Rotel en bra "allrounder"-effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel en bra "allrounder"-effektforsterker?

Er mange tråder her om Rotel, men klarer ikke helt å få sortert tankene...

Jeg har i dag Denon 3805 receiver og B&W høyttalere (DM 604 front). Dette skal skiftes ut om ett års tid, så vil ikke se meg blind på disse merkene når jeg nå skal velge effektforsterker. Men må jo velge noe som ihvertfall ikke er helt på jordet i forhold til Denon og B&W da :-D

Har funnet tilbud på Rotel nå:
    RB-1080 til 9.000,-
    RMB-1075 til 8.500,-

Dette høres jo veldig fristende ut!! Men har lite peiling på effektforsterkere, både når det gjelder merker og hvor mye effekt som må til for mine høyttalere... Finnes det noen hjelpende "gnomer" der ute som kan ta seg fri fra alt julestriet og gi meg noen råd?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Er mange tråder her om Rotel, men klarer ikke helt å få sortert tankene...

Jeg har i dag Denon 3805 receiver og B&W høyttalere (DM 604 front). Dette skal skiftes ut om ett års tid, så vil ikke se meg blind på disse merkene når jeg nå skal velge effektforsterker. Men må jo velge noe som ihvertfall ikke er helt på jordet i forhold til Denon og B&W da :-D

Har funnet tilbud på Rotel nå:
    RB-1080 til 9.000,-
    RMB-1075 til 8.500,-

Dette høres jo veldig fristende ut!! Men har lite peiling på effektforsterkere, både når det gjelder merker og hvor mye effekt som må til for mine høyttalere... Finnes det noen hjelpende "gnomer" der ute som kan ta seg fri fra alt julestriet og gi meg noen råd?
    Jeg har brukt flere forskjellige Rotel'er i flere år nå, er godt fornøyd med dem. Akkurat nå har jeg en RMB-1075.

Har ikke testet dem med B&W, men det er visstnok samme selskap som eier dem, og de går for å passe godt sammen, særlig til film.

Bruker en Denon 2809 som pre, og den fungerer utmerket, så Denon + Rotel + B&W er ikke helt på jordet

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hos meg funker Yamaha, Rotel og B&W forholdsvis greit.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut :-D Hva med styrken på de? Vil det være mye kraftigere lyd med disse i fht å kun bruke receiveren som jeg har gjort til nå? Hvis jeg kobler to kaneler på hver front med RMB-1075 (og en kanal på center) som er 5x120W, hvordan vil kreftene være i fht RB-1080 sine 2X200? Litt kjekt å få litt ekstra krefter på centeren også syns jeg, men frontene er jo helt klart viktigst.

Og hva med prisen? Går de veldig opp og ned? Er det ofte tilbud der ute, eller bør jeg slå til på disse med e gang?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser også at det er ulike meninger om hvor godt Rotel og B&W passer sammen. Mange anbefaler heller Parasound, da de syns Rotel kan bli litt "spiss" i lyden. Jeg personlig vil heller ha en litt skarp og tydelig diskant enn en "varm og difus" en. Rotel er vel et riktig valg for meg da? Slik jeg ser det så finner jeg vel uansett ikke noen bedre effektforsterker nå mtp krefter i fht den prisen?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal tenke så mye på dette.

Om du skulle bli plaget med spiss diskant så er det bare å gå inn i EQ'en på recieveren og dempe noen decibel i toppen.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser også at det er ulike meninger om hvor godt Rotel og B&W passer sammen. Mange anbefaler heller Parasound, da de syns Rotel kan bli litt "spiss" i lyden. Jeg personlig vil heller ha en litt skarp og tydelig diskant enn en "varm og difus" en. Rotel er vel et riktig valg for meg da? Slik jeg ser det så finner jeg vel uansett ikke noen bedre effektforsterker nå mtp krefter i fht den prisen?
    Dynamic presision DP A600 og DP BPC 7.0 | FINN torget

kanskje dette er noe

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er et sikkert kjøp og et kvalitetsmerke.
    Har en ganske så nøytral og dynamisk lydsignatur.

Anbefaler og låne og teste 3-4 forskjellige merker en langhelg på høytalerne du har.

2*200w er nok en fin størrelse til 604 vil jeg tro.

En jeg vet har testet ut et par rotel effektforsterkere på B&W er Globe her på forumet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMB-1075 har 5x120 W
    RB-1080 har 2x200 W
    Hvis jeg brokobler to og to kanaler til hver front med 1075, hva gir da mest krefter til fronthøyttalerne av 1075 og 1080? Eller blir det ganske likt?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

RMB-1075 har 5x120 W
    RB-1080 har 2x200 W
    Hvis jeg brokobler to og to kanaler til hver front med 1075, hva gir da mest krefter til fronthøyttalerne av 1075 og 1080? Eller blir det ganske likt?
    RMB 1075 kan ikke brokobles. Men du kan bi-ampe med å bruke y-ledd fra pre-out på reciver til fire av kanalene på RMB 1075. Da kan du bruke den siste til foreks senter HT. Hadde valgt løsningen med 1075 om du ikke har effektforsterer til senterkanalen.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    RMB 1075 kan ikke brokobles. Men du kan bi-ampe med å bruke y-ledd fra pre-out på reciver til fire av kanalene på RMB 1075. Da kan du bruke den siste til foreks senter HT. Hadde valgt løsningen med 1075 om du ikke har effektforsterer til senterkanalen.
    enig, slik sikrer du også samme lydsignatur på center som på frontene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Oki. Hvilke kabler anbefales mellom receiver og effektforsterker? Har lite erfaring med bi-amping.
    Takker for alle svar så langt!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det da, så er det helt vanlige signalkabler som brukes mellom receiver og effektforsterker?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det da, så er det helt vanlige signalkabler som brukes mellom receiver og effektforsterker?
    Jepp! En per kanal.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk Y-ledd da

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er RMB-1075 bestilt :-D Gleder meg!!
    Noen som har tips til Y-ledd? Vil ha noe billig, og har kommet fram til følgende alternativ:
    Billig Monster Y-ledd eller Dynabel Y-ledd. Monster er jo et kjent og godt merke, men jeg syns akkurat den kabelen ser litt spinkel og billig ut. Dynabel sitt Y-ledd ser litt kraftigere ut, men samtidig virker det "hjemmelaget" og klumpete.

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at du ha bestilt 1075. Min menig er at 1080 er mer musikalsk enn 1075.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flateng
    ser at du ha bestilt 1075. Min menig er at 1080 er mer musikalsk enn 1075.
    Film er viktigere enn musikk for meg, og er glad jeg valgte 1075. Merker at centeren nå har mye "høyere" og klarere lyd. Har ofte irritert meg tidligere over at dialogen i mange filmer er for lav og uklar.

Det jeg merker størst forbedring på generelt er klarere lyd og bedre kontroll. Det er lettere å skille forskjellige instrumenter/effekter fra hverandre. MEN hvor er BASSEN!?! Her må jeg si jeg er litt skuffet. Merker ikke noe serlig mer bass nå enn jeg hadde tidligere.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN hvor er BASSEN!?! Her må jeg si jeg er litt skuffet. Merker ikke noe serlig mer bass nå enn jeg hadde tidligere.
    Dumt spørsmål muligens, men du har skudd av "tone deaf" og satt opp bassen der regner jeg med? Og du savner fremdeles bass?

Du kan jo også justere eq manuelt slik at du får mere bass, men jeg vet at det er å banne i kirka for mange her på forumet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Dumt spørsmål muligens, men du har skudd av "tone deaf" og satt opp bassen der regner jeg med? Og du savner fremdeles bass?

Du kan jo også justere eq manuelt slik at du får mere bass, men jeg vet at det er å banne i kirka for mange her på forumet
    Jeg har aldri rørt "tone deaf"-knappen, og trodde det å stille på bassen her var litt det samme som å stille i eq, nemmelig fyfy, hehe.. Men da får jeg vel prøve det da

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •