Diskusjon rundt kommentar ved bruk av USB til overføring i Lyd og Bilde - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Newcomer Geir Nordby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og å bygge oss en referanse-PC hadde selvsagt vært kjempekult! Vi får høre hva daglig leder og hans lommebok har å si til det. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Nordby
    Og å bygge oss en referanse-PC hadde selvsagt vært kjempekult! Vi får høre hva daglig leder og hans lommebok har å si til det. ;-)
    Takk for mye god info - her har du stoff til en artikkel til neste nummer
    Du har rett i at dette er nytt. Men da er jo interessen desto større.
    Noen kjøper proprietære systemer, som logitch, B&O eller popcorn hour. Og oppdager at ikke alle formater støttes, og at lyden kanskje ikke er hva de drømmer om. Andre bygger PC som utgangspunkt.
    Selv har jeg akkurat nå, etter å ha bygget noen media-pc'er, en eee-box skrudd opp bak på tv'n (høy WAF). Den styres med en iPhone (proprietært, men kult), slik at jeg bare slår på tv'n når jeg vil se film (eller TV). CD-samlingen er rippt til apple lossless (på godt og vondt, pga iPhone), og ligger på en server, slik at iPhonen (remote, gratis program, styrer iTunes på eee vie WiFi) brukes til å velge hva jeg vil høre.
    eee-boxen har XP (ikke optimalt, men Vista krever mer minne - oppgraderes over jul), lydsignal tas ut via spdif (ikke optimalt det heller) eller USB (med ASIO driver, selvsagt). DAC byttes med jevne mellomrom - for tiden er det en Meridian som står i. Og resten - nokså konvensjonelt.
    Noen entusiaster har allerede tenkt å selge CD-spilleren for å bare høre musikk på denne måten. Jeg er ikke helt der ennå. Når jeg kommer dit, vil jeg selvsagt velge utstyr basert på hva jeg hører selv. Men jeg kommer ganske sikkert til å lytte på utstyr dere anbefaler. I alle fall om jeg vet at det er testet seriøst. Og da er det nødvendig med en god referanse-lydkilde. Akkurat som når dere tester annet lydutstyr.
    Hils daglig leder og si at det ikke behøver bli så dyrt - en eee-box koster f.eks. 2.500, legg på en tusenlapp eller så for minne og vista. Utfordringen - og de interessante artiklene - ligger i justeringene / programvaren / driverne, og i lyden. Det er mange påstander å finne på nettet. Men lite er dokumentert. Og erfaringene fra den ypperste high-end eliten i Stereophile o.l. ligger litt over budsjettet for folk flest - sånne som meg.
    Lykke til - og takk for at dere deltar i debatten.
    doc

Newcomer Geir Nordby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende anlegg du har, doc! Ja, CD-spilleren blir også her stadig mindre brukt, når den ikke er på testbenken, koblet til produkter som testes. Det kommer forhåpentlig vis opp et pc-basert system i løpet av første halvår 2009. ;-)

Geir

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doc: Mener du at XP er en begrensende faktor selv med ASIO og dedikert avspillingsprogram?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Doc: Mener du at XP er en begrensende faktor selv med ASIO og dedikert avspillingsprogram?
    Dette er et område jeg ikke kan så mye om - det er derfor jeg leser det jeg kommer over fra presumptivt seriøse kilder. I prinsippet skal vel ASIO driveren sende den originale waw filen 'bit identical' til lydkoret / USB DAC'en, uavhengig av operativsystemet, forutsatt at hardwaren er kompatibel med driveren. Men Vistas lydarkitektur skal jo gjøre at man slipper WMD-baserte drivere i det hele tatt - som ASIO baserer seg på. Hvilken betydning dette har i praksis for hvordan ting faktisk låter, vet jeg ikke. ASIO og det meste annet er jo først og fremst utviklet med tanke på opptak og synkronisering med synthezisere - som Steinberg (som definerte ASIO) driver med.

Som nevnt noen ganger tidligere er det vanskelig å finne pålitelig informasjon - se for eksempel artikkelen på wikipedia om "Windows legacy audio components" med påskriften: "This article or section is in need of attention from an expert on the subject." Så vi ønsker all kunnskap og all seriøs testing velkommen.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Du og andre burde kanskje hørt og testet forsterkeren før dere drar slike tåplige konklusjoner?
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg legger meg ikke opp i den tekniske debatten her, men beskrivelsen din av en journalist i et lyd og bilde magasin, hører ikke hjemme her.

"Dårlig research" eller "Unyansert artikkel" er mye bedre beskrivelser.
    Vil bare nevne at jeg ikke hadde lest hele testen og kommenterte kun det som var nevnt i første innlegg. Så karakteristikken var nok litt grov, tatt i betraktning hele innholdet.

Ellers følte jeg at innlegget mitt beskrev teorien ganske godt alikevel.

I praksis må jeg nok innrømme at jeg selv har oppdaget at det ikke alltid er no fint å kjøre 100% ut av datamaskina. Dette må vel ha noe å gjøre med algoritmen som brukes i windows lydbehandling. For i teorien skulle 0dB FS vært 0dB FS, i praksis har jeg nok opplevd avvik.

Så jeg kjører ofte selv 80% på volumet ut. I allefall når jeg ikke bruker et kvalitetslydkort. (F.eks MOTU 8PRE som jeg bruker i musikkproduksjon.)

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Lyd & Bilde skrev denne testen fikk de huden full her. Når Hjemmekino skriver så å si det samme og skryter: "USB er en genial ide på en superfornuftig og veldig underholdene forsterker." så er det stille som i graven. Kan det ha noe med at noen profilerte forumbrukere er journalister i Hjemmekino?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Takk for mye god info - her har du stoff til en artikkel til neste nummer
    Du har rett i at dette er nytt. Men da er jo interessen desto større.
    Noen kjøper proprietære systemer, som logitch, B&O eller popcorn hour. Og oppdager at ikke alle formater støttes, og at lyden kanskje ikke er hva de drømmer om. Andre bygger PC som utgangspunkt.
    Selv har jeg akkurat nå, etter å ha bygget noen media-pc'er, en eee-box skrudd opp bak på tv'n (høy WAF). Den styres med en iPhone (proprietært, men kult), slik at jeg bare slår på tv'n når jeg vil se film (eller TV). CD-samlingen er rippt til apple lossless (på godt og vondt, pga iPhone), og ligger på en server, slik at iPhonen (remote, gratis program, styrer iTunes på eee vie WiFi) brukes til å velge hva jeg vil høre.
    eee-boxen har XP (ikke optimalt, men Vista krever mer minne - oppgraderes over jul), lydsignal tas ut via spdif (ikke optimalt det heller) eller USB (med ASIO driver, selvsagt). DAC byttes med jevne mellomrom - for tiden er det en Meridian som står i. Og resten - nokså konvensjonelt.
    Noen entusiaster har allerede tenkt å selge CD-spilleren for å bare høre musikk på denne måten. Jeg er ikke helt der ennå. Når jeg kommer dit, vil jeg selvsagt velge utstyr basert på hva jeg hører selv. Men jeg kommer ganske sikkert til å lytte på utstyr dere anbefaler. I alle fall om jeg vet at det er testet seriøst. Og da er det nødvendig med en god referanse-lydkilde. Akkurat som når dere tester annet lydutstyr.
    Hils daglig leder og si at det ikke behøver bli så dyrt - en eee-box koster f.eks. 2.500, legg på en tusenlapp eller så for minne og vista. Utfordringen - og de interessante artiklene - ligger i justeringene / programvaren / driverne, og i lyden. Det er mange påstander å finne på nettet. Men lite er dokumentert. Og erfaringene fra den ypperste high-end eliten i Stereophile o.l. ligger litt over budsjettet for folk flest - sånne som meg.
    Lykke til - og takk for at dere deltar i debatten.
    doc
    Det var da ekstremt med tiltak og komponenter - hva med en squeezebox?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Når Lyd & Bilde skrev denne testen fikk de huden full her. Når Hjemmekino skriver så å si det samme og skryter: "USB er en genial ide på en superfornuftig og veldig underholdene forsterker." så er det stille som i graven. Kan det ha noe med at noen profilerte forumbrukere er journalister i Hjemmekino?
    Tja - USB er en god idé. Du må bare forstå at den brukes til å overføre digitale signaler, ikke analog lyd. Nå var det jeg som startet debatten, og jeg er ikke journalist verken her eller der. Hjemmekino pleier jeg ikke lese, derfor ingen 'slakt' av den artikkelen (om den fortjente det).
    Har nå koplet opp DacMagic. Og er stort sett fornøyd. Den støtter bare USB 1.1, og kan bare ta imot 16bit via USB. Det er heller ikke støtte for noen Asio drivere. Utviklingen har vel bare så vidt begynt. Har ikke rukket noen 'blindtest' mellom forskjellige tilkoplinger, innstillinger og drivere. Trenger nye høyttalere.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det var da ekstremt med tiltak og komponenter - hva med en squeezebox?
    Sqeezeboks er jo ikke så kjekk til film, da vet du. Ikke kjører den Spotify heller. Og så kan du ikke eksperimentere så mye med den.

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under er en veldig relevant artikkel som styrket mitt personlige syn på hvor praktisk og bra det kan være med PC som musikkavspiller.

Computer-Driven Audio - Is it Superior to Optical-Based CD Playback?

Men, hva trenger man av utstyr for å få gode resultater?

Her er det som er anbefalt av Empirical Audio:

Recommended System Configurations

Har du hørt om Empirical Audio? Hva tror du om disse oppsettene? Hvilke oppsett vil du heller anbefale i stedet?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •