Hi-End rør eller transistor? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 76 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Så bytte av rør er kun det samme som pre. innstillinger av EQ. ?
    ikke klang forskjeller eller andre ting?

bare ute etter å lære, ikke krangle....

Ha-ha - så istedet for å kjøpe NOS-rør til 1000 kr stk., kjøp heller romkorreksjon fra Snickers-is ???? Fyren er ikke riktig vel bevart.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ad avsnittet om mitt samarbeide med NRK:

Jeg poster her svaret (PM) fra teknisk sjef i NRK (om at jeg går ut med vårt samarbeide om rør-utstyr):

Hei
    Ikkeno problem, jeg synes det er synd at diskusjonen gikk "ad helvede til" men jeg har ikke noe trøbbel med hva du sier.
    Jeg burde kanskje komme med en liten kommentar selv, skal tenke på det.
    Vi bruker jo nå hovedsakelig high end transistor greier i alt vi gjør profesjonellt, men hjemme privat er det mange av oss som sverger til rør når vi skal lytte "musikalsk", et utslitt begrep men jeg vet at diu skjønner hva jeg mener.

Vi diskuterer jo god lyd hjemme i stuen i denne tråden. Skal tro hvor mye tillit folk flest nå har til disse frekvensgang-eventyrene til Snickers-is ? Min diskusjon med han er avsluttet, men ellers skriver jeg jo her på forumet. Snickers-is blir min referanse for moderne ingeniør-eventyr.

Hmmm....
    Dine innlegg, og spesielt siste avsnitt, er preget av et rørete hodes plutselige innfall. Du endrer dine innlegg raskere enn godt (for deg) er.

Her er det EGENTLIGE avsnitt i ditt opprinnelige innlegg:
    Stakkars lille Snickers-is - du kjemper hardt for det minimale innsikten du har om analog audio - folk sitter rundt i landet of flirer av deg.
    Å høre dem blir mer som å lytte etter en nål i en høystakk, og jeg regner med at du da vet hvem "høystakken" ler av...? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Her er det EGENTLIGE avsnitt i ditt opprinnelige innlegg:
    Opprinnelig skrevet av Kjell B.
    Stakkars lille Snickers-is - du kjemper hardt for det minimale innsikten du har om analog audio - folk sitter rundt i landet of flirer av deg.

Å høre dem blir mer som å lytte etter en nål i en høystakk, og jeg regner med at du da vet hvem "høystakken" ler av...? :wink:

Ho-ho,
    Ja jeg skrev det, men valgte å slette det med en gang (men ikke hurtig nok).

Stakkars små sene pubertetsbarn, må dere t.o.m. spionere på mine innlegg før jeg er ferdig med dem ?

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8-)

Siden jeg er dratt inn i diskusjonen er det vel greit at jeg klargjør mitt standpunkt, jeg bruker BÅDE transistor og rørforstrekere, til forskjellige ting, og begge typer med stor fornøyelse.

Jeg har en fet Pioneer Susano forsterker i hjemmekinoanlegget, det brukes også mye til å lytte på musikk, låter som en kule til det meste. Den er vel å regne som "nesten" HighEnd?

Så bruker jeg i "musikk-kroken" min en MusicAngel rørforsterker med KEF iQ70 høyttalere, og med NOSrør, rørpar som er valgt ut ved meget god hjelp av KjellB.
    Her er det jeg befinner meg når jeg skal høre på vellyd, dette oppsettet låter utrolig bra, og med at det er musikalsk mener jeg jeg at feks akustisk musikk låter som om du sitter nær noen som spiller live, du tror på lydbildet.

Nå er jeg på ingen måte allergisk mot transistorforsterkere, vi lever jo av å behandle lyd gjennom transistorer hver eneste dag, og i vellykkede øyeblikk får vi til utrolig grom lyd, det er ganske mange ganger gjennom årene at musikere sitter nærmest med tårer i øynene og hører på.

MEN for min egen del er det rørlyden jeg liker når jeg skal kose meg og lytte til god musikk.

Jeg synes det er uendelig trist at denne debatten går så "til *******" med personlige angrep, vi er en liten gjeng i et lite land i et fredelig hjørne av verden, kunne vi ikke klare å glede oss over at vi alle har funnet våre måter å høre på og glede oss over musikk, i stedet for å gå i strupen på hverandre?

Tror vi er best tjent med å legge denne tråden død, og så prøve igjen i en ny diskusjon, det viktigste er jo tross alt å nyte god musikk?

Med ønske om et fortsatt fredfyllt nytt år!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja flott innlegg - det får stå som avrunding av denne umulige tråden.
    Hoved-problemet her er at all lyderfaring med rør og vintage avskrives av ingeniørene og amatør-ingeniørene som frekvensgang-effekter og intet annet. Og med latterliggjøring av dem som kjøper dyrt rør-utstyr, etc. istedenfor å korrigere EQ.

Og dette går rett og slett ikke an å diskutere - det blir helt meningsløst.

Det var ikke planen å dra deg inn her, men siden jeg ble anklaget å fare med løgn av vennen vår tidligere her, så ....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ho-ho,
    Ja jeg skrev det, men valgte å slette det med en gang (men ikke hurtig nok).

Stakkars små sene pubertetsbarn, må dere t.o.m. spionere på mine innlegg før jeg er ferdig med dem ?
    Ho-ho...
    Vi andre er ferdige med dem i det vi klikker på "Send svar"-knappen.
    KUN typografiske feil og bedre forklarende tilleggsopplysninger er gjenstand for evt. endringer.

Tell til tre (eller mer?), og bestem deg for ditt endelige svar, før du poster ditt neste innlegg.

Og du gir deg ikke, ser jeg?
    Utsagnet "Stakkars små sene pubertetsbarn" sier jo bare så uendelig mye mer om deg - enn det gjør om meg....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ho-ho

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja flott innlegg - det får stå som avrunding av denne umulige tråden.
    Hoved-problemet her er at all lyderfaring med rør og vintage avskrives av ingeniørene og amatør-ingeniørene som frekvensgang-effekter og intet annet. Og med latterliggjøring av dem som kjøper dyrt rør-utstyr, etc. istedenfor å korrigere EQ.

Og dette går rett og slett ikke an å diskutere - det blir helt meningsløst.

Det var ikke planen å dra deg inn her, men siden jeg ble anklaget å fare med løgn av vennen vår tidligere her, så ....
    Hvorfor er det et problem om ting faktisk befinner seg hovedsaklig i frekvensdommenet? Vær vennlig og svar på spørsmålet i stedet for å avfeie det med henvisninger eller personkarakteristikker.

Forøvrig kan jeg ikke se at vår venn telecaster fremlegger noen radikale tanker eller på noen måte bekrefter noen av dine påstander om ingeniøridioter, møkkakomponenter og slikt. Imidlertid har han skrevet et innlegg der han helt korrekt påpeker at man kan få til god lyd med både transistor og rør, selv for musikeres ører, at han selv foretrekker rør i KEF-oppsettet sitt og at han stort sett er enig i at personkarakteristikker er særdeles lite fruktbart.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du klarer å lire av deg av kommentarer er ganske utrolig. Også på toppen av det hele anklager du alle som ikke er enig med deg for å inneha de dårlige egenskapene du selv viser frem i denne tråden, gang på gang. Med en slik holdning er det umulig å diskutere på en konstruktiv måte!

Jeg har fulgt hele diskusjonen og har ikke tatt noen "side" i den forstand, men når du f.eks klarer å si du ikke presterte å farge lyden i spesiell grad ved bruk av EQ, da er det noe som skurrer. De fleste DIY'ere (som du også kaller deg) har opplevd gang på gang til hvilken ekstrem grad frekvensgang endrer oppfattelsen av både detaljer, dynamikk, varme og luftighet. Når du så i tillegg presterer å si at akustikk er mindre viktig så lenge elektronikken er god, da blir det vel vanskelig å ta deg seriøst!

Og bare så det er sagt med en gang, jeg har ingen problemer med å ta rørfolket generelt seriøst...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hva du klarer å lire av deg av kommentarer er ganske utrolig.

Men at de fire andre bruker samme type karakteristikker er OK ?

Jeg får masse sympati-erklæringer, men folk kvier seg for å skrive her pga av alle de ufine og frekke bemerkningene man blir utsatt for - altså folk som bruker øret. Dette er i noen grad et generelt problem for AV-forum, at forumet terroriseres av amatør-ingeniører - folk som rapporterer det de hører blir latterligjort av bransjefolk og venner av bransjefolk, som bruker det de har av teknisk innsikt til å sable ned enhver subjektiv lydopplevelse. Det samme på en god del andre fora, men ikke alle - også f.eks. Audiokarma i Amerika sliter noe med dette.

Uten dette problemet ville det blitt mye mer skriving her på forumet, og vi ville ha hatt et enda mer interessant forum.

Jeg har satt meg tilstrekkelig grundig inn i sakene til at jeg kan svare ingeniørene også på det tekniske plan, og for meg er det egentlig bare moro å se alle disse barnslige reaksjonene. SOm nevnt har jeg vært med på hifi-bølgen siden 1967 og har lært meg å gjennomskue bløffmakerne.

Nå er det klart - mine ideer har slått såpass mye gjennom at den nye taktikken delvis er å angripe meg spesielt - det viser vel denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal legge til at jeg snakker om hjemme-anlegg, ikke studio sound.

Men jeg bruker studio-erfaringer (som Tresko) som dokumentasjon for hva man kan gjøre for å få mer naturlig lyd hjemme.

Og i og med at det foreløbig ikke finnes eller er praktisk med store rør-anlegg til signaldistribusjon i studio og NRK, etc, samt hensynet at man vil ha en litt klinisk monitor-lyd i deler av studio, så er det naturlig at transistor-utstyr anvendes flittig. Skal man lytte etter feil er det nok lettere med transistor så langt, men hvem vet hva som skjer senere ?

Så av praktiske årsaker må man blande vintage/rør og transistor i studio (de billige platestudioene bruker som sagt billige emuleringer, ikke rør i det hele tatt, og får da en billigere lyd så å si).

Så alt dette er jeg 100 % inneforstått med.

Jeg snakker om å få god lyd hjemme og utelukkende det i min kritikk og påvisning av feil.

Men jeg får alle mulig slags kommentarer og må svare på dem, pluss de vanlige slengbemerkningene og billige morsomheter servert, når ingeniøren går tom for saklige argumenter (og han går fort tom).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal man lytte etter feil er det nok lettere med transistor så langt.
    Ikke ofte jeg ikke hører "feil" med opptaket (men som regel ergrer jeg meg ikke bortsett fra dynamikktap). Du unnlater helt å svare/kommentere mitt innlegg litt tidligere.

Når det kommer til barnslige kommentarer så gjelder det å være et godt eksempel selv før du kritiserer andre.

Jeg vil tro det finnes uenigheter om lydgjengivelse både blant teknikere og musikere slik som med HiFi lyttere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da konkluderer vi med at sokk-i-kjeft lyd er mest musikalsk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og lurer på om jeg er en av firer banden:-D

Og så sitter jeg og tenker litt på generasjoner (pga pubertetskommentaren), og at noen hører mye på gammel musikk og at det ofte er annerledes innspillt, og at kanskje slike innspillinger kanskje er de som passer best med KjellB sine tanker rundt oppsett av anlegg?

Bare en tanke, ikke spydig eller noe!:-D

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært artig og visst hvilken musikk de i denne tråden hører på?!
    Tviler på at de med vintage-ustyr hører på "trance" og denslags "nymotens" musikk...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg snakker om å få god lyd hjemme og utelukkende det i min kritikk og påvisning av feil.

2) Men jeg får alle mulig slags kommentarer og må svare på dem, pluss de vanlige slengbemerkningene og billige morsomheter servert, når ingeniøren går tom for saklige argumenter (og han går fort tom).

1) Det som for deg er "god lyd" kan etter mye av det jeg leser i tråden tolkes som et dempet og noe "ullent" lydbilde.
    Det er selvsagt helt greit at du liker lyden slik, men det gir deg ingen som helst rett til å skjære alt utstyr - og alle ingeniører - som kom på banen etter 1980 - over samme kam. Og i tillegg regelrett kalle disse menneskene for idioter som nær sagt ikke lager annet enn kommersielle illelydende produkter, basert på "billige computer-komponenter".

Jeg fatter rett og slett ikke at du fortsetter denne belæringen - i innlegg etter innlegg - når flere har gitt uttrykk for at de ikke slettes ikke liker det lydbildet du selv setter så inderlig høyt.

Svært mye av det du fremsetter som selvfølgeligheter, er ikke basert på noe annet enn nettopp dine egne preferanser og egen oppfatning og konklusjon av disse. Da blir det bare så ytterst patetisk at vi andre liksom skal stå skolerett foran lektoren som ikke kan legge bånd på seg.

2) Og hva er vel dette, annet enn nettopp en slengbemerkning og billig morsomhet...?

Nei, Kjell B. - du MÅ lære deg å være ydmyk når situasjonen tilsier det.

Selvsagt finnes det mye rask blant dagens elektronikk, men det gjør det da vitterlig også blant det som fortsatt finnes av vintage-utstyr. Problemet ditt er bare at svært få i dag kjenner seg igjen i den svært så negative og generelle "over-én-kam"-konklusjonen du tillegger det aller meste av dagens utstyr.

Jeg for min del konkluderer altså med at du er en som har blitt vant til en noe dempet lydstil. Da er det sikkert også vanskelig å tilvenne seg noe annet. Det i seg selv er helt OK, men jeg ønsker ikke å få det servert som en fasit til verdens beste lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke annet enn å tilføye i denne debatten en konkret liten "frustrerende" hendelse fra en nå "avviklet" Hi-Fi kjede, som vel lever videre under annet navn nå trur jeg.

Var for å lytte på litt "dyrere" utstyr, og hadde med et par CD´r, der spesielt den ene (Marty Friedman´s Introduction hvis noen kjenner den) er litt "vanskelig" - dvs ikke all verdens av innspilling, men jeg har i et par oppsett fått den til å høres forholdsvis ok ut.

Joda, ble plassert i et lytterom og butikkinnehaveren (tror jeg det var) justerte inn høyttalere og det som var.

Her i dette oppsettet som besto av Compagniet CD og pre/power 180W monoblokkene - husker dessverre ikke høyttalerne, så låt dette så hardt og skarpt - og bortimot totalt fravær av bass - helt forjæ...

Fyren som dreiv butikken kom med følgende kommentar:
    Det går ikke an å ta med seg sånne CD,r når du skal lytte på utstyr - kun gode innspillinger!?!
    Denne CD,n er spilt inn i motfase!!??!! og går ikke an å bruke til noe som helst.

Da tok jeg frem Svarta Bjørn - og lyttet til den - og kommenterte at, jo det låter bedre med denne innspillingen, men jeg synes lydkarateristikken er den samme.

Tro det eller ei....,men jeg fikk beskjed om å gå et annet sted, for meg gadd han ikke å diskutere med!!!!!??!!

Seriøst - dette er ikke tull, men en liten hendelse som har brent seg fast.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskuteringen blir bare mer og mer barnslig, unnskyld at jeg sier det men det høres ut som en gjeng småbarn som krangler om hvem som har sterkest pappa.........

Kan dere ikke få litt fakta på bordet? Begrunn påstandene med noe, det gjelder begge parter.

Vel, istedet for å krangle med dere, har jeg heller gjort et lite forsøk. Målt frekvensgang, på to forskjellige utgangsrør som på min forsterker låter veldig forskjellig. Rørene som testes er KT100 og 6550, kt'n låter som en live konsert, kontra 6550 låter litt murmlete, kanskje som et veldig overdempet rom i forhold. Min hypotese på frekvensforskjellene måtte være at 6550 rørene hadde opptil flere db lavere nivå oppover i frekvens.

Først ut, KT100. Målemic plassert foran høyttaler (ganske nærme, for i størst grad å utelukke rompåvirkninger). Kun venstre kanal er benyttet.

Her ser dere de to venstre utgangsrørene (de store, bakerst på forsterkeren) er byttet ut til 6550 rør.

I utgangspunktet tenkte jeg å utføre 5 målinger på hver konfigurasjon. Målte så først 5 målinger med KT100 rør. Men det ble med 4 målinger på 6550 røra, gadd rett og slett ikke mer - forskjellene er ganske tydelige....

Her har jeg blåst frekvensgangen fra 6550 røra opp med 5db (i programmet altså, etter endt måling), for å kunne tydelig hva som er hva. Alle målinger ble foretatt med full oppløsning, uten noen form for smoothing. Målingene er foretatt med pink noise.

Her er målingene uten oppblåsning av 6550 røra.

Nå er jeg spent på hva som skal skyldes på. Frekvensgangen er ihvertfall så og si 100% identisk. Om noen mistenker at jeg lyver, for å "få rett", så må dere bare ta turen og lytte selv. Jeg har ikke til hensikt å fordumme noen som helst, kun å få fakta på bordet.

(forresten, frekvenskurven ser mindre pen ut, først og fremst fordi jeg er midt i modifisering av filtere, og fordi mic'n står såpass nærme høyttaleren.)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott Legatia, men denne tråden er blitt en konkurranse om hvem som kan latterliggjøre hvem.

Så du viser altså at to røroppsett som lyder helt forskjellig har eksakt samme frekvensgang.

Det skulle vise at den banale frekvensgang-hypotesen ikke holder.

Men pass på - dette kan utvikle seg til en 0,1 dB eller 0,01 dB diskusjon - alt er mulig i denne tråden.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Kan du snevre inn oppløsningen litt, 25-65 kanskje?
    Dette ble litt lite oppløst, selv om jeg får et greit overblikk.
    Kankje også gi en pekepinn på hvilken farge som tilhører den enkelte måling?

Side 10 av 76 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •