7.1 på avr3808?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7.1 på avr3808?

Kjøpte meg en denon 3808 i sommer, har sett litt film, men har ikke satt meg så mye inn i alt enda. Er ganske fersk på dette. Har en ps3 til å spille av film med og en pioneer lx5090. Har et 7.1 system med Cerwin Vega høytalere.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal kunne få lyd i alle høytalerne når filmene stort sett er levert med 5.1 lyd? Jeg har jo to valg i output-menyen på forsterkern der jeg får 7.1 lyd. Der står det at det er for å konvertere 2 kanals-lyd. Den ene er DTS Neo.et eller annet og den andre er Dolby ProLogik eller noe sånt... Greit, jeg får lyd i alle 8 høytalerne, MEN problemet er at det er bare av og til jeg har disse valgene i menyen på forsterkeren! Som regel når jeg spiller av BD så kommer ikke disse to valgene opp og dermed har jeg ikke annen mulighet enn å spille det av i 5.1. Hva er det som bestemmer når jeg kan og ikke kan konvertere til 7.1?

Og er 5.1 å foretrekke fremfor kovertering til 7.1 i hele tatt? Er jo synd å ikke bruke høytalerne når de allikevel står der...

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når filmen er spillt inn med 5.1 lyd så er dette langt å foretrekke over å bruke dolby neo eller noe annet. Dolby Neo og Pro Logic er formater som stort sett tar utgangspunkt i stereosignal og fordeler dette over de høyttalerne du måtte ha. Om du bruker dette for å få lyd i alle 7 høyttalere har du ingen garanti for at riktig lyd kommer fra riktig høyttalere. De sammenehenger hvor pro logic og neo kan gi noe positivt synes jeg er på sportsarrangementer som sendes i stereo for å få litt mer stadionstemmning rundt deg, særlig da fotball og håndball. Kan også gjøre seg til musikk men til film hvor ting er laget i 5.1 har det svært lite for seg.

Dette er i alle fall slik jeg har forstått det om jeg tar feil får noen andre korrigere meg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad 3808

du får lyd i begge par bak i 7.1 opsett med en 5.1 film bruker de 2 ekstra får samme lyden som de 2 andre rears

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki... Da har jeg egentlig forstått det rett. Men som samco sier her så blir det den samme lyden i det siste paret bak som i det første paret bak. Dette er jo helt greit. Får jo litt mere lyd rundt deg. Var jo dette jeg håpet på, men tar det utgangspunkt i stereosignal så blir det vel ikke helt optimalt...

Like greit å kjøre Direct mode for best mulig lyd da, men i 5.1

Ser jo de som har store hjemmekinoer. De kan jo ha både 10 og 12 høytalere + sub og senter. Men hva er egentlig vitsen da når ingen filmer er laget i mere enn 5.1? hehe... forvirrende.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KnutLeo
    Ser jo de som har store hjemmekinoer. De kan jo ha både 10 og 12 høytalere + sub og senter. Men hva er egentlig vitsen da når ingen filmer er laget i mere enn 5.1? hehe... forvirrende.
    Folk har for mye penger! hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut at jeg kan stille de to ekstra bakhøytalerne til å spille det samme som de andre to bakhøytalerne uten å koble de på samme utgang på forsterkern. Var ganske enkelt egentlig når jeg visste hva jeg så etter i menyen. Dermed spiller alle høytalerne når jeg ser film. 8) Kan jeg egentlig kalle dette et 7.1 oppsett eller blir det mer et 5.1 oppsett med doble bakhøytalere? Ser jo som jeg nevnte at flere kaller oppsettene sine for 10.2 osv. men i realiteten så blir det ikke noe mere enn et 5.1 oppsett med doble høytalere i hytt og gevær så lenge man spiller av en film som kun har 5.1 lyd?...

Jeg har jo enda to kanaler på forsterkern til et ekstra sett med bakhøytalere. Dette vil da bli et 9.1 oppsett, men ser ikke helt nytten av det Blir jo mere lyd i rommet, fyldigere kanskje, men...

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo enda to kanaler på forsterkern til et ekstra sett med bakhøytalere. Dette vil da bli et 9.1 oppsett, men ser ikke helt nytten av det Blir jo mere lyd i rommet, fyldigere kanskje, men...

Du får nok ikke 9.1 lyd....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

det finnes da 7.1 kilder også!

den nye narnia filmen har dts hd 7.1 feks....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det ja? Hmm.. må sjekkes ut 8) Men det er ytterst få filmer som støtter 7.1 da..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut at jeg kan stille de to ekstra bakhøytalerne til å spille det samme som de andre to bakhøytalerne uten å koble de på samme utgang på forsterkern. Var ganske enkelt egentlig når jeg visste hva jeg så etter i menyen. Dermed spiller alle høytalerne når jeg ser film. 8) Kan jeg egentlig kalle dette et 7.1 oppsett eller blir det mer et 5.1 oppsett med doble bakhøytalere? Ser jo som jeg nevnte at flere kaller oppsettene sine for 10.2 osv. men i realiteten så blir det ikke noe mere enn et 5.1 oppsett med doble høytalere i hytt og gevær så lenge man spiller av en film som kun har 5.1 lyd?...

Hva valgte du så i menyen for å få samme lyd i alle 4 bakre høyttalere?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Pro Logic IIx og DTS Neo:6 er de to alternativene du bruker for å få lyd i surround back dersom ikke kilden har 7.1-lydspor. Denne lyden er IKKE lik surround-lyden, men en syntetisk lyd basert på 5.1 (eller 2.1 eller 2.0) lydsporet fra kilden.

For at en av disse automatisk skal gå på, må du gjøre en justering i menyen som jeg i farten ikke husker. Skal sjekke når jeg får litt bedre tid - men det står i telefonkatalogen som fulgte med receiveren :-)

Alle "kanaler" utover 7.1 (ved 7.1 kilde, 5.1 ellers) er syntetiske.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chessguy
    Hva valgte du så i menyen for å få samme lyd i alle 4 bakre høyttalere?

Husker ikke akkurat hva jeg gikk inn på, men noe sånt som høytaleroppsett under audio setup. Og så sub channel out (SB CH out). Der hadde jeg noen valg som jeg ikke er helt sikker på hva betyr, men iallefall to av de valgene gjorde at jeg fikk lyd i de to siste høytalerne.. MTRX eller noe sånt stod det, og prologick tror jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Alle "kanaler" utover 7.1 (ved 7.1 kilde, 5.1 ellers) er syntetiske.

Det var vel svaret jeg var ute etter :-D
    Takker!

Den "telefonkatalogen" som fulgte med synes ikke jeg var noe god å forstå. Har vel litt for lite basic-kunnskaper til å forstå alt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •