) til slikt, og må inngå kompremisser selv om de er aldri så hifi-interesserte.

Det er nok en del som egentlig vil ha rør, men som pga praktiske årsaker har transistorbasert elektronikk, og er sikker på at mange av disse også har klart å finne noe i "den leiren" som er plenty god nok erstatning.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Heisan,

Det er flere ting enn bare lydpreferanser som teller når en skal velge elektronikk mhp rør/transistor. Rør er en del mer krevende på flere måter, de må varmes opp for å spille bra, har begrenset levetid, blir varme og må skjermes fra omverdnen (barn, dyr og andre vesner uten inngående hifi-interesse) etc.

For min del er skal jeg ha et "lytteanlegg" som jeg skal kose meg med når jeg er alene og vil nyte hifi, og et annet til "hverdagsbruk" som jeg fyrer opp mens jeg spiser frokost. Det er ikke alle som har plass/lov/råd (stryk det som ikke passer) til slikt, og må inngå kompremisser selv om de er aldri så hifi-interesserte.

Det er nok en del som egentlig vil ha rør, men som pga praktiske årsaker har transistorbasert elektronikk, og er sikker på at mange av disse også har klart å finne noe i "den leiren" som er plenty god nok erstatning.
    Du/dere må sette krava til motparten med en gang!
    Det er ingen problemer med å ha rør. 4 Katter, noen unge, barn på 2 år,9,10 og 13..spiller ingen rolle. 2 åringen lærer det er aua vis han tar fingrene borti og kattene finne det ut selv, men dei skal og kun vere på gulvet. Det har med kustus å gjere. :wink:
    Begrenset levetid? Det har jammen transistorene og. Så kjem det an på hvor mye røra blir belastet. Det varierer merke til merke. F.eks smårøra til MA kjører vel med ca 5-10% så dei varer vis dei er ny, kan tenke meg 20 år før en må skifte dei. Bruker en forsterkaren mindre varer dei lenger og.
    Så eg syns det ikke er noe problemer med å ha rør, stiligere er det og enn en blikkboks med et blått lys i.
    Men med på den at greit med en transistor til kvardagen. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    F.eks smårøra til MA kjører vel med ca 5-10% så dei varer vis dei er ny, kan tenke meg 20 år før en må skifte dei. Bruker en forsterkaren mindre varer dei lenger og.
    Så eg syns det ikke er noe problemer med å ha rør, stiligere er det og enn en blikkboks med et blått lys i.
    Men med på den at greit med en transistor til kvardagen. :wink:
    Blikkboks med blått lys...?

Det at smårøra kjører med en 5-10% belastning kan nok værer riktig, men de som har holdt på med rør en stund vet vel at rør forandrer seg ganske mye over tid, og er i så måte ganske forskjellig fra transistor prinsippet. Det at røret forandrer sine egenskaper og blir mer "ullen" i lyden er vel en ganske vanlig bivirkning for rør. Det å kjøre rør forsterker 24/7 er vel ikke noen god løsning, noe man greit kan gjøre med mange transistor konstruksjoner.

Fordelen med rør forsterkere er vel heller at det er forholdsvis enkelt å skifte rør, og tweake ut den lyden man liker. Ladelyttene er vel de svakeste tidsavhengige delene i transistor forsterkere, men rør forsterkere har vel også slike komponenter i stømforsyningen, så....

I rør blir filament glødetråden hele tiden brukt bare forsterkeren står på, og man får over tid avleiringer (bare se på missfarginger inne i brukte rør) og som etter hvert kan kortslutte røret eller skape problemer med støy.

Din beskrivelse av transistor forsterkere er ganske oppsiktsvekkende egentlig, håper du har god og bred erfaring fra begge leire, så du vet hva du skriver om og ikke går glipp av å oppleve all musikken du elsker.....

Det at mye av den musikken du liker og skriver du oppfatter som mer ekte osv, typisk har vært innom noen transistorer underveis, hvordan ser du på det?

Ville f.eks likt å se den CDspilleren som kun bruker rør og ikke en eneste transistor IC eller "kalkulator elektronikk" i sin oppbyggning. Tviler på at en person hadde klart å bære en slik spiller inn i lytterommet, for å si det slik.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Blikkboks med blått lys...?

Det at smårøra kjører med en 5-10% belastning kan nok værer riktig, men de som har holdt på med rør en stund vet vel at rør forandrer seg ganske mye over tid, og er i så måte ganske forskjellig fra transistor prinsippet. Det at røret forandrer sine egenskaper og blir mer "ullen" i lyden er vel en ganske vanlig bivirkning for rør. Det å kjøre rør forsterker 24/7 er vel ikke noen god løsning, noe man greit kan gjøre med mange transistor konstruksjoner.

Fordelen med rør forsterkere er vel heller at det er forholdsvis enkelt å skifte rør, og tweake ut den lyden man liker. Ladelyttene er vel de svakeste tidsavhengige delene i transistor forsterkere, men rør forsterkere har vel også slike komponenter i stømforsyningen, så....

I rør blir filament glødetråden hele tiden brukt bare forsterkeren står på, og man får over tid avleiringer (bare se på missfarginger inne i brukte rør) og som etter hvert kan kortslutte røret eller skape problemer med støy.

Din beskrivelse av transistor forsterkere er ganske oppsiktsvekkende egentlig, håper du har god og bred erfaring fra begge leire, så du vet hva du skriver om og ikke går glipp av å oppleve all musikken du elsker.....

Det at mye av den musikken du liker og skriver du oppfatter som mer ekte osv, typisk har vært innom noen transistorer underveis, hvordan ser du på det?

Ville f.eks likt å se den CDspilleren som kun bruker rør og ikke en eneste transistor IC eller "kalkulator elektronikk" i sin oppbyggning. Tviler på at en person hadde klart å bære en slik spiller inn i lytterommet, for å si det slik.
    Har ikkje noke mot transistor eg,alltid brukt dei forsterkerene, men forløbig er den beste forsterkeren eg har hørt en 2010 modell med rør. Eg har ikkje funnet samme "live" følelsen i en transistor. Dei kan vere knall god dei, men mangler den naturlige fargingen (egentlig kan vi ikke skrive naturlig på noe som er nøytralt) og det eg meiner med det har eg skrevet gang på gang uten at en tar det til seg. Alså en gitar hører du på ved å sitte ved siden av han/ho som spiller. Då har du den naturlige/ekte lyden, det er denne lyden som eg vil ha ut av mine høytalere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (egentlig kan vi ikke skrive naturlig på noe som er nøytralt)
    Og dermed parkerte du deg selv godt utenfor enhver fornuftig diskusjon...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Og dermed parkerte du deg selv godt utenfor enhver fornuftig diskusjon...

Nei eg gjer ikkje det, fordi at det som ofte går under nøytral lyd, er jo ikkje ekte lyd. Det mangler den naturlige varmen som er i eit instrument.
    Ofte, ikkje alltid.

Det er min meinig. Men her kjem det jo og an på produktet som tryller frem lyden.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei eg gjer ikkje det, fordi at det som ofte går under nøytral lyd, er jo ikkje ekte lyd. Det mangler den naturlige varmen som er i eit instrument.
    Ofte, ikkje alltid.

Det er min meinig. Men her kjem det jo og an på produktet som tryller frem lyden.
    Problemet er jo at før det kommer inn i cd skuffen din eller vinylspillern eller mp3 spillern eller what ever så har jo som oftest lyden vært igjennom en haug med digitale kretser. Jeg er enig i at rør farger lyden, ikke alltid til det bedre og ikke minst ikke alltid på alle type høytalere. men gammel god analog musikk på rør og horn er jo strålende. Alikevel må jeg inrømme at jeg er minst like glad i mitt nåværende transistor oppsett som mine ex rørforsterkere.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså en gitar hører du på ved å sitte ved siden av han/ho som spiller. Då har du den naturlige/ekte lyden, det er denne lyden som eg vil ha ut av mine høytalere.
    Joda skjønner godt hva du mener, men har du noen gang satt deg inn i hvordan lyden fra en slik gitar blir spillt inn i det refferanse materialet du bruker, og hvorfor det også kan være litt feil å sammenligne disse to situasjonene?

Du har vel også tidligere uttalt noe sånn som at det er de som spiller instrumentene som vet hvordan de skal høres ut. Høres virkelig en gitar eller messing trompet lik ut når man spiller selv som når man sitter å hører på fra litt avstand? Jeg synes ikke det i alle fall.....

Det er sikkert like mange forskjellige måter å spille inn gitar på som det finnes studioer og uttøver. Setter du f.eks det ene øret likt med mivrofonen på et microfonstativ og plasserer det nær den akustiske gitaren når du lytter? eller planter hodet i nærfeltet foran ta etasjer med 4x12" marshall gitar høytaler kabinettet, burde vel lyden i lytterommet høres slik ut også... (kanskje ikke helt behagelig eller spesiellt ønskelig)

Må inrømme at jeg ikke har så mange kunsthode gitar inspillinger i platesammlingen, men det er vel kanskje den fremgangsmåten man burde benytte ved en slik lytte sesjon du viser til.

Er enig i at mange rørforsterkere kan gi en ørevennlig gjengivelse og spille på en måte man kanskje kan kalle "ekte", men dette handler vel også om hva slags prefferanser man har. Blir det noe riktigere å si at man foretrekker MA sin rør-fargelegging fremfor en nøytral gjengivelse? Hva med høytalere, lytterom osv?

Må inrømme at jeg liker god lyd uavhengig om det kommer direkte fra musikk- instumenter, eller i hifi sammenheng via Rør eller transistor forsterkere, men da er det kanskje meg det er noe galt med.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda skjønner godt hva du mener, men har du noen gang satt deg inn i hvordan lyden fra en slik gitar blir spillt inn i det refferanse materialet du bruker, og hvorfor det også kan være litt feil å sammenligne disse to situasjonene?

Du har vel også tidligere uttalt noe sånn som at det er de som spiller instrumentene som vet hvordan de skal høres ut. Høres virkelig en gitar eller messing trompet lik ut når man spiller selv som når man sitter å hører på fra litt avstand? Jeg synes ikke det i alle fall.....

Det er sikkert like mange forskjellige måter å spille inn gitar på som det finnes studioer og uttøver. Setter du f.eks det ene øret likt med mivrofonen på et microfonstativ og plasserer det nær den akustiske gitaren når du lytter? eller planter hodet i nærfeltet foran ta etasjer med 4x12" marshall gitar høytaler kabinettet, burde vel lyden i lytterommet høres slik ut også... (kanskje ikke helt behagelig eller spesiellt ønskelig)

Må inrømme at jeg ikke har så mange kunsthode gitar inspillinger i platesammlingen, men det er vel kanskje den fremgangsmåten man burde benytte ved en slik lytte sesjon du viser til.

Er enig i at mange rørforsterkere kan gi en ørevennlig gjengivelse og spille på en måte man kanskje kan kalle "ekte", men dette handler vel også om hva slags prefferanser man har. Blir det noe riktigere å si at man foretrekker MA sin rør-fargelegging fremfor en nøytral gjengivelse? Hva med høytalere, lytterom osv?

Må inrømme at jeg liker god lyd uavhengig om det kommer direkte fra musikk- instumenter, eller i hifi sammenheng via Rør eller transistor forsterkere, men da er det kanskje meg det er noe galt med.
    Her er jeg ening i det Elanor sier. Har vært med på 20-30 innspillinger i div studioer, og den lyden som kommer både fra et akkustisk instrument og elektrisk, låter aldri identisk i kontrollrommet som i innspillingsrommet.
    Så denne autentiske live feelingen som de fleste egentlig liker, er alikevel ikke så autentisk som man skulle tro. Og det å si at en rør forsterker er det eneste som kan gjengi denne "riktige" lyden, er jo helt på viddene.
    Med rør vil det alltid bli en type forvrenging/farging av lyden, som gjør at det ikke blir identisk med det som er innspillt. Og de virkelig gode transistorene gir en holografi som skaper denne "live" feelingen. Med de rette komponentene vil nok et perfekt oppsett både med rør og transistor gi en veldig bra virkelighets opplevelse, så å si at kun det ene er bra, er som å si at det er kun bensin som fungerer som drivstoff på en bil!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første opphøyer du din egen mening til sannhet i innleggene dine ovenfor. Du slår fast at ting jo er sånn eller sånn, fordi du oppfatter det slik.

For det andre ser du på hi-fi-produkter som noe som "tryller frem" lyd.

Men hi-fi tryller ikke. Apparatene leser et signal fra lagringsmediet, forsterker signalet, og omsetter det til lydbølger.

Dette gjør de med større eller mindre forandringer, fratrekk eller tillegg.

Det finnes neppe utstyr som kan gjengi en innspilling nøyaktig slik den hørtes ut da den ble innspilt. Dette har både med utstyret selv, og med opptaksmetoder å gjøre. Når du hører en akustisk gitar i rommet der du er, kommer lyden først og fremst direkte fra gitaren, og dernest som refleksjoner av denne lyden fra vegger etc.

Når du hører opptak av en gitar på et hi-fi-anlegg, representerer ikke høyttalerne instrumentet, men to punkter et sted mellom instrumentet og lytteren. Avstanden mellom de høyttalerne, og forskjellene i lyden mellom dem, gir sammen med avstanden mellom deg og høyttalerne en illusjon av rom.

Et nøytralt hi-fi-anlegg gjengir opptaket så nøyaktig som mulig, uten å trekke fra eller legge til.

Med rør er det annerledes. Her føyes noe til signalet fra opptaket. Dette "noe" er i hovedsak harmonisk forvrengning: Én tone fra innspillingen gjengis som en harmoni; forsterkeren skaper ekstra toner som ikke finnes på innspillingen.

Dette kan gi en følelse av romklang. Lyden blir "rundere", "varmere"; mer behagelig å høre på i noens ører.

Men er slik lyd mer "naturlig"? Og er det i det hele tatt "high fidelity"? Er det ikke egentlig en bearbeiding av lyden; bort fra det opprinnelige?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Problemet er jo at før det kommer inn i cd skuffen din eller vinylspillern eller mp3 spillern eller what ever så har jo som oftest lyden vært igjennom en haug med digitale kretser. Jeg er enig i at rør farger lyden, ikke alltid til det bedre og ikke minst ikke alltid på alle type høytalere. men gammel god analog musikk på rør og horn er jo strålende. Alikevel må jeg inrømme at jeg er minst like glad i mitt nåværende transistor oppsett som mine ex rørforsterkere.
    8)
    jada syns og transistor er flott, men desverre ikke funnet den riktige enda, men dukker nok opp 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok kombinasjonen eg har i sin helhet seff, som gjer til at det lyder bra, og ikke MA alene kanskje, selv om den gjør mye bra.
    Når det gjelder dette med ekte lyd på f.eks en akustisk gitar mener eg lyden før den går inn i en mikrofon. Og eg trur og musikerne vet hvordan den skal lyde på lytteavstand. I vertfall kan dei lage kabler (chord).
    Som eg skrev i innlegget over så liker eg transistor og selv om eg kanskje ikke har gitt uttrykk for det, men ennå ikke funnet den tilnærmet perfekte transistor forsterker. Då skal eg og sei at ikkje alt er testet ut, men mest av kjente merker som er testet. (kjente basert på det som fleste butikker har)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Her er jeg ening i det Elanor sier. Har vært med på 20-30 innspillinger i div studioer, og den lyden som kommer både fra et akkustisk instrument og elektrisk, låter aldri identisk i kontrollrommet som i innspillingsrommet.
    Så denne autentiske live feelingen som de fleste egentlig liker, er alikevel ikke så autentisk som man skulle tro. Og det å si at en rør forsterker er det eneste som kan gjengi denne "riktige" lyden, er jo helt på viddene.
    Med rør vil det alltid bli en type forvrenging/farging av lyden, som gjør at det ikke blir identisk med det som er innspillt. Og de virkelig gode transistorene gir en holografi som skaper denne "live" feelingen. Med de rette komponentene vil nok et perfekt oppsett både med rør og transistor gi en veldig bra virkelighets opplevelse, så å si at kun det ene er bra, er som å si at det er kun bensin som fungerer som drivstoff på en bil!
    Ja, og der er dei ikke enig idag engang om hva er best av diesel og bensin
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    For det første opphøyer du din egen mening til sannhet i innleggene dine ovenfor. Du slår fast at ting jo er sånn eller sånn, fordi du oppfatter det slik.

For det andre ser du på hi-fi-produkter som noe som "tryller frem" lyd.

Men hi-fi tryller ikke. Apparatene leser et signal fra lagringsmediet, forsterker signalet, og omsetter det til lydbølger.

Dette gjør de med større eller mindre forandringer, fratrekk eller tillegg.

Det finnes neppe utstyr som kan gjengi en innspilling nøyaktig slik den hørtes ut da den ble innspilt. Dette har både med utstyret selv, og med opptaksmetoder å gjøre. Når du hører en akustisk gitar i rommet der du er, kommer lyden først og fremst direkte fra gitaren, og dernest som refleksjoner av denne lyden fra vegger etc.

Når du hører opptak av en gitar på et hi-fi-anlegg, representerer ikke høyttalerne instrumentet, men to punkter et sted mellom instrumentet og lytteren. Avstanden mellom de høyttalerne, og forskjellene i lyden mellom dem, gir sammen med avstanden mellom deg og høyttalerne en illusjon av rom.

Et nøytralt hi-fi-anlegg gjengir opptaket så nøyaktig som mulig, uten å trekke fra eller legge til.

Med rør er det annerledes. Her føyes noe til signalet fra opptaket. Dette "noe" er i hovedsak harmonisk forvrengning: Én tone fra innspillingen gjengis som en harmoni; forsterkeren skaper ekstra toner som ikke finnes på innspillingen.

Dette kan gi en følelse av romklang. Lyden blir "rundere", "varmere"; mer behagelig å høre på i noens ører.

Men er slik lyd mer "naturlig"? Og er det i det hele tatt "high fidelity"? Er det ikke egentlig en bearbeiding av lyden; bort fra det opprinnelige?
    Trylle frem lyd og du trur eg mener det? hallo, var en skrivemåte som dei fleste tolker riktig vil eg tru.
    Du må hugse på at en transistor forvrenger også, dåg på en annen måte.
    En får jo inntrykk fra dei som liker transitor best at rør forvrenger som fy.
    Hvor mye forvrenger din transistor på fult volum i %?
    MAen f.eks er oppgitt til mindre enn 0.8% på fult volum.
    Den vandlige forvrengingen som er oppgitt til en transistor er ikke på fult volum. Arrester meg vis eg tar feil.
    Men hva som gjør at f.eks MAen spiller klarere (mindre grums og støy) enn en transistor til ca 30 ganger prisen? Den spilte mer slørete/grumsete med bedre? komponenter enn eg har selv. (cd-spiller og høytalere)
    Eller sitter eg med bedre komponenter i signalveien? Det kunne jo forklart mye.
    Det går vel og på at disse kineserene har klart å få til en god lydformidler ved å teste ut alle komponentene med tanke på lyd? Og ikke er redd for å bruke gamle komponenter? Og så kan vi lure litt på hvorfor den transistoren ikke klarer å spille så klart (den spiller jevlig bra, men ikke like godt) Viktig å få frem at den transistoren er virkelig god. Sånn at dere ikke trur eg mener den er elendig for det er den ikke.
    Nøytralt anlegg skal gjere som du seier ja, nemlig å ikke gjøre noe med lyden.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men synes du roter deg bort i dine egne forklaringer Lovemusikk.

Litt av greia her er at du synes lyden hos deg selv er "ekte" eller "nøytral". Derfor spør de jo over HVA er EKTE? Lyden vil høres forskjellig ut utifra hvor det er spilt inn, så da kan ikke alle sangene høres ekte ut på akkurat ditt anlegg. En sang er kanskje mer riktig på ditt anlegg mens en annen sang blir helt feil, men bra på ett annet anlegg igjen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må hugse på at en transistor forvrenger også, dåg på en annen måte.
    En får jo inntrykk fra dei som liker transitor best at rør forvrenger som fy.
    Hvor mye forvrenger din transistor på fult volum i %?
    MAen f.eks er oppgitt til mindre enn 0.8% på fult volum.
    Den vandlige forvrengingen som er oppgitt til en transistor er ikke på fult volum. Arrester meg vis eg tar feil.
    fullt volum? når er det?

Forsterker produsenter (rør og transistor) oppgir vel ofte % forvrengning utfra en avgitt effekt, og da gjerne i en 8 ohms ren ohms last ved en gitt frekvens med en eller to kanaler i drift osv. Tror kanskje du har skal arresteres litt her, og kanske med brev og besøksforbud også.... :roll:

Skal garantere for deg at den gangen du hørte "plopp" "plopp" lyder i bassen når du bi-ampet og spillte høyt, var forvrengningen nærmere 100% enn 0,8%.

Forskellen mellom transistor og rør er vel den ofte mer ørevennlige måten et rør forvrenger på i forhold til en transistor. Rør forvrenger med en mye høyere grad av 2 ordens overtoner mens transitor har tendensen til å gjøre det mer i oddetall. Akustisk forvrengning slik vi opfatter verden skjer gjerne i partalls orden, så oddetalls orden høres mer kunstig og stykt ut og opfattes mindre ørevennlig.

Derfor konstrueres transistor forsterkere ofte med tanke på å få en mye lavere forvrengning og spille mer nøyaktig og nøytralt.

De gammle rørgitarforsterkerene sin måte å forvrenge ved overstyring, er vel legendarisk og nå typsisk den Rock and roll lyden man nå ønsker å gjenskape med forskjellige Distortionlyd filtre ved elektriskgitar spilling.

Men hva som gjør at f.eks MAen spiller klarere (mindre grums og støy) enn en transistor til ca 30 ganger prisen? Den spilte mer slørete/grumsete med bedre? komponenter enn eg har selv. (cd-spiller og høytalere)
    Eller sitter eg med bedre komponenter i signalveien? Det kunne jo forklart mye.
    Det går vel og på at disse kineserene har klart å få til en god lydformidler ved å teste ut alle komponentene med tanke på lyd? Og ikke er redd for å bruke gamle komponenter? Og så kan vi lure litt på hvorfor den transistoren ikke klarer å spille så klart (den spiller jevlig bra, men ikke like godt) Viktig å få frem at den transistoren er virkelig god. Sånn at dere ikke trur eg mener den er elendig for det er den ikke.
    Nøytralt anlegg skal gjere som du seier ja, nemlig å ikke gjøre noe med lyden.
    Kan ikke forklare dine erfaringer her fordi jeg kjenner ikke igjen dette fra egene erfaringer. Har også som du erfaring fra lytting til forskjellige High End opsett til flere hundre tusen, som spiller skuffende dårlig, men selve lytterom og oppsett ellers er jo meget viktige faktorer, så slik lytting sier ofte lite om de kavalitetene slikt utstyr har. Egen tweaking og matching i lytterommet er jo meget viktige faktorer for å teste ut div hifi utstyr.

Må egentlig si at måten du omtaler transistor prinsippet som en felles gruppe, og stadig vekk påstår at MA spiller klarer og bedre en transistor forsterkere til 30x prisen, sier meg at du enten ikke vet hva du snakker om, og lever i en egen MA boble med skylapper både her og der, eller bare er ute for å provosere.

Håper det finnes en tredje opsjon også.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må egentlig si at måten du omtaler transistor prinsippet som en felles gruppe, og stadig vekk påstår at MA spiller klarer og bedre en transistor forsterkere til 30x prisen, sier meg at du enten ikke vet hva du snakker om, og lever i en egen MA boble med skylapper både her og der, eller bare er ute for å provosere.
    Må si jeg har fått litt samme inntrykk og da er det ikke lett å ta alt like seriøst.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde dette var en "highend" tråd men det ser ut til at det har blitt en ma tråd isteden...

For meg så er "ekte" lyd det nærmeste man kommer live,altså få lyden inn i din egen stue slik at du føler dynamikken på kroppen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, helt enig eddie, nå må denne tråden tilbake til tema...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Trodde dette var en "highend" tråd men det ser ut til at det har blitt en ma tråd isteden...

For meg så er "ekte" lyd det nærmeste man kommer live,altså få lyden inn i din egen stue slik at du føler dynamikken på kroppen.
    Erfaringsmessig tror jeg det er mest hensiktsmessig å starte ny tråd om du ønsker å sette fokus på noe. "Alle" vet at denne tråden har vært music angel-tråd lenge, og de som ikke interesserer seg for den forsterkeren sjekker neppe denne tråden så nøye.

Synes forøvrig bruken av betegnelsen "MA" er unødig forvirrende. Jeg kommer sånn i bråfarten på minst 6 merker har akkurat den forkortelsen.

Side 35 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •