Hi-End rør eller transistor? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 76 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ha-ha morsomt. Forstår hva du mener, og den muligheten er jo borte for de som ikke har LP platespiller .....

Tror det er riktig - den startlyden blir jo både et bass-fenomen og et diskant-knepp - så er spørsmålet kommer de samtidig (timing) ? Altså som et enkelt kort "plokk". Eller som en resonant "plang".

Ja, selvom det er en stund siden jeg hadde platespiller til koblet Hi-fi oppsettet, så husker jeg lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nå insisterer jeg på at du kommer med eksempler 8) .

Du misforstår - vi diskuterer her hva som finnes av godt utstyr på begge sider og hvor vellykket det er, ikke hva Kjell B. har hørt av dårlig utstyr (det er mye det, noe jeg har hatt selv er nevnt ovenfor). F.eks. mer enn 95 % av alt som ble demonstrert på Horten-messen i 2007 - du kan jo rekvivere utstyrlisten der. Det var noe med Tannoy Prestige og noe Audio Note som kunne ha håp om å lykkes, men det var nesten det eneste der.

Så det er ikke meningen å lage lange lister av dårlig utstyr, men å komme frem til fremragende moderne utstyr, hvis det finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du og andre får sjansen til å lytte på NRK eller andre sendinger på en gammel rørradio - den må være såpass ny at den har FM-båndet - og må være helt i orden teknisk - så venter det dere en overraskelse. Da snakker vi som sagt om artikulering - at stemmer blir tydelige.

Det er dette som etter min mening er hovedproblemet i moderne audio - dårlig artikulering i mellomtone- området. Når moderne high-end prøver å rette dette blir lyden alt for skarp i øvre mellomtone. En fin gammel rørradio er enda mer tydelig i mellomtone-området (stemmer, piano,m.m.) UTEN at øvre mellomtone blir skarp og ubehagelig. Og nei - dette har intet med fallende frekvensgang å gjøre, selv om de gamle apparatene begynner å falle av over 10 kHz. For et stykke moderne high-end har fortsatt de samme problemene som tidligere om man skrur ned litt over 10 kHz.

Neppe. Da jeg ble intervjuet av NRK Troms for noen år siden sa alle jeg snakket med i ettertid som hadde hørt på radio akkurat da at det var som å høre meg i virkeligheten. På moderne utstyr. Dette må, tross din påstand ovenfor, bety at moderne utstyr gjenga stemmen min på en naturtro måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zalo
    Neppe. Da jeg ble intervjuet av NRK Troms for noen år siden sa alle jeg snakket med i ettertid som hadde hørt på radio akkurat da at det var som å høre meg i virkeligheten. På moderne utstyr. Dette må, tross din påstand ovenfor, bety at moderne utstyr gjenga stemmen min på en naturtro måte.

Ja, og siden vi skal liste opp her eksempler på god hifi/high-end, kunne du liste opp noen gode forsterkere og tunere som ble anvendt her når folk hørte på deg. Tuner: FM eller DAB, etc ? La oss få noen gode eksempler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reagerte på påstanden om at kun rør-radioer fra 60-tallet kunne gjengi lyd artikulert og troverdig. Mitt eksempel var tale om formiddagssending, så det dreier seg neppe om hi end, heller tvert i mot. Men transistorert var det uten tvil.

Beklager at jeg blandet meg inn i tråden din.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greit, men en gammel rørradio er jo ikke high-end - absolutt ikke. Likevel klarer den å gjengi tale, gjerne formiddagssending, mere artikulert enn dyrt high-end utstyr. Min mening altså. Jeg mener derfor moderne high-end har et design-problem - og når jeg nevner slike eksempler, så er det for å demonstrere hvordan slike svakheter kan oppfattes.

Jeg mener generelt at lyd-oppfattelse ikke kan diskuteres, kun oppsummeres - lyd må høres. Så det jeg driver på med er ikke å diskutere lyd, men å gi eksempler på hvordan problemene kan oppfattes - kan andre høre det samme ?

Så det eneste jeg diskuterer, er når vi kommer inn på detaljerte tekniske løsninger, altså elektronikk-diagrammer og komponent-typer (små-komponentene, som motstander, etc.).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må få opplyse hvilken McIntosh jeg hadde selv. Har bladd i gamle papirer - det var en stor tung McIntosh MC-300, som jeg betalte 30.000 kr. for på 90-tallet. Fant kvitteringen.

Absolutt ikke rør-lyd, men en human transistorlyd - ekte high-end ! Og jeg angrer nok på at jeg solgte den for litt over det halve. Med det rør-utstyr jeg rår over nå ville den utvilsomt vært en vellykket power amp i mitt nåværende anlegg.

Morsomt å lese at den lyder varmere og glattere enn mye dyrere Mark Levinson, se:
    McIntosh MC300 Reviews

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Det var mye god lesing her. Og desverre mye dårlig fra mangen parter. Men jeg skjønner godt kjell b, med at det moderne high-end ikke klarer å gjengi nedre mellomtone korrekt, som dynamikken og klarheten i stemmer, og piano. Dette har jo alltid vært utfordringen til bygging av høytalere også, med overdimmensjonerte delefiltre osv. Lenge siden jeg har hørt noe på rør, men husker godt hvor klar den var. Husker ikke hvilke, så ikke spør. Og ja, den nye teknologien har jo stadig utfordringen med å klare å gjengi det mest korrekte. Synes at det var mye å lære av dette, veldig kjekt å høre om rør, og hva de kan gjengi av lyd i forhold til pris. Kansje litt av poenget til Kjell b at an får utrolig mye for pengene, i forhold til dyr high-end. Jeg er ingen ekspert, men liker god lyd. Og er helt enig at lyden øret hører, kan ikke måles frem, selv om målinger kan hjelpe oss til å forstå hva man kan gjøre for å forbedre lyd på en enklere måte, enn den gamle måten som, lytte-mekke-lytte-mekke ovs. Men der kan jeg jo ta feil å da. Bare husk, vær greie med hverandre. Vi har alle samme interesse her, bare forskjellige teorier, smak og erfaringer. Er jo derfor vi sitter her.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Det var mye god lesing her. Og desverre mye dårlig fra mangen parter. Men jeg skjønner godt kjell b, med at det moderne high-end ikke klarer å gjengi nedre mellomtone korrekt, som dynamikken og klarheten i stemmer, og piano. Dette har jo alltid vært utfordringen til bygging av høytalere også, med overdimmensjonerte delefiltre osv. Lenge siden jeg har hørt noe på rør, men husker godt hvor klar den var. Husker ikke hvilke, så ikke spør. Og ja, den nye teknologien har jo stadig utfordringen med å klare å gjengi det mest korrekte. Synes at det var mye å lære av dette, veldig kjekt å høre om rør, og hva de kan gjengi av lyd i forhold til pris. Kansje litt av poenget til Kjell b at an får utrolig mye for pengene, i forhold til dyr high-end. Jeg er ingen ekspert, men liker god lyd. Og er helt enig at lyden øret hører, kan ikke måles frem, selv om målinger kan hjelpe oss til å forstå hva man kan gjøre for å forbedre lyd på en enklere måte, enn den gamle måten som, lytte-mekke-lytte-mekke ovs. Men der kan jeg jo ta feil å da. Bare husk, vær greie med hverandre. Vi har alle samme interesse her, bare forskjellige teorier, smak og erfaringer. Er jo derfor vi sitter her.
    Har ikke øvre mellomtone fått unaturlig mye fokus lenge nå fordi dette har vært sett på som "hifiriktig" lyd ?:-D

Tror absolutt folk er på jakt etter mer naturlig mellomtone, men igjen her er det smak og behag, og folk blir glad av forskjellige ting

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er god lyd, mest mulig lik lyden fra Live musikk. Enten det er klassisk eller rock som spilles live. Det er fantastisk å høre på akustiske intim-konserter, med piano, kontrabass og andre stryke instrument, og en flott vokal. Å få den sammelyden i stua hjemme, er jo målet. For meg da. Jeg er ikke så opptat av alt det tekniske, det kan de andre ta seg av .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er god lyd, mest mulig lik lyden fra Live musikk. Enten det er klassisk eller rock som spilles live. Det er fantastisk å høre på akustiske intim-konserter, med piano, kontrabass og andre stryke instrument, og en flott vokal. Å få den sammelyden i stua hjemme, er jo målet. For meg da. Jeg er ikke så opptat av alt det tekniske, det kan de andre ta seg av .

Nettopp ! Live musikk og live-stemning med akustiske instrumenter - det klarer et vintage anlegg fra 1970, men ikke de anlegg du hører på nyeste hifi-messe. Synd at så mange går glipp av det. Jeg synes musikk på et godt anlegg noen ganger høres BEDRE ut hjemme enn live ute.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår - vi diskuterer her hva som finnes av godt utstyr på begge sider og hvor vellykket det er, ikke hva Kjell B. har hørt av dårlig utstyr (det er mye det, noe jeg har hatt selv er nevnt ovenfor). F.eks. mer enn 95 % av alt som ble demonstrert på Horten-messen i 2007 - du kan jo rekvivere utstyrlisten der. Det var noe med Tannoy Prestige og noe Audio Note som kunne ha håp om å lykkes, men det var nesten det eneste der.

Så det er ikke meningen å lage lange lister av dårlig utstyr, men å komme frem til fremragende moderne utstyr, hvis det finnes.

Sikkert mye av det utstyret som ble vist der som hadde spillt meget bra i et egnet rom og med rett matching av utstyr. Så synnes det er galt og si at 95% av det som ble vist der låter dårlig.
    Sikker på at mye av det som ble spillt på der låter utrolig bra i riktig rom og med rett matching .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp ! Live musikk og live-stemning med akustiske instrumenter - det klarer et vintage anlegg fra 1970, men ikke de anlegg du hører på nyeste hifi-messe. Synd at så mange går glipp av det. Jeg synes musikk på et godt anlegg noen ganger høres BEDRE ut hjemme enn live ute.

Ja, faktisk kan det det. Er mye forskjellig lyd kvaliteter live å.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå prater du pisspreik igjen. Mitt eget anlegg er ikke fra 1970, men det spiller da musikk. Messe lyd er skjelden bra, så å bruke det for å måle opp ditt eget anlegg er ingen god ide. Du burde komme deg ut en tur å høre på et godt anlegg hjemme hos noen. Kanskje du kunne oppsøke de som var på besøk hos deg for en stund siden?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Nå prater du pisspreik igjen. Mitt eget anlegg er ikke fra 1970, men det spiller da musikk. Messe lyd er skjelden bra, så å bruke det for å måle opp ditt eget anlegg er ingen god ide. Du burde komme deg ut en tur å høre på et godt anlegg hjemme hos noen. Kanskje du kunne oppsøke de som var på besøk hos deg for en stund siden?

Går det ikke ann å høre litt på Administrator. Hvorfor skal alt bli til pisspreik og usannheter, skjelle ut hver andre. Vist vi leser med åpent sin, ydmykhet, og heller svarer at jeg har andre erfaringer, blir alt så mye hyggligere. Man tenger da ikke å motbevise hver eneste lille replikk. Vist du kan fortelle om dine erfaringer, og opplevelser er det mye bedre, synes da jeg. Nå måtte jeg bare si noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke ann å høre litt på Administrator. Hvorfor skal alt bli til pisspreik og usannheter, skjelle ut hver andre. Vist vi leser med åpent sin, ydmykhet, og heller svarer at jeg har andre erfaringer, blir alt så mye hyggligere. Man tenger da ikke å motbevise hver eneste lille replikk. Vist du kan fortelle om dine erfaringer, og opplevelser er det mye bedre, synes da jeg. Nå måtte jeg bare si noe.
    Jo det kan jeg sikkert, men jeg er litt lei dette røret fra Kjell B.
    Hvis Kjell B kunne holde seg litt faktabasert og unngått alle disse kvasiteoriene sine, vil det være lettere å diskutere.
    @Kjell B: Kan ikke du med din store erfaring fortelle alle hvordan anlegget mitt spiller. Det består av en Sony CDP-X5000 cd-spiller, DEQX PDC 2.6P PRE/Romkorreksjon/DAC, PBN Olympia Mini AMP og PBN Montana XP høyttalere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke ann å høre litt på Administrator. Hvorfor skal alt bli til pisspreik og usannheter, skjelle ut hver andre.
    Jeg, General 8 og flere andre har i denne tråden konsekvent påpekt usannheter og pisspreik. Ingen av oss har med ett eneste ord forsøkt å henge ut spesifikke teknologier, epoker eller personer. Allikevel har vi gjennom side opp og side ned fått slengt akkurat slikt i trynet. Hva er det egentlig du etterlyser? Skal du være konsekvent bør du rette skytset ditt i en annen retning.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I denne tråden tror jeg en rett og slett må tenke litt "utenfor boksen", dvs. at en må heller forholde seg til egne erfaringer fremfor å gå på Kjell, som jo har et lite issue mht hvordan poengene ordlegges (det fremstår som hans formening er det eneste korrekte). Hvis en da bare legger det litt til side, og ANTAR, som jo også er tilfelle, at det Kjell mener er hans subjektive oppfatning av egen virkelighet, så går det sikkert mye bedre...

Jeg tror at det er generelt lite poeng å gå for langt inn i tekniske diskusjoner på komponentnivå her, da det ser ut til at grunnlaget for en slik diskusjon ligger på ulikt nivå. Dette minner meg litt om diskusjoner min morfar, en gammel lege og forsker, kan ha med min søster, en "ny" lege, temmelig oppegående i tillegg... Morfar, som er en respektert og dyktig fyr med flere artikler i legetidsskrifter opp gjennom har det med å "butte" i min søsters nymoderne tenkning, der det veldig lett blir til at morfars betrakninger blir å regne som sludder og pølsevev. Hva har dette å gjøre med denne diskusjonen? Jo, Kjell er litt som morfar - litt arrogant og innbitt, men samtidig full av kunnskap. Noen av dere andre; litt som min søster - full av ny, moderne kunnskap og temmelig skråsikre som sådan. Jeg, for min del, pleier alltid å tenke når jeg hører diskusjoner mellom morfar og min søster som følger; begge har nok mye rett på hvert sitt vis. Kunnskapen de begge besitter er relativt begrenset - men samtidig er det dessverre slik at ikke alltid "moderne" tenkning er det eneste riktige. Totalt sett får jeg derfor mye igjen ved å lytte til begge sider av bordet. Det tror jeg folk vil få ut av denne diskusjonen også - hvis vi bare slitt løst og fast lar "gamle" og "nye" krefter legge frem argumenter så godt de klarer uten å dra det over i en konfliktbasert retning... Det er ikke alltid lett, ei heller når slekta mi diskuterer, men husk at vi alle befinner oss her inne for å dyrke hobbyen og lidenskapen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden ligger under "teknisk diskusjon". Derfor burde det være spor av tekniske forklaringer i noen av innleggene til Kjell B, som kommer med disse påstandene om nytt er møkk, 1970 er nirvana.

EDIT: Ser at de fleste underforum her inne kalles teknisk diskusjon.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, jeg sier ikke at en skal droppe all tekniske diskusjon, men at en nesten må foreta "diskusjonen" uavhengig, dvs. at de to bolkene ikke nødvendigvis må diskutere over de samme tekniske termer. Dette fordi grunnlaget ikke ser ut til å være det samme.

At Kjell mener 70-tallet var tingen lydmessig så må han jo nesten få lov til det - eller? Du har selvsagt samtidig din fulle rett til å mene at det ikke er tilfelle. Når Kjell da samtidig, i det minste til en viss grad, forklarer hvorfor han mener 70-tallets elektronikk er så godt som det er - får du nesten i ditt "forsvar" forklare hvorfor du mener din elektronikk er så god som den er.

Føler egentlig litt av problemet her er at kanskje ingen av "leirene" har tilstrekkelig erfaring i den ene eller andre retning. Med det mener jeg at Kjell mest sannsynlig ikke har tatt seg god nok tid med moderne utstyr i eget hjem og med egen musikk (messer holder ikke, der er akustikken elendig, utstyret ofte dårlig innstilt, masse støy fra folk, dårlig musikkvalg +++), mens mange av dere andre nok i svært liten grad har opplevd et skikkelig røroppsett fra de gode gamle dager...

Hva med at vi prøver følgende;

Kjell - klarer du å drasse meg deg røroppsettet ditt til AV-treffet den 20. Februar? Dernest kjører vi et "tilsvarende" - ikke noe super high-end greier, "moderne" oppsett i en A/B-demo. Dette må nok bli en av "sidearrangementene" vi enten tar på lørdag kveld eller søndag formiddag, men en veldig grei anledning for folk å faktisk HØRE hva som menes med det hele. Akustisk blir det selvsagt litt utfordrende, men plasserer vi dette inne i "mørkerommet" får det nesten holde. Der er i det minste veggende dekket med velour og rommet er rundt 25kvm... Nå er det kanskje litt mye forlangt at Kjell skal drasse med seg røropplegget sitt fra Tromsø ned til Oslo, men vil en først bevise et poeng...

Side 18 av 76 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •