Hi-End rør eller transistor? - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1504
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Men hva heter cd spilleren da?

Technics SL-P 1200 pluss heter denne.

Har XLR kontakter og veier 15kg. Den er fra 1987 og jeg vet ikke om disse ble solgt over disk her til lands.

SlP 1200 er med rca,pluss med xlr og rca og så skal det være en 1200mkII.

Meget godt drivverk og den skal ha det samme underdelen som vinylspilleren 1210.

Låter helt rått denne spilleren.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel være SL-P 1200X?

Laget for kringkastingsbruk ca 1992 (80-talsmodellen hadde ikke XLR).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Skal vel være SL-P 1200X?

Laget for kringkastingsbruk ca 1992 (80-talsmodellen hadde ikke XLR).

Da er min nyere enn jeg trodde,takk for opplysningen. Den er i allfall meget god lydmessig og ligger ikke noe tilbake for noe av det ypperste som blir laget i dag.

Mvh Roar

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Hi End for meg er ting som har kvalitet igjennom hele kjeden og så pga dette gir en lyd som er spesiell for dette produktet. Om den er god eller dårlig har egentlig ikke så mye å si for å kunne kalle produktet high end. Ma som omtales er definitivt ikke High End, men at folk liker den til prisen er noe helt annet. Ting som selger i store volum er gjerne low end men innehar gjerne et snev av det man får ved å velge high end. Dette ser man på feks de store el kjedene. Skjeldent high end men gjennomsnitlig og godt nok for Ola dunk.

Se på biler. En Toyota Corolla er ikke high end på samme måte som en BMW 760 men den gjør jobben på en overbevisende bra måte. Hvem ville du valgt hvis prisen ikke hadde betyding ?-8)
    Vis MA kostet 110.000,- og solgte kun få, da ville det vert hi-end?
    Eg ivertfall forbinder hi-end med lydkvalitet som er meget god.
    Eg snakker om lydkvalitet og ikke pris.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis MA kostet 110.000,- og solgte kun få, da ville det vert hi-end?
    Eg ivertfall forbinder hi-end med lydkvalitet som er meget god.
    Eg snakker om lydkvalitet og ikke pris.
    Nei Prisen må være høy, men det må kvaliteten også. Sier ikke spesielt at denne er særilig dårlig men det holder ikke å være gjennomsnittlig. Jeg kan med hånden på hjertet si at det jeg har hos meg er svært lite high end, derimot tror jeg ikke folk flest bruker så mye som meg. Altså High end må være noe helt ultraspesielt. Prisen må gjengi ytelse, eksklusivitet og kvalitet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Nei Prisen må være høy, men det må kvaliteten også. Sier ikke spesielt at denne er særilig dårlig men det holder ikke å være gjennomsnittlig. Jeg kan med hånden på hjertet si at det jeg har hos meg er svært lite high end, derimot tror jeg ikke folk flest bruker så mye som meg. Altså High end må være noe helt ultraspesielt. Prisen må gjengi ytelse, eksklusivitet og kvalitet.
    Tenker...hmm..
    Skal vi finne opp et ord for kun lydkvalitet da, der prisen ikke spiller noe rolle, der prisen ikke blandes inn og det Kun fokuseres på lydkvalitet med lyd som er realistisk, dvs du hører et instrument "live" f.eks en trompet og dette må og komme ut av anlegget.
    Så hvilket et ord lager vi da?
    Ice Audio? det er nok blitt brukt av noen eg kjenner :wink:
    live audio?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker...hmm..
    Skal vi finne opp et ord for kun lydkvalitet da, der prisen ikke spiller noe rolle, der prisen ikke blandes inn og det Kun fokuseres på lydkvalitet med lyd som er realistisk, dvs du hører et instrument "live" f.eks en trompet og dette må og komme ut av anlegget.
    live audio?

HiFi..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Hi-End" er i utgangspunktet et totalt misbrukt, tåpelig begrep som er såpass relativt at det egentlig burde ha blitt avskaffet for lengst. Problemet er jo at det er lite øvrige begreper og/eller objektive uttrykk og/eller målinger som kan erstatte dette begrepet pr. dato. En kunne jo forsøkt å redusere "Hi-End" innen audio til begreper som "dempningsfaktor" og "frekvensrespons", på lik linje med "kontrast" og "lysutbytte" innen videoprojektorer, men i begge tilfeller viser det seg jo at det er svært vanskelig, om ikke umulig å sette denne type objektive merkelapper på produkter (selv om det jo nok, foreløpig, kan være noe lettere på videoprodukter).

Når kineserne nå begynner å levere tradisjonelle Hi-Fi-produkter direkte fra fabrikk (vel, noen mellomledd er det jo, men de er langt fra like krevende som det tradisjonelle distribusjonssystemet) blir også pris en vanskeligere, objektiv faktor å forholde seg til - for hva består da egentlig "prisen" av? En ineffektiv distribusjon, produksjon eller salgsapparat, alternativt en "påslagsglad" importør/distributør/forhandler kan jo lett føre til at et produkt som i utgangspunktet er nærmest identisk rent teknisk koster flere ganger så mye i "tradisjonell" handel enn på f.eks. Ebay.

Når en samtidig skal definere "Hi-End" til det som gjør en "fornøyd", blir nok det også feil, men sier jo sitt om begrepets svakhet som sådan. Skal begrepet ha noe for seg må det etter mitt syn uansett settes i sammenheng med produkter det faktisk foreligger en viss objektiv "konsensus" rundt at leverer varene på et spesielt utmerket vis, ikke en sliten boomblaster fra 80-tallet en virkelig får godfeelingen av som gammel rocker, som jo for alle andre enn vedkommende som mimrer over gode gamle dager da manken var fullhårig og tenna i vater låter som en sliten hannkatt i fortvilet kjærlighetssorg...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    HiFi..
    +1

Hi-fi = High Fidelity = Høy troverdighet. Ordet med innhold er der.

High-end er så og si ensbetydende med høy pris. Om bygge, hifi -kvalitet lever opp til denne prissummen er langt fra selvsagt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    +1

Hi-fi = High Fidelity = Høy troverdighet. Ordet med innhold er der.

High-end er så og si ensbetydende med høy pris. Om bygge, hifi -kvalitet lever opp til denne prissummen er langt fra selvsagt.
    sant så sant..hi-fi.
    Synd det brukes om alt i dag.
    Høyttalere:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end er jo et fyldig diskutert begrep fra tidligere.

EDIT: vær vennlig å forholde deg saklig.

Når det gjelder kinavarer så finnes det jo allerede en rekke eksempler på dette, men det har jo ikke akkurat tatt helt av. En av grunnene er nok at de beste konstruktørene ønsker å jobbe i mer tradisjonelle virksomheter. Pianolakk, håndtverk og maskinering er jo forholdsvis billig i Kina, men det er jo ikke slik at polerte overflater og vulgære metallprofiler er noen uforbeholden suksessopskrift for gode produkter.

Situasjonen er jo også den i dag at det er en del ny teknologi på markedet, samt en del teknologi under utvikling, det er nok den som må holde liv i de tradisjonelle produsentene. Hadde vi fortsatt hatt generasjon 1 plasma og LCD TV-er i handelen ville man trolig kunnet kjøpe et minst like bra produkt på e-bay til under halve prisen, men utviklingen holder den muligheten på god avstand.

EDIT: igjen, vennligst forhold dine innlegg relatert til dine personlige oppfatninger, ikke kommersielle.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    High end er jo et fyldig diskutert begrep fra tidligere.

EDIT: vær vennlig å forholde deg saklig.

Når det gjelder kinavarer så finnes det jo allerede en rekke eksempler på dette, men det har jo ikke akkurat tatt helt av. En av grunnene er nok at de beste konstruktørene ønsker å jobbe i mer tradisjonelle virksomheter. Pianolakk, håndtverk og maskinering er jo forholdsvis billig i Kina, men det er jo ikke slik at polerte overflater og vulgære metallprofiler er noen uforbeholden suksessopskrift for gode produkter.

Situasjonen er jo også den i dag at det er en del ny teknologi på markedet, samt en del teknologi under utvikling, det er nok den som må holde liv i de tradisjonelle produsentene. Hadde vi fortsatt hatt generasjon 1 plasma og LCD TV-er i handelen ville man trolig kunnet kjøpe et minst like bra produkt på e-bay til under halve prisen, men utviklingen holder den muligheten på god avstand.

EDIT: igjen, vennligst forhold dine innlegg relatert til dine personlige oppfatninger, ikke kommersielle.
    Men forsterkere som jo har vert på markedet en stund, har vi jo sett flere billige merker komme som en seriøs utfordrer til dyre merker.
    Høyttalere:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Editerte deler av innlegg ditt snickers, i forumet forholder vi oss til egne, personlige formeninger, ikke dine oppfatninger som kommersiell aktør, jf. våre retningslinjer. Ønsker du å kommentere dette videre tar du dette over PM med undertegnede.

Innlegget ditt utover dette synes jeg for øvrig tar opp et viktig poeng; "kinavarer" har jo en tendens til å gjøre det best der produktutviklingen ikke har fått like radig og/eller store deler av produktet består av "tradisjonelt" håndverk. Innunder dette kan en vel kanskje også tenke seg at rørforsterkere og forsterkere som sådan kan havne, som da denne tråden omhandler.

Mitt overstående poeng er egentlig bare det at "Hi-End" som begrep kan være vanskelig å forholde seg til, uten at denne tråden bør bli en "Hva er definisjonen av Hi-End"-tråd (da bør det heller opprettes en ny tråd).

Generelt vil jeg vil kanskje rent personlig mene at MA-forsterkerne kanskje ikke har tilstrekkelig "cred" for å betegnes som "Hi-End" i utgangspunktet, greit nok at en får mye for pengene, men på skikkelige "Hi-End"-varer bør en vel ta utgangspunkt i at en ikke skal måtte tweake så aaaaalt for mye kanskje? Audiopax sine rørforsterkere til 50.000 pr. blokk er vel kanskje mer å regne som "ekte" Hi-End innenfor rørforsterkere?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker...hmm..
    live audio?
    Da lyden avhenger av alle leddene i kjeden, inkludert rom og lytter blir det vel ikke enkelt å sette en standard på lydopplevelsen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Da lyden avhenger av alle leddene i kjeden, inkludert rom og lytter blir det vel ikke enkelt å sette en standard på lydopplevelsen
    Nei, blir ikke det.
    Det hadde vel kanskje blitt kjedeligt vis en hadde kun 1 produkt som var "godt" nok. Og da ville vel prisen og vert vill.
    Men er det så feil av meg, å tenke at en god forsterker spiller bra på alle høytalere? For seff kan en vere sinnsyk bra på nooen høytalere og lite god på andre, men da syns ikke eg den er god nok til å kalle den en god forsterker. Då har eg i tankene at den bør vere like kraftig som dei vandlige kt88 rørforsterkerene og transistor bør vere like kraftig som et krav.
    Høyttalere:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo ønske seg en slik forsterker, men eg tviler på at den finnes
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som svært få av ansatte i Fidelity og andre hifi blader bruker rør. Hvis det stemmer (og rett meg om jeg tar feil), så er det litt tankevekkende. Dette er personer som har tilgang til å teste svært mye.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det virker som svært få av ansatte i Fidelity og andre hifi blader bruker rør. Hvis det stemmer (og rett meg om jeg tar feil), så er det litt tankevekkende. Dette er personer som har tilgang til å teste svært mye.
    Noen har har eg lest. Men er vel pris og på dei som alle oss andre.
    Høyttalere:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    hehe en av de mest kjente skribentene i norge og fidelity er jo en skikkelig rør fanatiker...

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe en av de mest kjente skribentene i norge og fidelity er jo en skikkelig rør fanatiker...
    Men det er jo bare 1 stk person.

EDIT: Håkon Rognlien antar jeg.

Side 34 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •