Hi-End rør eller transistor? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 76 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1504
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Orso, er det noe vits å grave noe dypere i den uttalelsen da? Den står og faller jo på sin egen urimelighet i alle tilfelle, da som en generell uttalelse (smaken er jo som kjent som baken), men at Kjell B. mener han besitter verdens beste løsning (slik HAN ser det) må han jo få mene så mye han bare orker...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

@Kjell B.: kan du ikke prøøøøve å ikke provosere så direkte, hva med f.eks. å skrive "Du har ikke litt mer info, synes det er litt vanskelig å forstå innspillet/spørsmålet"

@Dere andre; kan dere ikke prøve å heller prøve å overse Kjell B.s til tider litt "stutte" tilbakemeldinger så godt det lar seg gjøre, og heller litt diplomatisk spør hva han trenger av info?

Generelt; det er ikke mulig for verken Kjell eller andre å svare for ALT som en måtte ha av både kritikk og generelle spørsmål rundt rør, og det må nesten bare Kjell ta inn over seg og dere øvrige respektere... Rør er en spennende, "gammel" teknologi der kunnskapen er i ferd med å raskt forsvinne ut i det store intet. Ressurspersoner som Kjell må "melkes" for info så godt vi klarer, for teknologien er jo defakto veldig spennende, det vet jo alle som har lyttet til denne teknologien, lek som lærd!

Neida ingen fare - vi har vel alle lært litt.

Men det er to ting:

1) slike korte lurespørsmål er jeg ikke så glad for (hvis de er lurespørsmål da) - så vet man ikke riktig hvorfor spørsmålet kommer, så blir det mange poster med en setning i hver og kanskje misforståelser.

Nå har jeg spandert arbeide på å forklare rørfolkets syn, så da får de andre vennene også jobbe litt.

2) Og så svarer jeg ikke på alt, da det er fint om andre kommer inn inn her - andre må gjerne også svare/kommentere spørsmål rettet til meg.

Så det er ikke mer enn det fra min side - tråden er fin den, når alle parter har forstått hverandres grunnsyn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nei, dette må vi komme til bunns i. Kjells utsagn om at det er kun forsterker konstruksjonen fra 1947 (Williamson-forsterkeren) som gir tilfredsstillende lyd hjemme, er jo rimelig kontroversiell. Det betyr jo også at alle som ikke bruker en slik forsterker har dårlig lyd. Nei, jeg følger meg ikke truffet. Men det begynner da å bli litt komisk.

Dette er ut fra mitt ståsted - det er på en måte mitt grunnsyn, så kan du ha ditt syn, uten at jeg hevder det er komisk.

Men jeg tror det kan dokumenteres med statistikk at interessen for rørforsterkere av 1947 grunnkonstruksjon er steget veldig de senere årene - det må jo være en grunn til det - noe du gjerne kan kommentere hvis du ønsker å svare på mine innlegg. Williamson-prinsippet er meget fordelaktig hvis man skal lage en god forsterker til hyggelig pris. I de høyeste prisklassene vil det være andre rør-prinsipper.

Til og med de tradisjonelle (utenlandske) hifi-bladene er jo fulle av annonser for rørforsterkere - de dominerer når man blar gjennom. Og sannelig dukker de opp i de senere hjemmekino-bladene.

Skulle jeg være kritisk mot norsk high-end tradisjon, så er det at man fortsatt ligger i den modellen der den beste forsterkeren er den som lyder mest analytisk og klinisk - så får man liksom alle mikrodetaljene - teoretisk. Som nevnt i innlegget fra NRK-miljøet, så bruker man rør hjemme og transistor high-end på jobben - det vil jo være viktig å ha en lys klar sound til monitor-kontroll, og samtidig unngå farginger av lyden ved signal-distribusjon (det kjenner ikke jeg så godt da). Men jeg kan love at lys klar klinisk lyd er ikke det samme som en superdetaljert lyd - skal ikke utdype det så mye, men hør et godt sammensatt rør-anlegg eller mix rør - transistor (og passende høyttalere), og mine ører synes lyden er mange ganger mer detaljert fra topp til bunn.

Den kliniske forsterkeren gir oss mer umusikalske detaljer (ærlig vil noen si, jeg er ikke enig) - den musikalske forsterkeren er nettopp den som gir oss de musikalske detaljene, bedre innlevelse.

Jeg har fortsatt liggende gamle båndopptak av amatørorkestere gjort via to rel. rimelige mikrofoner med en Tandberg 6000X båndopptaker i 1971 - en utrolig ekte gjengivelse - både instrumenter og rom, som å være der idag. Og det har gjester hos meg kommentert - har en kopi jeg spiller i bilen og får stadig kommentarer hvor i all verden jeg har funnet et slikt akustisk opptak. Uten noen ekstra rør-prosessorer, effekt-enheter, etc. Slik opptakskvalitet har jeg ikke opplevd senere på noe (amatør-)utstyr jeg har testet - mikrofoner rett på en PC/lydkort blir en vits i sammenligning. Og det er ikke fallende frekvensgang som liksom fremhever mellomtonen da (det er vel noe vi fortsatt må gjenta relativt ofte).

Tandberg 6000X er lineær til over 25 kHz før den forsiktig faller av oppover.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Orso, er det noe vits å grave noe dypere i den uttalelsen da? Den står og faller jo på sin egen urimelighet i alle tilfelle, da som en generell uttalelse (smaken er jo som kjent som baken), men at Kjell B. mener han besitter verdens beste løsning (slik HAN ser det) må han jo få mene så mye han bare orker...
    Nei, det var kanskje ikke det. Beklager. Men nå gravde du enda dypere.

Det er nok også veldig mye som tyder på at Kjell har lite eller ingen erfaring med akustiske remedier eller moderne lydkorreksjon. Dersom målet er å tildekke svakhetene i rommet med elektronikk, så kan det jo hende han er litt inne på noe. Da vil nok veldig ofte en forsterker med mye varme, mykhet, basskule og avrulling i toppen være å foretrekke.

Ellers var det seriøst ment å må være med å dekke fraktkostnader. Blir heller ikke den helt store utgiften hvis flere er med på å kjøpe en Music Angel.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vi burde være taknemlige for all kunnskap Kjell vil dele med oss, Dette med rør er jo en høyst interressant sak for min del, selv om det desverre blir lenge før jeg får råd til Music Angel selv.

Synes det er bra av deg Kjell å ikke miste motet tross all denne motgangen, hadde det vert meg hadde det rablet for lenge siden!:-D

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    OK, siden ærlig spørsmål - ærlig svar.

Det er riktig at jeg hører mye på en del eldre innspillinger, men må samtidig si at disse varierer veldig, fra 50/60-tallets fyldige rørinnspillinger, til 70-tallets overgang til slankere 70-talls transistorlyd - på 80-tallet fortsatte musikerne å benytte 70-talls utstyr da mange nektet å benytte det nye - pyton lyd ! Husker mye diskusjoner i hifi-bladene og musikk-bladene om dette.
    Det albumet som av lydfolk i innspillingsbransjen omtales som tidenes mest vellydende (merk: LYDEN, ikke selve musikken), Fleedwood Mac - Rumours, ble spilt inn på rørutstyr.
    Ref. omtale i Recording magazine sommeren 2007. Der står det også nøye spesifisert hvilket utstyr som ble brukt, for de som er interesserte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den kliniske forsterkeren gir oss mer umusikalske detaljer (ærlig vil noen si, jeg er ikke enig) - den musikalske forsterkeren er nettopp den som gir oss de musikalske detaljene, bedre innlevelse.

Jeg prøver enda engang 8).

Jeg synes forsterkere som du kanskje kaller "kliniske" låter meget musikalske og korrekte når opptaket også er av topp kvalitet. Problemer er at de da også vil avsløre om CD-miksen ikke er av god kvalitet. Endel HiFi produkter er flinkere enn andre til å skjule ulumskheter, men det vil naturlignok også minske toppytelsene. Så det er ikke lett å få i både pose og sekk.

Så spørsmålet er hvilke plater du bruker som referanse (fortell konkret!) og om ikke det kan være endel årsaken til ditt standpunkt. Jeg vil tro, uten at jeg er noen ingeniør, at high-end transistor gjengir signalene de får mer troverdig. For du tror vel ikke at alle opptak som havner på redbook er 100 % naturtro .......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

..... tildekke svakhetene i rommet med elektronikk, så kan det jo hende han er litt inne på noe. Da vil nok veldig ofte en forsterker med mye varme, mykhet, basskule og avrulling i toppen være å foretrekke.

Nei våre foretrukne anlegg spiller ikke så mye varmere enn en klinisk transistor - det er nettopp det som er feil i disse oppfatningene.

Moderne hifi-anlegg har et problem med mellomtone-området - stemmer og visse instrumenter (piano) blir uklare og dårlig artikulerte. Jeg mener det ligger i disse metallfilm-motstandene jeg snakker om - 100 meter tynnfilmteknikk i en forsterker gir en tynn og litt resonant mellomtone - ut fra egne DIY-forsøk.

Tenk 100 meter kabel meget smal og bare noen molekyler tykk. Hva er da vitsen med tykke super-kabler eksternt i anlegget ?

Så problemet er ikke for lite varme, men for dårlig artikulering i nedre/midtre mellomtone. Men du kan ikke skjønne det før du har hørt et godt vintage-anlegg eller rør-anlegg.

Prøv å lytte på nyhetssendinger (stemmer) på et moderne anlegg og hør hvor vanskeligere det er å oppfatte det som blir sagt - i forhold til en gammel Tandberg-radio fra 1970.

Så det er ikke varme, men artikulering vi snakker om. Når man først har hørt dette en gang så blir man gjerne overbevist. Inntil da er det frekvenskurvene som gjelder.

En del high-end anlegg prøver å rette på dette ved å ha svært dyre polypropylen-kondensatorer til kobling mellom trinnene - disse gir mere tørr og klar lyd (som gode rør), men dessverre en "skrikende" øvre mellomtone (absolutt ikke ekte !) - det er det jeg kaller typisk messelyd i Norge. Folk begynner å gå lei av denne high-end polyprop-lyden, og så er rør neste alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg prøver enda engang 8).

Jeg synes forsterkere som du kanskje kaller "kliniske" låter meget musikalske og korrekte når opptaket også er av topp kvalitet. Problemer er at de da også vil avsløre om CD-miksen ikke er av god kvalitet. Endel HiFi produkter er flinkere enn andre til å skjule ulumskheter, men det vil naturlignok også minske toppytelsene. Så det er ikke lett å få i både pose og sekk.

Så spørsmålet er hvilke plater du bruker som referanse (fortell konkret!) og om ikke det kan være endel årsaken til ditt standpunkt. Jeg vil tro, uten at jeg er noen ingeniør, at high-end transistor gjengir signalene de får mer troverdig. For du tror vel ikke at alle opptak som havner på redbook er 100 % naturtro .......

Da prøver jeg også en gang:

Men hvorfor bruker disse NRK-folkene Music Angel rørforsterker hjemme ?
    De har jo tilgang til flotte kliniske forsterkere på jobben og kan prøvelytte alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg også en gang.

Men hvorfor bruker disse NRK-folkene Music Angel rørforsterker hjemme ?
    De har jo tilgang til flotte kliniske forsterkere på jobben og kan prøvelytte alt.

De er vel som mennesker flest de også, noen liker ditt andre liker datt. Jeg er en NRK mann som bruker Klasse A, single ended transistor. Din tur...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klasse A - det er fint om dere oppgir utstyr, så slipper vi å spørre i egne poster. Da mener jeg det sentrale utstyret - det som er viktig.

Jeg mener ellers at en ren transistorforsterker kan fungere godt, men har ennå til gode å høre en moderne som er god nok (men her mangler jeg info, hører mest tilfeldig på messer, butikker og i lokaler (f.eks. kino) med hypermoderne PA-anlegg eller kino-anlegg). Derfor fint å få eksempler her i denne tråden.

Mine plater har jeg forklart i en lang post tidligere om akkurat dette. Ellers lytter jeg mye på radio (NRK Klassisk, m.m.) via forskjellige tunere, men helst eldre analoge high-end modeller. Mener selv ikke platene spiller noen rolle her - jeg spiller det meste av god AKUSTISK musikk, ikke elektronisk. Hovedproblemet for moderne elektronikk er manglende artikulering i (nedre) mellomtone.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener selv ikke platene spiller noen rolle her
    Hvorfor ikke? Alle plater har da stor variasjon i teknisk kvalitet. Eller er du ikke enig i det?

Ditt innlegg om platene dine sa meg ikke noe fordi du ikke kom med ett eneste eksempel. Hvorfor vil du ikke svare på dilemmaet med innspillinger? Den er etter min mening av høy betydning når HiFi diskuteres.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke? Alle plater har da stor variasjon i teknisk kvalitet. Eller er du ikke enig i det?

Ditt innlegg om platene dine sa meg ikke noe fordi du ikke kom med ett eneste eksempel. Hvorfor vil du ikke svare på dilemmaet med innspillinger?

Ja men jeg har ikke noe nytt å fortelle. Jeg spiller alt mulig - fra kjente og ukjente selskaper, norsk og internasjonalt.

Og finner mange moderne plater med alt for mye varm etterklang - altså primitiv billig data-emulering i studio - lyden virker noe gjallende. Et godt eksempel er de CD-platene som var medlevert det danske High Fidelity for en del år tilbake. Dette er gammelt nytt. Varm klang med "gammeldags" rør gir tørr lyd. Varme med moderne utstyr gir gjalling/resonans. Høres primitivt ut. Men bevares - moderne plater kan høres fine ut - mye variasjon her.

Ellers spurte jeg deg om hva slags klasse A du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så da må det være på tide med å få inn noen eksempler på moderne transistor-anlegg som er (eksepsjonelt) bra hjemme.

Jeg stopper her en stund når det gjelder mitt eget syn på optimal elektronikk, men vil gjerne kommentere andre der det skulle være interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så da må det være på tide med å få inn noen eksempler på moderne transistor-anlegg som er (eksepsjonelt) bra hjemme.
    Det finnes vel hundrevis....:-D

Spørsmålet jeg stiller er hvordan du har fått dette kontroversielle standpunktet som går på tvers av de fleste andres. Da er det best å gå saklig til verks. Derfor spør jeg om dine referanser, men du nekter jo å svare så da så.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel hundrevis....:-D

Spørsmålet jeg stiller er hvordan du har fått dette kontroversielle standpunktet som går på tvers av de fleste andres. Da er det best å gå saklig til verks. Derfor spør jeg om dine referanser, men du nekter jo å svare så da så.

Nei det finnes ikke hundrevis.
    Jeg har f.eks. hørt Hegel i flere versjoner, ligger langt utenfor det jeg ville hatt hjemme, men sikkert OK til monitor-bruk. Det samme gjelder Classe Audio, som jeg har testet hjemme for noen år siden. Pluss veldig mye på messer, etc.

Og jeg spurte hvilken klasse A du har. Får vi svar ?

Etterforskningen av mitt anlegg er avsluttet. Nå vil vi høre mer om ditt og andres kontroversielle syn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det finnes ikke hundrevis.
    Jeg har f.eks. hørt Hegel i flere versjoner, ligger langt utenfor det jeg ville hatt hjemme, men sikkert OK til monitor-bruk.

Og jeg spurte hvilken klasse A du har. Får vi svar ?

Etterforskningen av mitt anlegg er avsluttet. Nå vil vi høre mer om ditt kontroversielle syn.

Har jeg et kontroversielt syn?

Jeg testet Hegel H1 mk4 hjemme, men en slik steril kjølig klang likte jeg veldig dårlig. Tror ikke alle Hegel produkter låter likedan nå.

Sånn da har jeg signatur igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten da å gå inn på dine referanser så kan du jo svare på om du mener at de fleste innspillinger er nær 100% naturlige. Hvis HiFi´n viser frem svakheter på plata, er det da HiFi´n eller de som står for kvaliteten for andre halvdelen som har skylden? Hva låter da umusikalsk? Plata eller HiFi´n?

Et annen årsak til ditt standpunkt kan jo være hard klang i rommet uten at jeg vet noe om det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten da å gå inn på dine referanser så kan du jo svare på om du mener at de fleste innspillinger er nær 100% naturlige. Hvis HiFi´n viser frem svakheter på plata, er det da HiFi´n eller de som står for kvaliteten for andre halvdelen som har skylden? Hva låter da umusikalsk? Plata eller HiFi´n?

Et annen årsak til ditt standpunkt kan jo være hard klang i rommet uten at jeg vet noe om det.

Gamle LP-plater fra 1960 lyder utrolig naturlig, nesten det beste man kan tenke seg.

Moderne CD-plater kan langt på vei gi det samme - jeg tror det henger sammen med rør-prosessering i studio.

Middelgode moderne plater tror jeg stammer fra billigere studioer som kun har data-simulering av gamle analoge rørkretser.

Veldig sterile CD-plater forekommer ikke lenger, men jeg kjøpte mange på den tiden alle CD'er var ganske sterile (ca. 1990). Jeg bruker en ekstra rør-buffer på CD-spilleren så synes jeg de også lyder fint.

Siden mange CD-plater ikke er prosessert med godt nok utstyr synes jeg det er viktig med rør i hjemmeanlegget, men det må ikke være rør av den ullne moderne typen, mer vintage-type med dynamikk.

Så det handler om prosessering, hvor den skal skje og i hvor stor grad platene er prosessert.

Mine oppfatninger deles av svært mange mennesker, og mine erfaringer er fra store stuer i tre, men også murbygninger.

Venter fortsatt på den klasse A'en din - hvis du ikke svarer på det, er korrespondansen avsluttet.
    Som jeg føyde til, har jeg også hatt dyre Classe Audio transistor hjeemme - helt uten betydning var konklusjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik å forstå at du innser at manges valg av utstyr kan skyldes at de vil prøve å rette opp svakheter med innspillingene?

Som sagt så synes jeg det er høyst forståelig, men da må man legge skylden på de rette.

Forsterkeren min står nå i signaturen som alt skrevet.

Side 14 av 76 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •