Ny effektforsterker eller ny receiver... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av sds
    Vil Denon 3805 spille med like bra dynamikk og kraft som NAD T753?
    Kan være forforsterkerdelen i Denon er mye bedre, men på effektforsterkersiden er nok de to i forskjellige verdner. Der spiller nok Denon forsatt i "lilleputt ligaen" i forhold til NAD. Spørsmålet er om Denon har "pulver" nok til gjennomsnitts hjemmekinoen, har den det spiller det ingen rolle at NAD er bedre på akkurat dette punktet.
    Det er også verd å merke seg at viftestøy begynner å bli en faktor i hjemmekinoen. Mener å huske at også T753 har kjølevifter, noe som kan være en lydmessig nedtur i stille partier. Vet ikke hvordan det er med Denon 3805, har den kjølevifter?

Etter min mening skal ikke HiFi-utstyr ha kjølevifter. Det bør være forbeholdt PA-systemer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo slik at en del projektorer tioøfeldig vis har vifte også da. Dessuten er viftene på en del lydutstyr svært stilegående og en del av utstyret må presses svært hardt for at de skal slå inn.

Derfor bør spørsmålet være om det er plagsom viftestøy snarere enn om det finnes en vifte på utstyret.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå er det jo slik at en del projektorer tioøfeldig vis har vifte også da. Dessuten er viftene på en del lydutstyr svært stilegående og en del av utstyret må presses svært hardt for at de skal slå inn.

Derfor bør spørsmålet være om det er plagsom viftestøy snarere enn om det finnes en vifte på utstyret.
    Viftene er vel temperaturbaserte og ikke lydbaserte hvis de idet hele tatt skrur seg av. Det hjelper jo lite i stillheten etter jordskjelvet, for å si det sånn... Etter å ha hørt multikanalseffekttrinnet til NAD (T973) boltre seg med viftelyd i klasse med dataservere beregnet for plassering i egne rom, så må jeg vel si jeg er svært skeptisk, spesielt når jeg sammenligner med vifteløse effektforsterkere med matchende kraft (Rotel) i samme rom. Og da snakker vi for NADs del om viftelyd som overdøvet X1 som satt i taket.

Nyere projektorer har jo en viftestøy som ligger langt under en standard kontor-PC. Jeg er enig i at man kan tolerere vifter under et visst lydnivå, så jeg skal ikke si at jeg aldri vil finne et surroundreceiverprodukt med vifte som har akseptabelt lav viftestøy.

Uansett blir det for meg litt pussig å argumentere for vifter i surroundreceiveren ut fra at projektoren har vifte. For svært mange bruker jo sin surroundreceiver også som ren musikkformidler, og da er jo ikke projektoren i drift i det hele tatt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme gjelder jo forsåvidt PC-er. Kan man fjerne en vifte, og kan man redusere støyen på en så er jo en del gjort allerede.

Jeg har imidlertid hørt musikk på en T753. Jeg vet ikke om det er vifter på denne, men jeg kunne ikke høre noe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har imidlertid hørt musikk på en T753. Jeg vet ikke om det er vifter på denne, men jeg kunne ikke høre noe.
    Nei, jeg skal ikke uttale meg om viftelyden på T753, men den har ihvertfall to små vifter bak. Det er godt mulig at NAD har tunet innslagspunktet på viftene sine litt også, slik at de bare slår inn på høyt lydnivå, hvem vet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min NAD T753 har ihvertfall vifte. Den går kontinuerlig hele tiden uansett om det spilles film eller musikk, og uansett volum. Når en ser film med DD eller DTS begynner viften å gå på et høyere turtall som støyer enda mer enn ved stereo avspilling... Det er utrolig irriterende i rolige partier av filmen! Derfor vurderer jeg å bytte til Denon 3805. Er veldig fornøyd med lyden og kraften i NADen, men viftestøyen ødelegger alt Det er spørsmålet om Denonen kan spille med like bra kraft og dynamikk på mitt anlegg som er avgjørende for om jeg bytter...

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av sds
    Vil Denon 3805 spille med like bra dynamikk og kraft som NAD T753?
    Kan være forforsterkerdelen i Denon er mye bedre, men på effektforsterkersiden er nok de to i forskjellige verdner. Der spiller nok Denon forsatt i "lilleputt ligaen" i forhold til NAD. Spørsmålet er om Denon har "pulver" nok til gjennomsnitts hjemmekinoen, har den det spiller det ingen rolle at NAD er bedre på akkurat dette punktet.
    Det er også verd å merke seg at viftestøy begynner å bli en faktor i hjemmekinoen. Mener å huske at også T753 har kjølevifter, noe som kan være en lydmessig nedtur i stille partier. Vet ikke hvordan det er med Denon 3805, har den kjølevifter?

Etter min mening skal ikke HiFi-utstyr ha kjølevifter. Det bør være forbeholdt PA-systemer.

Nei 3805 har ikke vifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen..

Nå vet jeg hva alle eiere av de nye NAD receiverene mener med susing og støy i høyttalerene. Når det er stille i rommet , og i rolige partier i filmer hører jeg en pipelyd fra høyttalerene. Dette i tillegg til vifta er ikke akkurat noe pluss! NAD receiveren går i retur imorgen, får håpe at Denon 3805 kan gjøre bedre jobb...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du oppdaget det først nå? Når kjøpte du receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hatt den en uke. Har ikke fått brukt den så mye enda, derfor merket jeg først noe til støyen nå... Det som er så synd, er at NAD har en utrolig bra kraft og dynamikk i lyden. Hadde de bare klart å fjerne susingen og de irriterende viftene... Fikk denne som erstatning for en NAD T752 som plutselig sluttet å fungere. Derfor må jeg velge ut et produkt fra HiFi Klubben. Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre... Må bestemme meg innen et par dager nå

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det beviser jo at HFK lyver overfor DVD & Hjemmekino når de sier at de skal trekke produktene tilbake fra butikkene til at de blir fikset. For fikset har de jo tydeligvis ikke blitt.

Tror nok at en Denon AVR-3805 kan gjøre susen. (ikke susingen som NAD)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS:
    De sa ikke at de skulle trekke produktene, men at de ikke skulle ta inn fler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta turen ned til HiFi Klubben imorgen for å teste en 3805. Har aldri hørt et Denon produkt før. Regner med at jeg fort legger merke til om den er aktuell eller ikke...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS:
    De sa ikke at de skulle trekke produktene, men at de ikke skulle ta inn fler.
    Ok :wink:

Dårlig gjort uansett å selge produkter med feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være pirkete, men 753 veier maks 19 kilo, 1,5 kilo mindre enn oppgitt... Noen som vet om dette er tilfellet med andre produsenter også?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har sikkert oppgitt vekt med eske.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med eske er den oppgitt til 24kg i manualen...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er vekt med manualer :-)

Eventuellt målt mens de spilte tung rock.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers finnes jo manualer i alle vektklasser :lol:

HFK har jo Arcam AVR200 da. Dersom lyden er viktigere enn technofaktoren er det en meget god forsterker. Den er i en helt annen klasse enn både NAD og spesielt Denon på lydkvalitet.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD sine receivere kommer dårlig ut i tester ja...

Men jeg har selv en 216 THX, og synes det er drøyt å påstå at den er pudding til å spille dypbass som en uttaler i denne tråden....

Den trykker meget bra synes jeg, men lydkvaliteten er jeg ikke like glad i. Jeg kjørte den en tid sammen med min receiver, en Marantz sr-7400, det ble kraftfullt og bra, men lydkvaliteten blir bedre av å kjøre Marantzen alene. Så jeg har koblet ut NAD'en pga. kvaliteten og oppløsningen i lyden, men kommer ikke til å kvitte meg med denne likevel... skal nok koble den opp på mine gamle cerwin's når jeg får en plass å sette det opp.

Uansett, kraft får du fra NAD, men vet ikke hva slags lydkvalitet du liker, jeg liker detaljer og oppløsning, derfor kjører jeg Marantz (synes den trøkker nok selv uten effektforsterker).

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •