Hi-End rør eller transistor? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1504
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hehe, man skal være bra innsnevret for å tro at en rørforsterker kan erstattes av en equalizer.

Er du redd for å miste kunder ?

Var dette ditt beste argument for å underbygge din løse påstand om frekvensgang? Om du hadde noe å fare med hadde du vel holdt deg til ballen slik vi andre gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det hjelper ikke hva du prøver deg på. Det er mange idag som vet at tingene er annerledes enn bransjefolk prøver å fortelle med litt dosering primitive ingeniør-teorier.
    Hvorfor kan du ikke diskutere fag fremfor å stigmatisere grupper med oppgulpet ditt? Kan du noe som helst om dette? Så langt er det ingen som vet om du kan noe for du kommer bare med spydigheter og personkarakteristikker ispedd relativt store doser liksomviten og tøyseteorier om hvordan ting funker og ikke funker. Tror du alle som driver med dette på heltid bare leker og er fullstendig idioter?
    Ho, ho...
    Det er utsagn som dette som gjør at det er VIRKELIG festlig å følge med på forumet... - og ikke minst DELTA...

Når man er så til de grader INNSAUSET i rør-generasjonens produkter - da er det knapt noen som helst sjanse for at man kan ta det seriøst...

LITT positivitet må det vel finnes i denne computer-transistor-produserte komponent-tilværelsen... eller?

Ellers bærer denne flyttede innleggstråden preg av at innleggene kommer noe i "hulter og bulter"... :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss en ekstra hyggelig bivirkning: rommet fungerer bedre - dette særlig med trafo-koblede trinn (altså teknologi fra 1940)
    Jeg har (nesten) ingen erfaring med rør annet enn CD-spilleren jeg har i oppsettet nå som jeg synes låter meget akseptabelt. (Den er dog veldig billig i forhold til andre produkter som kommer opp i denne tråden)

Kan du forklare hvorfor denne bi-effekten inntreffer? Har du ikke samme utfordringene i forhold til rommet uansett hva slags teknologi utstyret er basert på?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss prøve å forholde personrelaterte begreper til side, det lov å være både kontroversiell OG uenig her på AVforum, men det som er viktig er at vi respekterer de ulike meninger som foreligger... OK!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg avventer underbyggelse av denne påstanden fra deg: at en rørforsterker kan erstattes av en (digital ?) equalizer.

Dette er ikke en påstand jeg har fremsatt.

Sånn nå kan du redegjøre for dine påstander vedrørende frekvensgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror folk har forskellig mål med anleggene sine, og bygger dem opp etter egen smak.

Å akseptere at andre blir tilfredsstilt annerledes enn seg selv er et godt utgangspunkt, istedenfor å proklamere ting man selv synes som utvistelige sannheter.

Mange forandrer også gradvis smak og preferanser med denne hobbyen, så det er lov å skifte mening underveis i prosessen.

Jeg synes det er rart, at ikke det istedenfor masse diskusjon, ikke heller avtales en hel masse hjemmebesøk. Da kan man finne ut hva det prates om.

Jeg selv har vært hos noen, senest hos General8 etter anbefalning av Snickers.
    Det rare jeg opplevde, var at jeg på forhånd trodde Snickers hadde helt annen lydsmak enn meg selv på grunnlag av masse "krangling" på forumet.
    Så jeg ble veldig positivt overasket når annlegget var tunet akkurat som jeg ville hatt det selv.
    Måten å nå målet var ny for meg, men resultatet er det som teller.

Jeg vet at man kan lage ultimate sportsbiler med hekkmotor som i utgangspunktet ikke er ideelt.
    På samme måte er jeg siker på at man kan lage ultimate lydprodukter på mange forskjellige måter med konstruksjoner som i utgangspunktet kanskje ikke teoretisk sett er de beste, igjen er det resultatet som teller.

Jeg ser mye bastante uttalelser, men disse faller på sin egen urimelighet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er klart - disse gamle audio-teknologiene påvirker lydsignalet på en komplisert måte.
    På hvilken måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg tror folk har forskellig mål med anleggene sine, og bygger dem opp etter egen smak.

Å akseptere at andre blir tilfredsstilt annerledes enn seg selv er et godt utgangspunkt, istedenfor å proklamere ting man selv synes som utvistelige sannheter.

Mange forandrer også gradvis smak og preferanser med denne hobbyen, så det er lov å skifte mening underveis i prosessen.

Jeg synes det er rart, at ikke det istedenfor masse diskusjon, ikke heller avtales en hel masse hjemmebesøk. Da kan man finne ut hva det prates om.

Jeg selv har vært hos noen, senest hos General8 etter anbefalning av Snickers.
    Det rare jeg opplevde, var at jeg på forhånd trodde Snickers hadde helt annen lydsmak enn meg selv på grunnlag av masse "krangling" på forumet.
    Så jeg ble veldig positivt overasket når annlegget var tunet akkurat som jeg ville hatt det selv.
    Måten å nå målet var ny for meg, men resultatet er det som teller.

Jeg vet at man kan lage ultimate sportsbiler med hekkmotor som i utgangspunktet ikke er ideelt.
    På samme måte er jeg siker på at man kan lage ultimate lydprodukter på mange forskjellige måter med konstruksjoner som i utgangspunktet kanskje ikke teoretisk sett er de beste, igjen er det resultatet som teller.

Jeg ser mye bastante uttalelser, men disse faller på sin egen urimelighet.
    Godt innlegg Dag.

Men vi må huske på at det var denne tråden: "Tips til high end for ca kr 200.000" Som startet det hele.
    Trådstarter ber om hjelp å får mange svar, men mange av svarene mangler substans. Når Kjell B ikke klarer å erkjenne at rommet påvirker lyden i stor grad blir det hele litt for dumt. Det å anbefale en rør-pre til 80K fremfor en romkorreksjons-enhet som faktisk gjør noe med alle de problemene vi opplever i et rom, er ganske villt spør du meg.
    Kjell B burde oppsøke et anlegg med romkorreksjon som regnes som balansert før han slakter innspill om det.
    Det bør være hevet over enhver tvil at dette er veien å gå, hvis en skal legge penger og energi i et anlegg.
    Det blir jo heller ikke bedre, når Kjell B rett og slett ikke klarer å svare på direkte spørsmål, men kommer med innspill som:

"Det er jo velkjent i high-end miljøer at elektronikk kan lyde himmelvidt forskjellig selv om frekvensgangen er den samme. Dette du og andre kommer med av kommentarer er jo steinalder-teorier som bransjefolk som Snickers-is og andre har behov for å videreføre."

og

"Tradisjonell moderne high-end kan etter min mening ikke brukes til å gjengi innspillinger med akustiske instrumenter (og stemmer), kun elektronisk musikk"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor i all verden har du disse ideene fra ?

Det er jo velkjent i high-end miljøer at elektronikk kan lyde himmelvidt forskjellig selv om frekvensgangen er den samme. Dette du og andre kommer med av kommentarer er jo steinalder-teorier som bransjefolk som Snickers-is og andre har behov for å videreføre.

Tror du virkelig at store lydforskjeller skyldes 0,1 dB nivåforskjeller ? Er det denne magiske visdommen du refererer til ? Underlig å møte slike ideer nå i 2008 - alle hifi-entusiaster har jo i sin tid eksperimentert med equalizere og vet at det er kun småting som kan fikses med disse.

Eller har du gått på limpinnen ved å tro på propagandaen til bransjefolk som er redd for å miste salget. Eller er du bransjemann selv ?

En rør-pre eller amp vil ofte ha mer enn 0,1 dB nivåforkjeller. Dette avhenger selvsagt av type rør og konstruksjon, men det kan være tildels store nivåforskjeller. Dette er EQ enten du liker det eller ikke.

Det er 2009 nå.

Jeg er ikke bransjemann.

Jeg har nok ikke gått på noen limpinne, men jeg er ikke redd for utvikling og teknologi.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg blir vanskelig å forklare - lyd er veldig komplisert. Så istedet for å forklare kan man lytte og prøve.
    Jeg har hørt masse transistor- og rør-utstyr, og jeg hører dette særlig godt når rør kombineres med trafoer - altså en rør pre m/trafo og en rør utgangsforsterker, som selvsagt har utgangstrafo.

Derimot hører man det ikke så klart med enkle rør pre'er uten trafo-kolinger i signal-veien (men litt da også).

Så det er særlig en effekt fra kombinasjon rør + trafo, etter min erfaring.

Men det er klart - disse gamle audio-teknologiene påvirker lydsignalet på en komplisert måte.

Hvordan påvirker egentlig gammelt utstyr lyden på en komplisert måte?

BTW, opplever du andre som nedlatende bør du virkelig gå inn i deg selv. Da kan du umulig ha mye selvinnsikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B:
    Mulig du har problemer med litt stygg harnonisk forvrengning. Mener å huske at mange av trafo-transistor ampene til Rotel har dette problemet. Prøvd en annen amp?

EDIT: Tror det er 17 harmonisk disse Rotel- ampene sliter med. Kanskje ikke så rart du ikke liker lyden av din transistor amp? Dette burde jo virkelig slå uheldig ut.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er (fra Kjell B.) absolutt fjas fra ende til annen. Simpelthen intet annet enn "selvfølgeligheter" vi andre ikke aner noe om. Vi er jo for dumme - vi har ikke PEILING på det han snakker om. Og der ligger all argumentasjon.

Basis er at Kjell B. ikke har den TØDDEL til overs for NOE av det som er produsert av elektronikk etter at "computer-produktene" fikk inntog i Hi-Fi-bransjen.

Det er nesten så jeg spyr her... :neutral:
    Som alltid en håpløs diskusjon - med NØYAKTIG det samme manglende utfall.

Aaaaargh!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dette er (fra Kjell B.) absolutt fjas fra ende til annen. Simpelthen intet annet enn "selvfølgeligheter" vi andre ikke aner noe om. Vi er jo for dumme - vi har ikke PEILING på det han snakker om. Og der ligger all argumentasjon.

Basis er at Kjell B. ikke har den TØDDEL til overs for NOE av det som er produsert av elektronikk etter at "computer-produktene" fikk inntog i Hi-Fi-bransjen.

Det er nesten så jeg spyr her... :neutral:
    Som alltid en håpløs diskusjon - med NØYAKTIG det samme manglende utfall.

Aaaaargh!
    Hehe... nå har jeg ikke sett RoKo så irritert siden vi diskuterte subwoofere for en stund siden. Er du sikker på at han ikke troller? Min umiddelbare respons var at dette var bare tull, men jeg er sannelig ikke så sikker lenger.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden og slutten på den forrige er jammen blitt en fin samling oppgulp. Jeg vil også være med å diskutere!

Jeg forstår, og er enig i deler av "begge" debattantenes sider, dvs. Kjell B. vs. resten.

Det at akustikken i et rom påvirker lyden i mindre grad med rør-produkter i elektronikk leddet, har jeg vanskelig for å forstå at noen kan mene. Jeg har hatt masse rør greier i mitt oppsett, samt masse transistorgreier, og felles for all elektronikken som har vært innom er at den påvirkes i like stor grad av rommet. Og ja, jeg mener rommet har mye å si for lyden. Det ble bekreftet da en av bestekompisene mine flyttet bopel, han har forøvrig kun rørgreier i sitt oppsett - og lyden ble helt hinsides forandret fra første bopel, til siste. Softdome, eller sub, har han ikke - om det måtte ha noe å si for om rommet påvirket det hele.. EQ har han også, og den har vi fiklet med, men uansett hvor mye vi fiklet mener jeg fortsatt at det ikke kan erstatte akustiske tiltak i rommet. Resultatet var altså at vi ikke får det til å låte likt det gamle (til tross for en relativt lik frekvensgang). Vannfall har vi ikke målt, men jeg mistenker at mye av forskjellene ligger her.

Når dette er sagt, så er jeg fullt og holdent med på at mye av moderne transistorgreier låter lite bra. Selv har jeg en Hegel H2A, som rett og slett låter skikkelig bedritent sammenliknet med bla. musikk engler. Flere andre moderne transistorer har jeg hatt innom, som også låter i samme gate.
    Men, Hegelen har tatt rotta på alle rørgreiene på vanskelige høyttalere. Da mister rørgreiene totalt kontroll, det høres bare flatt og kjipt ut.

Jeg har også en annen transistor, en fra 70-80 tallet, den låter langt bedre enn alle moderne jeg har hørt. Ikke var den blant dyrere greier fra den epoken heller, men den mangler fortsatt noe i øvre mellomtone sammenliknet med gode røramper.

Rør-lyd, hva er det? Farget lyd sier dem. Farge, hva er det? I min bok finnes det god lyd, dårlig lyd, og det som befinner seg imellom disse. Jeg rister på hodet når folk snakker om at rør "farger" lyden, gjerne for å "kamuflere" feil i inspillinger. Jeg har hørt rør og transistorer som låter veldig likt, de største forskjellene ligger heller i forskjellige typer design, og komponentvalg mener jeg.

Den som vil bruke EQ for å f.eks få min Hegel til å låte som min rørsak, er på feil jorde. Lykke til sier jeg da. Her er ganske store forskjeller i lyd. Men i frekvensgang? Nei..

Frekvensgang er ikke alt. Som nevnt av andre tidligere i tråden. Hva skal man da med påkostede høyttalere og forsterkere, om de låter like bra som et minianlegg fra Elkjøp til 990,-? Litt satt på spissen, men dere forstår hvor jeg vil.

Min største AHA-opplevelse noensinne, var ved bytte av en kondensator i et delefilter. Frekvensgangen forble den samme, og jeg hadde aldri noensinne forventet forskjellene jeg hørte, med de var der likefullt. I det tilfellet var det å gå fra PIO, til en blanding av nevnte og polypropylen.

Mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Legatia: Hva for en EQ brukte du og kameraten din?

Du skrev: "Den som vil bruke EQ for å f.eks få min Hegel til å låte som min rørsak, er på feil jorde. Lykke til sier jeg da. Her er ganske store forskjeller i lyd. Men i frekvensgang? Nei.."

Det å bruke EQ for å få det til å låte som en rør-amp, tror jeg ingen gidde prøve på. Målet for de fleste er jo å få til god lyd, ikke kopiere en teknologi.

Ang frekvensgang: Du burde vært utsatt for en demo, hvor noen med peiling rattet med EQ for å forandre klangbalanse og å manipulere din psyko-akustikk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har til gode å høre et skikkelig bra anlegg med rør i, men har også begrenset erfaring med rør.

Kjell B. eller andre:
    Vet dere om det finnes et anlegg med rør i Bergen med virkelig gode kvaliteter?
    Dersom jeg skulle ha prøvd en rørforsterker på mine Krix Equinox
    Krix experience sound - Home Entertainment - Product Detail - Equinox, hva kan da anbefales? Kunne godt tenkt meg å teste noe, men det er noe begrenset med butikker som selger rør her. Hordaland Hifi, Audiofreaks og muligens Musikkmagazinet har noe.

Side 2 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •