Hi-End rør eller transistor? - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Ja den er verdt og ta en lytt til. Hvis dine høytalere er tungdrevne så kan det hende den ikke passer deg.

Mvh Roar
    Ja, HFéne har jo en følsomhet på 87,5 , men "fordelen" mot røramp´s er at de er forholdsvis linjære. Allikevel så vil jeg nok anta at noenogtyve watt mot en såpass generelt tungdreven høyttaler vil gi seg utslag i noen begrensinger.
    Prøvde i sin tid AudioSpace´n på et sett med B&W N 803, og da var det ikke for mye kontroll i bunnen akkurat

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men... nå har de siste sidene i denne tråden (eller mesteparten av den) tatt et langt sidespor fra opprinnelsen. Kommer derfor til å starte en ny tråd "Anbefaling av rørforsterkere" slik at denne tråden kan fortsette sitt "spor".

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Men... nå har de siste sidene i denne tråden (eller mesteparten av den) tatt et langt sidespor fra opprinnelsen. Kommer derfor til å starte en ny tråd "Anbefaling av rørforsterkere" slik at denne tråden kan fortsette sitt "spor".
    Regner med at Music Angel-menigheten kommer på et nytt korstog da

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Regner med at Music Angel-menigheten kommer på et nytt korstog da

Nei vi Music Angel idiotene burde holde oss unna, så geniene(som virkelig trenger og forsvare kjøpet sitt/eller kanskje får gode priser for og reklamere litt for div. merker) får en tråd for seg selv...... :-D
    og IKKE minst de som er glad i god lyd! uansett

MA er en god forsterker

hadde den hatt en stor importør i ryggen,skikkelige godkjenninger,tester(det koster).
    et bedre utseende , sikringer så f.eks bias motstand ikke ryker når røret går etc.
    ville den nok ligget på 20-50 den også, den er jo bygget på en gammel tegning den som alle andre som spiller bra....

man får hva man betaler for, og hvis man liker og fixe litt selv, får man god lyd for pengene

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Nei vi Music Angel idiotene burde holde oss unna, så geniene(som virkelig trenger og forsvare kjøpet sitt/eller kanskje får gode priser for og reklamere litt for div. merker) får en tråd for seg selv...... :-D
    og IKKE minst de som er glad i god lyd! uansett

MA er en god forsterker

hadde den hatt en stor importør i ryggen,skikkelige godkjenninger,tester(det koster).
    et bedre utseende , sikringer så f.eks bias motstand ikke ryker når røret går etc.
    ville den nok ligget på 20-50 den også, den er jo bygget på en gammel tegning den som alle andre som spiller bra....

man får hva man betaler for, og hvis man liker og fixe litt selv, får man god lyd for pengene
    Har selv testet et par ma på 3par høytalere og til prisen er de bra men når ma menigheten begynner og sammenligne med forsterkere i 50000.- klassen så blir det for dumt,vi har selv sammenlignet med cayin og copland å lydmessig så spiser de ma til frokost...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har selv testet et par ma på 3par høytalere og til prisen er de bra men når ma menigheten begynner og sammenligne med forsterkere i 50000.- klassen så blir det for dumt,vi har selv sammenlignet med cayin og copland å lydmessig så spiser de ma til frokost...
    Ja det finnes sikker masse som er bedre og masse som er dårligere på lyd

men det er ikke alltid lyd som koster penger.... det er mye sikkerhet/automatikk, design , importør og apperatet rundt.

man kan sikkert strippe ned noen som låter godt og få de ned i pris
    ved å få de direkte(hoppe over noen ledd) for og snu det litt.
    de vil sikkert låte like godt, men du må kanskje bytte bias motstand når røret ryker etc. ser fryktelig ut. osv......

men betviler ikke de du nevner spiller nydelig! når jeg får sjansen vil jeg høre!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar på "kruttet" til jeg får tia til et startinnlegg i ny tråd - ihvertfall i løpet av helga.
    Ønsker en tråd med et "balansert" syn mellom forskjellige "leire" - forhåpentligvis konstruktiv og informerende - ikke minst for de som kanskje ønsker å begi seg inn i "rørmagiens" verden - og søker "saklig" informativ info.
    Og også med den nye tråden kanskje bidra til at MA-tråden til KjellB, holdes som - nettopp - en ren MA-tråd. Den har sin absolutte misjon og berettigelse.
    Men, selvfølgelig vil også MA være en naturlig forsterker også i den nye tråden, og da ser jeg det også som "naturlig" at KjellB bidrar med sin kunnskap (da om rør generelt - og ikke MA spesielt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er ikke alltid lyd som koster penger.... det er mye sikkerhet/automatikk, design , importør og apperatet rundt.
    Ja, sånn sett er det jo ikke sikkert halv-skrøplige rørforsterkere fra østen koster mer enn et par hundrelapper i innkjøp. Og vi betaler flere tusen kroner.

Man ser jo hva kinamikk egentlig koster der borte med en gang det havner i sortimanget til DealExtreeme. :shock:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, sånn sett er det jo ikke sikkert halv-skrøplige rørforsterkere fra østen koster mer enn et par hundrelapper i innkjøp. Og vi betaler flere tusen kroner.

Man ser jo hva kinamikk egentlig koster der borte med en gang det havner i sortimanget til DealExtreeme. :shock:
    Skal man sette sammen en forsterker fra A til Å selv og bare kjøpe deler
    klarer man vel nesten ikke få det like langt ned i pris som de ferdige produktene de selger.

De tjener nok ikke all verden på det(der nede).... men så er det komponent valg etc..

bygget om en MC-2A3 forforsterker jeg har som hadde en del feil og mangler
    (kjøpt billig fra en ikke godkjent forhandler av merke, så jeg var klar over det kunne være litt div. under panseret)

Byttet bla. de mindre gode SCR cap på utgangen til Mundorf cap(digre tønner)
    de koster vel nesten like mye som en halv MA.... kun for 2 stk kondensatorer

om det er verdt det... hmmm.... hele oppgraderingen med alt det andre gjorde virkelig forskjell! men har lest mange steder at de ofte bruker billigere mundorf for og få best mulig lyd, det handler vel om matching der også... ikke alltid det blir best med de dyrest cap

Mundorf 3.30 mfd Silver-Gold-Oil Caps 152$ ++
    vs
    Mundorf 3.3 mfd Supreme Caps 32$ ++

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man sette sammen en forsterker fra A til Å selv og bare kjøpe deler klarer man vel nesten ikke få det like langt ned i pris som de ferdige produktene de selger.

De tjener nok ikke all verden på det.... men så er det komponent valg etc..

(kjøpt billig fra en ikke godkjent forhandler av merke, så jeg var klar over det kunne være litt div. under panseret)

om det er verdt det... hmmm.... hele oppgraderingen med alt det andre gjorde virkelig forskjell! men har lest mange steder at de ofte bruker billigere mundorf for og få best mulig lyd, det handler vel om matching der også... ikke alltid det blir best med de dyrest cap

vs
    Selvfølgelig er det langt mindre fortjeneste og mellomledd på direkteimportert kinamikk, det er det ingen tvil om. Innlegget mitt var humoristisk betont.

Kinautstyr er ofte av varierende kvalitet ift. produksjonen (de bruker gjerne hva de kan få tak i til en billig penge til enhver tid). Kvalitet (og ytelse) kan derfor variere fra batch til batch. Music Angel er jo et godt eksempel på det.

Jeg har også inntrykk av at slikt utstyr gjerne ikke er like holdbart som utstyr fra vestlige produsenter med et annerkjent navn (men som gjerne produserer utstyret i kina, da med en helt annen kvalitetskontroll). Music Angel er nok et eksempel - ref. de lange "support-trådene". Enkelte feil tyder på dårlig design fra ingeniøren sin side, andre fra varierende produksjonskvalitet. Ofte virker det som en kombinasjon. Men ytelsene er ofte bedre enn prisen skulle tilsi (men man mister garanti, support etc), så en del med et slike budsjett vil uansett finne slike produkter interesante. Er man i tillegg nevenyttig/liker å skru, kan det være mitt i blinken. I allefall om man besitter lettdrevne høyttalere som matcher.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak av litt mer generell karakter.
    Man har vel strengt tatt egentlig ikke "lov" til å putte disse ikke CE/E-merkede/godkjente produkter i stikkontakta?
    Evt. en brukbar avkortning i forsikringsutbetaling, dersom dette produktet forårsaket en brann, eller....?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    En sak av litt mer generell karakter.
    Man har vel strengt tatt egentlig ikke "lov" til å putte disse ikke CE/E-merkede/godkjente produkter i stikkontakta?
    Evt. en brukbar avkortning i forsikringsutbetaling, dersom dette produktet forårsaket en brann, eller....?

De er vel godkjent..... men....

hvis man skulle kjøpt inn disse for salg, måtte man jo ha papirene i orden!
    Skulle det skjedd noe ville man jo stilt ansvarlig og må vise de.(enda en grunn til at ting koster)

blir litt annerledes når man kjøper privat tror jeg, og de er nok ikke mer brannfarlig en de forsterkerene som spiser MA til frokost, de må jo være de mest brannfarlige? :-P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørene spiller jo stor rolle på lyd

Hvis disse forsterkerende som er nevnt og andre som er så meget bedre har electro-harmonix/russiske rør.
    da håper jeg den har et så genialt skjema at disse er koblet helt utenom lyd, kun gløde strøm på egen trafo for lysets skyld.

viss man sitter og nyter musikk på de så faller det helt klart tilbake på smaken...(som selvsagt er å skal være forskjellig)

men jeg fatter ikke vordan man får slike rør til å bli så gode uansett forsterker.
    har kjøpt/testet div russiske 6SN7 og 6922/ECC88 type rør de har samme preget
    tynn klar(men ikke nødvendigvis detaljert) lyd.

Disse rørene var også orginal i MC-2A3, bruker ett i strømdelen enda, de andre er fjernet!

skal vist oppgradere lyden ved rørbytte i strøm delen også, det skjønner jeg mindre av.....

Testet Meixing MC-2A3 mot en meget kjent trans.forforsterker 10k, med orginale rør og før innvendig oppgradering så var likheten utrolig, man hører jo om hvordan rør spiller vs transistor etc. bla. bla. men det er ikke alltid forksjellen er spesielt stor! etter oppgradering og rørbytte ble det ny forsterker!
    (innvendig oppgraderingen er neppe nødvendig viss man handler av godkjent leverandør, tipper alle er som de skal da)
    ellers lett og oppgradere, point to point wiring

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe..må berre flire når eg tenker på hva folk skriver privat til meg angående dette. hehehe..dei skriver motsatt med tanke på Cayin mot MA hehehe :-)
    Så da vet vi det..greit å vite :razz:
    Takk for seriøse svar folkens, bare synd dere ikke tør skrive det her.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hehehe..må berre flire når eg tenker på hva folk skriver privat til meg angående dette. hehehe..dei skriver motsatt med tanke på Cayin mot MA hehehe :-)
    hehe du gir deg ikke! ene øyblikket så skal du ha ditt i det andre datt!!!
    leste du om han som fikk sin "nye" ma i posten? den var ikke akkurat ny men det er vel greit til prisen mener du???

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe du gir deg ikke! ene øyblikket så skal du ha ditt i det andre datt!!!
    leste du om han som fikk sin "nye" ma i posten? den var ikke akkurat ny men det er vel greit til prisen mener du???
    Nei ikke lest om hehe.. nei vis han køpte ny burde den og vert ny. Hadde ikke vert meg..da sku dei fått sendt en ny uten omkostninger. Men hvor hadde han kjøpt fra då? Neppe tubestone.
    Det er ikkje berre å kjøpe fra Kina og slikt. Må holde tunge rett i munnen for ikke å gå på en smell. Finnes flere falske som kan se ut som ekte også.

I den ene øyeblikket det og det andre det? Ja, litt som FRP som ivertfall kan handle etter verden i dag og ikke som AP som går etter 1950 da landet måtte bygges opp. Er ikkje komt noe lenger dei. Bare tyner ut enda mer av befolkningen hehehe...der fikk eg sakt det og :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selvfølgelig er det langt mindre fortjeneste og mellomledd på direkteimportert kinamikk, det er det ingen tvil om. Innlegget mitt var humoristisk betont.

Kinautstyr er ofte av varierende kvalitet ift. produksjonen (de bruker gjerne hva de kan få tak i til en billig penge til enhver tid). Kvalitet (og ytelse) kan derfor variere fra batch til batch. Music Angel er jo et godt eksempel på det.

Jeg har også inntrykk av at slikt utstyr gjerne ikke er like holdbart som utstyr fra vestlige produsenter med et annerkjent navn (men som gjerne produserer utstyret i kina, da med en helt annen kvalitetskontroll). Music Angel er nok et eksempel - ref. de lange "support-trådene". Enkelte feil tyder på dårlig design fra ingeniøren sin side, andre fra varierende produksjonskvalitet. Ofte virker det som en kombinasjon. Men ytelsene er ofte bedre enn prisen skulle tilsi (men man mister garanti, support etc), så en del med et slike budsjett vil uansett finne slike produkter interesante. Er man i tillegg nevenyttig/liker å skru, kan det være mitt i blinken. I allefall om man besitter lettdrevne høyttalere som matcher.
    Veit ikkje helt eg.. Det eg har hatt av feil er bare dårlig kontakt på smårøra som er skyld i alt trøbbel. Brukte rør er jo et belegg på.
    Ser andre som har problem, så er da dette til slutt som gjør det. Nesten altid.
    Og seff brukarfeil, da det er mange første gangs kjøpere som kjøper en MA som første rørforsterker, inkl meg den gang. Nye har vert problemfri også den andre vis en ser bort fra dette med kontaktfeil på gamle rør.

Har og en Laguna som er bilen med flest feil. Hatt i flere år nå, men bortsett fra slitedeler som bremser og slikt, kan eg sei den ikke er verre en andre biler.
    Såpass god at eg kan kjøpe en til neste gang, men blir BMW hehehe..har hatt en M5 så.. savner den.
    Ups, anlegg diskuterte vi ja :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Skal man sette sammen en forsterker fra A til Å selv og bare kjøpe deler
    klarer man vel nesten ikke få det like langt ned i pris som de ferdige produktene de selger.

De tjener nok ikke all verden på det(der nede).... men så er det komponent valg etc..

vs
    Jo, men du betalte nok full butikk pris. En som forhandler eller kjøper komponenter i volum betaler ikke halvparten en gang. Mange her som bare snakker uten å ha Peiling. Litt rart dette forumet her.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men du betalte nok full butikk pris.

Gjorde jeg? Det var et eksempel på full pris, nettside utlandet

En som forhandler eller kjøper komponenter i volum betaler ikke halvparten en gang. Mange her som bare snakker uten å ha Peiling.

Ja det er tydelig!

Litt rart dette forumet her.

helt klart..... men dette bidro vel ikke i posetiv retning.....

kjøper man en MA-kt88 betaler man ca 1400-1800kr resten er porto
    klart de tjener penger men ikke det helt store.....

synes du konkluderer litt ut av sammenheng!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tror heller grunnen til at de ikke svarer er at de ikke har forstått hva diskusjonen går ut på. Ingen kritikk på produktet sånn direkte, men på de som gir den egenskaper som er bedre enn mere påkostede. Klart at en som er fintunet kan spille vel like bra som en fabrikkny modell av MC275. Men stiller meg tvilende til om det samme utfallet hadde skjedd med en fintunet 275?
    Det er det som er tingen med en rørforsterker. Man kan ved å bytte rør gi forsterkeren forskjellige egenskaper. Gi bedre eller dårligere lyd. Tar man inn en komponent som ikke på noen måte er optimalisert til anlegget så vil den ha ett handikap i forhold til eksisterende komponent. Ser det er en mange folk med erfaring med tyngre hifi og som gjerne bruker det i rene stereoanlegg som har blitt gjennomtestet. Om Kjell har gitt flere av dere griller i hodet så har han vel fått gjennom sitt mål.

Når man snakker om det: Har søkt litt rundtomkring og han er veldig aktiv på flere fora der han reklamerer for denne. Ikke bare i Norge, men i USA og Europa. Og da begynner man å lure hvilken tilknytning han her til produktet?
    Så aktiv som han er så kan han umulig ha tid til noe annet?

Side 32 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •