Pioneer, Yamaha, Onkyo eller andre? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er generelt veldig flink til å takle kritikk, og jeg blir svært sjeldent irritert selv om jeg opplever at enkelte går litt over streken i sine insinuasjoner. Det jeg vil ha frem, og også grunnen til at jeg i det hele tatt svarer i denne tråden, er at jeg ønsker de som faktisk tror vi baserer våre resultater på andre kriterier enn selve produktets beskaffenhet hjertelig velkommen til selv å være med å teste disse produktene under kontrollerte former
    Dette var det jeg ville frem til i mitt siste innlegg også. Stoler man ikke på testene i fagbladene må man ganske enkelt utføre en test selv.
    Å lese fagblader vil ikke lære deg hvilken lydsignatur du selv foretrekker (det må du finne ut av selv), men de kan fortelle deg hvilke produkter som er de beste kjøpene i en gitt prisklasse.
    Selv bruker jeg blader som Hjemmekino til å snevre inn antallet produkter jeg skal teste ut i eget oppett. Siste runde tok jeg for 2 uker siden når Onkyo 875 fikk bryne seg mot Yamaha 3800, og når det gjalt surround ble Onkyo rett å slett utklasset. I stereo var Onkyo en hårsbredd foran, men det kompenserte på ingen måte for de store forskjellene i flerkanal.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Siste runde tok jeg for 2 uker siden når Onkyo 875 fikk bryne seg mot Yamaha 3800, og når det gjalt surround ble Onkyo rett å slett utklasset. I stereo var Onkyo en hårsbredd foran, men det kompenserte på ingen måte for de store forskjellene i flerkanal.
    Det blir smak og behag, devil. Om man bruker sin receiver 90% av tiden til musikk i stereo og 10% av tiden til DVD i surround, da vil jeg påstå at det i ditt tilfelle var Onkyo'en som burde vært valgt.

Det er ultramegaviktig å lese testene i HiFi magasiner, ikke bare totalscore. Man må også tenke igjennom hva produktet skal brukes til, gjerne vektet, og så foreta sin vurdering ut fra testene. Og så gjøre en lyttetest hvis det er mulig.

På den annen side:
    • noen kjøper receiver til 10.000 og bruker ørten timer for å kartlegge hvilken man skal kjøpe
    • noen kjøper (les: kjøpte, markedet er nesten dødt nå) hus til 3.000.000 og baserer seg blindt på tilstandsrapporten uten å i det hele tatt ta en kikk på vitale punkter og mulige svakheter/skader

scary

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett om jeg nå finner denne Pioneer LX71 saken god i dag, etter en del testing. Så er dette et trygt valg?

Og at om denne faller meg i smak på lyden, så er ikke denne noe serligt dårligere enn sine konkurenter som yamaha onkyo osv? At jeg mao ikke kommer om 2mnd og enten leser tester eller hører at jeg har kjøpt katta i sekken og at denne er vesentligt dårligere enn sine konkurenter og ikke er god nok med tanke på pris osv?

Det er liksom det samt dette med og kjøpe en slik sak nå for så å komme den dagen nye høytalere er i hus og finne ut at jeg må ha ny forsterker også med en gang, ellers så funker det ikke. Sistnevne vil jeg jo få testet i dag på noen gode høytalere som jeg liker. Så får vi se hvor bra/dårligt det er...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX71 er en god receiver - det er det vel ingen tvil om...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Men når jeg leser igjennom her så er det slikt at det kommer en stor test i januar utgaven av hjemmekino på flere av disse forsterkerene til denne pris klassen? Isåfall trooor jeg at jeg kan vente til neste år :P

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt poeng, og slik bruker jeg også blader som hjemmekino selv. dog endte jeg opp med onkyo 875 foran 3800, mest på grunn av at jeg likte lydsignatur på denne et lite hakk bedre! så store forskjeller som du mener det var i flerkanal synes jeg dog ikke det var.. som du nevner angående stereo er jeg forsåvidt veldig enig i din konklusjon, derimot følte jeg ikke verken yamaha eller onkyo var (les: mye bedre / dårligere) enn den andre på flerkanal.

alle har vel sin preferanse hva lyd angår, dette vil vel muligens komme frem blant tester ? (nå spør jeg altså...) Hvis en person som rett og slett liker lydsignatur til eks yamaha best, og denne specs messig ligger likt me de andre, vil vel som oftes valget også havne på nettopp sin favoritt? godt mulig jeg ikke tar helt rett her nå, og da beklager jeg, etterom dette ikke er ment til å fornærme noen som helst!

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette var det jeg ville frem til i mitt siste innlegg også. Stoler man ikke på testene i fagbladene må man ganske enkelt utføre en test selv.
    Å lese fagblader vil ikke lære deg hvilken lydsignatur du selv foretrekker (det må du finne ut av selv), men de kan fortelle deg hvilke produkter som er de beste kjøpene i en gitt prisklasse.
    Selv bruker jeg blader som Hjemmekino til å snevre inn antallet produkter jeg skal teste ut i eget oppett. Siste runde tok jeg for 2 uker siden når Onkyo 875 fikk bryne seg mot Yamaha 3800, og når det gjalt surround ble Onkyo rett å slett utklasset. I stereo var Onkyo en hårsbredd foran, men det kompenserte på ingen måte for de store forskjellene i flerkanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da har jeg handlet meg en Pioneer BDP-51FD. Skal bli spennende og prøve denne snart Men nå er jeg akkuratt kommet fra jobb og skal ut og jobbe videre med leiligheten. Som jeg har stor tro på at kommer til og bli veldigt fint for HIFI :-D

Når det kommer til forsterker så er ikke dette noe hast enda da leiligheten ikke er klar enda. Så jeg har god tid Aventer vertfall til jeg får lest neste nummer av hjemmekino...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det blir smak og behag, devil. Om man bruker sin receiver 90% av tiden til musikk i stereo og 10% av tiden til DVD i surround, da vil jeg påstå at det i ditt tilfelle var Onkyo'en som burde vært valgt.
    Naturligvis. Jeg trodde det sa deg selv.
    Jeg mente selvfølgelig i den testen jeg gjorde hvilket igjen understreker mitt poeng. Andres meningen om et produkt kan kun oppfattes som en retningslinje, ikke en fasit
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen formening om Primares surround receiver SPA22?
    Skulle vist komme noe bedre bildekort til denne neste år en gang...

Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha!

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det var da ikke dårlig.. greit det bladet er veldig pro Yamaha - men allikevel????
    Yamaha gjør det gjevnt over svært bra i Både Lyd og Bilde og Hjemmekino, så det kan jo hende at de stort sett er meget bra!!??

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av U5tabil
    Ja her har det kommet litt svar ser jeg.

Design er noe jeg egentligt driter i denne gangen. Selv om Pioneer her får en stor plus. Grunnen er enkel jeg bygger hele stua slikt at jeg får et skap som er innmontert i veggen (bra lufting) så ingen komponenter vil bli sett i stua. Slikt at jeg kan konsentrere meg om å finne det som låter best, og ikke nødvendigvis ser råest ut.

Nå har jeg sammenlignet litt her også. og Watt er jo viktigt men ikke det viktigste slik jeg har skjønt det. Men vekt og power på strømforsyning gir en bra indikasjon. Rigth?

Slik jeg ser det da blir det slik:

Yamaha RX-V3900:
    Pris: ca 17 000 ?
    Oppgitt effekt: 7x200watt i 4ohm, 7x140watt i rms ved 8ohm.
    Dynamisk effekt 170W i 8ohm 265W i 4ohm
    Effektforbruk: 500W
    Vekt: 17,4KG

Pioneer LX71:
    Pris: Ca 16 000
    Oppgitt effekt: 7x180watt i 6ohm
    Dynamisk effekt: ikke oppgitt
    Effektforbruk: 330W
    Vekt: 18,5KG

Onkyo TX-SR876:
    Pris: Ca 15 000
    Opgitt effekt: 7x200 watt i 6ohm
    Dynamisk effekt 160W i 8ohm 270W i 4ohm
    Effektforbruk: 870W
    Vekt: 23,3KG

Så slikt jeg ser det så er Onkyoen nesten 5kg tyngre! og den har en help "pioneer" større strømforsyning enn Yamahaen omtrent. Og etter hva som står i lyd og bilde kavalkade 2007/2008 så står det at slik info vil gi en bedre pekepin...

Det virker jo ganske teit og sammenligne slikt. Men det bør vel kunne gi en bra indikasjon på hva en bør gå for? Onkyoen koster 2000kr mindre enn den dyreste også. Dog er den en av de styggere. Men som sagt det bryr meg midt bak....
    Hvor har du de tallene fra? I følge Yamaha's hjemmeside trekker RX-V3900 980W ved max output i 20hz-20khz. Men jeg går utifra at dette er noe du har målt? I følge Yamaha ble denne effekten målt ved 4 ohm ved 1/8 av maksimal effekt. Altså har det ingen ting å gjøre med hvor mye watt receiveren trekker ved full belastning. Derimot oppgir Onkyo hvor mye receiveren trekker ved full belastning. Og dersom man sammenligner de to tallene, 980w og 1000w for TX-NR906 så er Yamaha nesten på høyde med Onkyo når det gjelder opptak av anntall watt. (Mulig dette er helt feil og at det er jeg som har misforstått. Please correct me if I'm wrong!)

Men vekten (målt i kg) til Onkyo kan jo vitne om en noe overdimensjonert strømforsyning.

Strider selv mellom TX-NR906 og RX-V3900 nå. I følge amerikanske blader så er Onkyo kraftigere og har bedre lyd i stereo, mens Yamaha er veldig musikals. Så det er ikke et lett valg. Noen som har noen meninger? Skal matche receiveren med Monitor Audio RS8.

EDIT: Usj nei, jeg vet ikke jeg. Rett på meg dersom dette her ble feil.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Hvor har du de tallene fra? I følge Yamaha's hjemmeside trekker RX-V3900 980W ved max output i 20hz-20khz. Men jeg går utifra at dette er noe du har målt? I følge Yamaha ble denne effekten målt ved 4 ohm ved 1/8 av maksimal effekt. Altså har det ingen ting å gjøre med hvor mye watt receiveren trekker ved full belastning. Derimot oppgir Onkyo hvor mye receiveren trekker ved full belastning. Og dersom man sammenligner de to tallene, 980w og 1000w for TX-NR906 så er Yamaha nesten på høyde med Onkyo når det gjelder opptak av anntall watt. (Mulig dette er helt feil og at det er jeg som har misforstått. Please correct me if I'm wrong!)

Men vekten (målt i kg) til Onkyo kan jo vitne om en noe overdimensjonert strømforsyning.

Strider selv mellom TX-NR906 og RX-V3900 nå. I følge amerikanske blader så er Onkyo kraftigere og har bedre lyd i stereo, mens Yamaha er veldig musikals. Så det er ikke et lett valg. Noen som har noen meninger? Skal matche receiveren med Monitor Audio RS8.

EDIT: Usj nei, jeg vet ikke jeg. Rett på meg dersom dette her ble feil.
    Gjennomsnitt forbruk, da de som betaler for meget for strømmen "vart skræmt" av forbruk på 900W-1KW osv.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også veldig optimistisk ovenfor Onkya forde disse recieverene var så veldig tung og tenkte derfor at disse måtte være dermed GODE, men etter omfattende research på nett kom ikke Onkyo så godt fram som vekten skulle tilsi.

Jeg var Yamaha fan, men nå er jeg Pioneer fan. Fikk nettopp opp om LX71 og må bare si denne er helt fantastisk på film iallefall. Har ikke fått testen den skikkelig på lydbiten ennå, men kommer etterhvert ;o)

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Gjennomsnitt forbruk, da de som betaler for meget for strømmen "vart skræmt" av forbruk på 900W-1KW osv.
    Hehe... et kontinuerlig forbruk på 1kw hadde vel skremt de fleste ja.

Sa vel at jeg siktet til maksimalt forbruk da.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •