Hi-End rør eller transistor? - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 76 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1504
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren, du refererer stadig til et oppsett som jeg utmerket godt vet hvilket er, nemlig Audiopax 30W SET og REF 100 høyttalere.

Jeg er helt enig i at dette oppsettet har en fantastisk klang. Men har du hørt dette oppsettet med moderne transistorforsterkere, alt klasse D? Det har jeg. Bare dette oppsettet alene har jeg hørt med 2 ulike røramper, flere ulike preamper og en liten stabel med transistorting. Poenget er at dette oppsettet, eller snarere disse høyttalerne, låter grisebra med hva som helst av elektronikk. De endrer en anelse på klangen, og med de minste rørvariantene klipper det hørbart slik rør klipper, altså ved å legge til litt "tekstur" i mellomtonen, eller gurgling som jeg synes er det mer dekkende uttrykk.

Husk at Kjell B til stadighet møter motdebatanter som ikke har erfaring med kanskje 30 forsterkere slik Kjell B refererer til, men kanskje 3000 eller mer. Da begynner vi å snakke om en helt annen grad av statistisk holdbarhet.

Kjell B verner seg mot saklig debatt ved å trampe på faglige innspill eller enkeltdebatanter. Er det ikke akkurat DET du burde moderere?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du mener melomtonen som blir snakket om her som "gurgling" sier jo bare at du ikke har hørt eller vet hva som menes/snakkes om.... dette får aldri blitt en sakelig diskusjon!

Er disse høytalerene dyre? kunne tenke meg et par, så kan alle kutte ut og tenke på hva de har ellers i oppsette, siden de låte bra uansett!

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Lygren, du refererer stadig til et oppsett som jeg utmerket godt vet hvilket er, nemlig Audiopax 30W SET og REF 100 høyttalere.

Jeg er helt enig i at dette oppsettet har en fantastisk klang. Men har du hørt dette oppsettet med moderne transistorforsterkere, alt klasse D? Det har jeg. Bare dette oppsettet alene har jeg hørt med 2 ulike røramper, flere ulike preamper og en liten stabel med transistorting. Poenget er at dette oppsettet, eller snarere disse høyttalerne, låter grisebra med hva som helst av elektronikk. De endrer en anelse på klangen, og med de minste rørvariantene klipper det hørbart slik rør klipper, altså ved å legge til litt "tekstur" i mellomtonen, eller gurgling som jeg synes er det mer dekkende uttrykk.

Husk at Kjell B til stadighet møter motdebatanter som ikke har erfaring med kanskje 30 forsterkere slik Kjell B refererer til, men kanskje 3000 eller mer. Da begynner vi å snakke om en helt annen grad av statistisk holdbarhet.

Kjell B verner seg mot saklig debatt ved å trampe på faglige innspill eller enkeltdebatanter. Er det ikke akkurat DET du burde moderere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Jo det kan jeg sikkert, men jeg er litt lei dette røret fra Kjell B.
    Hvis Kjell B kunne holde seg litt faktabasert og unngått alle disse kvasiteoriene sine, vil det være lettere å diskutere.
    @Kjell B: Kan ikke du med din store erfaring fortelle alle hvordan anlegget mitt spiller. Det består av en Sony CDP-X5000 cd-spiller, DEQX PDC 2.6P PRE/Romkorreksjon/DAC, PBN Olympia Mini AMP og PBN Montana XP høyttalere.
    Hvilken autoritet er du innen lyd? Høres ut som bare en DEQX som du ikke har anelse om selv hvordan skal settes opp kommer på plass så har du en lyd som overgår alt annet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sier jo først og fremst at jeg ikke har tilstrekkelig erfaring til å uttale meg rundt dette på et "slående" vis, men beretter altså om en erfaring jeg har hatt med et røroppsett jeg aldri har hørt maken til ellers. Jeg har jo selvsagt ikke lyttet til alt som rører på seg der ute, men noe har jeg jo tross alt hatt tid til å høre på, og jeg har aldri hørt lyd som en gang kommer i nærheten av disse. Mulig det er høyttalerne som tryller nærmest ene og alene som du sier... Hvis mellomtonen var å regne som gurglete på det oppsettet jeg lyttet til tror jeg rett og slett gurgling er noe for meg!

Når det gjelder å henvise til hvor mange forsterkere Kjells motdebattanter har lyttet til endrer ikke det det faktum at rør vs. transistor i stor grad også går på preferanse. Du foretrekker tydeligvis ikke rør, da du anser svakhetene hos rør som mer vesentlig enn de eventuelle styrker.

Jeg mener fremdeles at Kjell må få lov å mene og forklare så godt han klarer, at han foretrekker rør, men understreker samtidig at den temmelig arrogante "rør er best for ALLE" er like tullete som å si at "transistor er best for ALLE" - smaken er som baken - denne tråden bør i stedet for å krige mot hverandre fokusere på hva forskjellene er ved lytting - hvilke faktiske styrker og svakheter rør vs. transistor i High-End-klassen har å by på. Nå synes jeg jo faktisk at det har kommet frem en del styrker og svakheter i så måte da, en må bare lese litt "mellom linjene"...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa, jeg sier ikke at en skal droppe all tekniske diskusjon, men at en nesten må foreta "diskusjonen" uavhengig, dvs. at de to bolkene ikke nødvendigvis må diskutere over de samme tekniske termer. Dette fordi grunnlaget ikke ser ut til å være det samme.

At Kjell mener 70-tallet var tingen lydmessig så må han jo nesten få lov til det - eller? Du har selvsagt samtidig din fulle rett til å mene at det ikke er tilfelle. Når Kjell da samtidig, i det minste til en viss grad, forklarer hvorfor han mener 70-tallets elektronikk er så godt som det er - får du nesten i ditt "forsvar" forklare hvorfor du mener din elektronikk er så god som den er.
    Kjell kan selvsagt mene hva han vil. Problemet er at han uttrykker det som en absolutt sannhet. Det er egentlig ingen rom for diskusjon. Han snakker om gamle musikalske komponenter og løsninger. Da må det være lov å spørre om hva som gjør disse så bra.
    En god transistor- amp er: En som i liten grad lar seg påvirke av høyttaleren den er koblet opp mot.

Jeg mener på ingen måte at rør nødvendigvis ikke kan låte bra. Det samme gjelder transistor, klasse D og annen teknologi.

For min del ble jeg engasjert når Kjell kom med et råd om å kjøpe en rør- pre til 80 000,- til et anlegg som skulle koste maks 200 000,-
    Dette blir for meg hårreisende. Hva skulle denne rør-pre`en gjøre med rom-problemer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazey
    Hvilken autoritet er du innen lyd? Høres ut som bare en DEQX som du ikke har anelse om selv hvordan skal settes opp kommer på plass så har du en lyd som overgår alt annet.
    Jeg har ingen autoritet innen lyd. Det trenger jeg ikke heller...?
    Jeg har ikke nok kunnskap til å sette opp en DEQX fra bunn av, men når den jobber er gjort, klarer jeg å gjøre justeringer/ endre lyden/ lydbilde via DEQX. Det jeg opplever etter å ha levd med DEQX en stund er at jeg legger utrolig lett merke til unoter i et anlegg som har med rommet å gjøre. Dette er nok unoter som mange andre har blitt vant med. Derfor reagerer de ikke på sammme måten.

Jeg har ikke noe sted i denne tråden sagt at min lyd overgår alt annet. Jeg har hørt ganske mange anlegg, men ikke alt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

1) Jeg mener fremdeles at Kjell må få lov å mene og forklare så godt han klarer, at han foretrekker rør,

2) men understreker samtidig at den temmelig arrogante "rør er best for ALLE" er like tullete som å si at "transistor er best for ALLE" - smaken er som baken - denne tråden bør i stedet for å krige mot hverandre fokusere på hva forskjellene er ved lytting - hvilke faktiske styrker og svakheter rør vs. transistor i High-End-klassen har å by på. Nå synes jeg jo faktisk at det har kommet frem en del styrker og svakheter i så måte da, en må bare lese litt "mellom linjene"...

1) Ja selvsagt

2) Synd du uttrykker deg slik - så tilrettelegger du tråden for usaklighetene fra General8 &Co. Hverken du eller andre har noe med hva jeg mener - og hvorvidt jeg mener det er min personlige preferanse eller noe jeg tror ville være best for alle.

Kunne ikke drømme om å dra med meg utstyret for å demonstrere for andre - og dette er min personlige avgjørelse. Derimot er min "metode" å beskrive hvordan folk kan få høre hjemme hos seg selv sitt eget rør-utstyr, trimmet slik de selv vil ha det. Den metoden synes å være ganske effektiv.

Er jo ikke interessert i å delta i lyddebatter på teknisk/objektivt grunnlag - de kommer det ingenting ut av. Derimot vil jeg gjerne summere opp egne oppfatninger/erfaringer og høre andres erfaringer - og viktigere: hjelpe andre til å styre forbi all feilinformasjonen man får fra det "vanlige high-end miljøet", inkl. de kommersielle aktørene. Altså bidra med råd og dåd til de som vil videre til bedre lyd hjemme.

Og denne utvekslingen av erfaringer og praktiske råd kunne det være fint å få fortsette med uten disse usaklighetene og støynivået fra General8 &Co, som har vært gjennomgående i hele denne tråden.

I denne tråden kommer det stort sett 3-4 usaklige innlegg fra firerbanden for hvert saklige innlegg som omhandler lytteinntrykk via øret og saklige synspunkter på utstyr. Skal tro om det virker befordrende på andre seriøse debattanter ? Hvorfor må vi ha en debatt om debatt-teknikk ? Det er jo ikke det tråden her handler om. Og Hvis noen mener at (nesten) all moderne hifi er ubrukelig, så er det et seriøst og saklig innlegg fra den personens ståsted. Dessuten - hvorfor skal jeg gidde å fortsette her ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Ja selvsagt

2) Synd du uttrykker deg slik - så tilrettelegger du tråden for usaklighetene fra General8 &Co. Hverken du eller andre har noe med hva jeg mener - og hvorvidt jeg mener det er min personlige preferanse eller noe jeg tror ville være best for alle.

Kunne ikke drømme om å dra med meg utstyret for å demonstrere for andre - og dette er min personlige avgjørelse. Derimot er min "metode" å beskrive hvordan folk kan få høre hjemme hos seg selv sitt eget rør-utstyr, trimmet slik de selv vil ha det. Den metoden synes å være ganske effektiv.

Er jo ikke interessert i å delta i lyddebatter på teknisk/objektivt grunnlag - de kommer det ingenting ut av. Derimot vil jeg gjerne summere opp egne oppfatninger/erfaringer og høre andres erfaringer - og viktigere: hjelpe andre til å styre forbi all feilinformasjonen man får fra det "vanlige high-end miljøet", inkl. de kommersielle aktørene. Altså bidra med råd og dåd til de som vil videre til bedre lyd hjemme.

Og denne utvekslingen av erfaringer og praktiske råd kunne det være fint å få fortsette med uten disse usaklighetene og støynivået fra General8 &Co, som har vært gjennomgående i hele denne tråden.

I denne tråden kommer det stort sett 3-4 usaklige innlegg fra firerbanden for hvert saklige innlegg som omhandler lytteinntrykk via øret og saklige synspunkter på utstyr. Skal tro om det virker befordrende på andre seriøse debattanter ? Hvorfor må vi ha en debatt om debatt-teknikk ? Det er jo ikke det tråden her handler om. Og Hvis noen mener at (nesten) all moderne hifi er ubrukelig, så er det et seriøst og saklig innlegg fra den personens ståsted. Dessuten - hvorfor skal jeg gidde å fortsette her ?

Kjell B: Du har skrevet at med en god rørforsterker får du mindre rom problemer. Kan du forklare det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B: Du har skrevet at med en god rørforsterker får du mindre rom problemer. Kan du forklare det?

Ja for å slippe mer av dette gnålet ditt her, så skal jeg svare, selv om jeg har vært inne på det før.

For det første så er dette noe jeg hører - ikke noe jeg legger vekt på å forklare - kan ha noe med faseendringer i dypbassen å gjøre, siden man hører det mest utpreget med trafo-koblede trinn, disse enten i en forforsterker, eller i en utgangsforsterker. Også med rør-pre foran transistor power. Men legger ikke vekt på noe teknisk forklaring.

Dessuten kan det ha å gjøre med generering av harmoniske overtoner i bassområdet, som virker inn på hvordan romresonanser oppfattes eller genereres i rommet.

Effekten avhenger av at man har en god rørforsterker med rimelig stram bass. Ellers kan jo en boomy bass ha en slags motsatt effekt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for å slippe mer av dette gnålet ditt her, så skal jeg svare, selv om jeg har vært inne på det før.
    Og DU snakker om å være seriøs...? :shock:

Gud, hvilken respekt du utviser dine meddebattanter...

"Grumpy Old Men"... har du sett den filmen...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det første så er dette noe jeg hører - ikke noe jeg legger vekt på å forklare - kan ha noe med faseendringer i dypbassen å gjøre, siden man hører det mest utpreget med trafo-koblede trinn, disse enten i en forforsterker, eller i en utgangsforsterker. Også med rør-pre foran transistor power. Men legger ikke vekt på noe teknisk forklaring.

Dessuten kan det ha å gjøre med generering av harmoniske overtoner i bassområdet, som virker inn på hvordan romresonanser oppfattes eller genereres i rommet.

Effekten avhenger av at man har en god rørforsterker med rimelig stram bass. Ellers kan jo en boomy bass ha en slags motsatt effekt.

Takk for spydigheter og "forklaring".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for spydigheter og "forklaring".

Spydighetene har du vel i noen grad selv stått for (men kanskje dyktigere kamuflert). Dette ifølge mange pm'er og kontakter jeg har hatt i det siste fra folk som kvier seg for å gå inn her.

Forklaringen er sikkert OK, men ikke så viktig. Lyd er komplisert og må høres - øret og erfaring er viktigst.

Ser f.ø. at du selger at anlegg med en DEQX "som kan være en utfordring for oss dødelige, så jeg selger anlegget ferdig satt opp av Snickers-is". Du har noe sånt som 10 innlegg her på AV-forum før du setter igang en kampanje her i denne tråden med snuskete hentydninger (= kamuflerte spydigheter) istedenfor å fortelle om dine egne high-end erfaringer. Hvorfor selger du dette fantastiske anlegget - din egen karakteristikk ?

Kan vi så fortsette med lyderfaringer - rør eller transistor ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arne: Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen her, annet enn et desperat forsøk på å diskredittere mitt innlegg.

Anlegget jeg refererer til bestod av Audiopax REF 100, har du over hodet hørt disse noen gang?

Sammen med 15W forsterkeren vil de på litt nivå klippe. Skal du diskutere forsterkere og samtidig avviser at en forsterker kan klippe er du neppe i posisjon til å snakke om hva som skal til for en saklig diskusjon. Det var når oppsettet klippet hørbart at enkelte lyttere under den seansen serverte sine jubelrop.

Hvis dette strider mot din oppfatning, kan du ikke da argumentere saklig for det i stedet for å forsøke å inbille utenforstående at jeg er en idiot som du er alt for smart til å kunne diskutere med?

Hazey: Skal vi diskutere hvem som er sterkest, hvem som har mest penger, hvem som har finest dame...? Kan vi ikke holde oss til saken? Dersom du mener General8 har skrevet noe som er galt, hvorfor kan du ikke påpeke det og argumentere for ditt ståsted?

Lygren: Det er vel ingen i denne tråden så vidt jeg kan se som er motstander av rør. Debatten går i praksis rundt vintage vs moderne, og det overrasker meg at du etter mange innlegg, flytting av tråden og enda mange flere innlegg har oversett det og fortsatt ser på det som en debatt rundt hva som er best av transistor og rør.

Forøvrig var jeg jo tilstede under den lytteseansen jeg antar du har referert til flere ganger her, og da brukte de 30-watteren, samt spilte ikke så høyt at den klippet.

Kjell B: Hvor er disse usaklighetene osv som du til stadighet henviser til? Vis gjerne et eksempel som overgår ting som "Ja for å slippe mer av dette gnålet ditt her, så skal jeg svare".

Forøvrig har General8 mange gode innlegg på HiFisentralen dersom postcount er av betydning for deg.

Når det gjelder innlegget som i sin helhet insinuerer et kommersielt samarbeid mellom meg og General 8, eventuelt at det på noen som helst måte er avtalt spill eller liknende så kan jeg avkrefte dette. General 8 er ikke blitt bedt om å skrive ting, verken konkret eller uspesifisert på noen som helst måte. Du kan ikke under noen omstendighet frata ham noe kred på bakgrunn av at jeg har satt opp systemet hans til det lydbildet han har i dag. Han hører det han hører like fult.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjell B: Hvor er disse usaklighetene osv som du til stadighet henviser til? Vis gjerne et eksempel som overgår ting som "Ja for å slippe mer av dette gnålet ditt her, så skal jeg svare".

Noen klipp i full fart.

Snickers-is side 1 og videre:

Hehe, du burde kanskje undersøke litt facts før du begir deg ut på slikt tøv.

Så var det din argumentasjon for dine påstander om frekvensgang da, er det ikke på tide du svarer snart? Eller ligger dette også langt utenfor ditt kunnskapsområde?

(om computer-komponenter i hifi Vil det være forskjell på lydkvaliteten alt etter hva slags computer de brukes i? Hva med komponenter som ikke blir brukt i computere?
    (dette er altså en ingeniør som svarer)

De som kjenner meg vet vel temmelig godt at det er kvakksalveriet innen dyr hifi, samt den tyke kvakksalveri som Kjell B forfekter jeg ønsker å stille spørsmål ved og ikke minst kle av.

Så var det din argumentasjon for dine påstander om frekvensgang da, er det ikke på tide du svarer snart? Eller ligger dette også langt utenfor ditt kunnskapsområde?

side 9
    Avsnittet virker også noe "beleilig", du er jo blitt fersket i et stort antall løgner tidligere mener jeg...

General8 side 1
    Sitter igjen med det samme inntrykket. Dette kan du veldig lite om.

(+ forteller at han har hørt et rykte om at mitt anlegg ikke er bra, fra en person = dokumentasjon ?)

side 8
    Du skriver stort sett svada og usannheter, men presenterer det som fakta.

Kjell B: Det at du ikke kan ratte EQ, betyr vel ikke at ingen andre kan det?

RoKo side 2
    Ho-ho....
    Når man er så til de grader INNSAUSET i rør-generasjonens produkter - da er det knapt noen som helst sjanse for at man kan ta det seriøst...

Dette er (fra Kjell B.) absolutt fjas fra ende til annen.
    Det er nesten så jeg spyr her...

Til moderator HåkoN:
    Slik fortsetter denne tråden utover – hvorfor laget du ikke en liste fra disse ? Før de ev. kan redigere ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men samtlige av disse uttalelsene er enten:

1: Etterlysning av dokumentasjon for påstander du uten videre har slengt ut for å fortelle folk flest hvor dumme og uvitende jeg og andre er.

eller

2: Reaksjoner på fullstendig usaklige utsagn fra din side som ikke har noe med verken virkelighet, tema eller folkeskikk å gjøre.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt rask i skummingen, beklager det, troddde det var det vanlige rør hat vs transistor pratet.... med gurgling osv....

nei har ikke hørt høytalere som låter bra uansett hva de får.......
    det blir spennende....

å nei vil ikke fremstille deg som en noen idiot........

Arne: Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen her, annet enn et desperat forsøk på å diskredittere mitt innlegg.

Anlegget jeg refererer til bestod av Audiopax REF 100, har du over hodet hørt disse noen gang?

Sammen med 15W forsterkeren vil de på litt nivå klippe. Skal du diskutere forsterkere og samtidig avviser at en forsterker kan klippe er du neppe i posisjon til å snakke om hva som skal til for en saklig diskusjon. Det var når oppsettet klippet hørbart at enkelte lyttere under den seansen serverte sine jubelrop.

Hvis dette strider mot din oppfatning, kan du ikke da argumentere saklig for det i stedet for å forsøke å inbille utenforstående at jeg er en idiot som du er alt for smart til å kunne diskutere med?

Hazey: Skal vi diskutere hvem som er sterkest, hvem som har mest penger, hvem som har finest dame...? Kan vi ikke holde oss til saken? Dersom du mener General8 har skrevet noe som er galt, hvorfor kan du ikke påpeke det og argumentere for ditt ståsted?

Lygren: Det er vel ingen i denne tråden så vidt jeg kan se som er motstander av rør. Debatten går i praksis rundt vintage vs moderne, og det overrasker meg at du etter mange innlegg, flytting av tråden og enda mange flere innlegg har oversett det og fortsatt ser på det som en debatt rundt hva som er best av transistor og rør.

Forøvrig var jeg jo tilstede under den lytteseansen jeg antar du har referert til flere ganger her, og da brukte de 30-watteren, samt spilte ikke så høyt at den klippet.

Forøvrig har General8 mange gode innlegg på HiFisentralen dersom postcount er av betydning for deg.

Når det gjelder innlegget som i sin helhet insinuerer et kommersielt samarbeid mellom meg og General 8, eventuelt at det på noen som helst måte er avtalt spill eller liknende så kan jeg avkrefte dette. General 8 er ikke blitt bedt om å skrive ting, verken konkret eller uspesifisert på noen som helst måte. Du kan ikke under noen omstendighet frata ham noe kred på bakgrunn av at jeg har satt opp systemet hans til det lydbildet han har i dag. Han hører det han hører like fult.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har hørt Kora Titan?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, at tråden omhandler rør vs. transistor må en jo anta når det tross alt er tema... Kjell omtaler riktignok vintage-rør, men det skyldes vel at de er disse han har best erfaring med?

Når det gjelder klipping som følge av begrenset effekt er jo det selvsagt et tema, men da er vi jo inne på svært kjente begrensninger i rørteknologien da, og igjen inne på preferanse. Når en skal lytte til nyansert Hi-Fi er det jo mange som foretrekker moderate lyttevolum. Skal en dra på litt er jo selvsagt transistor å foretrekke fremfor en rørforsterker som ikke klarer å levere varene.

Hvis jeg, med min SVÆRT begrensede erfaring skal forsøke å forklare hvordan jeg opplever rør må det være; dynamisk! Dynamikken skapes, slik jeg ser det, ved å tilby stort headroom innenfor det angitte yteområdet. Transistor har ofte, slik jeg opplever det, mindre dynamikk, dvs. at lydbildet oppleves som mer flatt, og for min del også mindre detaljert. Samtidig gjelder dette primært på moderat lyttevolum. Drar en på litt vil plutselig transistorteknologien komme til sin rett i langt større grad. Dette gjelder i enda større grad klasse D enn f.eks. A eller B... Kan ikke noen svare meg på om jeg er helt på jordet eller ikke (og jeg aksepterer å bli plassert på potetjordet...)?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til moderator Håkon N:
    Slik fortsetter denne tråden utover – hvorfor laget du ikke en liste fra disse ? Før de ev. kan redigere ?
    Vel, redigering av innlegg er det som sagt stort sett bare du som foretar...

Vi andre står inne for det vi skriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men samtlige av disse uttalelsene er enten:

1: Etterlysning av dokumentasjon for påstander du uten videre har slengt ut for å fortelle folk flest hvor dumme og uvitende jeg og andre er.

eller

2: Reaksjoner på fullstendig usaklige utsagn fra din side som ikke har noe med verken virkelighet, tema eller folkeskikk å gjøre.

Ha-ha, nei det er mine siterte uttalelelser dette gjelder for .....

Og slik kan vi fortsette ?

Side 19 av 76 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •