Hi-End rør eller transistor? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1504
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et fornuftig - og noe mer balansert og forklarende - innlegg fra Legatia!

Hva med problematikken når det gjelder alderen på rørene?
    Blir det ikke litt som projektorene til Sony, der de svekkes etter relativt kort tid?
    Må ikke komponenten jevnlig justeres opp til korrekte verdier grunnet rørenes svekking?
    Hvor stort er dette problemet?

Jeg har hørt en del anlegg der store deler av dette inneholder rørkomponenter. Som regel kan det i første "ørekast" kanskje imponere, men når man så forsøker å finne den oppløsthet og mikrodetaljer man vet finnes i musikken, så er den dessverre polert vekk.
    Synes derfor det kunne vært uhyre spennende å besøke et oppsett som av andre er anerkjent for "god lyd"...!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legatia: Ganske så risky å komme med en anbefaling mtp. hva forsterker man skal velge til sine ht'er. Her må man tenke litt på anlegget sånn i helhet. Hvis man har komponenter som er tunet til transistor så kan det være at man får en klangbalanse som blir litt mørk. Mørkere og mindre dynamisk lyd betyr at detaljer i musikken forsvinner. eller bare blir vanskeligere å høre.

Det du ser etter er en forsterker med en mere transistoraktig lyd?
    Kanskje en Prima luna kan være tingen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    @Legatia: Hva for en EQ brukte du og kameraten din?
    En helt enkel 31 bånds analog EQ.
    Den har jeg rattet mye på, samtidig som jeg har målt veldig mye. Mest av alt har jeg nok tweaket delefilter på høyttalerne.

Det å bruke EQ for å få det til å låte som en rør-amp, tror jeg ingen gidde prøve på. Målet for de fleste er jo å få til god lyd, ikke kopiere en teknologi.
    Det ble hevdet tidligere i tråden, at var en mulighet. Derfor jeg påpekte det. Kanskje jeg skulle tatt meg tid til å måle forskjellene på Hegelen og musikk engelen en dag, og poste det her. Jeg tror du ville blitt overrasket.

Ang frekvensgang: Du burde vært utsatt for en demo, hvor noen med peiling rattet med EQ for å forandre klangbalanse og å manipulere din psyko-akustikk.
    Jeg skjønner, jeg har naturligvis ikke peiling.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye mulig jeg har missforstått noe, men det er altså slik at trådstarter mener at analog musikk lyder best på rørutstyr og at digitalmusikk lyder best på transistorutstyr?
    Som Kjell B. riktig påpeker så har det vært store forandringer i hvordan musikk lages, hvilke opptaksteknikker som brukes, hva spilles opptakene inn på, protools osv.
    På bla. hifisentralen har det jo vært lange tråder om den såkalte "loudness war"
    Dere som har hørt Metallicas siste er sikkert veldig klar over fenomenet, man skrur altså alt opp til "11" (spinal tap...) for at det skal låte bra på radioen, eller bra er ikke riktig ord, man vil det skal låte høyt! høyere enn de andre låtene, derav loudness war.
    Dette innebærer jo at det ikke blir noe dynamikk igjen i musikken.
    Når det kommer til opptaksteknikker så var ting ofte enklere i gamledager, da var bruk av rommikrofoner ofte nok til å fange øyeblikk på tape.
    Idag er det jo ikke engang sikkert at musikkerene man hører har vært i studio sammtidig å spillt inn en sang. Man bruker ofte et utall mikrofoner for å dekke alle tenkelige vinkler slik at man i ettertid kan mikse seg frem til det "perfekte" resultatet.
    Opptaksmediet er vel i nesten 100% av tilfellene harddisk nå for tiden??
    Bruken av f.eks protools gjør jo at man virkelig kan klippe og lime for å nå perfeksjon i studio.

Jeg tror rett og slett at Kjell B. liker de gamle teknikkene, den analoge tape maskinen og det faktum at musikkerene satt i samme rom å spillte inn en sang - vorts and all, på mange måter så er jeg også enig, nye skiver er så klinisk perfekte at de kan bli litt sterile å høre på, man mister liksom litt av det menneskelige.
    Men Kjell B. sin generalisering av transistor kontra rørutstyr vitner om en person som enten ikke er åpen for nye opplevelser eller som har liten befattning med transistorutstyr.
    Ja, de fleste nye høyttalere er kosntruert mtp. en transistorforsterker, det hindrer jo ikke mange av disse konstruksjonene fra å spille himmelsk også med rørutstyr - forutsatt riktig matching.
    Mange høyttalere som er siktet inn mot rørfolket fungerer jo også veldig bra på transistorutstyr, se på Tors Avantgarde/Accuphase demoer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Et fornuftig - og noe mer balansert og forklarende - innlegg fra Legatia!

Hva med problematikken når det gjelder alderen på rørene?
    Blir det ikke litt som projektorene til Sony, der de svekkes etter relativt kort tid?
    Må ikke komponenten jevnlig justeres opp til korrekte verdier grunnet rørenes svekking?
    Hvor stort er dette problemet?

Jeg har hørt en del anlegg der store deler av dette inneholder rørkomponenter. Som regel kan det i første "ørekast" kanskje imponere, men når man så forsøker å finne den oppløsthet og mikrodetaljer man vet finnes i musikken, så er den dessverre polert vekk.
    Synes derfor det kunne vært uhyre spennende å besøke et oppsett som av andre er anerkjent for "god lyd"...!
    Effektrør har en begrenset levetid. Det kommer selvfølgelig ann på merke og type. Jeg har kun byttet en gang, og det var ingen jevn degradering, kun et "bråstopp", der rørene førte til kneppelyder som ikke skulle være der. De nye låt likt de gamle. (de varte et par tusen timer).

Biasjustering på utgangsrørene må foretas på enkelte forsterkere, men helst dersom man bytter rør og gjør forandringer altså. Peace of cake.

Rør kan som sagt låte både dårlig og bra, og jeg har opplevd feilmatching av signalrør (på forforsterkerbiten), som gjorde at det låt dårligere enn mye annet jeg har hørt.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Legatia: Ganske så risky å komme med en anbefaling mtp. hva forsterker man skal velge til sine ht'er. Her må man tenke litt på anlegget sånn i helhet. Hvis man har komponenter som er tunet til transistor så kan det være at man får en klangbalanse som blir litt mørk. Mørkere og mindre dynamisk lyd betyr at detaljer i musikken forsvinner. eller bare blir vanskeligere å høre.

Det du ser etter er en forsterker med en mere transistoraktig lyd?
    Kanskje en Prima luna kan være tingen?
    Mener du at jeg kom med anbefalinger, eller var dette en anbefaling til meg?
    Transistoraktig lyd er nok ganske langt ifra mine preferanser, ihvertfall om vi har samme oppfatning av hva "transistorakig" lyd er.
    Rør er min greie

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det skyldes at mange moderne high-end rørforsterkere benytter russiske Electro-Harmonix rør - disse polerer bort detaljene.

Vi som kan dette holder oss langt unna og benytter istedet de beste NOS-rørene. Dette har jeg forklart grundig i lange tråder om gode typer NOS-rør.

Heldig for oss at mange har trodd på ingeniør-våset om transistor high-end. Derfor er det fortsatt lagre av NOS-rør tilgjengelig, men nå i 2008 - 2009 så forsvinner de beste raskt.

Kjell B....................

1.vi som kan dette.........:-D

2.Heldig for oss at mange har trodd på ingeniør-våset om transistor high-end.........:-D

Du har en veldig usympatisk selvgodhet som ikke har noe rom for andre menneskers synspunkter/smak og faktiske meninger. Du vet alle sannheter og en hel verden har blitt lurt av onde transistor ingeniører som uavhengig av hverandre har jobbet i flere generasjoner med å lage ubrukelige produkter.

Jeg skrev tidlig i tråden når du satte igang at jeg håpet dette var ironi.

Jeg håper virkelig det for din skyld! :-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre - du blir nødt til å anskaffe en Music Angel KT88 fra HongKong. Du finner ikke gode rørforsterkere i de vanlige butikkene her i landet, bortsett fra noen svært kostbare Audio Note kanskje (kun topp-modellene er aktuelle).

De modeller som finnes her er konstruert av moderne ingeniører som ikke kan noe som helst om emnet og derfor fortvilt prøver å kopiere gamle kretsløp.
    Jøss det var en drøy generalisering.
    har du hørt f.eks Cary CAD 208 eller 211?
    Har hørt disse forsterkerene ved flere anledniger og de har aldri skuffet for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom på Lyric og hørte på Accuphase/Avantgarde...
    Syntes lyden var hard og lite der som minte meg om musikk.
    Men, må jo presisere at jeg har hørt noen bra transistor-anlegg, men de kosta gjerne skjorta og mere til, som feks. WOTG's Mark Levinson og Revel. Veldig bra lyd, men som sagthvis man har planer om å ruinere seg så er vel det den gyldne middelvei.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, Legatia...
    Var egentlig ment for Orso...
    Ikke helt våken enda, serru

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sorry, Legatia...
    Var egentlig ment for Orso...
    Ikke helt våken enda, serru
    Hehe, går så bra atte!
    På tide med litt morrakaffe:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Hehe, går så bra atte!
    På tide med litt morrakaffe:-D
    Nja...
    Tror jeg holder meg til teen i helga.
    Kan være godt med litt avveksling en gang i blandt
    Apropos... På tide med en sen frokost kanskje?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hva mener du med analog musikk og digital musikk ? Mener du selve opptaksmediet, eller mener du instrumentene (elektroniske kontra akustiske) ?

2) Til dels riktig. Det gjelder meg og 90 % av befolkningen som har hørt godt analogt utstyr. Men jeg har stor sans for moderne digitale opptak av "analoge isntrumenter", altså akustiske instrumenter og sang/stemmer - men disse krever i enda større grad god NOS-rør prosessering for å lyde naturlig, og kvaliteten varierer enormt.

3) Nei tvert imot. Jeg har vært nyskapende i dette med å finne ut hva som er galt med selve elektronikken - altså denne ulyden som stammer fra overdreven bruk av computer-komponenter inne i apparatene i den analoge forsterker-kjeden: metallfilm-motstander, ensidig bruk av polypropylen-kondensatorer og mye annet.

Dette har krevet mye arbeide, hvor jeg i et kostbart moderne forsterkersett loddet inn vintage-komponenter produsert 1960-70 og kunne studere den enorme lydforbedringen bare ved å bytte komponenter.

Og så besøker jeg hifi-messer og butikker og lytter på meget dyrt utstyr.

Problemet er vel heller at noen enkle sjeler her har behov for å bekrefte sine dyre kjøp - og som nok heller ikke har de store musiker-ørene. Derfor dette oppgulpet av nedlatende kommentarer.

Det er jo ingen musikere (akustiske instrumenter) som liker moderne high-end. Det burde du tenke litt over.

Du harver over så store deler av diskusjonsfeltet i en settning så det blir noen ganger litt vanskelig å følge med.
    Musikkere er opptatt av musikk og ikke teknikk, det sagt så kjenner jeg flere som spiller musikk på høyt plan som er interessert i hai-fai, mange av de lever lykkelig med transistorutstyr.
    Argumentasjon om mine ører kontra dine osv. er bevis på et absolutt lavmål og komenteres ikke.
    At du har loddet inn komponenter fra 70 årene i moderne transistorforsterkere sier meg veldig lite, hvilken forsterker, hvilke modifikasjoner er det snakk om?
    Så klart ting kan låte bedre hvis du bytter ut en komponent med en bedre (alder trenger ikke ha noe å si)
    Det virker for meg som om du er veldig subjektiv når du uttaler deg om "perfekt lyd"
    rørutstyr har så absolutt en relevans og sin sjarm, men det er ikke til å legge skjul på at hvis man skal følge begrepet hi-fi til punkt og prikke så kan rørutstyr få forklaringsproblemer da slik utstyr helt klart legger til sin egen (om enn behagelige) klang til lydbildet.
    Når det kommer til hva jeg mente med analog og og digital så siktet jeg i utgangspunktet til selve instrumentene, men dette blir jo mindre relevant i og med at alt alikevel er tatt opp digitalt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi starter her en tråd om virkelig topp lydgjengivelse - hva slags utstyr er nødvendig og hvordan stiller det seg med de to hovedkategorier - rør kontra transistor-elektronikk (i det analoge domene) ? Tanken er å komme frem til utstyr og prinsipper som kan tilfredsstille det kresne musikk-øre.

For å presisere: Tradisjonell moderne high-end kan etter min mening ikke brukes til å gjengi innspillinger med akustiske instrumenter (og stemmer), kun elektronisk musikk. Det er hovedproblemet - og jeg har snakket med tallrike musikere og musikalske mennesker som sier at moderne high-end ikke fungerer som tenkt hjemme i stuen.

Jo, altså nå synes jeg du er litt snål her? Tror kanskje du blander de med kresne Hifi ører kontra de som har kresne musikk ører? Om man liker rør eller transistor best har mye mer med smak å gjøre enn om man er musikalsk eller ikke. Og alle de tallrike musikerne som sier at moderne high-end ikke fungerer som tenkt hjemme i stua bør vel selv også se at det handler mer om musikken enn elektronikken den er avspilt på?

Musikalitet hos personer har heller INGEN ting med hvordan anlegget spiller musikken å gjøre.

Jeg har selv ALDRI møtt en eneste musiker som legger SÅ mye vekt på "korrekt" gjengivelse. Selv er jeg "musiker" studerer musikk ved høyskolen i vestfold hvor jeg lærer å spille fiolin, har ellers spilt bassgitar i ca 10 år.

Bare syntes dette var en litt rar påstand dette med musikalitet og musikere, men ellers så ser jeg hva slags tråd dette er og jeg ville også sett priser og slikt på godt rørutstyr gå nedover

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 3 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste