NAD C372 + noen dumme spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD C372 + noen dumme spørsmål

Okei. Jeg er ganske ny på stereo, og kommer nå sannsynligvis til å spørre etter noe som noen av dere sikkert vil klaske dere i panna for, men om jeg ikke spørr, så får jeg vel heller aldri vite.

Jeg er på tur til å kjøpe mitt nye stereo, og i den sammenhengen har jeg fått lånt NAD 372 og Dali Concept 8, for å teste dette hjemme. Personen som lånte meg dette er en venn av meg, og jeg vil helst ikke gjøre noe dumt som kan ødelegge noe, og siden han er utenlands, så spør jeg her.

På baksiden av denne NAD forsterkeren er det tilkoblinger for 4 høytalere. Speakers A og Speakers B, Left og Right på begge (side 3 i manualen)
    Det jeg egentlig lurer på er, hva er Speakers B der for? Slik det er nå har jeg koblet høytalerene på Speakers A, right og left. Jeg får utnyttet forsterkerens potensiale/totale effekt på denne måten, eller tar jeg feil? Derfor lurer jeg også på, hva er Speakers B til?

Jeg har også planer om å teste denne i "bridge", med tanke på å eventuellt utvide med en C272, dersom jeg skulle falle på NAD som forsterkere (jeg har mange typer igjen jeg skal titte på, så ikke lag en lang diskusjon om hva som er best osv enda). Det jeg da lurer på er, hvis jeg skulle ønske å utvide med eventuellt en subwoofer, forsvinner da den muligheten totalt siden jeg har brukt begge "Pre-Out" kanalene på C372? Eller er det noe jeg ikke forstår/har misforstått?

Så ett lite sidesprang. NAD C375BEE har mulighet for noe som heter "Optional PP375 MC/MM Phono Module". MC/MM er noe jeg har sett på produktarket til forskjellige merker jeg har tittet på her på den store vide verdensveven. Hva er dette? Sannsynlig noe jeg ikke trenger siden jeg må spørre, men jeg ble født veldig nysgjerrig. Dere får skylde på mamma

På forhånd takk for alle svar

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk speeker A du. Speeker B er vist du foreks. bruker noen andre høytalere i et annet rom så kan du trykke på en knapp og sende lyden til di høytalerne i steden for di som er kobla på A....

Hva har du brukt pre-out kontaktene til?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-out kan du bare splitte med ett y-ledd om du skulle finne på å bruke opp de som er der.
    NADC375 vil koste rundt 10.000 kroner så det er jo ett sprang på 4000 kroner da, dessuten kan du jo kjøpe eksternt RIIA..

Om du hadde hatt en høyttaler med mulighet for biwiring/amping kunne du også brukt speakers B til det... Husk å koble riktig om du skal kjøre forsterkeren i bridge mode.. Det er merket under de røde terminalene hvilke som blir + og hvilke som blir - =)

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-Out1 er jo default koblet til "Main-IN". Jeg prøvde veldig forsiktig å fjerne disse, men fant jo da fort ut hva dette var ment for (ja, jeg følte meg faktisk ganske teit når jeg skjønte tegninga mellom de 2).

Jeg har jo muligheten til å enable både Speaker A og Speaker B samtidig. Hva skjer da med effekten, og er det noe "skummelt" ved dette? For å kunne bytte på den måten høres jo faktisk ut som en funksjon jeg kunne se nytte i.

Jeg var ikke klar over at Pre-Out kanalene kunne splittes med Y-ledd. Vil det gi noen merkbar endring av effekt/lyd ved å dele en Pre-Out mellom f.eks. C272 og en aktiv subwoofer?

Og dæven folkens, raske svar her!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingenting skummelt med å skru av speaker A eller B.

Å splitte pre-out signaler gjøre ingenting, bare å kjøpe en kabel.

legger ved en link til pre-out kabelen du trenger: Monster Cable Y-kabel 1 han til 2 hun

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med at trådstarter heller går for denne?

Jeg bruker denne selv, og den ligger helt intil strømledningen og har ingen problemer med støy. Den monsterkablen er sykt overpriset.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i grunn nå litt nysgjerrig på hva som skjer dersom jeg enabler Speaker A og Speaker B samtidig. Hva skjer med tanke på effekt og lignende? Dette er jo en stereo forsterker, og dersom man skrur på både A og B sitter man jo plutselig med lyd fra 4 høytalere i teorien, og da må jo noe skje med tanke på lyd, effekt, og ev. motstand.

Takker for linker forresten. Jeg har forstått at kvalitetskabler er verdt det på mange måter i denne verden. Og alternativer er jo alltids godt å ha

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kablene jeg viste til var bare for vise hvilken kabel han trengte, ikke at han skulle kjøpe akkuratt den, kjører biltema kabler selv fordi jeg ikke hører en eneste forskjell på kablene, så er enig med deg der.

Er bare til å skru av speaker A og B sammtidig, men da kommer det ikke lyd. Når jeg kjører A og B samtidig på min forsterker merker jeg ikke at han mister kraft, men vanligvis er det sånn at frontene ikke får mer effekt i stereo enn i surround(mange nyere forsterkere gir mer til frontene i stereo enn i surround, spessielt H/K har jeg sett gjør det).

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vang1
    Jeg er i grunn nå litt nysgjerrig på hva som skjer dersom jeg enabler Speaker A og Speaker B samtidig. Hva skjer med tanke på effekt og lignende? Dette er jo en stereo forsterker, og dersom man skrur på både A og B sitter man jo plutselig med lyd fra 4 høytalere i teorien, og da må jo noe skje med tanke på lyd, effekt, og ev. motstand.
    Det skjer ikke noe, så lenge du ikke har koblet høyttalere til B-utgangen. (Du trenger en lukket krets for å ransportere elektrisitet). Men om du gjør det, så vil du bruke av kraftreservene som ellers utelukkende ville gått til A-utgangen. Ergo - du fordeler forsterkerens ressurser på to utganger, og får mindre effekt på begge enn om du bare hadde kjørt ett par.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    kablene jeg viste til var bare for vise hvilken kabel han trengte, ikke at han skulle kjøpe akkuratt den, kjører biltema kabler selv fordi jeg ikke hører en eneste forskjell på kablene, så er enig med deg der.

Ja, jeg kjører selv Kabler fra Biltema og Clas Ohlson.
    Samt noen Proson Pølse Kabler.

Men det er pga utseende jeg bruker proson kablene, jeg hører noen forsjell er en anne sak...(Ja, jeg er kabelskeptiker)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det skjer ikke noe, så lenge du ikke har koblet høyttalere til B-utgangen. (Du trenger en lukket krets for å ransportere elektrisitet). Men om du gjør det, så vil du bruke av kraftreservene som ellers utelukkende ville gått til A-utgangen. Ergo - du fordeler forsterkerens ressurser på to utganger, og får mindre effekt på begge enn om du bare hadde kjørt ett par.

Kan man da bi-ampe med en vanlig stereoforsterker med A + B funksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen til NAD C372, side 7 står det at dersom man kjører "Stereo", 1 Speaker 4Ohm Minimum, 2 Speakers 8Ohm minimum.. Vil dette si at hvis man bruker ett sett høytalere koblet til Speaker A, så kan høytalerene være 4Ohm, mens hvis man bruker 2 sett høytalere, koblet på henholdsvis Speaker A og Speaker B, så må total impedans per kanal være minst 8Ohm? Har jeg forstått denne rett? Samt hvis man gjør dette, så fordeler man effekten til kanalen over de 2 høytalerene?

Siden denne tråden går veldig mye på NAD C372 fra før, så tenker drar jeg inn ett alternativ. Harman/Kardon HK980.. Denne er jo oppgitt i 2x80W i 8Ohm. Det denne har oppgitt 80Amps. Hvor mye NAD leverer med tanke på Amps vet ikke jeg, finner ingen informasjon om dette på nettet heller. Hvor stor betydning har dette? Hvilken av disse vil man anta er den kraftigste? Leser mye bra om begge forsterkerene på nett, med tanke på prisklassen de ligger i.

Tar gjerne imot litt innspill fra dere. Tanken er jo å få prøvd å få lyttet til begge, men det kan jo være vanskelig å få testet begge mot de samme høytalerene osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være noen problemer med å koble til høytalere som er oppgitt til 6Ohm på en NAD C372 eller HK980?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er inge problem å koble 6ohm høytalere til di forsterkene. Tipper Harman Kardonen har mest krefter på lager, men det er to sterke forsterkere til prisen, hadde selv valgt H/Ken tror jeg

Edit: finner ikke ut hvor mye Naden drar fra strømnettet, men H/Ken drar 375W max

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •