Effektøkning ved biamping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektøkning ved biamping?

Har bestilt meg noen Patos 410 mkII,og ser at disse kan biampes. Har en Pioneer lx 51 som skal drive disse! Kjører 5.1 oppsett,så da kan jeg jo bruke SBack til biamp. Men selv om reciers effekt er oppgitt x 7,så får man vel ikke doblet effekt på fronter fordi man biamper eller? Hvor mye regner man med det kan ugjøre reelt?

Takker for svar!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er effekten på din receiver f.eks. 100 watt vil det selvfølgelig også være 100 watt om du bruker 4 kanaler istedet for 2 når du driver høyttalerne.
    Effekten betyr egentlig ikke noe, fordelen du oppnår er lydmessig pga. de separate forsterkerne til bass og mellomtone/diskant.
    Noen opplever stor forbedring ved biamping, andre ikke så mye. Søk litt på biamping her på forum og du vil finde masse info.
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=3143671

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har bestilt meg noen Patos 410 mkII,og ser at disse kan biampes. Har en Pioneer lx 51 som skal drive disse! Kjører 5.1 oppsett,så da kan jeg jo bruke SBack til biamp. Men selv om reciers effekt er oppgitt x 7,så får man vel ikke doblet effekt på fronter fordi man biamper eller? Hvor mye regner man med det kan ugjøre reelt?

Takker for svar!!

trur nok ikke du vil merke noe på disse høytalerne siden det er kun to elementer på disse. Det jeg mener er at diskanten ikke trenger noe særlig kraft.
    Hadde det vært en 2,5 veis eller 3 veis så kunne du nok merket noe.
    Men det er jo morsomt å prøve nye ting. Hus¨k bare å fjerne skinnene mellom terminalene på høytalerne ellers går det riktig ille.
    Du vil nok få 100w på hver kanal.

Lykke til.....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel,så da er det kansje ikke så mye å styre med da kansje?
    Får nå se når jeg får dem.Kan jo hende jeg prøver en dag hvis jeg kjeder meg,hehe! Noen som har prøvd dette med disse da? Gjerne sammen med pioneer?

Takker for alle innspill!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    trur nok ikke du vil merke noe på disse høytalerne siden det er kun to elementer på disse. Det jeg mener er at diskanten ikke trenger noe særlig kraft.
    Hadde det vært en 2,5 veis eller 3 veis så kunne du nok merket noe.
    Men det er jo morsomt å prøve nye ting. Hus¨k bare å fjerne skinnene mellom terminalene på høytalerne ellers går det riktig ille.
    Du vil nok få 100w på hver kanal.

Lykke til.....

er nå rimelig sikker på at 410mk2 i likhet med 310mk2 er 2.5 veis hvor den ene høytalerterminalen går kun til det nedeste basselementet og det andre terminalparret går på mellomtone/bass elementet og diskanten

Eneste forskjellen er at på 310mk2 så er kunn det ene terminaltilkoblingen i bruk og kan derfor ikke bi-ampes.

Jeg hadde god hjelp i å bi-ampe mine Monitor Audio GS20 som også er 2.5 veis

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    er nå rimelig sikker på at 410mk2 i likhet med 310mk2 er 2.5 veis hvor den ene høytalerterminalen går kun til det nedeste basselementet og det andre terminalparret går på mellomtone/bass elementet og diskanten

Eneste forskjellen er at på 310mk2 så er kunn det ene terminaltilkoblingen i bruk og kan derfor ikke bi-ampes.

Jeg hadde god hjelp i å bi-ampe mine Monitor Audio GS20 som også er 2.5 veis
    Javel,høres ut som det kan vere verdt et forsøk likevel da kansje
    Får vel ikke fred før jeg får prøvd det,hehe!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •