2 preamps på en effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 preamps på en effektforsterker

Ja, kan jeg gjøre noe galt med å koble Y-ledd, for å bruke 2 preamp på en effektforsterker?

Jeg vil ha effektforsterer på frontene i surround, men vil bruke en annen preamp for stereolytting.

Så jeg skal seff passe på at de 2 ikke gir ut signaler samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det skal fungere utmerket det

Evt: (bare lufter en ide her) Lage en bryter slik at du kan switche fra de forskjellige signalkildene?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ja, kan jeg gjøre noe galt med å koble Y-ledd, for å bruke 2 preamp på en effektforsterker?

Jeg vil ha effektforsterer på frontene i surround, men vil bruke en annen preamp for stereolytting.

Så jeg skal seff passe på at de 2 ikke gir ut signaler samtidig.
    Det beste er vel å kjøre lyden til frontene via preampen, om den ikke har prosessorinngang benytter du bare en av de andre inngangene (volumknotten settes på et "fast" punkt). Etter kalibrering av surroundlyden i receiveren vil nivået på alle kanaler være tilpasset hverandre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Det beste er vel å kjøre lyden til frontene via preampen, om den ikke har prosessorinngang benytter du bare en av de andre inngangene (volumknotten settes på et "fast" punkt). Etter kalibrering av surroundlyden i receiveren vil nivået på alle kanaler være tilpasset hverandre.
    Det er slik det er nå. Men bruker PS3 som filmavspiller, og skal anskaffe med en bedre marantz cd-spiller, å ønsker å bruke den i ren stereo, uten å dra en ekstra omvei igjennom en billig pioneer reciever. å heller bruke en bedre kvalitets forforsterker til ren stereolytting.

See?

Jeg har koblet mye rart i min ungdom med ekperimentering, å blanding av slike signaler har ikke vært noe problem før, men vil helst være på den sikre siden, hadde vært kjipt å ødelegge noe...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Høres ut som det skal fungere utmerket det

Evt: (bare lufter en ide her) Lage en bryter slik at du kan switche fra de forskjellige signalkildene?
    Det hadde kanskje vært det tryggeste, men ønsker minst mulig dilldall i signalveien her.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik det er nå. Men bruker PS3 som filmavspiller, og skal anskaffe med en bedre marantz cd-spiller, å ønsker å bruke den i ren stereo, uten å dra en ekstra omvei igjennom en billig pioneer reciever. å heller bruke en bedre kvalitets forforsterker til ren stereolytting.

See?

Jeg har koblet mye rart i min ungdom med ekperimentering, å blanding av slike signaler har ikke vært noe problem før, men vil helst være på den sikre siden, hadde vært kjipt å ødelegge noe...
    See not...:???:

Hvorfor kopler du ikke Marantz spillerene direkte i preampen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.

Ja trådstarter, det burde gå fint, bare pass på at yleddet er av kvalitet slik at ikke lyden forverres der. Og for å være på den sikre siden slå av recieveren før du slår på forforsterkeren og vice versa.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er det jeg skal men i en stereopreamp, og ikke i pioneer recievern.
    Så da må disse 2; pioneer'en og stereo (ukjent foreløpig) kobles sammen rett før effektforsterkeren.

Jeg vil prøve å unngå å kjøre stereosignaler gjennom recievern.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er det jeg skal men i en stereopreamp, og ikke i pioneer recievern.
    Så da må disse 2; pioneer'en og stereo (ukjent foreløpig) kobles sammen rett før effektforsterkeren.

Jeg vil prøve å unngå å kjøre stereosignaler gjennom recievern.
    Du kjører receiversignalet(surroundsignalet) via preampen, ikke omvendt.

Koples i følgende rekkefølge: receiver - preamp - effekttrinn

PS3 koples på receiver, CDspiller koples mot preamp. Effekttrinnet henges på preampen.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg ikke nok om til å gi et fagelig godt svar på, men en tanke jeg har rundt dette er at du også vil sende dette signalet inn i preampen som ikke blir brukt og kan skade denne?

Hva med å kjøpe en preamp som har inn og utganger beregnet for dette?
    Hva slags preamp ønsker du å bruke nå?

Edit : Jeg var nok litt treg på labben her, det er riktig som Otern skriver. Pass på å kjøp en preamp med HT buypass el. Jeg bruker selv samme metode med Arcam C31 som pre til stereolytting via cdspiller. Allt annet er koblet til Yamaha rxv3800

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Hva slags preamp ønsker du å bruke nå?
    Greia er at jeg har en XTZ Class-A100 som gjorde underverker i forhold til min reciever.
    XTZ'en er jo delbar mellom for og effektforsterker, også har den innebygget dac.
    Jeg vil altså da koble et y-ledd (fulgte med xtz) mellom Pre-out og AMP-IN på denne slik at pioneer'ens L+R signal kommer inn i XTZ samme sted som sin egen forforsterker.
    Og kjøre CD-spillern via optisk eller coax.

Jeg kunne seff gjort som Otern sier over her, og koble L+R fra pioneer'en inn på f.eks AUX, men da må jeg jo justere volumet på XTZ'en opp til referansenivå får å få riktig volum når jeg ser film. Og hvis noen\jeg da skulle være uheldig og trykke på "CD" inngangen e.l. ville jo høyttalerne antagelig tatt kvelden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •