Bly-ray + reciver uten hdmi. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bly-ray + reciver uten hdmi. Hjelp!

Hei!

Har en Rotel RSX-1056 og den har ikke hdmi inngang. Den har multi input, men det står følgende i bruksanvisningen:

A set of RCA inputs accept up to 7.1 channels of analog signals from a DVD-A or SACD player. There are inputs for FRONT L & R, CENTER, SUB, REAR L & R, and CENTER BACK (CB) 1 & 2.

Er dette for gammelt system med tanke på alle hdmi lyd formatene? Tenker på blu-ray spillere med RCA outputs, men der er det vel ikke CENTER BACK 1 og 2 som gjelder. Når det er 7.1 analog ut er det vel FRONT L & R, CENTER, SUB, REAR L & R og enda ett sett med REAR L & R som brukes på sidene bak? Mulig eg tar feil her, men er veldig usikker på dette så det er derfor eg spør:-?

Eg har bare 5.1 oppsett nå og lurer på om eg også trenger 2 surround høgtalere til bak, men siden det står CENTER BACK 1 & 2 på analog input på reciveren blir eg usikker på om denne reciveren i det hele tatt er beregnet til hdmi lyd via RCA inputs på reciveren? 7.1 hdmi lydformatene var kansje ikke oppfunnet når denne reciveren vart laget:-?

Har vurdert blu-ray spiller med 7.1 analog utgang, men viss ikke reciveren er klar for hdmi lydformatene via RCA innputs på reciver er det ikke grunn til å betale ekstra for de analoge utgangene på blu-ray spilleren.

Har tenkt litt på Sony BDP-S550. Viss eg ikke kan ta i bruk de analoge utgangene p.g.a att ROTEL RSX-1056 ikke har de rette analoge innganger for å motta alle hdmi lydformatene riktig ( tenker da på att det står CENTER 1 & 2 på inngangene og ikke suround L & R ) trenger eg ikke de analoge utgangene og kann da gå for billigere spiller som Sony BDP-S350.

Er veldig fornøyd med denne reciveren, men den har desverre ikke hdmi inn og utgang Kunne selvfølgelig byttet ut reciveren med en som har hdmi, men det blir for dyrt:evil:

Er det noen der ute som kann hjelpe en som er litt forvirret og ønsker så riktig lyd som mulig på alle de nye lydformater på blu-ray med denne reciveren?

Takker for all hjelp og tips eg kann få

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive att den har optisk og coax innganger, men det hjelper vel lite når eg skall overføre de nye lydformatene. Bildet blir selvfølgelig koblet med hdmi kabel rett inn på plasmaen

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fint HD-lyd med den der om du kjøper BluRay med dekoder og analoge utganger - Surround Back eller Center Back er nok bare ulike navn for det samme.

Du må jo ikke ha 7.1 heller, du setter bare i innstillingene på spilleren at det er 5.1 som er tilkoblet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som meg, kjør Sony 550. Benytt analog inngangene på Rotel'en, hva de heter spiller vel ingen rolle - regner med alle kanaler har samme effekt - dvs de forsterker de signaler spilleren sender. Kan vel egentlig koble på kryss og tvers så mye du vil bare du kopler høyttalerene på samme vis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Gjør som meg, kjør Sony 550. Benytt analog inngangene på Rotel'en, hva de heter spiller vel ingen rolle - regner med alle kanaler har samme effekt - dvs de forsterker de signaler spilleren sender. Kan vel egentlig koble på kryss og tvers så mye du vil bare du kopler høyttalerene på samme vis.
    Jeg vurderer å gjøre det samme som deg det er en kjap og "billig" løsning til HD-lyden. Åssen synes du resultatet har blitt? Det er veldig mye prat om hvor god HD-lyden er, så jeg håper denne løsning vil gi like god løft i forhold til denne gode gamle DD og DTS!?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg vurderer å gjøre det samme som deg det er en kjap og "billig" løsning til HD-lyden. Åssen synes du resultatet har blitt? Det er veldig mye prat om hvor god HD-lyden er, så jeg håper denne løsning vil gi like god løft i forhold til denne gode gamle DD og DTS!?
    Hmmm, hva skal jeg si. HD bildet er eksepsjonelt bra, likeså er DVD blitt betraktelig bedre(kanskje mest imponert her...) HD lyden er bra, men den receiveren jeg benytter er langt fra optimal mot mine høyttalere, kun en mellomløsning før skikkelig utstyr er på plass. Forventer mye mer lydmessig når nytt utstyr er på plass - men ser du har forsterker av annet kaliber enn min, tror det blir kanon:-D . Kjøp på AV-shop og du har returrett....8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar:-)
    Er litt grønn på blu-ray:lol:

Da blir det en spiller med 7.1 analog ut.

Tenker mest på Sony BDP-S550 siden denne kan definere størrelse, avstand og nivå i følge testen i Hjemmekino:-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Takker for svar:-)
    Er litt grønn på blu-ray:lol:

Da blir det en spiller med 7.1 analog ut.

Tenker mest på Sony BDP-S550 siden denne kan definere størrelse, avstand og nivå i følge testen i Hjemmekino:-)
    Slutt med å tenke, på tide å HANDLE!!! Du blir garantert ikke skuffet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, hva skal jeg si. HD bildet er eksepsjonelt bra, likeså er DVD blitt betraktelig bedre(kanskje mest imponert her...) HD lyden er bra, men den receiveren jeg benytter er langt fra optimal mot mine høyttalere, kun en mellomløsning før skikkelig utstyr er på plass. Forventer mye mer lydmessig når nytt utstyr er på plass - men ser du har forsterker av annet kaliber enn min, tror det blir kanon:-D . Kjøp på AV-shop og du har returrett....8)
    BD-spiller skal jeg jo ha uansett, men kansje jeg må ha en som er dyrer for å de analoge-utgangene. I tillegg må jeg jo ha kabler av et greit kaliber, og da hele 6 stk og da ser jeg for meg at kostandene vil øke med en tusen lapp eller kansje 2 pga av dem.... Hvis det blir et bra nok resutat så er jo det helt greit:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt med å tenke, på tide å HANDLE!!! Du blir garantert ikke skuffet.

Har i grunn bestemt meg for å kjøpe den nå når eg veit att eg kan dra nytte av de 7.1 analoge utgangene Er klar over att det ikke blir så bra lyd som det ville blitt med hdmi kabel inn på reciver. Men må si eg er litt spent på lydresultatet med analoge kabler mellom spiller og den reciveren eg har. Dette kommer vel litt an på hvor god den interne dekoderen i spilleren er. Hva tror du? Trenger vel ikke legge for mye penger i kablene heller? Går for 5.1 oppsett i starten og da trenger eg bare 3 sett med phonokabler. Får heller utvide til 7.1 når eg får råd til to høgtalere til

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt så ser jeg at det er det en drøs av HD-lyd formater, de fleste av dem får du igjennom 7.1 analog-utgangene, men enkelte får du ikke(kun igjennom HDMI). Dette er sikkert avhengi av åssen type spiller du har.

Er det noen som kjenner til hva det betyr i praksis? Hvilken formater er dem mest vanlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt så ser jeg at det er det en drøs av HD-lyd formater, de fleste av dem får du igjennom 7.1 analog-utgangene, men enkelte får du ikke(kun igjennom HDMI). Dette er sikkert avhengi av åssen type spiller du har.

Er det noen som kjenner til hva det betyr i praksis? Hvilken formater er dem mest vanlig?
    Asfalt, jeg fant svar om det meste angående analogutgangene og lydformater i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...-bdp-s550.html

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asfalt, jeg fant svar om det meste angående analogutgangene og lydformater i denne tråden:
    Stemmer dette, Sony'en støtter slik jeg forstår ALLE format gjennom analogutgangene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Asfalt]Hei!

Har en Rotel RSX-1056

Hei, det er bare å kjøpe Sony BDP-550 så har du HD-lyd.
    Du veit at du må bruke effektforsterker på Rotelen for frontene om du vil ha 7.1? Men det har du kanskje allerede?

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!
    Nyttig informasjon der je

Det var fint att den støtter alle kydformater

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Shpongle]
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei!

Har en Rotel RSX-1056

Hei, det er bare å kjøpe Sony BDP-550 så har du HD-lyd.
    Du veit at du må bruke effektforsterker på Rotelen for frontene om du vil ha 7.1? Men det har du kanskje allerede?
    Det er bra siden eg bestilte den i dag

Tenkte eg skulle koble 5.1, men siden eg har en Hegel H200 som er en integrert stereoforsterker som kann brukes som effektforsterker på suroundreciveren kann eg koble 7.1 altså? Da får eg fullt utbytte av alle lydformatene:-D Takker for den informasjonen Bruker H200'n til musikk som integrert stereoforsterker og når eg ser på film og tv bruker eg den som effektforsterker. ( har ikke prøvd den på film enda, men rekner med det blir veldig bra. På musikk spiller den helt fantastisk:-D ) Har nett kjøpt den og er VELDIG fornøyd med lyden i den Har ikke før fått den i hus før eg i dag bestilte Sony BDP-S550 Eg må vere gal Hvordan skall eg koble for å få 7.1 på denne reciveren? Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StriferNet

Nei. Den er sikkert veldig bra den, men den hadde blitt alt for dyr for meg og dessuten har ikke den spilleren det eg trenger av tilkoblinger, men takker for tipset Er alltid glad for all hjelp eg får:-D

Den eg har bestilt er en Sony BDP-S550 som fikk 6 av 6 og kåret til beste kjøp i budsjett og mellomklassen i Hjemmekino. Må legge til att eg ikke bestilte denne spilleren bare på grunnlag av denne testen av 11 blu-ray spillere, men eg synes den var til stor hjelp Har også lest mye positivt om denne spilleren på nettet også og det var tydeleg att denne spilleren er godt likt. Og så får eg god hjelp av dere her på forumet også da:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony 550 meg Yamaha DSP-A1

Hei,
    har selv skaffet meg Sonyen pga manglende HDMI inngang på Yamahaen (synes den er for dyr til å byttes inn enda. noen som vet hva man bør legge i en ny forsterker for ikke tape kraft/kvalitet?).
    Men må bare si at jeg er strålende fornøyd med både lyd og bilde, og da spesielt hva den klarer med de vanlige DVD'ene.

Har ikke kjøpt annet enn billige kabler (enda?), men er som sagt godt fornøyd, og vet ikke om det blir mye bedre med dyrere kabler (noen med erfaring på dette?).
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    Hei,
    har selv skaffet meg Sonyen pga manglende HDMI inngang på Yamahaen (synes den er for dyr til å byttes inn enda. noen som vet hva man bør legge i en ny forsterker for ikke tape kraft/kvalitet?).
    Men må bare si at jeg er strålende fornøyd med både lyd og bilde, og da spesielt hva den klarer med de vanlige DVD'ene.

Har ikke kjøpt annet enn billige kabler (enda?), men er som sagt godt fornøyd, og vet ikke om det blir mye bedre med dyrere kabler (noen med erfaring på dette?).
    Venter i spenning på spilleren nå. Er ikke vanleg att eg kjøper noe uten å prøve det hjemme først, men tror ikke eg blir misfornøyd etter alt det positive som skrives om denne spilleren

Når det gjelder kabler finnes det sikkert like mange meninger om dette som det fins kabler. Skolisser er selvfølgelig ikke aktuelt Eg lurer også på hvor mye eg skall spandere på kabler. Noen der ute som kann hjelpe oss med tips på kabler som er gode nokk til en "fornuftig" pris?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •