Hi-End rør eller transistor? - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 76 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1504
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I likhet med da CD ble lansert kjente man godt til de kjerneproblemene som heftet ved teknologien. Det at ting har blitt påstått å være perfekt (av andre enn naive selgere) er bare en myte.
    Men fortsatt så fantest det 2 gode analoge kilder.. kassett og LP. Som på mange måter var lydmessig overlegne. Iallefall med tanke på å spille "musikk"... Men de ble forkastet pga. støy.

For min del virker det som at jakten på null støy også fjerner sjela til musikken.

Edit: Tenkte jeg kanskje skulle understøtte dette med en erfaring jeg hadde fra jeg var yngre. Bodde nede i kjelleren til mine foreldre og hadde gått til anskaffelse av noen dyrere Sennheiser hodetelefoner som jeg kunne bruke til anlegget. Men det hele endte med at jeg brukte den på en gammel radioreceiver fra Panasonic. Brukte denne sammen med ett par høyttalere som fulgte med og lyden her var skikkelig crap!! Men, da jeg kobla den til antenna på taket og plugga Sennheiseren så åpenbarte seg en lyd som jeg aldri hadde hatt før. Sant.. Det støya som bare rakker'n, men lyden var i høyeste grad levende, med romfølelse, tilstedeværelse og en masse detaljer. På den tiden hadde jeg en påkostet cd-spiller med dac, electrocompaniet, Audiovector og lyden var meget god (iflg min mor). Men følte det mangla en masse av det som hadde med "musisering"?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at jeg ikke stikker innom det lokale betongstøperiet for å fortelle dem at de er idioter og at jeg er mye flinkere enn dem til å lage betong fordi jeg har sett en mur jeg synes var fin...
    Det eg mente at den var uten feil, er at den virker og er uten feil sånn sett..mulig du misforstod meg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fokuser heller på det som står fra og med "Til dere kranglefanter" og nedover i innlegget ditt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fokuser heller på det som står fra og med "Til dere kranglefanter" og nedover i innlegget ditt.
    Kanskje litt "kraftig skreve" men men 8)
    Men er eg helt på tryne å meine at vis det ikke kan måles, så finnes det ikke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke kan måles så kan det i hvertfall ikke høres, eller sagt på en annen måte, om det kan høres så finnes det en måte for å måle det også. Om det ikke finnes har vi derimot ingen metoder for å fastslå dersom det verken kan høres eller måles.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke kan måles så kan det i hvertfall ikke høres, eller sagt på en annen måte, om det kan høres så finnes det en måte for å måle det også. Om det ikke finnes har vi derimot ingen metoder for å fastslå dersom det verken kan høres eller måles.
    Nja, kan en måle kor mye støy det er på el-nettet inn på huset dit?
    Kan en måle kraften i et svart hull? Det betyr ikkje at det ikkje finst støy eller kraft. Og det kan vere mulig å høre støy vis du er galen nok til å legge øret inntil linjen ute f.eks på dagen og natten. På natta er det jo mindre støy på nettet, så i teorien burde en kun høre det.
    Er eg helt på gjordet no eller??? :-D

Et høttaler element kan det måles forvrengingen vis det forvrenger?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nja, kan en måle kor mye støy det er på el-nettet inn på huset dit?
    Selvsagt, det gjør man med en spektrumanalysator for eksempel.

Kan en måle kraften i et svart hull?
    Selvsagt, det vanlige er å beregne den ut i fra banene til himmellegemer.

Det betyr ikkje at det ikkje finst støy eller kraft. Og det kan vere mulig å høre støy vis du er galen nok til å legge øret inntil linjen ute f.eks på dagen og natten.
    Trekker du ikke litt for raske konklusjoner nå? "Det går garantert ikke å måle disse tingene så la oss lage et retorisk spørsmål".

På natta er det jo mindre støy på nettet, så i teorien burde en kun høre det.
    Nei, man hører ikke støyen, man hører magnetfeltet på 50Hz-en påvirke andre ting.

Er eg helt på gjordet no eller??? :-D
    Du er nok på jordet med konklusjonene dine er jeg redd.

Et høttaler element kan det måles forvrengingen vis det forvrenger?
    Naturlig vis. Melder du deg inn i AES så kan du lese til øyet blir stort og vått om spektakulære forvrengningsfenomener som krever særlige målemetoder men som viser seg å være interessante ut i fra et psykoakustisk ståsted.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en måle kraften i et svart hull?
    Forutsatt at et KT88-rør dra ca 50watt, og solen avgir ca 385 milliarder millioner gigawatt. Et stellart sort hull inneholder energi fra ca 10 stjerner, så da vil jeg tippe at et sort hull kan drive ca 77 milliarder 220 millioner milliarder millioner KT88-rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt møte med McIntosh, kordan var da? Eg lurer litt da eg vart litt skuffa første gangen, det var no 7000 heite den. Forsterkaren var sikkert for stor for høyttalerene (Triangle Antall) men på moderat volum..følte eg lydkvaliteten var greit nok, men ikkje såååå bra som eg alltid ha hørt skal vere.
    Testet etterpå med Electrocompniet til under halve prisen og den spilte mye bedre.
    Så kordan var din opplevelse?
    Såpass interessant at jeg fortsatt "jakter" på å få testet en hjemme. Forsterker for stor for høyttalerne?!? Nå også hørt det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av erys
    Såpass interessant at jeg fortsatt "jakter" på å få testet en hjemme. Forsterker for stor for høyttalerne?!? Nå også hørt det.

Ja dei sier det guruene her.. så elementet kom utenfor magnet-arbeidsområdet eller noe sånt.. Ellers fekk eg ikkje svar da det tydeligvis ikke skal vere en forsterker som mister totalt kontroll..
    Så da må den vere for stor,ifølge folk her. Og med den kan du kun spille opp til kl 9-10 på volumet, eller skaffe deg Focal Etiopia (feil skrevet sikkert) dei skal ha fra 50 til 1500watt

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ja dei sier det guruene her.. så elementet kom utenfor magnet-arbeidsområdet eller noe sånt.. Ellers fekk eg ikkje svar da det tydeligvis ikke skal vere en forsterker som mister totalt kontroll..
    Så da må den vere for stor,ifølge folk her. Og med den kan du kun spille opp til kl 9-10 på volumet, eller skaffe deg Focal Etiopia (feil skrevet sikkert) dei skal ha fra 50 til 1500watt :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, det gjør man med en spektrumanalysator for eksempel.

Selvsagt, det vanlige er å beregne den ut i fra banene til himmellegemer.

Trekker du ikke litt for raske konklusjoner nå? "Det går garantert ikke å måle disse tingene så la oss lage et retorisk spørsmål".

Nei, man hører ikke støyen, man hører magnetfeltet på 50Hz-en påvirke andre ting.

Du er nok på jordet med konklusjonene dine er jeg redd.

Naturlig vis. Melder du deg inn i AES så kan du lese til øyet blir stort og vått om spektakulære forvrengningsfenomener som krever særlige målemetoder men som viser seg å være interessante ut i fra et psykoakustisk ståsted.
    Trukje eg melde meg inn der nei.
    Ja var litt for snar..burde funnet ting en ikke kan måle :-)
    men alså det er magnetfeltet en hører ved å legge øret intil? Har selv hørt lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da må den vere for stor,ifølge folk her. Og med den kan du kun spille opp til kl 9-10 på volumet, eller skaffe deg Focal Etiopia (feil skrevet sikkert) dei skal ha fra 50 til 1500watt :-)
    Kan noen av "guruene" komme på banen og forklare dette?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper Lovemusikk sikter til denne posten: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1317701

Når det gjelder forsterkerens størrelse: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1319296

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Tipper Lovemusikk sikter til denne posten: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1317701

Når det gjelder forsterkerens størrelse: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1319296
    Jepp :-)
    Hadde jo håpet på et sånt svar, da dette merket vil eg sjekke mer ut på større/kraftiger høttalere :grin:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Snickers-is

+1
    +1
    = en kan ikke sei at det ikke eksisterer selv om en ikke har teknologi i dag til å måle det. Det eg ville frem til

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oki - lest! Og konkluderer:
    Om du, enten ved for liten forsterker og for "krevende" høyttaler, eller motsatt vrir volumpot så langt med klokka som det overhodet går, så går det "gæli" med høyttalerne uansett:-D .
    Men under "normalt" bruk, så kan du ikke ha for kraftig forsterker.:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    - 1!!
    I dag så tror mennesket at det vet- og kan alt. Helt til ny vitenskap og kunnskap kullkaster det som i dag er den "absolutte sannhet" til å være feil allikevel.
    For et par år siden ble man kastet på bålet hvis man hevdet at jorden var rund...osv.
    Så.... jeg synes "iskremen" er litt for bastant i sine påstander om at: dersom det ikke....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mener da at man kanskje burde "moderert" seg til:

.... at med dagens viten og målemetoder, så ......

Side 24 av 76 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •