Hi-End rør eller transistor? - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 76 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det forsterkernes skyld at ikke du har fått det til da?
    Må berre svare eg og..:-P
    Klart, skal en skylde på svigers? Heeeei Heeeeei.. ditta er meir som ungdommen lika..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine

Er det da best å faktisk ha et PA-anlegg i stua...?
    Nå må jeg presisere at ett husanlegg og ett PA-anlegg er konstruert på 2 forskjellige prinsipper:
    PA:

-enkle, men robuste konstruksjoner som veier lite i forhold til størrelsen for å kunne raskt bli satt opp og tåle røff behandling. Og for å få mest kvantitet foran kvalitet.Dvs, masse lyd for pengene.

Hi-fi:

-komplekse og (ofte) flotte konstruksjoner som veier my for å stå mest mulig stabilt og som ikke skal flyttes på. Tåler ikke røff behandling. Her går Kvalitet foran kvantitet. best lyd for pengene

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Om du leser #469 - #471 og #473, så fremgår det der.
    Spørsmålet ble ikke stort klarere av den grunn. Det er vanskelig å svare når de som spør ikke vet hva de lurer på.

Selvsagt kan en forsterker bli for stor. Dersom man 4-dobler effekten dobler man slaglengden.

La oss si vi har med å gjøre en Seas bass med 18/6-geometri (18mm viklehøyde og 6mm høyt magnetgap) betyr det at man har et overheng på 6mm hver vei. Om spolen beveger seg mer enn 6mm en vei vil spolen ikke lenger fylle hele gapet. Da avtar magnetsystemets kraft betydelig. Om man videre beveger seg over 12mm er det praktisk talt ingen kraft igjen over hodet annet enn opphenget og bevegelsesenergien.

Imidlertid, om musikksignalet tilsier at membranen skal bevege seg 5mm hver vei, men forsterkeren har for dårlig dempning, vil membranen ikke stoppe der den skal. Om forsterkeren er i fullstendig kollaps kan den også generere en del andre signaler ut som får membranen til å bevege seg ukontrollert ved svært lave frekvenser. Lav dempning har også en tendens til å øke system Q, slik at nivået i bassen ved bassystemets resonansfrekvens øker betraktelig. Da får man mer bass.

Var det det du lurte på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - og det har antakeligvis ingen andre heller.
    Men jeg ser det som MER sannsynlig at det i fremtiden vil være noen som KAN, enn IKKE KAN.
    I fremtiden? Tror du utviklingen på måleutstyr går bakover, mens på området hørsel går det fremover i takt med teknologien forøvrig?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå må jeg presisere at ett husanlegg og ett PA-anlegg er konstruert på 2 forskjellige prinsipper:
    PA:

-enkle, men robuste konstruksjoner som veier lite i forhold til størrelsen for å kunne raskt bli satt opp og tåle røff behandling. Og for å få mest kvantitet foran kvalitet.Dvs, masse lyd for pengene.

Hi-fi:

-komplekse og (ofte) flotte konstruksjoner som veier my for å stå mest mulig stabilt og som ikke skal flyttes på. Tåler ikke røff behandling. Her går Kvalitet foran kvantitet. best lyd for pengene
    Hehe, er fullstendig klar over det
    Det var mer med tanke på å oppnå "live"-følelsen hjemme i stua også. Hvorfor bruke tusenvis av kroner på et hifi-anlegg som ikke gjør jobben godt nok, når et crappy PA-anlegg gir deg den "autentiske" live-følelsen
    Eller har du penger nok og vil høre musikk, lei in et band til å spille for deg :-D

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet ble ikke stort klarere av den grunn. Det er vanskelig å svare når de som spør ikke vet hva de lurer på.

Selvsagt kan en forsterker bli for stor. Dersom man 4-dobler effekten dobler man slaglengden.

La oss si vi har med å gjøre en Seas bass med 18/6-geometri (18mm viklehøyde og 6mm høyt magnetgap) betyr det at man har et overheng på 6mm hver vei. Om spolen beveger seg mer enn 6mm en vei vil spolen ikke lenger fylle hele gapet. Da avtar magnetsystemets kraft betydelig. Om man videre beveger seg over 12mm er det praktisk talt ingen kraft igjen over hodet annet enn opphenget og bevegelsesenergien.

Imidlertid, om musikksignalet tilsier at membranen skal bevege seg 5mm hver vei, men forsterkeren har for dårlig dempning, vil membranen ikke stoppe der den skal. Om forsterkeren er i fullstendig kollaps kan den også generere en del andre signaler ut som får membranen til å bevege seg ukontrollert ved svært lave frekvenser. Lav dempning har også en tendens til å øke system Q, slik at nivået i bassen ved bassystemets resonansfrekvens øker betraktelig. Da får man mer bass.

Var det det du lurte på?
    Eg fikk ivertfall svar på det med Mcèn, selv om eg ikke vet om hvilken av delene som plaget den. Velger å tro det er det første.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forsterkernes skyld at ikke du har fått det til da?
    Har selv hatt "dine" oberon 6.1 blokker og de er ikke akkurat det beste jeg har hatt og at du ikke liker copland,cayin,klipsch osv får jo være din smak men ser faktisk ut til at rørforsterkere blir mer og mer populære,når det gjelder klipsch så er de både elsket og hatet som det meste annet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var det det du lurte på?
    Ja, noe i daen retning - dvs. relatert til Lovemusikk´s "opplevelse" rundt MA7000. Ble litt forundret over at en "kvalitetsamp" på rundt 250W skulle ta livet av en "kvalitetshøyttaler" ved "normalt" bruk - og LES "normalt" bruk.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har selv hatt "dine" oberon 6.1 blokker og de er ikke akkurat det beste jeg har hatt og at du ikke liker copland,cayin,klipsch osv får jo være din smak men ser faktisk ut til at rørforsterkere blir mer og mer populære,når det gjelder klipsch så er de både elsket og hatet som det meste annet
    nei nå tok jeg litt hardt i her,det er vel like greit og si at smaken er forskjellig!er vel derfor det er så mye merker og forskjellige teknologier der ute...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    nei nå tok jeg litt hardt i her,det er vel like greit og si at smaken er forskjellig!er vel derfor det er så mye merker og forskjellige teknologier der ute...
    En god tommelfingerregel er at når noe ikke låter bra har man gjort noe feil.

Da vi testet Copland brukte vi høyttalere som stilte for høye krav til effekt og strøm. Det var ingen god match, og det forvrengte enormt.

Det er enkelt å få 6.1 til å låte dritt også, men man kan også få dem til å låte hysterisk bra (jeg har vel lov til å si det nå over et år etter at de gikk ut av produksjon?).

Det er vanskelig å komme på et produkt som ved en skikkelig innertier av en match kan låte helt latterlig bra. Så bra at det er svært få forunt å ha hørt hvor langt man kan trekke det. Da er det rart å høre så mange snakke om "bra og dårlig". Jeg synes folk, uansett ståsted, er alt for raske til å trekke konklusjoner om hvorvidt enkeltkomponenter er bra eller ikke.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god tommelfingerregel er at når noe ikke låter bra har man gjort noe feil.
    Matching, matching & matching er vel 3 stikkord her

Jeg synes folk, uansett ståsted, er alt for raske til å trekke konklusjoner om hvorvidt enkeltkomponenter er bra eller ikke.
    Tror folk flest er veldig opptatt av å forsvare de valgene og det utstyret de selv besitter, og nekter å tro at dette kan låte dårlig i andre sammenhenger sammen med annet utstyr. - Låter forsterkeren min bra hos meg, låter den bra over alt. Ferdig basta!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fremtiden? Tror du utviklingen på måleutstyr går bakover, mens på området hørsel går det fremover i takt med teknologien forøvrig?
    Nope. For å "ta det litt bakover":
    Du hevder i korte trekk følgende (dersom jeg ikke har missoppfattet):

Kan det ikke måles - så kan det ikke høres - og for såvidt motsatt.

Det jeg stiller spm om er:

Er du på død og liv, hellig overbevist over at dagens teknologi - og måleutstyr (for å måle lydsignaler) er så godt og pinlig nøyaktig at det gir den hele, totale, fulle og absolutte sannhet om hva vi hører/ikke hører, eller...
    ... vil det kunne være mulig at ny vitenskap kan avduke at våre høre- og føleorganer - og hvordan nervesentrane i hjernen påvirkes av nyanser, som dagens måleutstyr ikke hensyntar, eller er nøyaktige nok til å fange?

Eller sagt mao: Er vi istand til å høre (og føler - som også er en sans som påvirker vår oppfattelse av lyd) vi ting som pr. i dag ikke lar seg måle, eller tas hensyn til?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, vi har i dag måleutstyr som er mange ganger mer følsomme enn øret. For eksempel kan vi måle simmultane signaler med nesten samme frekvens og en nivåforskjell på over 140dB. Det menneskelige øret kaster inn håndkleet ved mellom 20 og 40dB, avhengig av hvor nære frekvensene er. Dette er bare et eksempel, MEN!

Det vi mangler er systematisk gode fremstillinger som gjør oss i stand til å foreta raske vurderinger i ren kvalitativ retning. Den store utfordringen som er til dels godt dekket, men som fortsatt er lite intuitiv og krever en del av den som analyserer målinger, er nettopp relasjonen mellom målt og filtrert resultat, og hva vi hører.

Det er videre et poeng at de målemetodene vi har i dag langt fra er utnyttet til fulle. Et eksempel på dette er den stadige utviklingen som skjer på områder som lastmåling av forsterkere og spredningsmåling av høyttalere. Dette er teknologi vi har hatt siden før 2. verdenskrig, det ansees som relevant, og allikevel er det ikke alt for mye brukt i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at du har eksempler som bestrider min påstand?
    Kanskje enklere å få frem et svar ved å bruke din egen retorikk:

Kan du DOKUMENTERE at det lyd-måleutstyret du (eller andre) besitter er i stand til å måle ALT som menneskehjernen er i stand til å oppfatte?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå anskaffet meg et par Carlsson Oa 52LE. Har jo liggende en del transistor og rørforsterkere her.

Vet at fleste i Sverige bruke transistor på disse. Ikke er de noe særlig tungdrevne heller.

På transistor siden har jeg prøvd Accuphase og Audiolab. Acuphase spilte meget godt og det gjorde Audiolaben også.
    Rørsiden er det blitt prøvd Lux 38,Audio innvation s 500,The fisher x1000 og en Manley Stingray.

Ikke i tvil rør spiller bedre enn transistor på disse.Men det kunne vært mottsatt på andre høytalere. Alle disse rørforsterkerne spiller forskjellig. Særlig Lux og Manley.

Det og hevde at den er bedre enn den osv blir helt feil. Det handler om matching og hva en liker.

Mvh Roar

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror folk flest er veldig opptatt av å forsvare de valgene og det utstyret de selv besitter, og nekter å tro at dette kan låte dårlig i andre sammenhenger sammen med annet utstyr. - Låter forsterkeren min bra hos meg, låter den bra over alt. Ferdig basta!!!
    Du treffer spikeren mitt på hodet og dunker den tvers igjennom en 2x4" på første slaget... Det er det som mye av dette handler om - forsvare sine innkjøp. Når enkelte ikke ønsker å ha besøk av andre enn dem som deler samme filosifi som en selv - da vet man hva man ønsker:!: Da er man ute etter skamros for valgene man har gjort og få bekreftet at "ja du har gjort alt rett".

Heldigvis finnes det en del mennesker som også er relativt åpne og ser på andre løsninger med åpent sinn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje enklere å få frem et svar ved å bruke din egen retorikk:

Kan du DOKUMENTERE at det lyd-måleutstyret du (eller andre) besitter er i stand til å måle ALT som menneskehjernen er i stand til å oppfatte?
    For det første er det viktig at vi konsentrerer oss om hva øret oppfatter, og ikke hva hjernen forøvrig oppfatter.

Ellers er dette noe man ikke kan gjøre. Man kan ikke bevise at noe ikke eksisterer. Dermed er hele prosessen at man er nødt til å kontinuerlig forsøke å bevise det motsatte, altså at det eksisterer forskjeller man ikke er i stand til å finne igjen på en måling. Dette gjøres kontinuerlig på veldig mange fronter, men så langt står man uten noen form for resultat som kan indikere at det er mulig å høre noe man ikke kan måle.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det viktig at vi konsentrerer oss om hva øret oppfatter, og ikke hva hjernen forøvrig oppfatter.

Ellers er dette noe man ikke kan gjøre. Man kan ikke bevise at noe ikke eksisterer. Dermed er hele prosessen at man er nødt til å kontinuerlig forsøke å bevise det motsatte, altså at det eksisterer forskjeller man ikke er i stand til å finne igjen på en måling. Dette gjøres kontinuerlig på veldig mange fronter, men så langt står man uten noen form for resultat som kan indikere at det er mulig å høre noe man ikke kan måle.
    Greie og konsise begge dine svar. Ikke minst ved at du "åpner" for noe av det jeg ønsker å få frem. Som du redegjør for:
    ... fremstilling og vurdering av måledata...., ...ikke utnyttede målemetoder..., ...så langt står man uten....

Kanskje litt begrensende å forholde seg til hva øret oppfatter. Sanseorganene våre er kun "fangstorganer" som sender signalene til vårt nervesystem, som igjen hjernen "tolker". I forbindelse med lyd, så vil også hjernen få nerveimpulser fra lydbølgene ("lydtrykket") - altså den fysiske bevegelsen. Samlet vil dette gi vår oppfattelse av lyden.

Så blir jo spm: "Tolker" hjernene våre disse nerveimpulsene likt?

Som et eksempel:
    Kan noen svare på hvor varmt det må være for å kalle det varmt?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er fullstendig klar over det
    Det var mer med tanke på å oppnå "live"-følelsen hjemme i stua også. Hvorfor bruke tusenvis av kroner på et hifi-anlegg som ikke gjør jobben godt nok, når et crappy PA-anlegg gir deg den "autentiske" live-følelsen
    Eller har du penger nok og vil høre musikk, lei in et band til å spille for deg :-D
    Hehehe!

Ja skal ikke nekte deg den følelsen, men føler på mange måter at jeg har fått den følelsen hos meg. Men, kanskje ikke det samme trøkket som i ett PA-system.

Bare det at det er flere ting som spiller inn for min del. Som luftighet, tilstedeværelse, anslag, rytmefølelse, dybdeperspektiv osv.

Hadde jeg kun vært "musikkglad" så hadde det vel holdt for meg, men....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så blir jo spm: "Tolker" hjernene våre disse nerveimpulsene likt?

Som et eksempel:
    Kan noen svare på hvor varmt det må være for å kalle det varmt?
    Jeg mener at hjernen absolutt ikke tolker all informasjon den får fra nervesystemer og lignende likt. Dette er jo ganske mye over på noe annet igjen, men ett godt bevis på dette er jo at alle ikke liker det samme av mat for eksempel.

Holder også absolutt med Msport. Det er dessverre alt for mange som er LANGT fra objektive og klamrer fast til at det de har er best. Jeg synes selv jeg er mer objektiv på dette holdet og mener også at man kan ikke trekke en konklusjon på hva som er "best". Man kan til nød kanskje konkludere med hva man selv synes er "best", men da må man nesten ha hørt alt det man sammenligner med.

Side 26 av 76 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •