Diskusjon rundt kommentar ved bruk av USB til overføring i Lyd og Bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Diskusjon rundt kommentar ved bruk av USB til overføring i Lyd og Bilde

Sterkt forsinket kom siste nummer av Lyd og bilde ned i postkassen min, med blant annet en omtale av Hegel H100, Soundgardenversjon. Der leser jeg blant annet, om USB-inngangen:

"Aldri før har jeg hørt lyd fra PC så fri for støy... nesten like bra som fra CD. Bare at utgangsnivået blir lavere, for lydnivået ut fra Windows bør for det første ikke overskride 80 prosent av total kapasitet for renest mulig lyd, og for det andre er spenningsnivået ut fra PC-ens USB-utgang allerede lavere enn det fra CD-spillere. Men selve lydkvaliteten er neimen ikke mye dårligere."

Dette må da være det reneste sludder?
    • Det går da bare digitale signaler gjennom USB-grensesnittet. Så for å få lyd må det være en DAC i forsterkeren (eller "lydkort", som Soundgarden kaller det).
    • Støy bestemmes dermed av DAC og forsterker. Og sammenligner du en forsterker med seg selv, blir den gjerne ganske lik.
    • "Spenningsnivået" blir litt irrelevant, men USB hub'er sender gjerne 500mA til nedadgående enheter. Men det har ikke noe med lyden å gjøre. Og Hegel har utvilsomt sin egen strømforsyning.
    • PC'es "lydnivå" må alltid settes til 100%, slik at den ikke foretar noen omprosessering av lydsignalene. Og en må slå av all lydprosessering og all PC-lyd, slik at ikke musikken på 44,1 kHz omprosesseres til 48kHz. Om ikke dette gjøres forringes lyden vesentlig. Vista har en vesentlig bedre måte å håndtere lyd på enn XP.
    • Om alt gjøres riktig, blir det kvaliteten på DAC'en samt jitter som bestemmer hvordan lyden blir.
    Eller har jeg missforstått?

EDIT: Oppdaterte trådtittel, dette er jo absolutt et aktuelt tema!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe her hehe.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vet jeg, men jeg merker hvertfall betydelig forskjell på lydkvaliteten hvis jeg kjører volumet på maks ut fra pcen.

Det er via et internt lydkort da. Hvordan det blir via USB aner jeg ikke.

Men Bent Holter selv mente at det var en stor fordel å få lydkortet eller dac'en ut av pc-kabinettet da internet komponenter var utsatt for mye uønsket støy. Jeg spurte ikke mere om det da jeg antar at den karen der vet hva han snakker om.. :P

Jeg kan om ikke annet bekrefte at det lille jeg har hørt av H100 sine "lydkort" egenskaper var ganske så imponerende hverttfall!

Hvordan slår man av all lydprosessering i Vista forresten? Eller gjelder det bare hvis man har en ekstern dac?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC Lyden bør stå rundt 90-95%, ikke 100%.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Kan du som da tydelighvis vet dette forklare hvorfor?

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Ikke vet jeg, men jeg merker hvertfall betydelig forskjell på lydkvaliteten hvis jeg kjører volumet på maks ut fra pcen.
    Det er via et internt lydkort da.
    Ja, men da tar du ut analoge signaler. Og da er det selvsagt ikke lurt å kjøre på full guffe - da kan det bli mye skurr og støy, avhengig av hva slags lydkort du har.
    Men Bent Holter selv mente at det var en stor fordel å få lydkortet eller dac'en ut av pc-kabinettet da internet komponenter var utsatt for mye uønsket støy. Jeg spurte ikke mere om det da jeg antar at den karen der vet hva han snakker om.. :P
    Ja, men da snakker vi også om uønsket støy som påvirker de analoge signalene, etter at lydkortets DAC har konvertert signalene.
    Hvordan slår man av all lydprosessering i Vista forresten? Eller gjelder det bare hvis man har en ekstern dac?
    Det kommer an på hva slags Hardware du har. Kikk i kontrollpanelet.
    Selv har jeg bare en enkel on-board lydbrikke i den PC'en som kjører Vista. I mitt kontrollpanel kommer det opp muligheter for å justere settinger både for den analoge lyden (merket som høyttalere) og de digitale lydsginalene (merket som "Digital utdataenhet (SPDIF)). Det er en egen tab for forbedringer der du velger 'Deaktiver alle forbedringer'. Det er også mulig å velge frekvenser.

XP er laget mye mer tungvint. Om du spiller en CD med 44,1 kHz, og gjør noe med PC'en som generere en lyd (f.eks. en alarm) på 48kHz, vil PC'en omkonvertere all digital lyd til 48kHz. Det blir selvsagt dårlig. Og da hjelper det ikke samme hva slags DAC du har. Så for digital lyd i XP: Sett utnivå til 100%, slå av windows lyd, slå av lydkortets mange effekter (ekko, surround m.m.), og alle mulige innstillinger i lydprogrammet ditt. Sky Media Player.

Med mindre noen kloke sjeler kan fortelle meg at jeg tar feil, og at redaktøren i Lyd og Bilde hadde rett i artikkelen sin.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin hjemmekino. Og om du tar ut analoge signaler fra PC'en har du sikkert rett. Men med forbehold om at jeg har missforstått, vil 90-95% volum for de digitale lydsignalene bety at PC'en prosesserer om alle lydsamplene, mens 100% sender dem videre uendret.

Fant litt informasjon hos Benchmark : "When the digital volume control is set to 100% (or 0.0dB, or Unity Gain, depending on nomenclature), no multiplication is performed, and this distortion is not present." Om noen har noe bedre og fyldigere informasjon så send meg et tips.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tull, den bør stå på 100%. Digital volumjustering reduserer bitdybden på signalet.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows egen volumkontroll skal ikke benyttes i det hele tatt. Er man seriøs angående lyd bruker man ASIO eller en andre mekanismer som sørger for å bypasse all lydprosessering i windows.

Det er riktig at all digital lydreduksjon reduserer oppløsningen, men hvordan vet vi at 100% faktisk er 0db og ikke f.eks 6 db forsterkning? Det vet vi vel sannsynligvis ikke, og derfør bør man unngå alt som har med volumprosessering på pcen, med mindre det er bevist at 100% volum i Windows = null prosessering digitalt (inkluderer også andre ting som f.eks resampling)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Kan du som da tydelighvis vet dette forklare hvorfor?

MVH
    Lars B
    Pga enkelte, serlig gamlere lydkort sender ut litt for mye effekt.
    Slik jeg husker det er det ikke lydkvaliteten som gjør at den ikke før stå 100%, men rissikoen for at forsterker eller HT-er kan gå i stykker stiger.
    Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men tror det var her på AVforum en gang.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer har helt rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er riktig at all digital lydreduksjon reduserer oppløsningen, men hvordan vet vi at 100% faktisk er 0db og ikke f.eks 6 db forsterkning? Det vet vi vel sannsynligvis ikke, og derfør bør man unngå alt som har med volumprosessering på pcen, med mindre det er bevist at 100% volum i Windows = null prosessering digitalt (inkluderer også andre ting som f.eks resampling)
    Nei, jeg har ikke funnet noen 'bevis' - bare anbefalinger fra leverandører som Benchmark. Men om noen har mer og bedre informasjon så tips meg gjerne - jeg setter opp PC for lydbruk i disse dager. Men inntil videre uten USB DAC med tilhørende ASIO driver.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Windows egen volumkontroll skal ikke benyttes i det hele tatt. Er man seriøs angående lyd bruker man ASIO eller en andre mekanismer som sørger for å bypasse all lydprosessering i windows.

Gjelder dette kun ved digital overføring da? Eller også når man henter ut et analogt signal?

Bruker forresten et ESI Juli@ lydkort, ser at i kontrollpanelet så har jeg mulighet å justere opp bit og kHz. Har det noe for seg å sample opp lyden slik? Eller vil dette justere seg automatisk etter hva jeg spiller av..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga enkelte, serlig gamlere lydkort sender ut litt for mye effekt.
    Slik jeg husker det er det ikke lydkvaliteten som gjør at den ikke før stå 100%, men rissikoen for at forsterker eller HT-er kan gå i stykker stiger.
    Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men tror det var her på AVforum en gang.
    Sorry, men det der er jo ikke noe svar?.? Hvorfor er det slik?

MVH
    Lars B

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALLE signaloverføringer bør stå i UNITY GAIN frem til det aller siste. Både i analog og digitalt overføring. Som nevnt tidligere, for å slippe forandring av signalet.

Du har et støygulv på både digital og analog side.

I en digital overføring på 16 bit har du et støygulv på ca 96dBfs (beklager, husker ikke den mattematiske formelen som beviser det men det er ca 6dB per bit). For å utnytte dette maximalt bør signalet som øverføres ha peaks så tett opp mot 0dBfs som overhodet mulig for å holde støygulvet unna.
    Unity gain ( 0dB +/- forandring på signal inn til ut) forhindrer kvantiseringsstøy. Støy som genereres hver gang et signal forandres/regnes om og det på nytt må velge et volumtrinn innen 16bits oppløsning (16bit gir 2^16=65536volumtrinn).

Støygulvet er mer flytende i en analog sammenheng, men poenget er det samme. Du vil også der ligge så høyt opp mot peak som mulig for å få størst mulig avstand til støygulvet.
    Dette står på de aller fleste komponenter: "signal to noise ratio: 103dB@0.005%THD" eller noe i den duren.
    Vi vet at støy akumuleres oppover i signalkjeden så om du har et skikkelig funky oppsett hvor det går fra CD-spiller til mixer til signalsplitter til forforsterker til effektforsterker (ja, litt far out), så kan det bli en del støy av dette om en ikke styrer ut signalet så effektivt som mulig.

Konklusjonen er at journalisten i Lyd & Bilde er totalt på jordet og ikke har den villeste anelse om hva han snakker om. Omtrent like saklig som når VG's eller dagbladet prøver seg på prosentregning.

EDIT: korrigert bort den litt lite flatterende beskrivelsen av journalisten hos Lyd og Bilde...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Gjelder dette kun ved digital overføring da? Eller også når man henter ut et analogt signal?

Bruker forresten et ESI Juli@ lydkort, ser at i kontrollpanelet så har jeg mulighet å justere opp bit og kHz. Har det noe for seg å sample opp lyden slik? Eller vil dette justere seg automatisk etter hva jeg spiller av..?
    Dette gjelder ved digital overføring. Ved analog avspilling er man jo selvfølgelig prisgitt volumkontrollen i Windows. Og i disse tilfellene anbefaler jeg Vista 64-bit, rett og slett pga kraftig forbedret lyd-del. Blant annet med en mye bedre kvalitet på resamplingen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Sorry, men det der er jo ikke noe svar?.? Hvorfor er det slik?

MVH
    Lars B
    Akkurat hvorfor det teknisk set er slik vet jeg ikke desverre.
    Du kan jo prøve og finne noe på google eller starte en egen tråd ang dette om det er noe som vekker din interesse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Konklusjonen er at journalisten i Lyd & Bilde er totalt på jordet og ikke har den villeste anelse om hva han snakker om. Omtrent like saklig som når VG's eller dagbladet prøver seg på prosentregning.
    Takk skal du ha - det var det jeg trodde.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger meg ikke opp i den tekniske debatten her, men beskrivelsen din av en journalist i et lyd og bilde magasin, hører ikke hjemme her.

"Dårlig research" eller "Unyansert artikkel" er mye bedre beskrivelser.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du og andre burde kanskje hørt og testet forsterkeren før dere drar slike tåplige konklusjoner?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •