trenger råd angående surround\stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger råd angående surround\stereo

hei der folkens nå har det seg slik at jeg til nå egentlig har vært hardbarket stereo fyr og egentlig har holdt meg til det siden lydkvalitet er så mye bedre. men i disse HD tider så har jeg bestemt meg for at jeg allikavell må ha meg surround anlegg, dog uten at det skal gå for mye utover stereo kvaliteten. har derfor kjøpt 3808A og 2500BT, som jeg syntes er en svært bra blu ray spiller. har også solgt min lyngdorf cd-1 som jeg til slutt fikk en ganske bra pris på.
    så kommer vell egentlig spørsmålet, kan jeg bruke min 2200 som effektforsterker uten å miste stort av stereokvaliteten, samtidig som jeg har ganske bra surround lyd??? har ikke greie på surround forsterkere i det hele tatt, og ser at 3808 har digital lyd ut.. kan jeg overføre lyd fra surround forsterker til 2200 digitalt, og bruke 2200 som effektforsterker, eller må jeg koble den til analogt via standard pre out?? eller om jeg kun kan bruke den digitale utgangen kun til stereo, og ikke i forbindelse med surround i det hele tatt
    setter pris på svar fra folk som faktisk har testet og vet om dette fungerer\ikke fungerer, eller eventuelt andre løsninger som kan fungere nesten like bra...

hilsen frustrert nyfrelst blu ray fan

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke produktene så bra, men normalt kan du ikke bruke digitalt ut til en effektforsterker fordi du da vil ha volumen i det digitale domene, og da reduserer du lydkvaliteten veldig mye.
    Bruk PreOut Front fra Denon til din Lyngdorf, tilslutt dine fronter, og du er klar.
    Andre må svare på hvordan Denon´en er i stereo...
    Ellers, det man normalt gjør når man skal kombinere surround og stereo er å kjøpe en stereo forsterker med Home Theater bypass, da kan man tilslutte alle stereo kilder til den integrerte forsterker, og front høyttalere, som vanligt, og den integrertes effektforsterker vil da drive fronterne ved film.
    Der er en link i slutten av denne tråd: http://avforum.no/forum/receivere-fo...mmekino-s.html

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar er godt klar over at det finnes integrerte forsterkere som har prosessor inngang. fryktet at lydkvaliteten blir foringet en del ved å bruke volumjustering digitalt fra 3808, men er det ikke allikavell bedre enn å bruke 3808 som forforsterker, ved å bruke vanlig pre out??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig, Denon´en har vel ikke justering av volum på digital ut? Det ville overraske meg veldig hvis det skjer da...., det betyr jo at en eventuell ekstern dac f.eks. får et elendigt signal å jobbe med, så det tror jeg ikke skjer. Men, jeg kjender ikke til Denon´en så.....
    Normalt, med f.eks. min Squeezeboks 3, der kan du regulere volum digitalt ut, men bare ned til ca. 75 % av fullt volum, kommer du under det får du dårligere lyd fordi oppløsningen går fløyten og støyen dominerer. Når du da skal bruke volum fra 0 og opp går det helt galt jo...., mener jeg jo. Det er bare på 100 % volum du har full oppløsning på lyden.
    Bruk analog ut fra Denon til Main Inn på Lyngdorfen hvis den har det, og kjør romkorreksjon fra Denon´en.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    romkorreksjon på denonen sier du?? nå har jeg ikke room perfect i lyngdorfen min, men med et greit pc program og målemic kan jeg vell greie å få stillt inn EQ osv mye bedre på lyngdorfen kontra 3808 vell?? det beste for meg blir vell og bruke digitalt fra 3808 til 2200 ved 2kanals lyd, så 3808 da kun vil fungere som en slags prosessor, mens jeg må overføre analogt fra 3808 til 2200 ved flerkanals lyd?? litt tungvint muligens men tror kansje jeg får best mulig lyd ut av surround og 2kanals lyd på denne måten?? om noen har tips til hvordan jeg kan gjøre det bedre er det bare å komme med det

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan, såvidt jeg kan se, IKKE bruke Lyngdorfen som effektforsterker, den har ikke analoge Main INN innganger, og siden Denon ikke har digital ut med volum justering går det ikke.
    Du må gjerne fortelle meg spesifikt hvordan du hadde tenkt å fikse dette, jeg vil gjerne vite det.
    Så, du må bytte Lyngdorfen i en effektforsterker, eller integrert med prosessor inngang om du vil nyte av dette opplegget.
    Har du en integrert med loop, og fronterne og stereokilderne er tilsluttet denne må du kjøre surround romkorreksjon fra Denon´en. Hvorfor i alle dager vil du gjøre det manuelt? Der følger også mikrofon med Denon´en.
    Har du ikke lest om Denon sin Audyssey?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry mister, men når jeg sier at jeg kan overføre analogt fra 3808 til 2200 analogt, så KAN jeg det. riktignok er jeg ikke den skarpeste kniven i skuffen når det gjelder hifi og hjemmekino, men kjenner da min egen forsterker så godt at jeg vet at jeg har analoge innganger. det du har missforstått angående lyngdorf TDA 2200 er at du kan få den med en del forskjellige moduler, dvs du kan velge å kjøpe den med kun digital inn, som er billigst, og så kan du få den med ekstra moduler som analoge innganger( ballansert og uballanserte innganger) og romkorreksjon feks. '
    klart jeg har lest om Denons audyssey, men har også lest om lyngdorf sitt opplegg, og rom korreksjons systemet til lyngdorf skal være noe av verdens beste, dvs at det ligger langt forran denon sitt. og vet at en som har peiling og noen greie programmer fint får til å gjøre en omtrent like god jobb manuelt, som det automatiske systemet får til... klart det er en god del mer jobb å gjøre det på denne måten, men så lenge resultatet mest sannsynlig blir bedre er det viktigst

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •