Lyd I flere rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd I flere rom.

Hei, har et hus der jeg har lagt opp høyttalere i 4 rom som skal ha lyd. har fått samlet alle audiokablene ned til stuen, det er en høyttaler montert i hvert rom, så det vil tilsi at jeg må ha 4 kanaler, alle høyttalerene skal spille fra samme kilde.

I og med at alle høyttalerene står i forskjellige rom har jeg fått samlet alle kablene ned i stuen der surroundreciveren min står. Surroundreciveren min: en Yamaha RXV659 skal stå i stuen der er det også et koplett sett med surroundhøyttalere, (5,1 system).
    Tanken er da at jeg skal kunne F:ex se en film på surroundannlegget i stuen mens jeg har på musikk til de øvrige rommene. Dette skal virke greit i teorien da jeg har en ”Sone 2” funksjon på forsterkeren min, noe som gjør at jeg kan få lyd fra to kilder samtidig. Så problemet er bare: Hvordan får jeg koblet på disse 4 høyttalerene til ”sone 2” utgangen på min RXV659 da det bare er to kanaler på sone2 R+L kanal???
    For det er vel ikke så bra og koble flere høyttalere på en kanal???
    Så hva er enkleste og billigste løsning for meg???

Se link til bilde for forklaring..

http://img525.imageshack.us/img525/4995/donejpgnt4.jpg

Svar mottas med takk.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dumt av meg å svare ettersom jeg ikke har noe erfaring med surroundreceivere, men jeg prøver likevel...

Hvis jeg forstår deg rett, så er planen å drive et sett med surroundhøyttalere i samme rom som receiveren og i tillegg høyttalere i 4 rom samtidig. Har en mistanke om at det vil ryke noen sikringer et eller annet sted i reciveren hvis du kobler 4 sett med høyttalere til den ene inngangen. Og om det skulle gå, så får du vel uansett ikke til å styre hvilket av de 4 rommene det skal komme musikk til?

Det er godt mulig at noen her inne vet om noen løsninger på dette, så vi får håpe det kommer flere svar i såfall.

Min anbefaling er å ta en titt på Sonos, ikke veldig billig, men likevel verd hver krone!: http://www.hifiklubben.com/files/fla...os_flash05.swf

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet 2 høytalere på samme inngang med stort hell, men jeg passet godt på at høytalerene var 8ohm, for når det står flere høytalere blir ohmen mye lavere.... ville prøvd meg litt fram noe gammelt dritt som du sikkert har stående eller kan få for noen hundre kroner på brukten....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Kanskje dumt av meg å svare ettersom jeg ikke har noe erfaring med surroundreceivere, men jeg prøver likevel...

Hvis jeg forstår deg rett, så er planen å drive et sett med surroundhøyttalere i samme rom som receiveren og i tillegg høyttalere i 4 rom samtidig. Har en mistanke om at det vil ryke noen sikringer et eller annet sted i reciveren hvis du kobler 4 sett med høyttalere til den ene inngangen. Og om det skulle gå, så får du vel uansett ikke til å styre hvilket av de 4 rommene det skal komme musikk til?

Det er godt mulig at noen her inne vet om noen løsninger på dette, så vi får håpe det kommer flere svar i såfall.

Min anbefaling er å ta en titt på Sonos, ikke veldig billig, men likevel verd hver krone!: http://www.hifiklubben.com/files/fla...os_flash05.swf

Jo har sett litt på Sonos, men problemet her er at jeg vil styre alle høyttalerene mine fra stuen, og ikke måtte ha en forsterker i hvert rom, spesielt siden alle høyttalerene er allerede ferdigkablet til stuen. lurer litt på og koble på en effektforsterker til høyttalerene i de øvrige rommene, men det blir vel absindig dyrt med en 4+ kanals effektforsterker "kun" for og drive høyttalerene i de andre rommene?? finnes det noen billlige løsninger??

når det gjelder styring av musikken, så skal jeg bruke en squeezebox duet som skal kobles til reciver..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    Jeg har koblet 2 høytalere på samme inngang med stort hell, men jeg passet godt på at høytalerene var 8ohm, for når det står flere høytalere blir ohmen mye lavere.... ville prøvd meg litt fram noe gammelt dritt som du sikkert har stående eller kan få for noen hundre kroner på brukten....
    så her går det kansje an og bare "twinne" to høyttalerkabler sammen for og så bare plugge rett inn i R&L?? vil det funke? eller vil alt av annelgg ryke? høyttalerene som er montert i de øvrige rommene er meget enkle, en enkelt høyttaler med innebygget diskant, ser ut som en bilhøyttaler..

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dangerc
    Jo har sett litt på Sonos, men problemet her er at jeg vil styre alle høyttalerene mine fra stuen, og ikke måtte ha en forsterker i hvert rom, spesielt siden alle høyttalerene er allerede ferdigkablet til stuen. lurer litt på og koble på en effektforsterker til høyttalerene i de øvrige rommene, men det blir vel absindig dyrt med en 4+ kanals effektforsterker "kun" for og drive høyttalerene i de andre rommene?? finnes det noen billlige løsninger??

når det gjelder styring av musikken, så skal jeg bruke en squeezebox duet som skal kobles til reciver..
    Har du mulighet for å tappe sone2-signalet til en effektforsterker? Da trenger du bare en brukt 2-kanaler og det koster jo ikke all verden. Å koble 4 høyttalere på 2 utganger kan gå bra, men som nevnt er det viktig at ohminga er riktig. Ved å koble to og to sammen halverer du motstanden, rundt regnet. Det står vel i instruksjonsboka til receiveren hvor mange ohm utgangene tåler.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at det står i instruksjonsboka til receiveren at den kun skal ha koblet til 1 høyttaler pr terminal på sone 2 og at ohminga skal stå på baksiden av receiveren ved terminalene. Lykke til!
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Ser nå at det står i instruksjonsboka til receiveren at den kun skal ha koblet til 1 høyttaler pr terminal på sone 2 og at ohminga skal stå på baksiden av receiveren ved terminalene. Lykke til!

Jepp leser det samme nå.. så da blir vel valget og overføre sone2 signalet til en effektforsterker da. noen forslag på hvordan dette lar seg gjøre?

ser at forsterkenren har en såkalt "sone 2 output" kan jeg ikke koble den til en effektforsterker og så koble høyttalerene i effektforsterkeren??

noen forslag på hvilken effektforsterker jeg kan bruke, er på jakt etter det billigste og enkleste.

Må bare forøvrig takke for super hjelp sålangt :-D

se bilde:

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en gammel rotel eller lignede 5 kanals effekt kunne vel være noe? kjøpte nylig selv en proton 5 kanals effekt(5x80 8ohm) for den nette pris av 1000,- + frakt. så veldig dyrt trenger det da ikke å bli!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg forresten koble disse høyttalerene opp mot en bilstereoforsterker med 4kanaler??

altså bare koble sone2output rett inn i bilstereoforsterkeren og ut til høyttalerene?? eller??

har sett en her: Kenwood - KAC-6404

vil dette funke??

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarmoe
    en gammel rotel eller lignede 5 kanals effekt kunne vel være noe? kjøpte nylig selv en proton 5 kanals effekt(5x80 8ohm) for den nette pris av 1000,- + frakt. så veldig dyrt trenger det da ikke å bli!
    Det er et røver kjøp! Di ligger vell mer på det dobble

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel kommer med en effektforsterker med mange kanaler, tror det var 12.
    Med hjelp av den kunne du nok får lyd i alle romene huset ;-)
    Da må det vel reciver bytte til også...

Men over til saken...
    Koble til 4 høytalere bør gå fint om de ikke er store, tunge og dra og er 8 ohm.
    Gjerne sånn 40w - 60w høytalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Rotel kommer med en effektforsterker med mange kanaler, tror det var 12.
    Med hjelp av den kunne du nok får lyd i alle romene huset ;-)
    Da må det vel reciver bytte til også...

Men over til saken...
    Koble til 4 høytalere bør gå fint om de ikke er store, tunge og dra og er 8 ohm.
    Gjerne sånn 40w - 60w høytalere...
    ok ok men det står spesifikt i manualen at man ikke må koble opp flere høytt på sone2 utgangene, det står heller ikke oppgitt hvor mange ohm som sone2 kanalene gir ut. men tanken var og kjøpe en billig stereoforsterker og koble alle høyttalerene inn på den, for der har man iallefall en egen strømforsyning og 8ohm ut i hver kanal..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •