5.1 vs 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: 5.1 vs 7.1

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs 7.1

Hei!
    Funderer på om jeg skal bygge ut suroundanlegget mitt til fra 5.1 til 7.1, men er det noen merkbar forskjell på det?

Jeg kommer til å få tak i noen billige Dali 102 høyttalere i såfall.

Hva sier folket her, er det verdt det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opplagt en klar forskjell, men et problem er at det foreløpig er få filmer som har 7.1 surround lydspor.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nyere receivere som fyller ut 5.1 til 7.1 via avsanserte surround moduser. Noe jeg synes de gjør på en meget bra måte!

Jeg synes forskjellen er stor og vel verdt noen kroner til kjøp av et par høytalere til.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chessguy
    Det er opplagt en klar forskjell, men et problem er at det foreløpig er få filmer som har 7.1 surround lydspor.
    Er vel etterhvert blitt et betydelig antall filmer som er mikset for "EX" i kinosalen, ihvertfall et hundretall nå (par hundre). I tillegg er en del hjemmevideoutgivelser remikset for 6.1 eller 7.1 lyd (spesielt utgivelsene til New Line).

På disc leveres de som enten Dolby Digital Surround EX, DTS-ES, 7.1 PCM, DTS-HD 7.1 eller TrueHD 7.1.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    De fleste nyere receivere som fyller ut 5.1 til 7.1 via avsanserte surround moduser. Noe jeg synes de gjør på en meget bra måte!
    Man kjører Pro Logic II dekoding på bakkanalene og henter ut senter. Funker enten lysporet er kodet spesielt for det eller ikke.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Rotel 7.1-receiver (RSX-1055) og syntes det var stor forskjell da jeg oppgraderte til 7.1. Og det gjelder også "vanlige" 5.1-filmer. Men det krever selvsagt at man har plass til to ekstra høyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg har en Rotel 7.1-receiver (RSX-1055) og syntes det var stor forskjell da jeg oppgraderte til 7.1. Og det gjelder også "vanlige" 5.1-filmer. Men det krever selvsagt at man har plass til to ekstra høyttalere
    Jeg har en kino som er 2m bred x 3,5. Jeg har et lite 5.1 oppsett. Er det plass til 7.1 eller er det overkill?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd for at 2*3,5m blir i minste laget for 7.1, men alt er mulig Kinoen er ikke mye mindre enn min egen (ca. 3,5*3,5 her) og jeg bruker forholdsvis store komponenter. Hvis du bruker f. eks. stativhøyttalere hele runden er det godt mulig du klarer å få til noe ordentlig flott

Harald

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7.1 surround

etter å ha opplevd terminator 2 steel edition på hd dvd med 7.1

skal jeg love at 5.1 er pingle vs 7.1

lyden går rundt deg bak i en sirkel mot stakato 5.1

utrolig herlig lyd når terminator fyrer av det første hagel skuddet i arcade hallen får frysninger må oppleves...............

bygg 7.1 :-D

Newcomer Benjajon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 gjør seg best om du kan plasere 6.1 og 7.1 (SBL/SBR) litt bak lytteposisjon, det vil si at du ikke har sitteposisjon helt inntil bakvegg bl.a. Har du plassen er det verdt det, da du vil få en økt "ambience-feeling" med 7.1 vs 5.1 på akkurat dette området.... IMO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mini-kino

Jeg sitter allerede med bakhode inn til bakveggen og får vel ikke engang utnyttet bakhøytalerene maksimalt, i mitt lille 5.1 anlegg. Men jeg er fornøyd da.
    Er det noen som har hørt på et 7.1 oppsett med "presense-høytalere", slike man henger i taket? For og løfte lydbildet som det er blitt sagt. Og kunne jeg gjort dette med en vilken som helst 7.1-reciever? Eller bare de som annonerer med det?(yamaha montro?)

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Jeg sitter allerede med bakhode inn til bakveggen og får vel ikke engang utnyttet bakhøytalerene maksimalt, i mitt lille 5.1 anlegg. Men jeg er fornøyd da.
    Er det noen som har hørt på et 7.1 oppsett med "presense-høytalere", slike man henger i taket? For og løfte lydbildet som det er blitt sagt. Og kunne jeg gjort dette med en vilken som helst 7.1-reciever? Eller bare de som annonerer med det?(yamaha montro?)
    Presence er et system som Yamaha bruker. Stort sett kan du velge enten presence forran eller to ekstra kanaler bak(7.1). Z11 har mulighet for 7.1 pluss presence både forran og bak og en ekstra sub.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Det sies man får mer "moro med lyd" fra en Yamaha 7.1 reciver om man kjører 5.1 + presence i steden for normalt 7.1 oppsett.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og enda morsommere med 7.1 + presence? ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •