Delingsfrekvens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delingsfrekvens

Sikkert mange tråder om dette men gidda ikke søke gjennom hele forumet...lat ...ja!

Var nede hos min bror "musikeren" med min XTZ sub for å prøve den sammen med hans nye Onkyo (nest største receiver).
    Han har også stor Denon BlueRay og de største B&W 683.

Koblet opp og gjorde det som måtte gjøres, men det vi stusset på er delingsfrekvensen på Onkyoen.
    Det laveste valget er 80Hz!

Vi såg på noen helt nye BluRay disker, med det resultat at B&Wene ikke spilte noe under 80Hz, tenkte litt over dette og stilte spørsmålet.
    Hva er vitsen med dyre høytalere som går betydelig dypere enn 80Hz hvis de blir avløst av Suben så høyt oppe.
    (tenker på dem med steikanes dyre fronter, hva gjør de)?

Når vi slukket for Suben i Onkyo modus, låt B&Wene som, ja B&Wer uten bass.

Er det ikke naturlig at delingsfrekvensen kan justeres manuelt (slik at bass potensialet i frontene utnyttes)eller i hvert fall ned til 40Hz slik Yamahaene tillater, eller er det vi som gjør noe rivanes galt

For ordens skyld brukte vi HDMI kabel og Sub kabel.
    Vh
    S

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke til innstillingene, men det er normalt at hvis fronterne er satt opp som "Large" spiller de også den dybe bassen.
    Ellers, en god subwoofer vil gjerne spille bedre bass enn selv veldig dyre høyttalere....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel motsatt, Niels. Hvis frontene settes til "large" sendes ikke LFE til sub på enkelte receivere/forsterkere.

Noen har valget med LFE til "both", mens andre bare sender LFE til sub hvis frontene er satt til "small"..............................tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

[QUOTE=asvaberg]Det er vel motsatt, Niels. Hvis frontene settes til "large" sendes ikke LFE til sub på enkelte receivere/forsterkere.

Noen har valget med LFE til "both", mens andre bare sender LFE til sub hvis frontene er satt til "small"..............................tror jeg[/QUOT

På Onkyoen settes høytalerne til "full" , og da kutter den effektivt på 80-50Hz, dvs at frontene i alle fall ikke spiller dypere enn 50Hz...latterlig!

Men jeg trodde faktisk at noen kunne noe om dette på dette foraet, så jeg er "litt" skuffet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Onkyoen settes høytalerne til "full" , og da kutter den effektivt på 80-50Hz, dvs at frontene i alle fall ikke spiller dypere enn 50Hz...latterlig!

Men jeg trodde faktisk at noen kunne noe om dette på dette foraet, så jeg er "litt" skuffet.
    Bruk søkefunksjonen og søk på Onkyo receiver "navnet" - så finner du tråder som omtaler den - der treffer du også folk som har den receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville uansett delt så høyt som subben tillater uten å lokaliseres. Det avlaster frontene og receiveren, og gir subben mer å gjøre. Den er tross alt lagd for å spille kun bass, og gjør som regel dette bedre enn frontene, nesten uansett pris og størrelse.

Selv bruker jeg Dali Euphonia MS4 som spiller meget bra bass. Jeg deler på 80Hz, og har subbene bak lytteposisjonen. Det låter fantastisk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ville uansett delt så høyt som subben tillater uten å lokaliseres. Det avlaster frontene og receiveren, og gir subben mer å gjøre. Den er tross alt lagd for å spille kun bass, og gjør som regel dette bedre enn frontene, nesten uansett pris og størrelse.

Selv bruker jeg Dali Euphonia MS4 som spiller meget bra bass. Jeg deler på 80Hz, og har subbene bak lytteposisjonen. Det låter fantastisk!
    Er ikke suben ment som et suplement nede i "suboktaven" der de fleste frontene ikke følger med?

Hva er vitsen med f.eks steikande dyre JBLer hvis de ikke får spille den bassen som de er konstruert for, da er det jo bare tull med digre fronter i et surround system?

Tenker jeg riktig eller ....?

For meg virker det da plutselig som et par kjempe gode toveis monitorer ,suplert med et par kjempe gode suber da vil være det idielle....!?
    Prisen blir vel nesten det samme.
    Litt rart at de som selger høytalere til surround ikke understreker dette med at store fronter ikke får spille ned til det som de er tiltenkt!

Må bare presisere at jeg ikke har surround selv, men er litt "irritert" på måten delefrekvensene, i dette tilfelle en Onkyo ikke kan justeres i alle fall ned til 40Hz...
    Vh
    s

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaunaYmer
    Litt rart at de som selger høytalere til surround ikke understreker dette med at store fronter ikke får spille ned til det som de er tiltenkt!

Må bare presisere at jeg ikke har surround selv, men er litt "irritert" på måten delefrekvensene, i dette tilfelle en Onkyo ikke kan justeres i alle fall ned til 40Hz...
    Vh
    s
    Det er DU som velger om frontene skal spille ned til det de er "tiltenkt", i menyen på receiveren. Setter du høyttalerne til "full" på onkyo, spiller de all info i frontkanalene. Om du setter høyttalerne til "small" kan du iallefall velge delefrekvens ned til 40hz.
    Om folk kunne lese bruksanvisningen, så hadde det vært større sjanse for at de lærte seg å bruke produktet de har kjøpt.. ;-)

Dette står i manualen til TXSR876, onkyos nest største (som du sier broren din har) "Independent Crossover Adjustment for F/C/S/SB (40/50/60/70/80/90/100/120/150/200 Hz)"

Så her er det kun snakk om brukerfeil. Antakeligvis har dere aktivert en eller annen THX-modus, da vil forsterkeren naturlig nok dele på 80 hz uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er overhodet ikke bare tull med store fronter i ett surroundsystem selv om du deler på 80hz. Det trengs store fronter for å spille høyt og få nok trøkk i mellombassen til å holde et skikkelig nivå uten forvrengning.

Du skriver at store dyre fronter er bygd for å spille dypbass. Dette er bare delvis riktig da det alltid blir kompromisser når alt skal i en boks. En sub er spesiallagd for sin oppgave og det koster svært mye mindre å inngå få kompromisser. I tillegg kan du plassere suben der den låter best, samtidig som frontene kan plasseres best mulig med tanke på lydbildet.

Samspillet sub-front er selvsagt avhengig av nøye innstilling og kalibrering for å låte sømløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det er DU som velger om frontene skal spille ned til det de er "tiltenkt", i menyen på receiveren. Setter du høyttalerne til "full" på onkyo, spiller de all info i frontkanalene. Om du setter høyttalerne til "small" kan du iallefall velge delefrekvens ned til 40hz.
    Om folk kunne lese bruksanvisningen, så hadde det vært større sjanse for at de lærte seg å bruke produktet de har kjøpt.. ;-)

Dette står i manualen til TXSR876, onkyos nest største (som du sier broren din har) "Independent Crossover Adjustment for F/C/S/SB (40/50/60/70/80/90/100/120/150/200 Hz)"

Så her er det kun snakk om brukerfeil. Antakeligvis har dere aktivert en eller annen THX-modus, da vil forsterkeren naturlig nok dele på 80 hz uansett.
    Lese bruksanvisning ja....tror du ikke det er gjordt
    (opp og ned, i revers og andre veier):-)

Har også diskutert dette med "SoundPlanet" hvor tilbakemeldingen er like frustrerende, der det konkluderes med at "store dyptgående høytalere i sambruk med surround receiver ikke har noe for seg":-0
    De nevnte ingenting om "independent crossover)!

Problemet VI hadde var at den eneste innstillingen vi fant var "full" på frontene, og da kutter de i følge Onkyomenyen på 80Hz som i følge SP er mere 50Hz!
    Vi opplevde da at B&Wene nesten bare spilte mellomtone.

Hvis det finnes et parameter i brosjyren som lar oss/han velge ned til 40Hz vil mye av problemet være løst...men langt i fra idiellt ;-)
    Takker for svar, og ha en god dag.....:-)
    Vh
    S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •