Hjelp med valg av ny hjemmekinoreceiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med valg av ny hjemmekinoreceiver

Har en NAD t751 som har sluttet å fungere som den skal. Vet ikke hva som er feilen, men den den greier ikke lenger kjøre sorroundlyd (stemmene forsvinner). I stereo fungerer den fortsatt. Har hele tiden vært fornøyd med denne, men det er vel sikkert ikke noe vits å sende på rep? (i forhold til kostnad i forhold til verdi?)

Derfor lurer jeg nå på å kjøpe meg ny hjemmekinoreceiver. Har Dali 8008 med matchende dali senter- og bakhøytalerel. Hvilken receiver burde jeg gå for? Kan evt vurdere 7:1, og må da i tilfelle også ha meg et par sidehøytalere. Vil helst ikke bruke alt for mye penger på dette, og er derfor ute etter mest mulig for pengene.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du center høyttaler?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har centerhøytaler ja, dali c1000. Bakhøytalerne er Dali r1000.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD og Dali har i manges ører vært en god combo. Det er flere muligheter, noe som kommer an på budsjettet ditt. Disse to burde gi deg mye god lyd for pengene. Begge har 7.1 lyd Denon AVR-2309 og Denon AVR-2809. Har du et litt større budsjett er denne et alternativ NAD T765

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er gode forsterker..

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er helt sikkert gode forsterkere, men spørsmålet er om jeg som student kan ta meg råd Hadde egentlig mer sett for meg noe i sjiktet 4-6000 som maks. Skal også sies at jeg trolig ikke er den mest kresne. Så lenge min gamle NAD-forsterker fungerte som den skulle, var jeg egentlig veldig fornøyd. Vil jeg merke stor forskjell om feks skulle gå for en av de Denon-forsterkerne du linker til? Å er igrunn forskjellen mellom 5:1 og 7:1 stor?

En ting jeg tidligere savnet med den gamle forsterkeren var ved musikkspilling i stereo. Føler at jeg ikke fikk ut potensialet i høytalerne. Når det gjelder filmtitting og sorround har jeg vært ganske fornøyd, men enda litt mer trøkk hadde jo ikke vært å forakte. Er det forresten vanskelig å oppdrive to stykk Dali r1000 noe sted? Regner med de er ute av produsjon for lenge siden. Alternativt finnes det noen rimelige Dali bak/side-høytalere som vil matche mine i cherry?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanky
    Vil jeg merke stor forskjell om feks skulle gå for en av de Denon-forsterkerne du linker til? Å er igrunn forskjellen mellom 5:1 og 7:1 stor?

En ting jeg tidligere savnet med den gamle forsterkeren var ved musikkspilling i stereo. Føler at jeg ikke fikk ut potensialet i høytalerne.
    Nå kjenner jeg ikke til din nåværende forsterker. Men det du kan gjøre, om du er i nærheten av en HFK-sjappe, er å stikke innom og få lånt med deg hjem en eller begge av dem og å prøve dem på dine høyttalere.

Når det gjelder musikk er det nok kun en dedikert stereoforsterker som kan få det beste ut av høyttalerne.

Håper du finner noe som passer.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel stikke innom hifiklubben i Trondheim når jeg drar opp igjen over nyttår. (student hjemme på juleferie for øyeblikket) Tenker jeg skal ta med meg min gamle forsterker også, og høre om de har en anelse om hva som kan være galt i samme slengen.

Om det er mulig å låne med seg forsterker, høres jo det supert ut. Hifiklubben pleier gjøre dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-1909 - Årets forsterker!

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklassen er i alle fall rett i forhold til hva jeg har tenkt. Ser en Onkyo til rundt samme pris med god kritikk. Kan kanskje også være et alternativ. Hvordan har utviklingen vært siden min gamle NAD? Vil jeg trolig få en forbedring omtrent uansett hva jeg velger?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om den Denon-forsterkeren der nå, og omtalen er såpass bra at jeg nok vil bli fornøyd. Hvordan er det med oppgitt effekt på denon kontra Nad? Vet at Nad har "skikkelige" watt. Hvordan er det med denon? Vil den denon-forsterkeren der få ut mer av potensialet i høytalerne mine enn hva som var tilfellet med den gamle Nad-forsterken som 5 x 50 watt?

Har forøvrig enda et amatørspørsmål.
    "2. Video Up-scaling - When I got the 1909 hooked up to my 46" Samsung LCD TV, I immediately noticed a difference in the picture being sent from my satellite receiver. The 1909 automatically upscales all video (analog and digital, from all sources) to 1080p! I am not an expert, but I don't know of any satellite or cable that transmits higher than 1080i. From my research, what makes the video so amazing is the Faroudja DCDi Video Processor, (not available in the 1709). The difference is definitely noticeable, and worth it."

Har sett mange steder om receiver i forbindelse med bilde. (et eksempel over) Føler meg dum her nå, men hva i huleste har en lydreceiver med bilde på tv'n å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble bildet via forsterkeren (Dette har vært vanlig, hvertfall hos denon i en del år). Det at forsterkeren har oppskalering gjør at du kan koble inn alle bildekildene dine, hdmi, kompositt, s-video... i forsterkeren og kun dra en hdmi-kabel opp i tv'en, på den måten trenger du kun å stille inn forsterkeren på riktig inngang, så får du både lyd og bilde. (Hvis forsterkeren ikke har oppskalering må du dra opp analoge kabler i tillegg til HDMI-en hvis du f.eks har en gammel dvd-spiller eller andre bildekilder med analog tilkoblinger). Denon er for tiden et stykke foran NAD når det gjelder bilde. De har i tillegg støtte for de nye høyoppløste formatene Dolby true HD og DTS Hd master. Noe NAD'ene ikke har. 1909 og oppover har både oppskalering og støtte for høyoppløst sorround.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du MÅ du jo ikke ha 7.1 bare fordi forsterkeren støtter dette. Men kanskje concept 1 eller 2 kunne gjort seg som sidehøyttalere? Som student får du jo snart penger, lånekassen har jo jackpot i januar (venter på den selv, da blir det sonos)

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er sikkert ikke nødvendig nei. Men det er vel noen muligheter for å koble dobbelt til fronthøytalere også om jeg kjøper 7:1 og bare bruker 5 høytalere. Når jeg først må investere i noe nytt, er det greit om det blir en forbedring av det gamle.

Angående penger skal jeg vel få litt å rutte med i januar. Jobber rævva av meg nå i jula også, så det hjelper jo på. Vil uansett ikke bruke opp alt av penger. (som etter sommeren hvor fristelsen ble så stor at jeg gikk for 50" Pioneer ) Så er vel igrunn ute etter en receiver som gir mye for pengene, og som vil passe sammen med høytalerne mine. Den vil bli brukt mye til dvd (bluray etterhvert) og ellers tv-titting. Har HD-dekoder, og ser også mye filmer på canal+. Ser gjerne at jeg får skikkelig godlyd her.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til din første post:
    Takk, der lærte jeg noe i dag også Som nevnt i forrige innlegg har jeg altså hd-dekoder (hd-pvr canal digital). Jeg har også en dvd-spiller (med digital utgang). Hvordan kobler jeg? Fra dekoder til forsterker, og så videre til tv'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier digitalutgang på dvd-spilleren, mener du da for lyden (coax eller optisk)? Eller lyd og bilde (hdmi)? Du kobler pvr-boksen og dvd-spilleren med HDMI til receiveren, så kobler du receiveren til tv'en med HDMI. Hvis du ikke har HDMI på dvd-spilleren kobler du bildet til receiveren med komponent, s-video eller kompositt og lyden digitalt (optisk eller coax) tror ikke det utgjør den store forskjellen siden signalet uansett er digitalt, men har hørt at coax er best på korte avstander. Hvis du velger en receiver med oppskalering holder det som sagt med den ene HDMI-kabelen opp til tv'en. Hvis du går for en som ikke har det (typisk de aller billigste). Må du trekke tilsvarende kabler som det du har fra DVD-spilleren opp i tv'en fra receiveren. (Da er det kanskje like greit å koble rett i tv'en (kortere analog signalvei)) Med HDMI skal det være tapsfritt å koble gjennom receiveren. Hvis du tilfeldigvis sitter på en high-end dvd-spiller kan det gi bedre resultat å koble lyden fra dvd-spilleren analogt, da det da er dvd-spilleren som tar seg av D/A-omformingen, men med en normal spiller vil det antakelig være best å ta lyden digitalt fra spilleren og la receiveren gjøre konverteringen. (Igjen kortest mulig analog signalvei) Receiveren har i tillegg ofte en bedre D/A-omformer enn spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager hvis det ble litt mye teskje, kom ikke inn på NTNU, så da er det jo bra for selvbildet å kunne lære noen derfra noe

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var (dessverre) ikke for mye teskje for meg. Det var midt i blinken, så takk skal du ha for den. DVD-spilleren min er forholdsvis gammel, og har nok ikke hdmi. Mener det er coax. Men jeg lurer på å kjøpe meg ps3. Bluray- og dvdavspilling på denne er god?

Angående oppskaleringen med forsterker. Bør den da få sendt pass-through (576i) fra dekoder? HD-pvr fra canal digital har foreløpig ikke muligheten til dette på vanlig vis. Får trikset det til likevel, og bildet i SD blir mye bedre ved 576i. Pioneer kuro'n min gjør en mye bedre oppskaleringsjobb enn dekoderen. Er tanken her at forsterkeren istedet skal ta seg av oppskaleringen, og hva er fordelen med dette? At man trenger færre kabler og oppsettet blir lettvint?

Har lest endel om denne Denon avr-1090 nå, og jeg synes da det virker lovendes. Ser også en denon avr-2308 til minimalt mer i pris. Hvordan er disse i forhold til hverandre? Hvor mye vil man forresten tjene ved biamping til fronthøytalere? Vil man kunne spille mye kraftigere i stereo? Godt mulig jeg kjøper en 7:1 forsterker, men avventer litt med sidehøytalere. (om jeg ikke kommer over dali r1000 i cherry til salgs)

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda ikke blitt noe forsterker på meg. Ikke så lett å bestemme seg. Kan tilbudet hos hifiklubben på DENON AVR-2808 være et godt alternativ? Er det kun ved bestilling på nett man finner denne forsterkeren til denne prisen?

Vurderte en stund DENON AVR-1909. Denne finner jeg ikke lenger på nettsidene til hifiklubben. Hvorfor?

Edit: Fant svaret på siste spørsmål i en annen tråd Men hvordan stiller 2808 seg i forhold? Eldre, men kraftigere modell?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbudet på 2808 på HFK er veldig bra! Riktignok så gjelder det vel bare i sølv utførelse, men om det ikke er viktig så er det "løp og kjøp" som gjelder Den kan kjøpes i butikken også ja.

Forskjellen på den og 2809 er vel at den har en litt svakere forsterkerdel og èn HDMI-ut mindre. 2 inn og 1 ut tror jeg.

Etter mitt syn så er 2808 et bedre valg enn for eksempel den dyrere 2309...!

Hvorfor 1909 ikke er i nettbutikken lengre vet jeg ikke, den finnes hvertfall i butikken fortsatt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •