Hi-End rør eller transistor? - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 76 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Hva må en opp i for å få god lyd fra en "moderne" rørforsterker i dag da? Noen konkrete forslag kan nok være på sin plass, ettersom dette trolig kan være en fin tråd for folk som lurer på rør... Noen med FAKTISK erfaring? Ser jo at Mc275 nevnes, men den finner jeg jo ikke en gang på nettsidene til verken Soundgarden eller Hi-Fi Klubben (fant faktisk ikke en ENESTE rørforsterker hos disse to!).

Vel, vår Music Angel KT88 koster kr. 5.000 levert fra HongKong inkl. frakt - vil tro alle kan betale dette. Det arbeides nå med å få igang direkte-bestillinger fra fabrikken i Kina, da man der kan velge mellom flere kvalitetsnivåer, uansett fortsatt i samme prisklasse.

Som push-pull i pentode yter den på papiret 2x65W, kan triodekobles for de som foretrekker det, med lavere effekt og bedre drive-egenskaper som resultat. Selv foretrekker jeg pentode.

Den nyeste versjonen er sterkt forbedret i de mange strømforsyningene og kan ikke sammenlignes med den som ble solgt for 1-2 år siden. Forbedringen går på evnen til å drive vanskelige høyttalere - ellers var de tidlige versjonene også musikalske nok.

Og lyden er veldig avhengig av rørene som velges - så med kun et rørsett kan ikke denne forsterkeren evalueres, kun ser man potensialet.

Jeg siterer Brewmaster her fra Music Angel-tråden (side 44):
    "Jeg er fortsatt fascinert av den fantastiske lyden, nesten i klasse med Chapter som jeg også har, overgår mye annet (Plinius, etc)".

McIntosh MC-275 re-issue har jeg fått ganske grundig demonstrert med virkelige high-end høyttalere inkl. Martin Logan og JBL (horn) - resultatet var meget skuffende for å si det mildt. Jeg hadde avskrevet moderne rør i det hele tatt - de gamle kjente (og dyre !) merkene har jo idag ellers utviklet seg til en lyd-type som nesten ikke er å skjelne fra transistor. Men så kom jeg over Music Angel .....

En slik grunnleggende god rørforsterker vil ha visse målbare (men ikke negativt hørbare ?) begrensninger - det har jeg gjort rede for tidligere i denne tråden nede på side 16:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1096913

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    DERNEST! -kan ikke "gamlegutta" nevne et par rørforsterkere som det kan være mulig å finne på bruktmarkedet som ikke krever ALL VERDEN med vedlikehold? Rør antar jeg en relativt enkelt får fatt på på Ebay?
    Er nok ikke en av "gamlegutta" nok, men... stort sett alt av det rørbaserte som tilbys på markedet i dag krever ikke "vedlikehold".
    Flere har autobias, slik at de "justerer" seg selv ved evt. rørbytte. De fleste som ikke har dette, har utvendig tilgjengelige pot`er for biasjustering.
    Justering er ikke noe som skal være nødvendig m/unntak av ved skifte av effektrør - og hvor ofte gjør man det?
    Annet er det i grunnen ikke.

Det man bør tenke på i forkant av kjøp er:
    En rørforsterker blir varm - både trafoene og rørene. Det sier seg selv at man må ta hensyn til dette ved plassering.
    Har man små unger, eller dyr, så kan det kanskje være klokt å velge en modell m/lukket kabinett eller som har medfølgende hamsterbur (deksel over rørene). Katta vår mista alle værhårene første kvelden rørforsterkern var i hus. Bra dem lærer etter 1. gang.
    Og - så er det en del som ikke har fjernkontroll.

Utover det - et glass rødvin, eller en Cognac, som nytes kun i lys fra varme rør, med favorittmusikken på "passe" volum = kooooos!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig Interesant

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vel, vår Music Angel KT88 koster kr. 5.000 levert fra HongKong inkl. frakt - vil tro alle kan betale dette. Det arbeides nå med å få igang direkte-bestillinger fra fabrikken i Kina, da man der kan velge mellom flere kvalitetsnivåer, uansett fortsatt i samme prisklasse.
    Jeg kom over denne tråden tilfeldig - men for et drama å lese gjennom denne! Her er det liv mellom bokstavene - og jeg må virkelig gi all mulig honnør til Kjell som gjør dette nettstedet så spennende. TAKKER!

Så til saken: - blir det noe av kvalitetsbestilling fra fabrikken i Kina - så gi
    meg et lite hint.
    Med entusiastiske hilsener Beaver

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T00be rulez

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    1: mulig det var det han mente, men er det ikke litt dumt å måtte bytte bokser/rør eller andre ting for å få en liten endring i frekvensen.

2: Jeg bruker DEQX. Den gjør alle korreksjoner i det digitale domene. Derfor forringes ikke lyden. Etter korreksjon går signalet til DAC`ene, så til amp. Du tar ikke bort frekvenser, men du modererer problem-områder.
    Hvordan eller kva gjer en dac med f.eks 1 stk frekvens.. ???????????

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er min Music Angel uten feil og forsetter å innponere folk som er på besøk.

Til dere kranglefanter:

Det er litt teit, syns eg, og sei at vis en ikke kan "måle" det så finnes det ikke, eller er feil.
    Det vitner mer som trangsynthet og "mindre smarte hjerner" da en ikke har noe som, nettopp måler at det er feil.

Noen som er uenig i det?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Skal ut å låne øre til en McIntosh MA6900 i morgen, men dette er en INTEGRERT Transistorbasert.
    Vurderer å "svinge" innom en slik på "veien" mot god lyd (eller, kanskje "ender" veien der?!? - who knows).

Jeg har preferanser som går mot den "riktige" rørlyden - som f.eks. Music Angel, men begge mine 2 rørforsterkere (Music Angel og Audio Space) har noen "cons" i forhold til daglig bruk.

Lever derfor i et "håp" om at denne MC´n kan "gi" en tilfredsstillene lyd, da spesielt de integrerte MC´ne ofte omtales som DE transistorbaserte med "mest" rør-tilnærmet lydgjengivelse.
    Og - en annen fordel (min mening). McIntosh har valgt å ha både tonekontroller og Loudness.
    Dette er jo å banne i kjærka i de fleste Hi-Fi kretser, men vil i en del tilfeller hjelpe dårlige innspillinger - som det dessverre er alt for mange av - til å låte mindre dårlig. MC´s aber er pris og fysisk størrelse. De er noen digre beist.

Ditt møte med McIntosh, kordan var da? Eg lurer litt da eg vart litt skuffa første gangen, det var no 7000 heite den. Forsterkaren var sikkert for stor for høyttalerene (Triangle Antall) men på moderat volum..følte eg lydkvaliteten var greit nok, men ikkje såååå bra som eg alltid ha hørt skal vere.
    Testet etterpå med Electrocompniet til under halve prisen og den spilte mye bedre.
    Så kordan var din opplevelse?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Du riskerer å være skadet for livet etter å ha levd med gode rør. Faren er at du raskt hører hvordan noen viktige musikalske egenskaper er blitt helt borte - men prøv og fortell her.

Jeg bruker en vintage Pioneer transistor som pre foran Music Angel - den har meget gode tonekontroller og loudness. Det er en slik løsning jeg selv anbefaler til Music Angel.

Jaaaaa..der sa du det.
    Godt eg ikkje er alene..Eg føler det som du seier her..skadet for livet..Sååå skuffet over McIntosh..du aner ikke..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kjell B
    Send meg en slik Music Angel med 2 sett rør som låter svært ulikt. Jeg kan skaffe til veie klasse D og klasse AB, samt et par høyttalere med ulike laster. Så skal jeg lage et seriøst prosjekt på det så kan vi en gang for alle få fakta på bordet.
    Ja, ver så snill lag en slik test.. Hadde vert ganske intresant..
    Men må teste forsterkaren først opp mot noe annet i samme prisklasse og så etterpå mot nokre dyre modeller.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ellers så er min Music Angel uten feil og forsetter å innponere folk som er på besøk.

Til dere kranglefanter:

Det er litt teit, syns eg, og sei at vis en ikke kan "måle" det så finnes det ikke, eller er feil.
    Det vitner mer som trangsynthet og "mindre smarte hjerner" da en ikke har noe som, nettopp måler at det er feil.

Noen som er uenig i det?
    Det er en grunn til at jeg ikke stikker innom det lokale betongstøperiet for å fortelle dem at de er idioter og at jeg er mye flinkere enn dem til å lage betong fordi jeg har sett en mur jeg synes var fin...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sitter nå og tester min Copland cta 405 på 3 forskjellige høytalerpar en cayin cd15 cd spiller og flac filer gjennom pc og dddac...
    Det eneste jeg kan si er at jeg har hørt mye transistor forsterkere og de rekker ikke denne forsterkeren til knærne på disse høytalerne.En magisk mellomtone kun rør kan gi,luftig diskant og stramm fin bass.Absolut null lyttetretthet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo veldig vanlig å bruke rør eller annen elektronikk til å dekke over problemer som gir lyttetretthet. Spørsmålet er hvorvidt det er en god løsning sammenlignet med å ta problemene med roten (samspillet mellom høyttalere og rom). Jeg er redd det kan fort bli for sukkersøtt og man mister regel rett en del av nærheten til musikken.
    Men med får se, har selv planer om å teste rør pre snart.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å mene at det ene er bedre enn det andre blir helt feil.
    Ser at transistor (og for den saks skyld digital) har kommet seg laaang vei og låter generelt sett veldig bra. Men da koster det ofte myyyyye penger. Rør er lett å få til å låte bra, og selv om mange i "målemafiaen" henger seg opp i kurver ol, så synes jeg personlig at det er lettere å få en billig rørforsterker til å låte bra enn en billig transe.

Da transistor i sin tid kom ble det hevdet at den måtte låte bedre siden den målte bra. Altså... Det går an å bruke ørene

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da transistor i sin tid kom ble det hevdet at den måtte låte bedre siden den målte bra. Altså... Det går an å bruke ørene
    I likhet med da CD ble lansert kjente man godt til de kjerneproblemene som heftet ved teknologien. Det at ting har blitt påstått å være perfekt (av andre enn naive selgere) er bare en myte.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er en grunn til at jeg ikke stikker innom det lokale betongstøperiet for å fortelle dem at de er idioter og at jeg er mye flinkere enn dem til å lage betong fordi jeg har sett en mur jeg synes var fin...

Hehe, dagens....

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar tak i en gjenganger her på forumet; uttrykket "smaken ser som baken, den er delt". Sett nå at smaken ikke var som baken men udelt og hel. Da hadde ikke skillene mellom hørbar og målbar lydkvalitet utgjort noe forskjell, eller? Altså: de som måler seg til forskjeller og de som lytter seg til dem kan ikke være av samme biologiske art. GOT IT!?

Kostnadene med å bli enig hadde kanskje blitt å måtte se ut som en Conehaed.

Hadde ikke de en sammengrodd "one-butt" om jeg ikke husker feil? (Noen som er flink med Photo Shop her?) Resultatet ble kanskje videre at man gikk rundt og tenkte bare dritt, så la oss være glad for ulikhetene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er vel ikke at enkelte støtter seg kun til målinger. Man kan lett måle forskjeller på identiske produkter om det er så.

Den utfordringen som går igjen er å vite hvordan et visst målt resultat faktisk høres ut i praksis, og selvsagt, å måle riktig for å kartlegge det man er på jakt etter.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    personlig at det er lettere å få en billig rørforsterker til å låte bra enn en billig transe

Hvordan høres egentlig en billig transe ut :shock: :shock: :shock:

Mye skrik og skrål, skjærende diskant og lite bass...?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke akkurat det som er transens spesialitet da? Litt for mye bass...?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking jaja..

Delvis i forbindelse med endel av diskusjonene som har gått på avforum rundt rør kontra transistor siste året så hadde jeg en kamerat på besøk (boyracer på forumet) som har vært gjennom en god del forskjellig utstyr de siste årene, og en av de forsterkerne har var mest imponert over var en cayin rørforsterker. Han har også dyre kabler overalt og generelt en ekte audiofil

Jeg kan vel ikke alltid si meg enig i hans prioritering av dyre kabler osv, men han har hvertfall ørene med seg når han matcher og tilpasser utstyr, for det låter generelt sett veldig bra av oppsettene hans. Jeg har også vært hjemme hos ham når han hadde rørforsterkeren fra cayin (husker ikke modell) som drev et par store gulvstående focal-høyttalere - og det var jo ikke tvil om det at låt bra. Så rørforsterkere kan funke fint det!

Men til saken - det han skulle ned til meg for å vurdere var min uttalelse om at jeg hadde koblet opp en klasse D surroundreceiver til min B&W 803s (bassrefleks og aluminiumsdome forøvrig, låter vel udugelig uansett hva man kobler til?) og det spilte som kuling. Det kunne jo umulig stemme? Det var jo ikke en dedikert stereoforsterker engang. Og bruke den innebygde DACen? Hmmmm...

Jeg kjører altså Squeezebox som streamer musikk fra en server (her har jeg også digital EQ), videre digitalt til Pioneer SC-LX81 og så ut til høyttalerne. det eneste som finnes av analog overføring er altså fra forsterker til høyttalerne. Høyttalerne biampes av 4 av kanalene til Pioneeren. Høyttalerkabler er van den hul cs-122.

Låter det hardt? forvrengt? skranglete? eller kanskje.. transistorete? Nei. Vår venn rørentusiasten måtte innrømme at her var det ikke mye å sette fingeren på, og at det var en highend lydgjengivelse som man kunne forvente fra 804s. Fyldig men balansert og ren bass, fin mellomtone og veloppløst diskant uten snev av lyttetretthet, metallisk lyd eller uthevede s-lyder. Vi lyttet på høyt nivå i flere timer på all mulig musikk.

Dette er naturligvis ikke bevis på noe som helst, men vi har hvertfall to personer med noen år på baken som hifientusiaster (og med litt forskjellig tilnærming til målet) som ikke kjenner seg igjen overhodet i Kjell Bs påstander når man setter de opp mot lytteinntrykkene fra mitt anlegg.

Så jeg vil da kjekt hevde det stikk motsatte av Kjell B. Dagens moderne transistorforsterkere gir deg knallgod lyd til en fornuftig pris, til og med når man pakker det hele inn i en surroundforsterker. Og lenge leve digitale produkter og digital signalvei = null tap underveis Kombiner dette med et fornuftig rom og litt forsiktig EQ (alle normalt store norske rom har minst én stor peak i bassen som bør dempes) så har du stort potensiale.
    --
    Thorbjørn

Side 23 av 76 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •