Hi-End rør eller transistor? - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 76 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Jeg mener at hjernen absolutt ikke tolker all informasjon den får fra nervesystemer og lignende likt. Dette er jo ganske mye over på noe annet igjen, men ett godt bevis på dette er jo at alle ikke liker det samme av mat for eksempel.

Holder også absolutt med Msport. Det er dessverre alt for mange som er LANGT fra objektive og klamrer fast til at det de har er best. Jeg synes selv jeg er mer objektiv på dette holdet og mener også at man kan ikke trekke en konklusjon på hva som er "best". Man kan til nød kanskje konkludere med hva man selv synes er "best", men da må man nesten ha hørt alt det man sammenligner med.
    Men alt i alt kan vel eg sei at vi kan ikke måle alt, da hjernen vår, pr i dag ikke kan måles noe særlig.
    Sånn las eg samtalene her. Eg har ville frem til det hele tiden, men..
    En Hjerne er ikke øret? helheten er øret og alt inkludert hjernen, samme som et element og resten utgjør en høyttaler.
    Alt kan da ikke måles!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun ørene vi hører med. Hjernens oppgave er å fjerne informasjon vi ikke er interessert i, samt samkjøre lyd og fysiske vibrasjoner vi kjenner i huden osv. Hadde hjernen vår tatt vare på alt vi hørte ville vi hørt enormt mye mer enn vi faktisk gjør. Det er vanskelig å måle akkurat hva hjernen forkaster, men det betyr ikke at de lydene som hjernen forkaster i seg selv er vanskelige å måle.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er kun ørene vi hører med. Hjernens oppgave er å fjerne informasjon vi ikke er interessert i, samt samkjøre lyd og fysiske vibrasjoner vi kjenner i huden osv. Hadde hjernen vår tatt vare på alt vi hørte ville vi hørt enormt mye mer enn vi faktisk gjør. Det er vanskelig å måle akkurat hva hjernen forkaster, men det betyr ikke at de lydene som hjernen forkaster i seg selv er vanskelige å måle.

Poenget er vel at alt kan ikke måles pr dags dato.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Poenget er vel at alt kan ikke måles pr dags dato.
    Poenget er vel at det som kan höres kan måles.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg kommer syklende inn i diskusjonen her og kjenner hverken til til den enkeltes engasjement eller "side" (heldigvis) men vil kommentere `isens utsagn. For så vidt er det bare ørene som hører (mottar signalet) og hjernen som tolker det ørene har fanget opp, etter de forståelsene vi definerer lyd og hørsel. Og ja, det kan bevises (farlig ord i denne tråden?) ved å høre på et stemmeopptak/f.eks. intervju i et rom man hadde vurdert som ´stille´. Vi siler og tweaker og filtrerer. Å lytte er en aktiv prosess som ofte krever både engasjement og konsentrasjon.

Men hvem er det som tradisjonelt har målt lyd og angitt framgangsmåter og tolkningsparadigmer? Laboranter, ingeniører og naturvitenskapere, ikke sant? Forutsetningene for registrering er utgått fra at det skal være mulig å tolke verdiene i ettertid. Allerede her vil jeg se mappa mi! Hvorfor skal andre bestemme hva det er jeg hører og langt på vei bestemme hva det jeg hører betyr? Mappa mi! Dessuten, hvordan kan vi vite at hørselssenteret regner lydimpulsene ut fra kun det ørene fanger opp. Som AD/HD`er-light og formodentlig lettere rusmiddelskadd har jeg personlig større glede av å forstille meg en fixer et eller annet sted i krokene som sitter og tweaker og står i. Skal av diskursive årsaker ikke gå videre med teorien.

Vi kan ikke vurdere hjernens arbeidsmåte, bare konstatere den. Det vi vurder er målingsresultatene. En gitt metode eller teori som ligger bak en foretrukket framgangsmåte ved beregninger av og forstillinger om hjernens måte å jobbe på må nødvendigvis reflektere våre forestillinger, eller være mulige å tolke. Resultatene som framkommer er derfor tilpasset visse preferansene allerede før målingene skjer. Derfor min lille fantasi om "fixeren". For vi oppfatter jo også lyden, vi kjenner den med kroppen, ser virkningen på f.eks. katta framfor høytaleren, får tilbakemelding fra nabo eller samboer, merker humørsvingninger, merker synergieffekter i andre av livets forhold osv.

Alle disse andre impulsmottakene teller ikke bare som konstituerende og utslagsgivende for utydelige begrep som empati, mottakelighet, placebo, tolkningsbakgrunn m.m. De må regnes inn som deler av det å høre, selv om vi må utvide begrepene og tolkningen av målingene. Å tenke forhold 1 : 1 i alle livets sammenhenger blir litt sånn "brødskive-uten-smør". Å påstå at alt sansbart også lar seg måle, siden inntrykkene registreres av hjernen, er ikke annet enn utslag ev vurderinger i ettertid og tyranniet ved hjernens hang til å pine seg selv. Jeg har heller ikke tiltro til at poliitiet gransker seg selv. Men ellers er `ìsen en grepa kar!

Livet er mer enn en tørr pakke kjeks.

Edit:/ Rydda bort ordene "God bedring!" da uttrykket kan tas ille opp./

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg har litt vanskelig for å se at denne diskusjonen fører til noe fornuftig i forhold til det som faktisk er trådtittel... rør eller transistor... er det mulig å komme mer OT enn dette??? :shock:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg må si jeg har litt vanskelig for å se at denne diskusjonen fører til noe fornuftig i forhold til det som faktisk er trådtittel... rør eller transistor... er det mulig å komme mer OT enn dette??? :shock:
    Men jeg holder meg da godt innafor temaet subjektivitet-objektivitet ved omtale av lyd, jfr. post # 1. Og nei, diskusjonen fører kanskje ikke til noe entydig svar, temaet er jo i utgangspunktet uenighet (Hi-End rør eller transistor?).

Er det premie for å komme mest OT?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Men jeg holder meg da godt innafor temaet subjektivitet-objektivitet ved omtale av lyd, jfr. post # 1. Og nei, diskusjonen fører kanskje ikke til noe entydig svar, temaet er jo i utgangspunktet uenighet (Hi-End rør eller transistor?).

Er det premie for å komme mest OT?

Du hadde nok dessverre ikke vunnet uansett :razz:

Tror vel ingen her vet svaret på dette så det blir jo bare en evig diskusjon.....
    Bør kanskje prøve og få kommentarer fra noen hjerne kirurger

Eller vi kan vel bare oppsummere at rør låter mye bedre en transistor :razz:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett type forsterker, vis alt kan måles som noen mener, så ville det vert enkelt å lage den perfekte forsterker:-D

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett type forsterker, vis alt kan måles som noen mener, så ville det vert enkelt å lage den perfekte forsterker:-D

IKKE uenig med deg der! :razz:

selv om det er forskjellig smak burde man da lett dekke ønskene

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi vet hvor langt unna sola ligger jorda(målt), er det altså enkelt å komme oss dit?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stoler fortsatt mere på ørene enn en måleresultat

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Stoler fortsatt mere på ørene enn en måleresultat
    Og det bør du allltid fortsette med, feks. ''THD'' som de fleste forsterkerprodusenter (både for rør og transistor) oppgir i sine brosjyrer og manualer ligger uansett langt under det det menneskelige øret kan oppfatte.
    Uansett så bør et måleresultat ha mindre betydning for sluttbrukeren så lenge brukeren liker det han eller hun hører.

@Lovemusikk, selv om alt kan måles betyr det ikke at det er enkelt å lage en perfekt forsterker, men det kommer jo an på hva du legger i ordet, og ikke minst hvem som evaluerer det ferdige produktet.

En ting er ihvertfall sikkert, audio som hobby ville vært veldig kjedelig hvis det ikke fantes noen produsenter innen audio industrien som var villige til å forske og tenke i nye baner med tanke på konstruksjon, det sagt så mener ihvertfall jeg at vi trenger mangfold, hva som er best av rør eller transistor tror jeg uansett at det aldri vil bli enighet om.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så utrolig vanskelig heller, iom at de fleste fornuftig konstruerte transistorforsterkere er transparante.
    --
    Thorbjørn

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg tar feil men etter å ha lest side opp og side ned her og på hifisentralen så har jeg inntrykk av at det er veldig få som går over fra rør til trans men mange den andre veien! noen som vet?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så viktig å hvite hva som er best? Hvordan er det mulig så lenge vi har forskjellige preferanser?
    Blir som å sette seg ned å bestemme hva slags mat som er best basert på næringstoffer, taniner og mengden aroma??

@ eddie, om fler bytter fra det ene til det andre er vanskelig å si og ganske lite relevant? Jeg vet ihvertfall at det finnes eksempler på begge.
    Jeg antar uten å vite det helt sikkert at det er langt mer vanlig med transistor i massemarkedet og derfor vil det være langt fler som går over til rør fra transistor en omvendt. Det betyr jo ikke at det ene eller andre er bedre...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    mulig jeg tar feil men etter å ha lest side opp og side ned her og på hifisentralen så har jeg inntrykk av at det er veldig få som går over fra rør til trans men mange den andre veien! noen som vet?

Kanskje det er som med Pinnekjøtt? Etter å ha prøvd det går en ikke tilbake :-D
    Nei veit ikkje eg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enklere konstruksjon. Mindre negativ feedback.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør virker mindre "mystisk", man kan med selvsyn følge med på noe av det som foregår. Mener kanskje på den måten å ha mer kontroll over teknologien. Det blir litt som med vinlegging og hjemmebrygging. Eller pinnekjøtt, iflg. Lovemusikk. Å sammenligne med mat og dermed sanselighet beskriver muligens noe av det naturlige og organiske i rør- kontra transistorlyd som vef. jeg mener skjer.

Ikke farlig om lyden ikke er 100 % optimal, bare den er bra nok: høres OK ut. Har tilsammen et par solid-state anlegg stående ute av bruk. Morsomt å skifte rundt på de er det jo. Hadde jeg penger, kom det nok en transistor hode`fonforsterker i huset. Ellers higer jeg ikke etter nytt unntatt kjøp av et nytt rørpar som må prøves ut i ny og ne.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når de går fra transistor til rør lager de et helv***s opstyr.

Når de omsider går tilbake igjen er de så flaue over at de lot seg lure til å henge seg på rørhypen at de holder tett om det. 8-)

Side 27 av 76 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •