Hi-End rør eller transistor? - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 76 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1504
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At vitenskap brukes med ydmykhet er viktig, da det ofte kan være ukjente variabler med å påvirke resultatet. Men samtidig er hifi preget av endel entusiaster som beskriver godlyd med adjektiver som "magi" og "sjel", uten å utdype mer konkret hva de mener de hører. I slike situasjoner kan det være konstruktivt å bevisstgjøre folk på viktigheten av en vitenskapelig vinkling, skal man klare å sette det man hører i system, bekrefte/avkrefte teorier, og dermed faktisk lære noe av det...

Jeg vet det er alment akseptert at man i religion ikke støtter seg til vitenskap, men hva Hifi angår kan vi vel holde oss for gode til å "tro"

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Oki - lest! Og konkluderer:
    Om du, enten ved for liten forsterker og for "krevende" høyttaler, eller motsatt vrir volumpot så langt med klokka som det overhodet går, så går det "gæli" med høyttalerne uansett:-D .
    Men under "normalt" bruk, så kan du ikke ha for kraftig forsterker.:-?
    Nåå!!!!!

og vri volumet opp mot kl 11 er ikke å ta av..hallo?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nåå!!!!!

og vri volumet opp mot kl 11 er ikke å ta av..hallo?

Ikke så viktig og henge seg opp i hvor mye du vred på volumet...
    det kan ha ganske enkle svar......

Jeg synes også at Music Angel er en knakende god forsterker!(har 3stk) og med riktige/tilpasset rør til øvrig utstyr så får man en vanvittig bra lyd!.....
    (som selvsagt kan spille bedre en meget dyrt utstyr, det kan man få til med enda billigere forsterker en MA, kommer jo litt an på hva og hvordan man sammenligner)

Satte sammen en (T-AMP) TA2020(litt mod. kondensator/spoler..etc) med rør pre/buffer(GE5814 trippel mica)
    testet dette i en mur kjeller(stue) på YAMAHA NS1000M høytalere, (plate spiller) gammel kenwood pre.... tror mange ville blitt imponert over lyden, spilte selvsagt ikke party høyt, men mer en høyt nok til kose lytting.......

Under testing/bygging

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Ikke så viktig og henge seg opp i hvor mye du vred på volumet...
    det kan ha ganske enkle svar......

Jeg synes også at Music Angel er en knakende god forsterker!(har 3stk) og med riktige/tilpasset rør til øvrig utstyr så får man en vanvittig bra lyd!.....
    (som selvsagt kan spille bedre en meget dyrt utstyr, det kan man få til med enda billigere forsterker en MA, kommer jo litt an på hva og hvordan man sammenligner)

Satte sammen en (T-AMP) TA2020(litt mod. kondensator/spoler..etc) med rør pre/buffer(GE5814 trippel mica)
    testet dette i en mur kjeller(stue) på YAMAHA NS1000M(plate spiller) gammel kenwood pre.... tror mange ville blitt imponert over lydkvaliteten, spilte selvsagt ikke party høyt, men mer en høyt nok til kose lytting.......

Under testing/bygging
    Verken sier eller mener MA er verdens beste, berre sier eg vart skuffa over den andre.
    Spennende.. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    At vitenskap brukes med ydmykhet er viktig, da det ofte kan være ukjente variabler med å påvirke resultatet. Men samtidig er hifi preget av endel entusiaster som beskriver godlyd med adjektiver som "magi" og "sjel", uten å utdype mer konkret hva de mener de hører. I slike situasjoner kan det være konstruktivt å bevisstgjøre folk på viktigheten av en vitenskapelig vinkling, skal man klare å sette det man hører i system, bekrefte/avkrefte teorier, og dermed faktisk lære noe av det...

Jeg vet det er alment akseptert at man i religion ikke støtter seg til vitenskap, men hva Hifi angår kan vi vel holde oss for gode til å "tro"
    Helt enig, men vi kan vel også holde oss for gode til å være bastante i at dagens viten og teknologi er absolutt?

Ett eksempel vedr. måling:

Hvis du har en gjenstand (et rør, en stang el.likn.), så har den et absolutt midtpunkt. Det må alle være enige i.
    Men, med dagens teknologi og måleutstyr, så klarer vi ikke å finne dette absolutte midtpunktet. Selv med noen "dullioner" desimaler, så vil vi alltid være enten til den ene, eller andre siden av midtpunktet. Kan måle ganske så nøyaktig - ja, men ikke eksakt.

Å dermed konkludere med at det som i dag ikke kan måles - ikke kan høres, blir dessverre litt for "trangt" for meg.
    I overført betydning, så blir det det samme som å si at:
    Jeg (=dagens viten og måleutstyr) hører ikke forskjell, så da er det ingen forskjell:-?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men vi kan vel også holde oss for gode til å være bastante i at dagens viten og teknologi er absolutt?

Ett eksempel vedr. måling:

Hvis du har en gjenstand (et rør, en stang el.likn.), så har den et absolutt midtpunkt. Det må alle være enige i.
    Men, med dagens teknologi og måleutstyr, så klarer vi ikke å finne dette absolutte midtpunktet. Selv med noen "dullioner" desimaler, så vil vi alltid være enten til den ene, eller andre siden av midtpunktet. Kan måle ganske så nøyaktig - ja, men ikke eksakt.

Å dermed konkludere med at det som i dag ikke kan måles - ikke kan høres, blir dessverre litt for "trangt" for meg.
    I overført betydning, så blir det det samme som å si at:
    Jeg (=dagens viten og måleutstyr) hører ikke forskjell, så da er det ingen forskjell:-?
    Skal man trekke paralleller til hifi-debattene:
    En "hifi-entusiast" har ingen problemer med å finne det eksakte midtpunktet, men måleinstrumentene klarer det ikke?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trukje eg melde meg inn der nei.
    Ja var litt for snar..burde funnet ting en ikke kan måle :-)
    Men det finner du vel ikke?

men alså det er magnetfeltet en hører ved å legge øret intil? Har selv hørt lyden.
    Du hører ikke magnetfeltet, men du hører ting som vibrerer på grunn av kraften fra det hurtig vekslende magnetfeltet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen av "guruene" komme på banen og forklare dette?
    Svar på hva??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - 1!!
    I dag så tror mennesket at det vet- og kan alt. Helt til ny vitenskap og kunnskap kullkaster det som i dag er den "absolutte sannhet" til å være feil allikevel.
    For et par år siden ble man kastet på bålet hvis man hevdet at jorden var rund...osv.
    Så.... jeg synes "iskremen" er litt for bastant i sine påstander om at: dersom det ikke....
    Det betyr at du har eksempler som bestrider min påstand?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er sikkert er at rørforsterkere låter bedre enn transistor på lettdrevne høytalere og da spesielt horn høytalere,finnes rør forsterkere som drar store høytalere men de koster flesk,det er vel den eneste fordelen med transistor at du får mer power pr krone.skal ikke dyre rørforsterkeren til før det låter bedre enn trans...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men det finner du vel ikke?

Du hører ikke magnetfeltet, men du hører ting som vibrerer på grunn av kraften fra det hurtig vekslende magnetfeltet.

Jo, som f.eks avstanden til en stjerne i et annet solsystem. Så og så mange lysår er ikke å måle fordi, en bommer med mange mange lysår, da vi ikke kan måle det nøyaktig enda.
    Det finnes sikkert masse..
    Når en skal beskrive lyden av en f.eks trompet, ved at det er ekte lyd som du hører utav trompeten live, uten anlegg. Så hører du med to anlegg der det ene er mer "ekte" selv om dei spiller målbart likt. Det er vel sånne ting en ikke kan måle i dag, som eg veit om.

Ja du hører støy!!!!!!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, som f.eks avstanden til en stjerne i et annet solsystem. Så og så mange lysår er ikke å måle fordi, en bommer med mange mange lysår, da vi ikke kan måle det nøyaktig enda.
    Når en skal beskrive lyden av en f.eks trompet, ved at det er ekte lyd som du hører utav trompeten live, uten anlegg. Så hører du med to anlegg der det ene er mer "ekte" selv om dei spiller målbart likt. Det er vel sånne ting en ikke kan måle i dag, som eg veit om.

Ja du hører støy!!!!!!
    det er akkurat det jeg mener med rør! du hører ekte"live" noe transitorer ikke klarer.Tro meg har hatt Hegel.Midgard.Marantz.Parasound osv kan låte "pent" men gir ikke live følelsen!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    det er akkurat det jeg mener med rør! du hører ekte"live" noe transitorer ikke klarer.Tro meg har hatt Hegel.Midgard.Marantz.Parasound osv kan låte "pent" men gir ikke live følelsen!
    Nå er det jo ikke så vanlig å bruke rørforsterkere på ett PA-anlegg, det er vel heller transistor eller klasse D som benyttes. En og annen gitarforsterker har rør, men "live" lyden er hovedsaklig ikke rørbasert... :-?

Er det da best å faktisk ha et PA-anlegg i stua...?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er sikkert er at rørforsterkere låter bedre enn transistor på lettdrevne høytalere og da spesielt horn høytalere,finnes rør forsterkere som drar store høytalere men de koster flesk,det er vel den eneste fordelen med transistor at du får mer power pr krone.skal ikke dyre rørforsterkeren til før det låter bedre enn trans...
    De aller beste hornhøyttalerne på markedet låter etter min mening best på transistorforsterkere, om man ikke går for de aller beste store rørampene vs de aller beste transistorampene, da er det dødt løp, ikke fordi jeg "synes" det men fordi folk ikke er i stand til å si hva som spiller uten å se etter.

Når det gjelder litt billigere hornting som sliter med ulike resonansfenomener er saken en annen, der låter gjerne de minst presise rørene og de sureste utgangstrafoene best.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for eksempel en stjerne som er 580 millioner lysår borte, og man finner ut at man har bommet med 250 lysår, så er det for upresist til å kunne kalles en måling? Da har vi en unøyaktighet på 0,000043%, men det er uakseptabelt? Du "hører" kanskje bedre enn som så?

Ja, det finnes masse. Det er blant annet den som gjør at en høyttalerlast er kompleks.

Som du veit om? Betyr det at det du ikke vet om finnes ikke?

Ja du hører støy!!!!!!
    Blir det ikke litt feil å blande nettstøy og akustisk støy?

Her er noe du bør ta deg tid til å lese: http://avforum.no/forum/generelt-aud...erspektiv.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forsterkernes skyld at ikke du har fått det til da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du skjønner hva eg mener.. :-P
    Eg har ikke hatt så mye, men prøvd mye.
    Forløbig er det kun Electrocompaniet som er nærmest "live"
    Det dei har, gjer dei bra syns eg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for eksempel en stjerne som er 580 millioner lysår borte, og man finner ut at man har bommet med 250 lysår, så er det for upresist til å kunne kalles en måling? Da har vi en unøyaktighet på 0,000043%, men det er uakseptabelt? Du "hører" kanskje bedre enn som så?

Ja, det finnes masse. Det er blant annet den som gjør at en høyttalerlast er kompleks.

Som du veit om? Betyr det at det du ikke vet om finnes ikke?

Tenkte no på en mye større bom. En treffer ikke så presist på dei avstandene. Trur du egentlig vet hva eg vil frem til på alt.
    Ja skal lese den.
    Blir det ikke litt feil å blande nettstøy og akustisk støy?

Her er noe du bør ta deg tid til å lese: http://avforum.no/forum/generelt-aud...erspektiv.html
    Tenkte på større avstander og avika vil bli meget store. Men trur du egentlig vet hva eg mener.
    Ja, skal lese det :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar på hva??
    Om du leser #469 - #471 og #473, så fremgår det der.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at du har eksempler som bestrider min påstand?
    Nei - og det har antakeligvis ingen andre heller.
    Men jeg ser det som MER sannsynlig at det i fremtiden vil være noen som KAN, enn IKKE KAN.

Side 25 av 76 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •