Hi-End rør eller transistor? - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 76 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Så du har altså hatt både en McIntosh integrert (type ?) og en Accuphase E-308 - og du foretrekker rør-utstyret. Det må du jo forklare for de tusener av lesere.

McIntosh´n ble ikke testet hjemme (så den er foreløpig sånn sett "ubeskrevet") og fortsatt interessant.
    Inntrykket av E-308 var, som tidligere beskrevet, meget positivt. Det hadde vært fullt mulig å levd med denne. Men - kvalitet bør jo også forventes i denne prisklassen.
    Den har ingen tegn til den hardhet, "analytiske" og ofte litt slanke lydkarakteren til det andre transistorbaserte jeg har hørt på tidligere.
    Mitt totalinntrykk samsvarer godt med de "omtaler" og kommentarer man kan lese seg til på ulike forum og tester av både denne og øvrige Accuphase integrerte.

Hvorfor foretrekker jeg (foreløpig) å beholde rørutstyret?
    E-308 gav litt mer dybde og romfølelse (dog marginalt). Litt thigtere i bunnen - litt mer punch og litt mer definert. Forskjellen i mellomtoneområdet og opp i diskantområdet, vil jeg "prøve" å beskrive på følgende måte:
    Svarta Bjørn - spor 10. Vokalen er litt mørkere på det mørke/dype og litt lysere med svak tendering til hardt/skarpt oppover mot/i diskantområdet. Altså mao. vokalen gav inntrykk av å spenne over et litt bredere frekvensområde med en tendens til mer "hardhet" i hele dette registeret.
    Når jeg "endelig" - akkurat på dette sporet - fikk satt "navn på katta", så var det enklere å avduke forskjellene i helheten på andre CD´r.

Hvis dette ble helt "uforklarerlig" så please - kommenter!

Totalinntrykket: E-308 er bedre på flere måter - og kanskje "riktigere", men jeg ble sittende igjen med følelsen - "skuldra litt høyere" enn ved den rørbaserte tilkoblet.

Tilkoblet utstyr: Meridian 506.18 og HF275.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser f.ø. at du selger at anlegg med en DEQX "som kan være en utfordring for oss dødelige, så jeg selger anlegget ferdig satt opp av Snickers-is". Du har noe sånt som 10 innlegg her på AV-forum før du setter igang en kampanje her i denne tråden med snuskete hentydninger (= kamuflerte spydigheter) istedenfor å fortelle om dine egne high-end erfaringer. Hvorfor selger du dette fantastiske anlegget - din egen karakteristikk ?

Hvorfor jeg selger anlegget står det litt om i annonsen.

Komplett anlegg selges

Det er også to linker i den som beskriver ganske godt hvordan dette anlegget låter/ yter.

Skrever av hifiguru ved lydlaug møte:
    "Novembermøte ble holdt hos General8, samme sted som møte nr fjorten. Endringer siden den gang er at Snickers-is har vært på besøk et par ganger og rigget opp en Deqx romkorreksjon/dac/pre-sak som gjør at akustikkplatene fra forrige møte er borte, det samme er all antydning til hardhet i øvre mellomtone som jeg personlig synes var til stede. Deqx'n har gjort underverker i denne stuen, fokus var omtrent som en god mini-monitor samtidig som du får presentert en stor-skala musikkopplevelse med full-range ytelser som virkelig setter sinnet i kok."

Hvis du ønsker mer info kan du lese litt i linkene.

Er litt usikker på hva du legger i kampanje?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo absolutt et ærlig standpunkt, men det stemmer så lite med de erfaringer andre seriøse musikk-lyttere gjør.

Men vikrigere: Da har du definert ditt ståsted i lyddebatten - og det stemmer med min karakteristikk av ingeniører i lyddebatten (ikke nedlatende ment !) - ingeniøren diskuterer kurver, mens musikk-vennen diskuterer musikk. Altså epler og pærer - og da kan det ikke bli noen diskusjon.
    Det er liten tvil om at Snickers-is kan musikk. Kunne han ikke bruke ørene, ville han hatt ganske lite å gjøre om dagen. Målinger er kun et verktøy for å lettere se hva som skjer.
    Når han satt opp anlegget mitt, var det ikke sånn at han kun brukte målinger for dette. Målinger ble brukt for å "nullstille" anlegget/rommet, for så å bruke ørene til resten av jobben. Da også med målinger, men kun for å se hvor "unotene" lå i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Har "skrivekløe" i kveld. Kald øl, og samboer´n ute av huset, så dere får ha meg "unnskyldt".

MIN erfaring er at det er forsterkerens egenskaper/lydkarakteristikk/"lydsignatur" som har størst innvirkning på hele anleggets lydkarakter.
    Vedr. høyttalere, så må man godt ut i forskjellige "konstruksjoner" for å få "samme" effekt - om man i det hele tatt når så langt.
    Holder vi oss til signalkilde begrenset til CD, så innvirker denne ennå mindre enn høyttalere.
    Til slutt har vi kabling som ikke påvirker i det heletatt.

OBS! Jeg snakker om karakteristikken her.., og innenfor mitt dog noe begrensede omfang av testobjekter - det er en bit igjen til 1000!
    Når du QUOTE`r bør du få med teksten til han du ønsker å sitere.

MIN erfaring er at det er høyttaleren og rommet den står i som har størst innvirkning på hele anleggets lydkarakter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg savner litt er (fra "motparten") noen å underbygge/konkretisere med eksempler på hva som virkelig låter bra - og hvorfor. Det "eneste" hittil har vært tweaking med EQ eller romkorrigering. Om begge eller en av disse inntetningene er nødvendig for å få frem bra/god/riktig lyd, så må det vel ligge noe fundamentalt "feil" i grunnkonstruksjonen?!?
    Blir (i sterkt overført betydning) som å kjøpe en hvit bil og lakkere den rød - for det var rød jeg ville ha!
    Hvis du kjøper deg en høyttaler binder du deg egentlig opp til den lydfilosofi konstruktøren har. Det gjør selvsagt ingen ting hvis det treffer deg på en prikk, men du har egentlig ikke så gode odds for å få virkelig god lyd. Du har jo ikke kjøpt rommet til konstruktøren. Bare høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh´n ble ikke testet hjemme (så den er foreløpig sånn sett "ubeskrevet") og fortsatt interessant.
    Inntrykket av E-308 var, som tidligere beskrevet, meget positivt. Det hadde vært fullt mulig å levd med denne. Men - kvalitet bør jo også forventes i denne prisklassen.
    Den har ingen tegn til den hardhet, "analytiske" og ofte litt slanke lydkarakteren til det andre transistorbaserte jeg har hørt på tidligere.
    Mitt totalinntrykk samsvarer godt med de "omtaler" og kommentarer man kan lese seg til på ulike forum og tester av både denne og øvrige Accuphase integrerte.

Hvorfor foretrekker jeg (foreløpig) å beholde rørutstyret?
    E-308 gav litt mer dybde og romfølelse (dog marginalt). Litt thigtere i bunnen - litt mer punch og litt mer definert. Forskjellen i mellomtoneområdet og opp i diskantområdet, vil jeg "prøve" å beskrive på følgende måte:
    Svarta Bjørn - spor 10. Vokalen er litt mørkere på det mørke/dype og litt lysere med svak tendering til hardt/skarpt oppover mot/i diskantområdet. Altså mao. vokalen gav inntrykk av å spenne over et litt bredere frekvensområde med en tendens til mer "hardhet" i hele dette registeret.
    Når jeg "endelig" - akkurat på dette sporet - fikk satt "navn på katta", så var det enklere å avduke forskjellene i helheten på andre CD´r.

Hvis dette ble helt "uforklarerlig" så please - kommenter!

Totalinntrykket: E-308 er bedre på flere måter - og kanskje "riktigere", men jeg ble sittende igjen med følelsen - "skuldra litt høyere" enn ved den rørbaserte tilkoblet.

Tilkoblet utstyr: Meridian 506.18 og HF275.
    Prøvde du å flytte på HT ved test av Accuphase?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt mot til meg og skriver herved mitt første debattinnlegg på AVforum:-D

Jeg har lest denne tråden fra føste side og jeg synes den er meget interessant, og litt lærerik.

Essensen i denne tråden er for min egen del er om forskjellene mellom gode transistorforsterkere og rørforsterkere er så store som man kan få inntrykk av.
    Det er jo ikke tvil om at det er høyst ulik oppfattning om hvordan rør låter kontra transistor.

Når jeg en gang på tidlig 90-tall begynte å interessere meg for god lyd og Hi-Fi var det transistorteknologien jeg først stiftet bekjendtskap med. Jeg hadde hørt om rørforsterkere og hadde også fått forklart hva forskjellene gikk ut på både konstruksjonsmessigt og lydmessigt. Mange av beskrivelsene jeg fikk dengang av "rørlyd" leser jeg jevnlig på diverse nettforum den dag i dag. Uttrykk som "varmt, tilbakelent, Jazz-lyd, diffust, avrullet i begge fløyer osv) går igjen. Dette var også slik jeg trodde lyden av rørforsterkere var, nesten uansett hvilket konstruksjonsprinsipp de var konstruert med. De samme, kall det fordommer har jeg også videreformidlet til mange som spurte meg om hva forskjellene gikk ut på. I tillegg visste jeg jo fasiten. En kjenning av meg hadde en kompis som hadde rørforsterker. Og hvordan låt det. Jo, ganske riktig, nokså tilbakelent for å si det mildt. Det var jo selvsagt kun grunnet denne nevnte forsterkeren.

Som "pensjonert" bransjemann har jeg de siste årene solgt og hørt hundrevis av forskjellige anleggskombinasjoner og forsterkere. Man kan si det slik; Jeg kjenner ingen andre bransjer som rir så mange forskjellige kjepphester i enhver retning som Hi-Fi bransjen. Det er sjokkerende hvor dype skyttergravene er i forhold til merke, teknologi og konstruksjonsprinsipper som i denne bransjen. Synd egentlig.

De siste årene har mine egne gamle fordommer blitt satt kraftig på prøve.

Mitt første møte med rørforsterker i mitt eget anlegg var nermest en sjokkartet opplevelse. Det er faktisk ikke lenge siden. I 2004 tok jeg nermest motvillig med meg en Mc275 hjem på test. På denne tiden hadde jeg Audiovector M3 signature, Hegel integrert forsterker og Primare CD-spiller. Dette anlegget var jeg meget fornøyd med. Jeg fikk rockefot og det trykket bra på de riktige plassene. Men det ble jo til at jeg satt på skiver som strøk systemet mitt med hårene. Det største sjokket var at den ikke på et eneste punkt spillte slik jeg hadde forestilt meg det. Den var ikke treg, ikke avrundet i bass eller diskant, ikke et slikt diffust slør rundt foran lyden slik jeg hadde forestilt meg det. Det nermeste jeg kan komme beskrivelsen av lyden slik jeg opfattet den da var... hold på hatten.... realistisk.

Senere prøvde jeg transistorforsterkere som leverte meget bra på disse høyttalerne. Blandt annet Gamut D200.

Siden mitt utgangspunkt er subjektiv lydoppfattelse og ikke av teknisk art er det for meg meget interessant når noen med innsikt i tekniske aspekter ved ytelsen er med å diskuterer med lekfolk som meg innenfor et tema som vi alle er interessert i. Meget berikende for interessen og faglig interessant. Det jeg prøver å belyse er at ingen har helt rett, ingen har heller helt feil. F.eks. Jeg tror ikke alle aspekter av lydoppfattelsen kan sies med tall og grafer. Jeg tror heller ikke at man kan slumpe til å lage en kremforsterker uten å ha teknisk innsikt. Når det kommer til forsterkere tror jeg at mange veier og ulike konstruksjonsprinsipper kan føre til Rom.

Det spennende i akkurat denne tråden er at ytterpunktene til de som har innsikt i konstruksjonsprinsippene, både på rør, transistor og klasse D er på banen med sterke meninger. Det betyr at alle som vil kan snappe opp ny kunnskap å berike sin interesse. Forhåpentligvis uten å grave sine egne skyttergraver dypere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...dette var en veldig erverdig introduksjon på AVforum, mutz, la oss håpe dette ikke blir det siste vi hører til deg! Balanserte innspill fra folk som faktisk har erfaring med rør og transistor i den "høyere enden" er jo nettopp det vi trenger i denne tråden!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Prøvde du å flytte på HT ved test av Accuphase?
    Ja, de ble flyttet ytterligere 20 cm ut fra bakvegg i forhold til slik de står opprinnelig, som er ca. 25 cm ut. Dette (45 cm) er det "optimale" i rommet, men de må stå på ca. 25 i det "daglige".
    Flyttingen påvirket ikke "forskjellene" mellom de 2 - dvs. endringene er paralelle.
    Sideveis er jeg "låst".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du QUOTE`r bør du få med teksten til han du ønsker å sitere.

MIN erfaring er at det er høyttaleren og rommet den står i som har størst innvirkning på hele anleggets lydkarakter.
    "Sorry" en glipp.

Når det gjelder rommet, så har det en stor innvirkning. Det er jeg enig i. Jeg har allikevel ikke opplevd en forsterker jeg ikke liker lydkarakteristikken til å låte "bulls eye" ved å flytte den til et annet rom/hus/lokale osv., men jeg har flyttet forsterker og høyttalere (jeg synes låter bra) rundt om og likt lydkarakteristikken "alle" stedene.
    Spesielt gjelder dette rørforsterkere (det vi har "flytta" mest på) - og jeg "tror" da litt på KjellB´s teorier her - uten å ha annet en ørene og lytte"erfaring" som verktøy.
    Kanskje er ikke rør like "kilne" på dette?!?

Bare for å legge til: Dersom noe låter bare antydninger til litt hardt/slankt/skarpt hos NAT (spes. det forrige rommet), så er det ikke noe vits for meg å prøve det hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mutz
    Da har jeg tatt mot til meg og skriver herved mitt første debattinnlegg på AVforum:-D

Jeg har lest denne tråden fra føste side og jeg synes den er meget interessant, og litt lærerik.

Essensen i denne tråden er for min egen del er om forskjellene mellom gode transistorforsterkere og rørforsterkere er så store som man kan få inntrykk av.
    Det er jo ikke tvil om at det er høyst ulik oppfattning om hvordan rør låter kontra transistor.

Når jeg en gang på tidlig 90-tall begynte å interessere meg for god lyd og Hi-Fi var det transistorteknologien jeg først stiftet bekjendtskap med. Jeg hadde hørt om rørforsterkere og hadde også fått forklart hva forskjellene gikk ut på både konstruksjonsmessigt og lydmessigt. Mange av beskrivelsene jeg fikk dengang av "rørlyd" leser jeg jevnlig på diverse nettforum den dag i dag. Uttrykk som "varmt, tilbakelent, Jazz-lyd, diffust, avrullet i begge fløyer osv) går igjen. Dette var også slik jeg trodde lyden av rørforsterkere var, nesten uansett hvilket konstruksjonsprinsipp de var konstruert med. De samme, kall det fordommer har jeg også videreformidlet til mange som spurte meg om hva forskjellene gikk ut på. I tillegg visste jeg jo fasiten. En kjenning av meg hadde en kompis som hadde rørforsterker. Og hvordan låt det. Jo, ganske riktig, nokså tilbakelent for å si det mildt. Det var jo selvsagt kun grunnet denne nevnte forsterkeren.

Som "pensjonert" bransjemann har jeg de siste årene solgt og hørt hundrevis av forskjellige anleggskombinasjoner og forsterkere. Man kan si det slik; Jeg kjenner ingen andre bransjer som rir så mange forskjellige kjepphester i enhver retning som Hi-Fi bransjen. Det er sjokkerende hvor dype skyttergravene er i forhold til merke, teknologi og konstruksjonsprinsipper som i denne bransjen. Synd egentlig.

De siste årene har mine egne gamle fordommer blitt satt kraftig på prøve.

Mitt første møte med rørforsterker i mitt eget anlegg var nermest en sjokkartet opplevelse. Det er faktisk ikke lenge siden. I 2004 tok jeg nermest motvillig med meg en Mc275 hjem på test. På denne tiden hadde jeg Audiovector M3 signature, Hegel integrert forsterker og Primare CD-spiller. Dette anlegget var jeg meget fornøyd med. Jeg fikk rockefot og det trykket bra på de riktige plassene. Men det ble jo til at jeg satt på skiver som strøk systemet mitt med hårene. Det største sjokket var at den ikke på et eneste punkt spillte slik jeg hadde forestilt meg det. Den var ikke treg, ikke avrundet i bass eller diskant, ikke et slikt diffust slør rundt foran lyden slik jeg hadde forestilt meg det. Det nermeste jeg kan komme beskrivelsen av lyden slik jeg opfattet den da var... hold på hatten.... realistisk.

Senere prøvde jeg transistorforsterkere som leverte meget bra på disse høyttalerne. Blandt annet Gamut D200.

Siden mitt utgangspunkt er subjektiv lydoppfattelse og ikke av teknisk art er det for meg meget interessant når noen med innsikt i tekniske aspekter ved ytelsen er med å diskuterer med lekfolk som meg innenfor et tema som vi alle er interessert i. Meget berikende for interessen og faglig interessant. Det jeg prøver å belyse er at ingen har helt rett, ingen har heller helt feil. F.eks. Jeg tror ikke alle aspekter av lydoppfattelsen kan sies med tall og grafer. Jeg tror heller ikke at man kan slumpe til å lage en kremforsterker uten å ha teknisk innsikt. Når det kommer til forsterkere tror jeg at mange veier og ulike konstruksjonsprinsipper kan føre til Rom.

Det spennende i akkurat denne tråden er at ytterpunktene til de som har innsikt i konstruksjonsprinsippene, både på rør, transistor og klasse D er på banen med sterke meninger. Det betyr at alle som vil kan snappe opp ny kunnskap å berike sin interesse. Forhåpentligvis uten å grave sine egne skyttergraver dypere.
    Meget bra innlegg!:-D
    Tråden er litt preget av kampens hete og generalisering uten grenser

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo ikke kjøpt rommet til konstruktøren. Bare høyttaleren.
    I såfall en utfordring hvis du kjøper Respons. Persons "lytterom" er jo konserthallen i Gøteborg, der han har/hadde "fast plass" :-?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    mutz, jeg tror du er inne på noe annet vesentlig også... Det faktum at mange har "lest seg opp" på feilaktige forestillinger rundt rør er nok et problem. Årsaken ligger jo rett og slett i at rør er enten ekstremt kostbart eller gammalt som alle hauger! Det førstnevnte alternativet krever dype lommebøker mens det sistnevnte krever masse innsikt og erfaring innen rør (som typisk Kjell B tydeligvis besitter...).

Resultatet er nok til tider i den retning av hva du sier, altså mye synsing og lite praktisk erfaring. "Folk flest" er jo også generelt skeptiske til ting en verken har råd til eller ønsker å tweake og "go vintage"... Ettersom de fleste har en tendens til å forsvare det utgangspunkt en selv besitter erfaring rundt, er nok det et problem for røret.

Rør er nok derfor, i det minste foreløpig, forbeholdt "Hi-End" og vintage (som trolig kan låte opp mot moderne Hi-End, men da kreves som nevnt masse erfaring og innsikt), noe som selvsagt er litt dumt... Samtidig ser jeg jo stadig nye varianter av rørforsterkere, men sjelden noe under 20.000.- pr. kanal, og da blir plutselig "markedet" temmelig begrenset, spesielt når det ikke en gang til denne prisen kan garanteres godlyd...

Hva må en opp i for å få god lyd fra en "moderne" rørforsterker i dag da? Noen konkrete forslag kan nok være på sin plass, ettersom dette trolig kan være en fin tråd for folk som lurer på rør... Noen med FAKTISK erfaring? Ser jo at Mc275 nevnes, men den finner jeg jo ikke en gang på nettsidene til verken Soundgarden eller Hi-Fi Klubben (fant faktisk ikke en ENESTE rørforsterker hos disse to!).

Ser jo at Ayon har en variant til 90.000.- for paret, men da snakker vi jo liksom "Ultra Hi-End"-pris, som knapt noen av oss har råd til. Greit nok snakker vi Hi-End her inne, men det bør vi jo kunne forvente å finne til under 30-40.000.- eller?!?!

Hører jo også folk snakker om kina-rør, men der må jeg si jeg er skeptisk, spesielt når vi skal snakke Hi-End...

DERNEST! -kan ikke "gamlegutta" nevne et par rørforsterkere som det kan være mulig å finne på bruktmarkedet som ikke krever ALL VERDEN med vedlikehold? Rør antar jeg en relativt enkelt får fatt på på Ebay?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Hva må en opp i for å få god lyd fra en "moderne" rørforsterker i dag da? Noen konkrete forslag kan nok være på sin plass, ettersom dette trolig kan være en fin tråd for folk som lurer på rør... Noen med FAKTISK erfaring? Ser jo at Mc275 nevnes, men den finner jeg jo ikke en gang på nettsidene til verken Soundgarden eller Hi-Fi Klubben (fant faktisk ikke en ENESTE rørforsterker hos disse to!).

Hører jo også folk snakker om kina-rør, men der må jeg si jeg er skeptisk, spesielt når vi skal snakke Hi-End...

DERNEST! -kan ikke "gamlegutta" nevne et par rørforsterkere som det kan være mulig å finne på bruktmarkedet som ikke krever ALL VERDEN med vedlikehold? Rør antar jeg en relativt enkelt får fatt på på Ebay?
    1) KjellB har jo gjort tapre forsøk for å få "allmenheten" til å forstå at Music Angel er et meget godt alternativ - og den ER virkelig det.
    Den er god i den utførelsen (med de rør som følger med) den blir levert, men nyter godt av NOS-rør - hvilket også er gjeldende for "alle" rimeligere rørforsterkere, dersom de ikke leveres med kvalitetsrør - sjelden.
    At NOS-rør fort kan dobble prisen på forsterkeren, får jo den enkelte bedømme verdien av. Også her har KjellB en, eller flere tråder med gode anbefalinger av rør.
    Aberet med Music Angel er at du må importere den selv - positivt for prisen, men kanskje en barriere for enkelte.

MC275 og Mc2275 finnes i sortimentet til Neby, men det ser ut til at forhandlerne er "reserverte" mht å ha de "på hylla" for demo.

Cary kan det jo være verd å lytte til.

Av Kina-produsert, så er det vel kanskje bare Cayin 9084 og etterfølger 9088 m/tilhørende preamps og noen modeller fra Audio Space som er i retning av High-End. Men - dette koster også en pen slump penger.

Noen av de andre "billige" Kina-ampene som det er solgt noen av her i landet, har jeg hørt på, og.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes moderne transistor-utstyr lyder ganske likt, og problemet ligger ifølge mine ører i en generelt detaljfattig gjengivelse - jeg savner rett og slett detaljer og innsikt i lydbildet. Dessuten en noe tung og litt metallisk lyd. Siden min erfaring er et ganske likt preg er det ikke viktig å ramse opp så mange eksempler på hva man har hørt her. Dette støttes også av Snickers-is som sier at hans 3000 transistorforsterkere lyder likt.

Denne mangelen på detaljer og en overforenklet lyd generelt synes jeg også preger en del moderne plater jeg tilfeldigvis kommer over - til tross for et imponerende stort frekvensområde og generell "power" - men disse blir gjerne fine når det spilles over rør-utstyr. Jeg mistenker bruk av billige digitale effektbokser (istedenfor dyrt rør-utstyr i studio) å være årsak til en noe syntetisk sound. Et eksempel er de CD'er som var vedlagt det danske bladet High Fidelity i mange år. De som lurer på hva jeg mener bør prøve noen av disse.

Rør er derimot noe annet. Å diskutere om rør farger eller ikke farger er uinteressant - siden det er resultatet som teller. Og resultatet kan være helt flott eller mindre bra, for her har vi mange varianter over temaet. Så det interessante for meg personlig er å diskutere varianter av rør-utstyr, ikke varianter av transistor-utstyr.

Dessuten lyder vintage transistor himmelvidt forskjellig fra moderne transistor, og kan ha noe slektskap med "rør-lyd". Alle disse musikalske variantene av hifi krever innsikt i produksjonen fordi de nettopp - varierer. Og kan medføre uønskede negative bivirkninger hvis ikke konstruktøren vet hva han gjør.

Og med rør et sted i kjeden kan man fintrimme lyden personlig og individuelt ved å bytte til andre rørfabrikater og rør-varianter. Det vet jeg flere eiere av Music Angel synes er riktig givende.

Siden Music Angel er billig, kan man ikke lenger skylde på at rør er vanskelig og tilhører det dyre high-end segmentet. Alle kan kjøpe den. Og den er langt bedre enn den mye dyrere McIntosh MC-275 re-issue.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags musikk spiller du KjellB?
    Å vil du kalle en rørforsterker en allround forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spiller det aller meste og lytter gjerne på radio-kanaler for å få med meg det aller siste, som jeg kanskje ikke er interessert i å kjøpe selv.

Har en flott high-end FM-tuner (Pioneer TX-1000) - den gir en realistisk gjengivelse av både eldre og ny musikk.

Men har ingen erfaring med metal - det og rap spilles ikke hjemme. Ellers nærmest alt - og mye klassisk, jazz og varianter av pop/viser.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes moderne transistor-utstyr lyder ganske likt, og problemet ligger ifølge mine ører i en generelt detaljfattig gjengivelse - jeg savner rett og slett detaljer og innsikt i lydbildet. Dessuten en noe tung og litt metallisk lyd. Siden min erfaring er et ganske likt preg er det ikke viktig å ramse opp så mange eksempler på hva man har hørt her. Dette støttes også av Snickers-is som sier at hans 3000 transistorforsterkere lyder likt.
    Jeg har fått det aller meste jeg har klådd på til å låte bra, men det betyr på ingen måte at det låter likt. En stor del av det har forøvrig vært rørutstyr, nytt og gammelt.

For å rette opp ditt åpenbart bevisste forsøk på å villede:
    Jeg har ikke hevdet at alt jeg har hørt av forsterkere låter likt. Imidlertid har jeg hevdet at man må legge seg i selen for å finne en forsterker som er så dårlig at man ikke kan få den til å låte bra i riktig oppsett. Jeg har heller aldri vært borti et oppsett man ikke kan få til å spille bra uten å tilføre vintage komponenter, rør eller liknende.

Så ber jeg om at du slutter å feilsitere meg i slike forsøk på å frata meg kred.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mutz, jeg tror du er inne på noe annet vesentlig også... Det faktum at mange har "lest seg opp" på feilaktige forestillinger rundt rør er nok et problem. Årsaken ligger jo rett og slett i at rør er enten ekstremt kostbart eller gammalt som alle hauger! Det førstnevnte alternativet krever dype lommebøker mens det sistnevnte krever masse innsikt og erfaring innen rør (som typisk Kjell B tydeligvis besitter...).

Resultatet er nok til tider i den retning av hva du sier, altså mye synsing og lite praktisk erfaring. "Folk flest" er jo også generelt skeptiske til ting en verken har råd til eller ønsker å tweake og "go vintage"... Ettersom de fleste har en tendens til å forsvare det utgangspunkt en selv besitter erfaring rundt, er nok det et problem for røret.

Rør er nok derfor, i det minste foreløpig, forbeholdt "Hi-End" og vintage (som trolig kan låte opp mot moderne Hi-End, men da kreves som nevnt masse erfaring og innsikt), noe som selvsagt er litt dumt... Samtidig ser jeg jo stadig nye varianter av rørforsterkere, men sjelden noe under 20.000.- pr. kanal, og da blir plutselig "markedet" temmelig begrenset, spesielt når det ikke en gang til denne prisen kan garanteres godlyd...

Ser jo at Ayon har en variant til 90.000.- for paret, men da snakker vi jo liksom "Ultra Hi-End"-pris, som knapt noen av oss har råd til. Greit nok snakker vi Hi-End her inne, men det bør vi jo kunne forvente å finne til under 30-40.000.- eller?!?!
    Conrad Johnson og Audio Research bør vel nevnes i så måte

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er vel ikke en av gamlegutta, men jeg kan jo tillate meg å nevne mine egne integrerte rør forsterkere.
    Almarro A318B en Japansk SET forsterker på 2x18W fra 6C33C rør. ca21000,-
    Leben CS300 en Japansk EL84 forsterker på 2x12W ca.19500,-

Ved interesse, så er det mulig å komme på hjemmebesøk for å høre på disse hos meg, da jeg setter pris på hyggelig besøk av folk med samme interesse.

Må vel inrømme at jeg har en Music Angel også, og til prisen så er den bra, men kommer nok ikke opp i klassen til de to andre. Spesielt hvis man skal spille litt høyt.

PS! Rør på eBay er en risikosport. Motron, Demostens og andre norske er tryggere, litt dyrere, men tryggere... Og så finnes det jo gode utenlandske butikker også...

Side 22 av 76 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •