bi amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: bi amping

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi amping

hei folkens!

skal gå til innkjøp av nye effekt blokker, å i den anledning lurte jeg på om det var noen som hadde et par tips og triks på lur

skal kobles på en hegel h200, xindak muse delux og patos 510 mk2(de skal byttes ut med sa ranger med tiden)

har sett lit på disse

Audiofoni AS

har et budsjet på rundt 20 000

høyttalerne skal altså bi ampes der jeg hadde tenkt å kjøre effekt blokkene på bassene.

sku vel egnentlig være mer en nok effekt i h200 men mye vil ha mer:-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen ville jeg vurdert midgard blokker og! Oberon 6.1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm de er vell digetale midgard? ja så spenende ut men hvordan er lyden i de
    varm,kald osv?

en viktg ting er det xlr inngang på de?

takker for svar!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de er digitale ja, og har xlr inngang, men følger med overgang om du må bruke rca.
    Lyden kan jeg ikke forklare, har ikke godt nok sammenligningsgrunnlag, men har hørt disse flere ganger, på forskjellige høyttalere, fra små gulvstående til CV1515, og de skuffer aldri!

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakim_e
    hm de er vell digetale midgard? ja så spenende ut men hvordan er lyden i de
    varm,kald osv?

en viktg ting er det xlr inngang på de?

takker for svar!
    Midgard som er basert på en ICE-modul fra Bang&Olufsen(er vel strengt bare en ferdigprodusert modul som er plassert i et kabinett) er klasse D, og ja, mange kaller det digital forsterker, men det er det ikke. Det er fremdeles veldig analogt...Nå har jeg ikke testet Midgard inngående, men jeg hatt en Rotel RB-1092 i et halvt år, og den ble regelrett kjedelig i lengden. 1092 er basert på samme modul som Midgards største modell, men er tunet for å gi en liiiten smule rundere klang, eller mao for å låte mer "rotel". Hvilket den ikke gjør, den er kraftig, men watt er ikke alt, watt er ikke lik god musikkopplevelse!
    Og at de oppgis til så hystersk mange watt er ikke løgn, men utenom noen ytterst sjeldne tilfeller har det lite praktisk relevans.
    Og klangen er ekstremt nøytral! Men dette bør du teste selv, at jeg mener slike forsterkere en kjedeligere enn å se gress gro betyr ikke at det ikke er rette forsterkeren for deg.

Og du har helt rett, Midgard leveres av en eller annen grunn kun med balansert(xlr) tilkobling, om det er så viktig er jeg mer tvilende til...
    ICE-modulene er ikke ekte fullbalanserte, så rent lydmessig har det ingen hensikt, pluggen kan vel være XLR, men fullbalansert drift får du uansett ikke. Dessuten har ikke H200 balanserte utganger, så selv om oberon(eller hvilken som helst ice-basert effektforsterker for den del) hadde vært fullbalansert hadde du ikke fått utnyttet dette.

Dessuten kan du ikke biampe med hvilken som helst integrert forsterker og hvilken som helst effektforsterker og forvente at det blir umiddelbar knall og kanon. For det første, trenger du virkelig så mye effekt på de høyttalerne du nevner, hadde det ikke vært mer hensiktsmessig med en bedre cd-spiller eller subwoofer?? Men over til forsterkere, og to forsterkere av ulikt merke vil med samme signal inn gi ulik effekt ut, uavhengig av oppgitt effekt! Dermed ender du i verste fall opp med at du får svært lavt volum på basselementene i forhold til resten, eller omvendt. Og med mindre den integrerte forsterkeren eller effektforsterkeren har mulighet for gain-justering(hvilket ingen av de du nevner har) vil du garantert få det problemet. Klart, er du heldig blir problemet knøttebittelite og ikke nevneverdig merkbart, men eneste måten å finne ut av det på er å teste.

Letteste løsningen er selvsagt en H2A, da er det plug and play og null problem, men igjen, hva skal du med det hvis ikke allerede er i besittelse av en CDP4A og DD10???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •