Hi-End rør eller transistor? - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 76 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min Mc rocker i hvertfall noe helt for j....li. Har hørt Rotel og Parasound Halo A21 på mine RF 82 og de kom ikke nærheten av rørforsterkern på musikk som Metallica, AC DC osv osv. Hører på en del 70 talls rock osv og det er bare et utrolig trøkk i lydbildet.

Det som faktisk imponerer meg mest er hvis man kjører litt mer moderne basstung musikk. alla MJ osv Det er bare helt sykt trykk. Så jeg synes den fungerer til nesten all musikk. Klassisk hører jeg ikke mye på men den vanlige rørmusikken som Jazz, Blues og akustisk går det en del av og der er det jo bare nydelig.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interesant å se hvor mange gode ambassadører for rørforsterkere som også sitter med Klipsch høyttalere. Hvordan skal man tolke det?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er interesant å se hvor mange gode ambassadører for rørforsterkere som også sitter med Klipsch høyttalere. Hvordan skal man tolke det?
    !!!!!!! det tolker jeg som at klipch og rør er en perfekt kombinasjon!!!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolk det som at rør har bedre kontroll på lettdrevne høyttalere.
    Og eg har ikke Klipsch, men Franske og funker som en drøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ikke uengi, selvom det er "kraftige" imperdansefall, og ikke følsomheten i seg selv som er rørforsterkerens "største fiende".
    Mine HT har 87,5 men er rimelig linjære - og opplever ikke at rørforsterkere på 40 - 60 W får "åndenød".
    Har også lyttet til Spark 211 monoblokker (22 W) på Persons Respons. De leverte rimelig greit lydtrykk/nivå uten tegn til å "Klappe" sammen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    !!!!!!! det tolker jeg som at klipch og rør er en perfekt kombinasjon!!!
    Da kan vi sikkert si det.

Handler det ikke da kanskje mer om matching og synergi enn akkurat hva som er "best" av 2 ulike teknologier?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ikke uengi, selvom det er "kraftige" imperdansefall, og ikke følsomheten i seg selv som er rørforsterkerens "største fiende".
    Mine HT har 87,5 men er rimelig linjære - og opplever ikke at rørforsterkere på 40 - 60 W får "åndenød".
    Har også lyttet til Spark 211 monoblokker (22 W) på Persons Respons. De leverte rimelig greit lydtrykk/nivå uten tegn til å "Klappe" sammen.
    Var ment som en spøk 8)
    Men har ikke prøvd min på så mange høyttalere enda, men dei han har spilt på har gått helt greit ja 8)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Har hørt Triangle med rør og det er en meget god kombinasjon!
    Litt dårligere følsomhet gjør at de trenger litt mere strøm enn feks. Klipsch.

Klipsch og rør går godt sammen siden de begge utnytter den andres dårlige sider. Rør kan ofte på vanlige høyttalere låte litt kjedelig oppover, mens Klipsch (og triangle) kan i enkelte transistor kombinasjoner kan låte direkte harde i diskantområdet. Sammen skaper dette en synergi. Og får Klipsch til å låte mere oppløst enn til vanlig, pga oppløsninga og detaljmengden i diskantmengden som mange rørforsterkere ofte har.

Litt synsing for min del, men iallefall det som er mine tanker om kombien.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har hørt Triangle med rør og det er en meget god kombinasjon!
    Litt dårligere følsomhet gjør at de trenger litt mere strøm enn feks. Klipsch.

Klipsch og rør går godt sammen siden de begge utnytter den andres dårlige sider. Rør kan ofte på vanlige høyttalere låte litt kjedelig oppover, mens Klipsch (og triangle) kan i enkelte transistor kombinasjoner kan låte direkte harde i diskantområdet. Sammen skaper dette en synergi. Og får Klipsch til å låte mere oppløst enn til vanlig, pga oppløsninga og detaljmengden i diskantmengden som mange rørforsterkere ofte har.

Litt synsing for min del, men iallefall det som er mine tanker om kombien.
    Ja på altea EX funker det overraskende bra also. Trykker ganske bra..sitter nå å hører på Kodo, noe japansk tromme-folk og ja det er flott deeee..8)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Handler det ikke da kanskje mer om matching og synergi enn akkurat hva som er "best" av 2 ulike teknologier?
    jo matching er ordet her og da har jeg sikkert hvert heldig med de ulike komboene jeg har testet for de to rørforsterkerne jeg har nå er de forsterkerne jeg har hvert mest fornøyd med...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry, for å blande meg inn, men
    Jo, seff.. Kanskje berre at eg har vert heldig/flaks at det eg har prøvd rør-ampen min på har funka?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må inrømme at hadde jeg ikke blitt bitt av Klipsch basillen hadde jeg heller aldri hørt på rør. Er vel mye buzz rundt akkurat dette i klipsmiljøene.

Men det funker meget bra ja. Hornkonstruksjoner er jo stort sett veldig lettdrevne men finnes jo nok av rørforsterkere med power også.

Uansett må si det er nyanser av forskjeller, ikke slik at en høytaler blir helt totalt foandret av å kjøre på rør i stedet for transistor. Kun mange små nyanser som gjør lydbildet noe anderledes, ofte beskrevet som varm lyd altså at bassen er litt laidback og diskanten tørr og ikke skrikete eller masete.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Det som slår meg er at det stadig kommer tilbakemeldinger fra eiere av Music Angel forsterkere om hvor fantastisk dette produktet er, og jeg tviler ikke på at du får mye god lyd for pengene. Allikevel er sammenligningsgrunnlaget til andre forsterkere heller vagt og det foreligger fint lite og ingen dokumentasjon på dette. Kun mer eller mindre (u)kvalifisert synsing. (Det er det forsåvidt de fleste av oss som holder på med).
    Hvorfor er det allikevel så ekstremt viktig for eiere av Music Angel å gjentatte ganger opplye oss vanntro som hverken har sett eller hørt «engelen» om hvor fantastisk den er. Det minner til tider om relgiøs fanatisme. Noe som allikevel er ganske morsomt hvis man følger med i Music Angel-tråden er hvor mye feil som er på denne forsterkeren. Jeg har ingen kunnskaper om elektronikk og lodding, noe som kommer helt klart frem i Music Angel-tråden at er nødvendig. Jeg vurderte lenge om dette kune være en forsterker som skulle få prøve seg hjemme hos meg, men at man i tillegg til forsterkeren må bruke 4-5000,- på nye rør og oppgraderinger/moddinger gjør at den faller utenfor mitt interesseområde. :neutral:
    De må forsvare sitt kjøp vet du. Finnes mange gode rørforsterkere og de er sikkert like gode som Ma og noen er sikkert bedre.
    At en må kunne lodde litt og være teknisk er jo et must når det gjelder denne Ma. Hadde ikke Ma gutta hatt Kjell B så hadde mange av disse stått bortgjemt.
    Ma er sikkert et meget godt kjøp og en meget god forsterker. Tviler ikke på det.

Nå har jeg rørforsterkere her fra 61 og frem til 2005. Har hørt Kt 88 og mange andre rørtyper. El 84 er det beste jeg har hørt.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Klipsch før jeg og de er solgt. Bruker Carlsson og Doxa nå. Passer meg bedre enn Klipsch. Angrer ikke et sekund.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    De må forsvare sitt kjøp vet du. Finnes mange gode rørforsterkere og de er sikkert like gode som Ma og noen er sikkert bedre.
    At en må kunne lodde litt og være teknisk er jo et must når det gjelder denne Ma. Hadde ikke Ma gutta hatt Kjell B så hadde mange av disse stått bortgjemt.
    Mvh Roar
    Det blir litt off-topic (da tråden er rør vs. transistor - og ikke rør vs. rør - og MA-tråd finnes et annet sted), men...

Som jeg tidligere har redegjort for i denne tråden - og andre, så har jeg testet MA (2 gen.versjon u/rørbytte) mot flere andre "rimelige" rør-forsterkere (med "tilsvarende" rørbestykning (EL34, 6550 og KT88) - i hovedsak kinesere.
    Hvorvidt flere har gjort det, kjenner jeg lite til, men det er mange som "mener" uten å engang ha hørt på noen.
    INGEN av de testede forsterkerne er (dessverre) i nærheten av MA når det kommer til lydkvaliteten. Det første man umiddelbart legger merke til er at bredden og dybden ("rommet") i lydbildet er vesentlig større på MA. Den har også en mørkere og tyngre lydkarakteristikk, samtidig med at det er mer punch i midbassen. + + + andre faktorer.

Alt er testet i samme rom - der kun forsterker er utskiftet komponent.

Jeg skriver også "dessverre" fordi jeg GJERNE skulle hatt tak i en bedre/like god forsterker til < 40K. Bl.a. fordi jeg ikke synes MA er spesielt "vakker", har for "røff" finish, og noen byggkvalitetsmessige "skavanker" - og at det ikke hadde vært noen ulempe med en forsterker man hadde sluppet å "mekke" på for å få stabil (selvom dette nok har blitt hauset opp en del, i forhold til realitetene - da oksidert belegg på rørpinner hovedsaklig har vært evt. feilkilde).
    Jeg håpet, da jeg skulle teste Cayin A88T for en tid tilbake, at den kunne "matche" eller være tilstrekkelig god i forhold til MA (mye grunnet greit utseende OG fj.kontroll), men også den føyde seg inn i rekken av NOPE .

Om ikke KjellB hadde anskaffet sin første MA - og begynt å formidle sitt "budskap" hadde det antakeligvis ikke vært noen MA´r i Norge. Og at han er til uvurdelig hjelp for de som eier MA, er det ingen tvil om. Og det kan forsåvidt hende at det hadde vært noen bortstuede eksemplarer, om han ikke hadde "vært der".
    De "få" MA´r som averteres selges jo rimelig raskt - og jeg vil anta at de ikke hadde vært så attraktive dersom det ikke var noe "spesielt" med de.
    Og, kanskje engasjementet fra de som ytrer seg "i begeistring", har rot i at denne forsterkeren i realiteten spiller "fletta" av de aller fleste tilsvarende rørforsterkere, nær sagt "uansett" prisklasse (Ok, <40K - for å begrense noe da ).

Om noen har konkrete testsammenlikninger av MA mot andre rørforsterkere i dette prisleie, og effektområde - som da ver vesentlig bedre, så kom med innspill. Jeg er åpen for å lytte!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt off-topic (da tråden er rør vs. transistor - og ikke rør vs. rør - og MA-tråd finnes et annet sted), men...

Som jeg tidligere har redegjort for i denne tråden - og andre, så har jeg testet MA (2 gen.versjon u/rørbytte) mot flere andre "rimelige" rør-forsterkere (med "tilsvarende" rørbestykning (EL34, 6550 og KT88) - i hovedsak kinesere.
    Hvorvidt flere har gjort det, kjenner jeg lite til, men det er mange som "mener" uten å engang ha hørt på noen.
    INGEN av de testede forsterkerne er (dessverre) i nærheten av MA når det kommer til lydkvaliteten. Det første man umiddelbart legger merke til er at bredden og dybden ("rommet") i lydbildet er vesentlig større på MA. Den har også en mørkere og tyngre lydkarakteristikk, samtidig med at det er mer punch i midbassen. + + + andre faktorer.

Jeg skriver også "dessverre" fordi jeg GJERNE skulle hatt tak i en bedre/like god forsterker til < 40K. Bl.a. fordi jeg ikke synes MA er spesielt "vakker", har for "røff" finish, og noen byggkvalitetsmessige "skavanker" - og at det ikke hadde vært noen ulempe med en forsterker man hadde sluppet å "mekke" på for å få stabil (selvom dette nok har blitt hauset opp en del, i forhold til realitetene - da oksidert belegg på rørpinner hovedsaklig har vært evt. feilkilde).
    Jeg håpet, da jeg skulle teste Cayin A88T for en tid tilbake, at den kunne "matche" eller være tilstrekkelig god i forhold til MA (mye grunnet greit utseende OG fj.kontroll), men også den føyde seg inn i rekken av NOPE .

Om ikke KjellB hadde anskaffet sin første MA - og begynt å formidle sitt "budskap" hadde det antakeligvis ikke vært noen MA´r i Norge. Og at han er til uvurdelig hjelp for de som eier MA, er det ingen tvil om. Og det kan forsåvidt hende at det hadde vært noen bortstuede eksemplarer, om han ikke hadde "vært der".
    De "få" MA´r som averteres selges jo rimelig raskt - og jeg vil anta at de ikke hadde vært så attraktive dersom det ikke var noe "spesielt" med de.
    Og, kanskje engasjementet fra de som ytrer seg "i begeistring", har rot i at denne forsterkeren i realiteten spiller "fletta" av de aller fleste tilsvarende rørforsterkere, nær sagt "uansett" prisklasse (Ok, <40K - for å begrense noe da ).

Om noen har konkrete testsammenlikninger av MA mot andre rørforsterkere i dette prisleie, og effektområde - som da ver vesentlig bedre, så kom med innspill. Jeg er åpen for å lytte!
    har selv testet ma og gitt den skryt her inne men sammenlignet med cayin a-88t og copland cta405 faller den gjennom på det aller meste,den henger kun med på kraft,cayin forsterkeren tok for et par år siden verden med storm til en pris i overkant av 20 lapper og du mener at ma er bedre enn den???

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høre en fra luxman,Audio Innvation s 500 eller Manley stingray. Særlig s 500 med sine 2x25w klasse A som er en nydlig musikalsk forsterker. Denne riaaen som sitter i denne må du over 10 lapper for og slå. s500 har blitt sammenlignet av andre mot nyere dyre ting og den har kommet meget godt ut av det. Jeg vet hvor god denne s 500 er i forhold til Luxman,Manley og The fisher.
    Men det som er viktig er at det må matches riktig. The fisher passet overhodet ikke på Forte. Fikk ikke til vinyllyden på Carlsson med Luxman,cd lyden var meget bra. Manley ordnet biffen,den spiller meget godt på begge lydkilder. Fisher spiller best på Doxa høyt osv.
    Accuphase ble banket av alle rørsakene på Carlsson. Gammel Accuphase. Audiolaben spilte bra på Carlsson.

Jeg vet at Ma ikke spilte like bra som s 500 inne hos Jan. Nå var denne Ma med orginale rør. Det var klasseforskjell på disse to. Men røra på 500 var heller ikke mye og skryte av de heller. Få tak i en slik 500,du betaler ikke for riaaen engang.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har selv testet ma og gitt den skryt her inne men sammenlignet med cayin a-88t og copland cta405 faller den gjennom på det aller meste,den henger kun med på kraft,cayin forsterkeren tok for et par år siden verden med storm til en pris i overkant av 20 lapper og du mener at ma er bedre enn den???
    I mitt oppsett ja - utvilsomt. Kan være at A88t er mer sær på matching mot min CD og mine HT, men "stusset" også litt over det da NAT mente at den burde være en god match - og intet dårlig alternativ til min AudioSpace (som er den som brukes daglig). Denne er ikke helt ulik A88T, rent konstruksjons- og komponentmessig og Cayin og AudioSpace har, så vidt meg bekjent tidlige "røtter" i hverandre.
    A88T´n var brukt - og led kanskje av "utbrente" rør. Ikke vet jeg, men sånn var det. OG oppriktig - jeg hadde lyst til at A88T´n skulle spille bra, for prisen var også "billig". Men, når det heller ikke på noen måre "overgikk" AS´n så ble det enden på den visa.
    Copland kan være et alternativ å lytte på, men utfra det "bildet/inntrykket" som andres karakteristikker gir, så tror jeg ikke at den helt er greia.

Å ta verden med storm er jo nødvendigvis ikke noe kvalitetsstempel - ref VW Golf. Langt fra den "beste" bilen, men mest solgt i mange år. Eller for å relatere det til lyd. Koss PortaPro er den mest solgte, men godt headsett?
    Trygt og godt å kjøpe det samme som nabo´n veit du:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Høre en fra luxman,Audio Innvation s 500 eller Manley stingray. Særlig s 500 med sine 2x25w klasse A som er en nydlig musikalsk forsterker. Denne riaaen som sitter i denne må du over 10 lapper for og slå. s500 har blitt sammenlignet av andre mot nyere dyre ting og den har kommet meget godt ut av det. Jeg vet hvor god denne s 500 er i forhold til Luxman,Manley og The fisher.
    Men det som er viktig er at det må matches riktig. The fisher passet overhodet ikke på Forte. Fikk ikke til vinyllyden på Carlsson med Luxman,cd lyden var meget bra. Manley ordnet biffen,den spiller meget godt på begge lydkilder. Fisher spiller best på Doxa høyt osv.
    Accuphase ble banket av alle rørsakene på Carlsson. Gammel Accuphase. Audiolaben spilte bra på Carlsson.

Jeg vet at Ma ikke spilte like bra som s 500 inne hos Jan. Nå var denne Ma med orginale rør. Det var klasseforskjell på disse to. Men røra på 500 var heller ikke mye og skryte av de heller. Få tak i en slik 500,du betaler ikke for riaaen engang.

Mvh Roar
    AI s500 kan jo også kanskje være verd en lytt. Er litt engstelig for effekten. Det blir vel omtrent som triodemodus (2x28w) på AS´n. Da låter det pent og nydelig på dertil egnet musikk, men lite å gi på med når man vil høre på gammel god Purple f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AI s500 kan jo også kanskje være verd en lytt. Er litt engstelig for effekten. Det blir vel omtrent som triodemodus (2x28w) på AS´n. Da låter det pent og nydelig på dertil egnet musikk, men lite å gi på med når man vil høre på gammel god Purple f.eks.
    Ja den er verdt og ta en lytt til. Hvis dine høytalere er tungdrevne så kan det hende den ikke passer deg.
    Manley Stingray på 2x 40w er heller ingen sinke. Disse koster litt,men får du tak i en brukt bør ikke disse koste allverden. El 84 rør bør flere ta en lytt til.

Mvh Roar

Side 31 av 76 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •