Førstegangskjøp solid hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøp solid hjemmekino

Hei.

Skal som tittelen sier for første gang investere i et hjemmekinoanlegg (5.1) en ikke får på elkjøp for 3999,-, men heller noe med litt mer futt i enn Tv høytalerne.

Har et budsjett på maks 15.000,- (kanskje litt mer hvis noen kommer med noen veldig overbevisende argumenter .

Formålet er å få mer ut av mitt nåværende system som består av en samsung fullhd tv og Ps3 for blu-ray avspilling, samt et gammelt 2.1 system fra elkjøp som gledelig skal kastes til ulvene.

Kunnskapsbredde innenfor lyd i denne forstand er tilsvarende 0, så spør derfor etter anbefalinger/rådgivning her siden jeg antar at dere har i alle fall tilsvarende like god kunnskap som ansatte på Hi-fi klubben, hvor jeg har vært inne for "konsultasjon" tidligere.

Formålet er som sagt å kunne få trykket litt godlyd ut av Ps3 og lydformatene blu-ray tilbyr.

På Hi-fi klubben ble jeg blant annet anbefalt å kjøpe Denon AVR-1909 recieveren samt høytalerene Dali Concept 6 høytalersystem ( Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalersystem ). Disse skulle være et veldig godt førstegangskjøp i alle fall.

Noen som har noen innvendinger mot dette systemet, evt noen bedre løsninger i denne prisklassen? Høyttalerene var for min nåværende tv stue kanskje en smule for store (fysisk størrelse that is . Så "kompakte" men kraftige høyttalere hadde vært et stort pluss.

Noen som har noen varme anbefalinger å komme med som kan passe mitt behov? Kom gjerne med forslag til reciever/høyttalere og hva enn jeg måtte trenge, samt en grei plass/pris å handle disse.

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger!

mvh Stig

*edit* Det gjør selvsagt ingen ting om systemet er rimeligere enn 15.000 heller

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan titte litt på Yamaha sine receivere.De scorer bra i det meste av tester om dagen.Den minste de har som støtter HD lyd er vel 663 om jeg ikke tar feil.Husker ikke prisen på denne i farten men hvis du kontakter x3mhc her på forumet kan han hjelpe deg med en god pris hvertfall.
    Og concept 6 er nok ingen dum HT å begynne med.Du kan også søke litt på XTZ her inne, mange som skryter mye av disse svenske "billig" høyttalerne.Forhandler for dem er Surround.no - Høyttaler spesialisten

Lykke til med jakten!

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel kanskje satset på en litt kraftigere receiver enn 1909, feks 2309. Da får du muligheten til å spe på med effekttrinn etterhvert...

Ellers er concept-serien absolutt et bra valg i prisklassen...

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Concept

Jeg har en kompis som har komplett Dali Concept, dette spiller veldig bra til prisen. Kan absolutt anbefale dette. 1909 er nok litt i det minste laget.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal ha både forsterker og høyttalere, bør det være godt mulig å få noen gode pakketilbud. Ta med deg råd herfra, men stol mest på dine egne ører. Har du muligheten stikker du innom alle hifisjappene du har i nærheten, legger fram øsnkene dine og ca. pris. Da vil du kunne danne deg et godt bilde lydmessig, ta med deg PS3-en din og bruk den som kilde, og pass på at de bruker kabler som også er innenfor prisrammen din. Da vil du få et unikt sammenligningsgrunnlag, som også vil gi en lyd som tilsvarer det du kan forvente hjemme.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet altarnativ er jo et surrounsett fra xtz

2 par av xtz 93wmt

Surround.no - Høyttaler spesialisten

1x 99wmt center

1x XTZ 99 W12

Som reciever ville jeg sett meg om på brukten etter en reciever som takler minimum mpcm over hdmi, slik at du får glede av de nye lydformatene på blu-ray. Dukker ofte opp flere altarnativ til rundt 5000

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som forelopig har anbefalt XTZ i denne traaden, har dere lyttet paa disse selv og paaledes har erfaring til aa anbefale disse?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en subwoofer i den prisklassen, kjøp XTZ, finnes ikke noe som gir mer kvalitet for pengene. De øvrige høyttalerne deres skal jeg ikke si for mye om, har ikke hørt noe særlig på dem, men de får jo god kritikk da.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Til alle dere som forelopig har anbefalt XTZ i denne traaden, har dere lyttet paa disse selv og paaledes har erfaring til aa anbefale disse?
    Jeg har ikke lyttet til disse selv nei, men de har jo komt godt ut i tester og fått gode skussmål her på forumet

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Jeg har ikke lyttet til disse selv nei, men de har jo komt godt ut i tester og fått gode skussmål her på forumet
    Jeg mener bare at det blir villedende at halvparten som har svart paa traaden hittil har anbefalt XTZ, og jeg mistenker oxo at de ikke har saerlig mye erfaring med XTZ. De fleste klarer no aa lese seg til tester og anbefalinger i diverse blader, kanskje det kunne vaert en ide og heller kommet med egne erfaringer fremfor andres?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en W12 fra XTZ.
    Syns den klarer seg meget bra.
    Spiller ganske dypt osv.

Billig er den også

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pakken gir mye lyd for pengene.
    Yamaha R-V663 Black Dynavoice M-65-pakke XTZ 99 W12 Matt

Har dog bare hørt den med M-85 høytalerpakke og svs sub i rom på 40m2.

Du sparer faktisk 220 kr. på å bestille Hver for seg (som brukes på kabel)

Dynavoice M-65-pakke i Sort Farve

XTZ 99 W12 i sort matt farge

Yamaha RX-V663 7.1 hjemmekinoreceiver Sort

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler og starte med god surround reciver og stereo høytalere for så og utvide med center, surround og Subwoofer etter hvert som kontoen tilater det :-)

Da får du et system som også gir mye glede til musikk i stereo :-)
    Og i mellomtiden mens du sparer kan du lese deg opp kunskaper om det morsome evnet hjemmekino :-D
    Eneste minuset er da at en fort vil ha litt mere... ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bare at det blir villedende at halvparten som har svart paa traaden hittil har anbefalt XTZ, og jeg mistenker oxo at de ikke har saerlig mye erfaring med XTZ. De fleste klarer no aa lese seg til tester og anbefalinger i diverse blader, kanskje det kunne vaert en ide og heller kommet med egne erfaringer fremfor andres?
    Hmm kanskje trådstarter ikke har tilgang på bladene disse testene er i? det er jo også enklere for han og få opp altarnativene her med en gang vist han ikke er kjent med forumet.

Vist andre har komt med gode skussmål om produkter, ser jeg ingen grunn til og ikke anbefalle de, selv om man ikke har hørt de.

Desuten har jo egentlig diverse blader som tester høyttalere sansynligvis bedre akustikk i testerommene sine en de manen i gata elle butikklokalet har . Jeg sier ikke at man skal se seg blind på tester, men en hvis pekepinne er det jo.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Hmm kanskje trådstarter ikke har tilgang på bladene disse testene er i? det er jo også enklere for han og få opp altarnativene her med en gang vist han ikke er kjent med forumet.

Vist andre har komt med gode skussmål om produkter, ser jeg ingen grunn til og ikke anbefalle de, selv om man ikke har hørt de.

Desuten har jo egentlig diverse blader som tester høyttalere sansynligvis bedre akustikk i testerommene sine en de manen i gata elle butikklokalet har . Jeg sier ikke at man skal se seg blind på tester, men en hvis pekepinne er det jo.
    Poenget er at de som anbefaler noe de aldri selv har hørt, bør spesifisere dette i sitt innlegg og gjerne da henvise til de(n) testene man bruker som referanse. Det får bli trådstarters (kjøpers) ansvar å få lyttet og sjekket om komponentene passer ens egne preferanser.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med hhalstensen selvom det også er veldig bra og lese tester osv, men og snakke utifra egen erfaring er helt klart det beste, og det vil sikkert trådstarter sette pris på! men det er jo ingenting galt med og lese tester heller

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lyttet til de, har de selv og er fornøyd.

så sånn er det, om et merke har scoret meget bra er det vell bare naturlig å anbefale det? eller kanskje de fleste av oss bare er ute etter å spre sitt eget merke?

....

mvh
    stian

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    jeg har lyttet til de, har de selv og er fornøyd.

så sånn er det, om et merke har scoret meget bra er det vell bare naturlig å anbefale det? eller kanskje de fleste av oss bare er ute etter å spre sitt eget merke?

....

mvh
    stian
    En slik anbefaling med erfaring som fundament kan jo være verdt mye for en som er på fortvilet leting etter komponenter i hifi-jungelen :-)
    Grunnen til at jeg i det hele tatt kommenterte som jeg gjorde, var regelrett at jeg kunne ikke se at noen av de som anbefalte XTZ har dette utstyret selv, referere til tester eller kommer med spesifikke egenskaper som gjør dette merket foretrukket. Og med det kunne det virke litt overveldende...

Selv vil jeg anbefale trådstarter å plukke ut noen hotte kandidater (det gjerne være seg XTZ, Klipsch, B&W, Dali, Mirage, DynaVoice m.fl.) fra anbefalinger her og gjerne diverse tester, få en demo og velg ut i fra dine preferanser :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Glemte forsåvidt i førsteinlegget å presisere at dette "kun" skal brukes til film

Har gjort noen mål av ledig plass i stuen ect, og har funnet ut at det aller beste hadde vært å ha noen høytalere jeg kunne hengt opp på veggen. Kjøpte et nytt tv-bord noen mnd tilbake, så har ikke lyst å erstatte dette for å gjøre plass til monster gulvhøyttalere, samt fruen er generelt skeptisk til denne investeringen min i fra før av.

Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA HD-63 Høyttalersystem
    disse virker rimelig greie/ser bra ut. Noen som har hørt disse eller har noe kjennskap til om disse kan gjøre en bra jobb? Tenkte forøvrig på å oppgradere et eller to budsjetthakk på recieveren(fra denon 1909) etter hva jeg har lest her på forumet generelt.

Noen som vet andre steder i bergen enn Hifi klubben der en kan komme innom å høre forskjellige oppsett? Er jo en rimelig grei fordel å høre høytalerne selv før en gjør en såpass dyr investering.

Igjen, takk på forhånd!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •