Hi-End rør eller transistor? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 76 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er det slik å forstå at du innser at manges valg av utstyr kan skyldes at de vil prøve å rette opp svakheter med innspillingene?

Som sagt så synes jeg det er høyst forståelig, men da må man legge skylden på de rette.

Forsterkeren min står nå i signaturen som alt skrevet.

Ja Sugden - det forklarer saken. Den er spesiell og kjempegod.

Men da har du et kontroversielt syn - Sugden klasse A er vel veldig forkjellig fra dagens typiske high-end ? Det er jo et veldig gammelt merke - kanskje er selve grunnkonstruksjonen i deres klasse A fra 1970 ? Deres A21 startet jo i 1965 allerede. Hyggelig å møte en vintage-kollega.

Jeg har jo her i tråden sagt flere ganger at en transistorforsterker fra 1970 ville være OK for mine ører, men vil føye til at jeg tror rør gjør jobben bedre i dagens situasjon. Men skulle gjerne hørt en Sugden A21 her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Sugden klasse A er vel veldig forkjellig fra dagens typiske high-end ?
    Det tror jeg ikke. Jeg har lest mange anmeldelser om den og leser bare at den låter nøytralt, meget transparent og nøyaktig. Den låter ikke varmt og sminker ikke over noe. Ingen rørklang så vidt jeg forstår. Jeg hadde Creek før denne og den låt mye rundere og mykere. Har også hørt mine høyttalere med Copland rør som får masse skryt overalt. Og ja, det låt meget flott med mye detaljer og gode transientresponser. Dog , ikke helt nøytralt. Varmtklingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg oppfatter ikke vintage transistor som spesielt varmt - det er ikke varme jeg er ute etter, men artikulering (klarhet) i nedre/midtre mellomtone. Jeg har da lest reviews som sammenligner den med rør pga den mere organiske mellomtonen. Veldig varme rørforsterkere er dårlige.

Hvis du søker på nettet så finner du masse referanser som sier at Sugden er løsningen for de som vil ha tube sound med transistor.

A21 er en vintage-konstruksjon fra 1965, og hvis den har mye av den originale klangen i seg, så er det noe helt annet enn dagens high-end. Det siste hører du på messer, m.m. Tror ikke det er mye Sugden-lyd der.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som du sier om 70-talls transistorradioer stemmer godt med mine erfaringer. Hadde noen (meget) gode Sennheiserhodetelefoner og bodde hos mine foreldre. De hadde ett Panasonic radioanlegg med løse ht'er, som låt heller middels.. Men så kommer man til radiodelen.... kobla den til ei antenne de hadde på taket, tok på meg Sennheiserne og begynte å stille inn. Kom til P1 og ble helt satt ut. Tilstedeværelse og detaljerikdommen var forbløffende stor!

Overraska meg at en såpass gammel radio hadde såpass bra lydkvalitet. Om ikke High-end lyd, så var det jaggu meg close

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja det du hører er den flotte artikuleringen i mellomtone-området. Det er lærerikt å gjøre dette netopp for å bli klar over hva god mellomtone er for noe.

Så kan man etterpå lete etter det samme i riktig high-end.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter ikke vintage transistor som spesielt varmt - det er ikke varme jeg er ute etter, men artikulering (klarhet) i nedre/midtre mellomtone. Jeg har da lest reviews som sammenligner den med rør pga den mere organiske mellomtonen. Veldig varme rørforsterkere er dårlige.

Ok, jeg skjønner. Organisk mellomtone og kropp på tonen er nok litt gjengangere på svakheter med HiFi gjengivelse, men jeg tror ikke det i hovedsak skyldes transistorteknologi. Mer selve platene. Det kan bevises med å bruke referanseinnspillinger på high-end utstyr og med god romintegrering. Jeg ga deg et tips når det gjelder klassisk musikk.

Hvis du søker på nettet så finner du masse referanser som sier at Sugden er løsningen for de som vil ha tube sound med transistor.
    Jeg har som sagt ikke sett det selv med A21SE. Men A21 importør og selgere sier A21 har en litt annen sound enn SE. man skal være svært forsiktig med å ta modeller fra et merke over en kam.

Det siste hører du på messer, m.m. Tror ikke det er mye Sugden-lyd der.
    Å jo da...

Det beste jeg har hørt noen gang av HiFi gjengivelse er Revels toppmodell med Mark Levinson. På messe!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Ok, jeg skjønner. Organisk mellomtone og kropp på tonen er nok litt gjengangere på svakheter med HiFi gjengivelse, men jeg tror ikke det i hovedsak skyldes transistorteknologi. Mer selve platene. Det kan bevises med å bruke referanseinnspillinger på high-end utstyr og med god romintegrering. Jeg ga deg et tips når det gjelder klassisk musikk.

2) Jeg har som sagt ikke sett det selv med A21SE. Men A21 importør og selgere sier A21 har en litt annen sound enn SE. man skal være svært forsiktig med å ta modeller fra et merke over en kam.

3) Å jo da...

Det beste jeg har hørt noen gang av HiFi gjengivelse er Revels toppmodell med Mark Levinson. På messe!

1) Nei det stemmer ikke ut fra mine erfaringer. Ikke platene. LP-plater fra 1960 har ofte ingen problemer. Hva sa du om klassisk musikk ?

2) Skal ikke gi meg på diskusjon av SE kontra ikke SE. Det blir for spesielt. Men single-ended transistor blir noe annet uansett enn de vanlige butikkvarene.

3) Helt uenig, men jeg har ikke all verden messe-erfaring. Hvor hørte du ML ? Er du på messer utenlands?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3) Det vil derfor bli lett med gode måleinstrumenter å påvise svake avvik fra rett frekvensgang og andre mindre ufullkommenheter - dette vil etter min mening bare komplisere diskusjonen, ikke presentere fakta rundt hva er god lyd. Men måleinstrumenter kan indikere noe av det som skjer når man bytter fra en rørtype til en annen - uansett blir det øret som må avgjøre om det er interessant.

Prøver igjen.

Hva legger du i svake avvik? 0.01dB, 0.1dB, 1dB eller mer enn 1dB?

Hva trenger du av info for å svare på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart dere skylder på elekronikk, og ikke har fokus på høyttaler lyd kombinert med rom når det gjelder organisk mellomtone.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Vanskelig å diskutere når man ikke vet hvilke plater de andre snakker om. LP bruker jeg ikke. Mikrofonene har jo også mye å si for soundet. Og de fleste vokalopptak er jo tatt opp med nesten null avstand. Som å synge rett i øret. Opptak med mer avstand låter jo litt anderledes og det oppdages lett.

2) Som sagt så hører jeg ulik lyd uansett teknologi. Samme hva det er for meg bare det låter bra. Klasse AB forsterkere låter jo så forskjellig.

3) Utstyr på messer kan jo låte altfra dårlig til fabelaktig. Jeg hørte oppsettet på Arken messen i Gøteborg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg synes det er rart dere skylder på elekronikk, og ikke har fokus på høyttaler lyd kombinert med rom når det gjelder organisk mellomtone.

Når man har testet 30 forsterkere og 30 høyttalere og alltid finner at feilen ligger i elektronikken, så trekker man en generell personlig konklusjon. Det ligger alltid slike erfaringer bak "bastante" utsagn.

Krever at man har tilgang til annen elektronikk en den typiske idag. Ellers mangler referansen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LP bruker jeg ikke.

Nei, men det finnes vel gode overføringer av 60-talls innspillinger til CD, f.eks. klassisk musikk. En del kjennere foretrekker disse gamle overføringene.

Så du kan lytte på CD'er også.

Etter mine ører trenger disse ikke noe korreksjon. Den organiske mellomtonen er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det slik at rommet har mye å si hvis det er dårlige akustiske forusetninger (f.eks bildet ditt med Micro´ene i det rommet), og mye mindre å si om det er godt akustisk 8) .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Det albumet som av lydfolk i innspillingsbransjen omtales som tidenes mest vellydende (merk: LYDEN, ikke selve musikken), Fleedwood Mac - Rumours, ble spilt inn på rørutstyr.
    Ref. omtale i Recording magazine sommeren 2007. Der står det også nøye spesifisert hvilket utstyr som ble brukt, for de som er interesserte.
    Rør blir noen ganger brukt for å gi instrumenter/ musikk en type sound. (Typisk gitarforsterker.)Det betyr ikke at en må/bør bruke det i et anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det finnes vel gode overføringer av 60-talls innspillinger til CD, f.eks. klassisk musikk. En del kjennere foretrekker disse gamle overføringene.
    F.eks soundet på Belafonte at Carnegie Hall og Madame Butterfly på Living Stereo?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg også en gang:

Men hvorfor bruker disse NRK-folkene Music Angel rørforsterker hjemme ?
    De har jo tilgang til flotte kliniske forsterkere på jobben og kan prøvelytte alt.

Din venn i NRK skriver IKKE om kliniske forsterkere. Han skriver dette:

"Siden jeg er dratt inn i diskusjonen er det vel greit at jeg klargjør mitt standpunkt, jeg bruker BÅDE transistor og rørforstrekere, til forskjellige ting, og begge typer med stor fornøyelse.

Jeg har en fet Pioneer Susano forsterker i hjemmekinoanlegget, det brukes også mye til å lytte på musikk, låter som en kule til det meste. Den er vel å regne som "nesten" HighEnd?

Så bruker jeg i "musikk-kroken" min en MusicAngel rørforsterker med KEF iQ70 høyttalere, og med NOSrør, rørpar som er valgt ut ved meget god hjelp av KjellB.
    Her er det jeg befinner meg når jeg skal høre på vellyd, dette oppsettet låter utrolig bra, og med at det er musikalsk mener jeg jeg at feks akustisk musikk låter som om du sitter nær noen som spiller live, du tror på lydbildet.

Nå er jeg på ingen måte allergisk mot transistorforsterkere, vi lever jo av å behandle lyd gjennom transistorer hver eneste dag, og i vellykkede øyeblikk får vi til utrolig grom lyd, det er ganske mange ganger gjennom årene at musikere sitter nærmest med tårer i øynene og hører på.

MEN for min egen del er det rørlyden jeg liker når jeg skal kose meg og lytte til god musikk.

Jeg synes det er uendelig trist at denne debatten går så "til *******" med personlige angrep, vi er en liten gjeng i et lite land i et fredelig hjørne av verden, kunne vi ikke klare å glede oss over at vi alle har funnet våre måter å høre på og glede oss over musikk, i stedet for å gå i strupen på hverandre?

Tror vi er best tjent med å legge denne tråden død, og så prøve igjen i en ny diskusjon, det viktigste er jo tross alt å nyte god musikk?

Med ønske om et fortsatt fredfyllt nytt år!"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klasse A - det er fint om dere oppgir utstyr, så slipper vi å spørre i egne poster. Da mener jeg det sentrale utstyret - det som er viktig.

Kan du gjøre det samme? Rotel power. Hva din Music Angel sender signalet til?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var dette et spørsmål eller en konstatering ? Hva mener du selv om de to ?

Ja nå har ikke jeg hørt akkurat disse - men har hørt en del nyere remastered 60-tall som jeg ikke likte - tror jeg foretrekker mer direkte overføringer av 59/60-innspillinger som ble foretatt på 90-tallet (EMI, DG, Philips, RCA, etc.). F.eks. Deccas originale CD-overføring av Grieg Peer Gynt med Øivin Fjelstad 1959 - denne CD'en er nydelig og organisk, men altså noe for lys i forhold til LP-versjonene. Men med en god rør-buffer blir disse CD'ene helt flotte.

De remasterede synes jeg ble for varme, sonore og resonante, i motsetning til den kontante direkte lyden på 60-talls LP-plater.

Har vel ca. 1000 klassiske CD'er. Pluss enda mer andre genrer. Mye er 60-talls/70-talls overført til CD, men også moderne innspillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men det er tydligvis andre som mener det har mindre/lite å si for lyden. Skrmmende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Side 15 av 76 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •