Diskusjon rundt kommentar ved bruk av USB til overføring i Lyd og Bilde - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Og i disse tilfellene anbefaler jeg Vista 64-bit, rett og slett pga kraftig forbedret lyd-del. Blant annet med en mye bedre kvalitet på resamplingen.
    Er 64-bits Vista bedre enn 32-bits Vista på lydkvalitet?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Er 64-bits Vista bedre enn 32-bits Vista på lydkvalitet?
    Nei, skal ikke være noen forskjell der så vidt jeg vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Du og andre burde kanskje hørt og testet forsterkeren før dere drar slike tåplige konklusjoner?
    Han ordla seg kansje ikke så diplomatisk, men alle med kompetanse innenfor digitalteknikk kan fortelle deg at skribenten for lyd og bilde her i beste fall sprer misinformajson og myter.

Det er riktig som mange sier at volumet bør stå på 100% for å unngå redusert oppløsning av kildematerialet. Aller helst bør man bruke direkte lyd gjennom asio for XP iallefall.

I og med at dette er en digital overføring av lyden har heller ikke spenningsnivået på kommunikasjonsforbindelsen noen verdens ting å si for utnivået fra forsterkeren. Dette bestemmes av DA-konverteren og forforsterkeren som benyttes.

Dersom man derimot skal ha et analogt signal ut fra pcen sitt lydkort kan det være at høye volum i windows gir dårlig lydkvalitet hvis forsterkeren i lydkortet er feildimensjonert i forhold til lasten. Det som ofte kan skje er at signalet klipper og får andre former for ulieariteter. Dette er dog ikke en problemstilling som sagt ved digital overføring.

Jeg har forøvrig bemerket meg i minst en annen artikkel at lyd og bilde ikke har allverdens kompetanse eller evner å gjøre god research på digitale systemer.

Newcomer Geir Nordby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Sterkt forsinket kom siste nummer av Lyd og bilde ned i postkassen min, med blant annet en omtale av Hegel H100, Soundgardenversjon. Der leser jeg blant annet, om USB-inngangen:

"Aldri før har jeg hørt lyd fra PC så fri for støy... nesten like bra som fra CD. Bare at utgangsnivået blir lavere, for lydnivået ut fra Windows bør for det første ikke overskride 80 prosent av total kapasitet for renest mulig lyd, og for det andre er spenningsnivået ut fra PC-ens USB-utgang allerede lavere enn det fra CD-spillere. Men selve lydkvaliteten er neimen ikke mye dårligere."

Dette må da være det reneste sludder?
    • Det går da bare digitale signaler gjennom USB-grensesnittet. Så for å få lyd må det være en DAC i forsterkeren (eller "lydkort", som Soundgarden kaller det).
    • Støy bestemmes dermed av DAC og forsterker. Og sammenligner du en forsterker med seg selv, blir den gjerne ganske lik.
    • "Spenningsnivået" blir litt irrelevant, men USB hub'er sender gjerne 500mA til nedadgående enheter. Men det har ikke noe med lyden å gjøre. Og Hegel har utvilsomt sin egen strømforsyning.
    • PC'es "lydnivå" må alltid settes til 100%, slik at den ikke foretar noen omprosessering av lydsignalene. Og en må slå av all lydprosessering og all PC-lyd, slik at ikke musikken på 44,1 kHz omprosesseres til 48kHz. Om ikke dette gjøres forringes lyden vesentlig. Vista har en vesentlig bedre måte å håndtere lyd på enn XP.
    • Om alt gjøres riktig, blir det kvaliteten på DAC'en samt jitter som bestemmer hvordan lyden blir.
    Eller har jeg missforstått?
    Hei! Beklager sen utlevering av L&B denne gangen, vi jobber på spreng hver måned for å rekke deadline. Så plutselig kan ting oppstå. Som for eksempel at vi helt uoppfordret fikk inn en brennhet Hegel H100 helt på tampen av innlevering av tekstene, men vi ville så gjerne ha den med i bladet. Hadde bladet kommet en uke tidligere, ville det vært uten testen av H100. Angående Windows og USB har jeg undersøkt og fått følgende svar fra Håvard Pallsveen i Hegel angående dette, siteres her:

Etter mye testing, og målinger med bla. måleinstrumentet Audio Precision, har vi konkludert med at den beste lyden, med vår usb-løsning, får man ved å holde seg under 80% på Windows master volume. Det er også derfor vi anbefaler dette.

Når det gjelder støy i i pclyd-sammenheng, er det strømforsyningen i pcen som er den største synderen. Ved å "flytte" lydkortet/DACen ut av pcen, som vi gjør med dette produktet, eliminerer man det aller meste av denne type støy.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB er bare en transportkanal for et digitalt signal, det være seg lyd eller bilde.

Se på det som en lastebil, om den er stor eller liten - rask eller langsom - skitten eller ren - så påvirkes ikke lasten (innholdet) av dette (så fremt den ikke utsettes for plutselig påvrikning utenifra, kræsjer).

Journalisten i L & B har skrevet noe fullstendig nonsens som beviser at vedkommende ikke skjønner sammenhengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Nordby
    Hei! Beklager sen utlevering av L&B denne gangen, vi jobber på spreng hver måned for å rekke deadline. Så plutselig kan ting oppstå. Som for eksempel at vi helt uoppfordret fikk inn en brennhet Hegel H100 helt på tampen av innlevering av tekstene, men vi ville så gjerne ha den med i bladet. Hadde bladet kommet en uke tidligere, ville det vært uten testen av H100. Angående Windows og USB har jeg undersøkt og fått følgende svar fra Håvard Pallsveen i Hegel angående dette, siteres her:

Etter mye testing, og målinger med bla. måleinstrumentet Audio Precision, har vi konkludert med at den beste lyden, med vår usb-løsning, får man ved å holde seg under 80% på Windows master volume. Det er også derfor vi anbefaler dette.

Når det gjelder støy i i pclyd-sammenheng, er det strømforsyningen i pcen som er den største synderen. Ved å "flytte" lydkortet/DACen ut av pcen, som vi gjør med dette produktet, eliminerer man det aller meste av denne type støy.
    Testen Håvard Pallsveen refererer til, ble den gjort på windows XP eller Vista? Ble ASIO testet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, når vi er så heldige at faktisk journalister velger å ta aktiv del i debatten her inne er det viktig at ordlyden forholder seg konstruktiv.

Jeg har selv snakket flere ganger med representanter fra Hegel, og det er i det minste helt klart at de gutta vet hva de driver med. Samtidig er jo PC-verden relativt ny i HiFi-sammenheng, så her foreligger det garantert viktig kunnskap som kan formidles - i begge retninger!

For øvrig; etter å ha puslet med PC i ÅRESVIS er det en ting jeg har funnet ut... Det er ingenting som er standard på en PC, og ting funker sjelden som en tror eller håper... Jeg stiller derfor større lit til faktiske målinger enn teoretiske erfaringer, spesielt hvis det er Hegel selv som har foretatt seg disse. Samtidig kan dette jo skyldes lokale forhold.

Uansett er dette er interessant tema!

Jeg skal for øvrig oppdatere trådens tema slik at den fremstår noe mer konstruktiv mht emnet som diskuteres.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Nordby

Takk skal du ha - fint å få ferske tester, og produkter med ordentlig lyd og innebygget DAC blir vel bare mer og mer aktuelt. Også for meg - det var derfor jeg leste artikkelen. Men i andre sammenhenger benytter dere jo faktisk referanser ved testene. Gjennomprøvde referanser. Å kople til en PC og stille den på 80%, blir litt som å teste for eksempel Sonus Faber høyttalere og si at du satte volumet på forsterkeren på 8. Det det ville jo ikke si oss så mye, hvis vi verken visste hva slags lydkilde eller hva slags forsterker dere benyttet. Og det ville ikke hjelpe om produsenten hadde anbefalt voluminsstillinger fra 7 - 9. I Spinal Tap har gitaristen en forsterker som går til 11 - de andre går bare til 10. Men selv om det er en god film, er det vel ikke noe rollemodell for Lyd og Bilde.
    Hva med en artikkel i neste utgave der dere går gjennom de grunnleggende prinsippene og noen gode råd for å bruke PC som lydkilde - med tester av noen forskjellige DAC'er eller forsterkere med innebygde DAC'er. Med seriøst utstyr, ikke surroundanlegg. Og så kanskje bygge dere en referanse-PC dere kan bruke til neste test. Så vet vi hva som er utgangspunktet deres. Kikk på Benchmarks WIKI - der står det en del.
    Det var ikke min mening å starte noen hetskampanje mot redaktøren deres - jeg vet dere jobber hardt for et bra blad. Men det er nettop fordi vi tar dere seriøst at vi reagerer når vi leser noe som virker meningsløst. Hadde vi ikke tatt dere på alvor, hadde vi vel heller lest tester i dagspressen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, når vi er så heldige at faktisk journalister velger å ta aktiv del i debatten her inne er det viktig at ordlyden forholder seg konstruktiv.
    Støttes.
    Jeg skal for øvrig oppdatere trådens tema slik at den fremstår noe mer konstruktiv mht emnet som diskuteres.
    You're the boss. Nå la jeg inne et spørsmålstegn i tittelen. Formålet var å få svar på om det var sludder, eller om det var jeg som hadde missforstått. Og om en ser på hele teksten og sammenlikner de forskjellige innleggende, er jeg fortsatt ikke sikker. Men så har jeg et motto som passer til det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jada, helt i orden, og temaet USB eller PC som sådan og HiFi er jo svært interessant, spesielt når en aktør som Hegel velger å ta i bruk dette interfacet!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benchmark DAC1 har også en versjon med USB. I betjeningsveiledningen (rev D(E) ) derfra står det følgende.

Sitat Opprinnelig postet av Benchmark
    The DAC1 USB is designed, tested and
    proven compatible with the following four
    operating systems:
    • Windows Vista
    • Windows XP
    • Windows 2000
    • Mac OS X *

* TIP – When using OS X the system
    sample rate should be set to match the
    sample rate of the files being played.
    Also, we do not recommend using the OS
    X system volume control – set it to
    100%.
    Link: http://www.benchmarkmedia.com/system...nual_Rev_E.pdf (side 12)

Benchmark velger å kun nevne OS X i denne sammenhengen, ikke Windows.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, helt i orden, og temaet USB eller PC som sådan og HiFi er jo svært interessant, spesielt når en aktør som Hegel velger å ta i bruk dette interfacet!

Syns det er bra at dette tema blir tatt opp. Selv har jeg ikke erfaringer med dette men ser dette som e mulighet til æ lære noe kanskje ut av dette. Denne tråden er meget intressant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Akkurat hvorfor det teknisk set er slik vet jeg ikke desverre.
    Du kan jo prøve og finne noe på google eller starte en egen tråd ang dette om det er noe som vekker din interesse.
    Ikke så veldig interesse, men ettersom det blir lagt ut som en påstand så lurer jeg jo hva som er grunnen til den påstanden. intet mer.

MVH
    Lars B

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Ikke så veldig interesse, men ettersom det blir lagt ut som en påstand så lurer jeg jo hva som er grunnen til den påstanden. intet mer.

MVH
    Lars B
    Jeg er helt enig med deg. Man skal være svært forsiktig med å påstå noe bastant om ting man ikke skjønner seg på og bare har hørt at det skal være slik. Det er veldig fort gjort at man har missforstått noe og kommer med feilaktige påstander.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    EDIT: korrigert bort den litt lite flatterende beskrivelsen av journalisten hos Lyd og Bilde...
    Ikke så mye hjelp i det, når han er quotet på den settningen 3 ganger før edit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Godt poeng, rettet nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jeg lærer litt mer for hvert innlegg, men sliter fortsatt med å forstå, og håper på at noen kan gi meg referanser til sider som dekker området godt, eller kan gi meg mer informasjon. For å summere opp:

Hva jeg tror jeg vet ...
    • Om du vil ha god lyd ut av en PC, er det mer å tenke på enn hva slags format lyden er lagret i. Du må også se på hva som skjer med 'lyden' fra den leses fra disk til den klinger i ørene dine. To viktige faktorer er hvordan PC'ens mange programmer forandrer på de opprinnelige data, og hvilken kvalitet det er på brikken som konverterer dataene til lyd.
    • USB er ren digital tilkopling - den kan ikke brukes til å overføre analog lyd
    • CD-lyder samplet med 44100 samples pr sekund, og hvert sample er lagret med et tall på 16 bit.
    • USB 1.1 har kapasitet til å overføre lyd i CD-format - USB 2.0 har kapasitet til å overføre lyd i alle kjente lydformater (også de nye "HD").
    • Lyd i digital format kan bli bedre, f.eks. ved å beregne hvordan samplene ville vært om det hadde vært flere av dem (55,125 kHz i stedet for 44,1 kHz), og/ eller vært representert med flere bit (18, 20, 24 i stedet for 16). Dette tilsvarer oppskalering av et DVD-bilde.
    • Lyd i digital format kan bli dårligere, for eksempel ved å komprimere den eller forandre den på annen måte. Ved å komprimere den fjerner man informasjon som kan ha betydning, ved å forandre den på annen måte kan man få avrundingsfeil.
    • I windows XP går all digital lyd gjennom en funksjon kalt kmixer- Den sørger for at lydene fra forskjellige kilder fungerer sammen. Det gjør den f.eks. ved å 'skalere' samples 'oppover'. CD-lyd i 44,1 kHz blir for eksempel gjort om til 48 kHz dersom det kommer en varsel-lyd fra Windows i 48kHz. Det er en potensiell kilde til dårligere lyd (se over).
    • Også andre programmer i windows XP kan forværre lyden (f.eks. digital effekter).
    • Vi er på vei over til en ny måte å lagre og formidle High-End lyd på. Derfor er det spesielt viktig at de som skriver om dette i seriøse blader setter seg grundig inn i feltet - det er de seriøse tidsskriftene vi går til for å få informasjon.
    ...og hva jeg bare tror
    • Det er meningsløst å snakke om spenningsnivå og utgangssignal fra en digital kilde, som i Lyd og Bilde artikkelen.
    • Siden kmixer skal forsøke å få lyd fra forskjellige kilder til å fungere sammen, har det ingen mening å forsterke de svakeste kildene - da forsterkes støyen også. I stedet dempes de sterkeste. Derfor bør 100% lydinnstilling gi uendrede signaler. Men det finnes lite med dokumentasjon om kmixer.
    • Det finnes mange andre programmer som kan forandre lydsignalene. De kan både 'forsterke' og 'dempe' dem. Men slike programmer kan slås av.
    • Testing av en DAC med tilhørende analog del - eller 'lydkort' som Soundgarden kaller det - sier ikke så mye når vi ikke vet noe om lydkilden. Det blir som å teste en forsterker med 'en CD-spiller'.
    • Påstanden om at en innstilling på 80% gir renest mulig lyd gir heller ingen mening når vi ikke vet hva lydkilden er eller hvilket program som skal stilles på 80%
    • Dersom du bruker XP og enten har en DAC tilkoplet via USB eller et lydkort, er det mye å vinne på å benytte en ASIO driver. De går utenom windows standard lydprosessering. De er laget for profesjonelt bruk.
    • Jeg har ikke klart å finne ut om ASIO driverne også fungerer om du tar lyd via SP/DIF. Men det skal testes i helgen.
    • Windows Vista har en annen arkitektur for lydbehandlig som skal være bedre enn XP.
    Kommentarer, korreksjoner og injurierende utsagn mottas med takk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "......lydkort som Soundgarden kaller det"?

Det er da vel intet rent audiosignal som går i en USB-kabel, ergo må det være et lydkort i ordets rette forstand?

Og når Hegel anbefaler å holde volumkontrollen i Windows til 80%, så er det vel bare å ta det til seg som en anbefaling fra produsent. Dette er lett å teste selv, og se hva som fungerer best.

Ellers så er jeg helt enig i Marsboers første innlegg. Google ASIO.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Testen Håvard Pallsveen refererer til, ble den gjort på windows XP eller Vista? Ble ASIO testet?
    Testen ble gjort med Vista. Nei, ASIO ble ikke testet.

Jeg vil også nevne, at jeg har et par andre USB-DAC-er, hvor støygulvet på lydsignalet er vesentlig høyere enn hos Hegel H100. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men dette er såpass hørbart at til og med min samboer hører det. Det er ikke alt vi journalister kan forklare teknisk, men hvem som helst vil høre disse forskjellene.

Utfordringen ligger i å separere lydkortet/DAC-en på en slik måte at støy fra pc-ens strømforsyning ikke smitter over til det analoget signalet. Når det er gjordt, er faktorer som selve DAC-en og elektronikk rundt denne også avgjørende for lydkvaliteten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Takk skal du ha - fint å få ferske tester, og produkter med ordentlig lyd og innebygget DAC blir vel bare mer og mer aktuelt. Også for meg - det var derfor jeg leste artikkelen. Men i andre sammenhenger benytter dere jo faktisk referanser ved testene. Gjennomprøvde referanser. Å kople til en PC og stille den på 80%, blir litt som å teste for eksempel Sonus Faber høyttalere og si at du satte volumet på forsterkeren på 8. Det det ville jo ikke si oss så mye, hvis vi verken visste hva slags lydkilde eller hva slags forsterker dere benyttet. Og det ville ikke hjelpe om produsenten hadde anbefalt voluminsstillinger fra 7 - 9. I Spinal Tap har gitaristen en forsterker som går til 11 - de andre går bare til 10. Men selv om det er en god film, er det vel ikke noe rollemodell for Lyd og Bilde.
    Hva med en artikkel i neste utgave der dere går gjennom de grunnleggende prinsippene og noen gode råd for å bruke PC som lydkilde - med tester av noen forskjellige DAC'er eller forsterkere med innebygde DAC'er. Med seriøst utstyr, ikke surroundanlegg. Og så kanskje bygge dere en referanse-PC dere kan bruke til neste test. Så vet vi hva som er utgangspunktet deres. Kikk på Benchmarks WIKI - der står det en del.
    Det var ikke min mening å starte noen hetskampanje mot redaktøren deres - jeg vet dere jobber hardt for et bra blad. Men det er nettop fordi vi tar dere seriøst at vi reagerer når vi leser noe som virker meningsløst. Hadde vi ikke tatt dere på alvor, hadde vi vel heller lest tester i dagspressen.
    Du har selvsagt rett i at referanser er meget hjelpsomt! Hadde jeg visst at denne testen skulle generere så mye interesse, ville jeg nok ha utdypet USB-testingen mer. Og kanskje testet grundigere også. Jeg la hovedsakelig vekt på hvordan forsterkeren låt som nettopp en forsterker, mens USB-funksjonen er en meget kjekk tilleggsfunksjon. Som Lydgren sier et annet sted i denne tråden, PC og USB er et ganske nytt område innen hi-fi, og det er mye å finne ut av. Etter å ha skrevet om stereo og hjemmekino med ganske enkle funksjoner siden 2001 kan du tro det er mye ny teknologi i dag å sette seg inn i. Noe av det gruer jeg meg nesten til å sette meg inn i! PC-basert hi-fi er et spennende område som vi garantert kommer til å lære mye mer av i løpet av det kommende året.

Angående USB-DAC-en: Jeg tror det er noe med selve Windows-plattformen som gjør at støyen er lavest ved 80% lydnivå. Tenk på volumkontrollen som en styringsenhet, hvor 100% faktisk er over maks. Tenk på en forsterker som er beregnet til å gå til 10, mens volumhjulet går til 11 (i motsetning til Spinal Tap, som bare har markert maksnivået med 11, hehe). Eller som når Reodor Felgen klemmer gasspedalen gjennom gulvet. At volumkontrollen rett og slett er feil, slik at 100 prosent faktisk er mer enn hva som er beregnet. Jeg vil tro det kanskje har noe å gjøre med at mange har laptop med svak lyd, og at Microsoft derfor gir mulighet for å gi "for høy gain", for at man skal kunne presse ekstra mye lyd ut av en liten laptop med altfor liten pre- og power-amp. Ikke arrester meg helt på dette, men jeg synes dette virker logisk. Og hvis dette er tilfellet, har det ikke mye å si hva slags utstyr du har koblet til.

Det man uansett ønsker å gjøre, er å finne det punktet på volumkontrollen hvor du sitter igjen med maksimalt dynamisk headroom, hvor det helst ikke foretas digital prosessering av musikksignalet i det hele tatt. Derfor ville det vært interessant å teste med ASIO.

Når alt dette er sagt, vil jeg presisere at Lyd & Bilde er et blad som profileres mot folk flest. Og folk flest bruker Windows. De største entusiastene vil nok føle at vi ikke skriver nok om teknologien bak produktene, og noen mener sikkert at vi til og med burde foretatt og publisert målinger. Men vi prøver å få med det mest vesentlige og presentere det på et språk som alle skjønner. Derfor er mange av våre artikler ganske korte i forhold til de i andre blader, selv om vi ikke bruker noe kortere tid på selve testingen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •