surround receiver til 3ohm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

surround receiver til 3ohm?

Morra mi hadde en sony hcd-s888 tidligere.
    Men nå har den streika og hu har kjøpt seg en lg rh387 h dvd spiller.

Problemet er at hun vil fremdeles ha surround og beholde de gamle høytalerene. Aner ikke hvor mange watt de er på, men tipper rundt 150W tilsammen på de 5. Har og en aktiv sub.
    Hu har nå spurt meg om hva slags receiver hun burde kjøpe. Hun vil ikke ha nye høytalere da hun aldri spiller høyt og syns de var veldig bra de hu har. Står 3 ohm bakpå de, men ikke noe mer info.

Forslag til en liten reciever hun kan kjøpe? Det kommer ikke til å være snakk om å bygge ut med større høytalere senere

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt på høyttalere betyr ingenting. Fungerte det fint med den gamle Sony fungerer det sikkert fint med en hvilken som helst surround receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3ohm!

Nå er ikke jeg ekspert, men 3 ohm hørses veldig lavt ut for meg. Tror ikke alle forsterke er så glad for så lav impedanse, men hvis hun skal ikke spille høyt så har det kansje ikke så stor betydning. Hvis ikke så er vel en strømsterk forsterker å anbefale.

Sikker noen har inne som sitter på litt mer kompetanse enn meg som vil kommentere dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst ikke ha en for strømsterk forsterker for å unngå å sprenge høytalerene. Er ikke ofte, men hender jo disse voksne damene har jentekvelder og noen av dem vrir automatisk opp på maks i tide og utide.

Er dette med 3 ohm som bekymrer meg mest.

Hvordan er det å kjøpe f.eks Denon AVR-1509 som er 7 kanals og hun har 5 høytalere pluss aktiv sub? Og står 8 ohm på den...

Håper å finne en receiver i prisklasse 2-3000kr

EDIT: Så plutselig et annet sted at den er 5 kanals. Noen som vet hva som stemmer? hi-fi klubben som sier 5 kanaler og 6 ohm eller hjemmekino.no som sier 7 kanaler og 8 ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brukernavnet_mitt
    Vil helst ikke ha en for strømsterk forsterker for å unngå å sprenge høytalerene. Er ikke ofte, men hender jo disse voksne damene har jentekvelder og noen av dem vrir automatisk opp på maks i tide og utide.

Er dette med 3 ohm som bekymrer meg mest.
    Jeg tror nok uansett en strømsterk forsterker er å anbefale uansett! Høyttalere sprenges like fort eller kansje fortere med en for liten forsterker, og i dette tilfelle så er det også en kjangs for at forsterkeren også tar kvelden.

HK sine forsterkere er meget strømsterke, men ikke la deg lure av den lave effekten dem oppgir. NAD går vel også for å være strømsterke.

Her er et tips fra HK:
    Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville kanskje være lettere hvis du kunne opplyse om hvilke høyttalere det er???
    Jeg stoler ikke på det med 3 ohm, det er svært så uvanligt jo....
    Det er mye bedre¨å bruke en 1000 watt forsterker på 25 watt høyttalere enn en 25 watt forsterker på 1000 watt høyttalere. Som sagt har høyttalere ingen watt, de kommer fra forsterkeren, og når forsterkeren presses forvrenger den og dette ødelegger diskanter osv.....når en 25 watt høyttaler har fått nok juice hører du det så klart, og demper lyden.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå er ikke jeg ekspert, men 3 ohm hørses veldig lavt ut for meg
    Mine forrige høyttalere droppa ned til 0,8 ohm uten at det lagde noen vanskeligheter for en moderne receiver..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe annen info om høytalerene enn jeg skrev i første post. Fant ikke stort nyttig på nettet heller, nærmeste var her Sony DAV-S888 DVD Home Cinema System Review in Home Theatre Systems at Review Centre

Burde vel være mulig å finne en reciever til å kjøre noen 1,5" høytalere uten å måtte gå over 4000kr?

quote: når en 25 watt høyttaler har fått nok juice hører du det så klart, og demper lyden.

He he er helt enig i det, problemet er heller det at min mor har noen jernedøde venninner og det hender noen setter volum knappen på maks når det kommer på en sang hun liker. Har selv vært innom for å hente noen og nesten ikke hrt hvilken sang som står på engang pga for mye vrenging.

Men det er klart hun ikke kan kjøpe for liten receiver, mente bare at det ikke var noe vits å overdrive for å ha nok power dersom større høytalere skulle komme senere.

Og når jeg spurte om DENON AVR-1509 hjemmekinoreceiver fortsetter det å komme innlegg om at jeg ikke må kjøpe for liten receiver. Slik jeg kan se burde den kunne klare jobben, men er usikker på problemet rundt 3 ohm høytalere. Og tar gjerne imot forslag om andre receivere som kan gjøre en bedre jobb i ca samme prisklasse. Takker for mye tilbakemeldinger

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å påstå for mye, så tviler jeg på at noen reciver i 2-3000kr klassen vil klare å drive en høyttaler nede i 0,8ohm, der er jo nesten kortslutning.

OT:
    Min Pioneer VSX-915, kneler for mine M-65 på høye volum, å de dropper til rundt 3ohm i midbassen (~150hz) mener jeg norcad fant ut i sine målinger.

On topic:
    Fortell hva høyttalerne heter, så hjelper det nok litt.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he er helt enig i det, problemet er heller det at min mor har noen jernedøde venninner og det hender noen setter volum knappen på maks når det kommer på en sang hun liker.
    Alle høyttalere er nok i stand til å ta skade på maks volum, enten man har for stor, eller for liten forsterker, desverre.
    Så du må nok enten lære mor å spille musikk, eller skru en skrue gjennom volumkontrollen, så den begrenser maks volum

Ser nå hva slags anlegg det gjelder, og jeg kan nok si at ALLE recievere i butikkene bør klare å drive de høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Alle høyttalere er nok i stand til å ta skade på maks volum, enten man har for stor, eller for liten forsterker, desverre.
    Så du må nok enten lære mor å spille musikk, eller skru en skrue gjennom volumkontrollen, så den begrenser maks volum

Ser nå hva slags anlegg det gjelder, og jeg kan nok si at ALLE recievere i butikkene bør klare å drive de høyttalerne.

Mor kan spille musikk, men hu har ei veninne som absolutt ikke kan det. Men vi henger oss altfor mye opp i det problemet der. Er sjeldent det problemet dukker opp. Ble bare litt oppgitt etter en tur innom butikken på vei hjem fra jobb og den billigste receiveren de hadde til meg kom på over 7000kr.

Vil bare ha noen gode råd herfra uten at noen tar av helt og skal anbefalle å kjøpe en grise fet reciever som jeg sikkert har lys på selv...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    uten å påstå for mye, så tviler jeg på at noen reciver i 2-3000kr klassen vil klare å drive en høyttaler nede i 0,8ohm, der er jo nesten kortslutning.
    Det gjalt et par ML Sequel II.

Kjørte de på en Yamaha RX-V1800 receiver en periode.
    En kortsluttning er jo en kortsluttning, tror ikke forskerkere skiller på det - uansett priskalsse...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Det gjalt et par ML Sequel II.

Kjørte de på en Yamaha RX-V1800 receiver en periode.
    En kortsluttning er jo en kortsluttning, tror ikke forskerkere skiller på det - uansett priskalsse...
    Jeg kjenner ikke høyttaleren dine, men hvordan fant ut at impedansen var nedi 0.8ohm? Som nevnt over så er det lik korslutting over transistorene på forsterkeren. Tror ikke den reciveren varer lenge med en slik last, selv ikke korte perioder.

Beklager til trådstarter at dette bli litt off-topic, men ble veldig nyskjerrig på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe annen info om høytalerene enn jeg skrev i første post. Fant ikke stort nyttig på nettet heller, nærmeste var her Sony DAV-S888 DVD Home Cinema System Review in Home Theatre Systems at Review Centre
    Uten at jeg har satt meg så veldig inn i den pakka du nevner her, så har jeg også oppservert på slike komplette anlegg at dem har litt lav impedans. Det er mulig dem har en motstand i serie inni forsterkeren for å unngå høy strøm

Uansett ville jeg kontaktet Sony eller forsikret meg hos forhandler av den ny forsterkern at du virkelig kan bruke disse høyttalerene på den du vil ha.

Vanligvis skal ikke den Denon forsterker du nevner ha noe problem med å drive disse høyttalerene, men siden dem har en impedans ned mot 3 ohm og den dropper sikkert kansje enda litt lenger ned i enkelte frekvensområder så ikke løp og kjøp uten og forhøre deg med leverandør først iallfall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Tror ikke den reciveren varer lenge med en slik last, selv ikke korte periode.
    Men så har jeg prøvd det selv - i nesten ett år... uten problemer...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Men så har jeg prøvd det selv - i nesten ett år... uten problemer...
    Du har helt sikkert rett, men det strider mot all erfaring og det jeg har lært på skolebenken(det begynner å bli noen års siden jeg var der da :shock: ). Det er ikke så lett å måle impendans for den "vanlige" mann, så hvordan gjorde du det? Hvor mange ohm er høyttalerene oppgitt til?

Er det mulig at målingene dine er feil? Det kan jo hende at moderne (din) forsterker har en form for strømbegrensing, det vil jo da gå på bekostning av lyden.

Intressant tema, det kan jo hende jeg er helt på jorde Noen andre her med kunnskap om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe forslag til en brukbar receiver?

Trenger noe som klare av disse små 1,5" høytalerene på 3 ohm, gjerne i prisklasse 2-3000kr

Sitter nå og programerer opp en harmony one fjernkontroll, men vil gjerne ha lyd til å virke stabilt. Bruker foreløpig den gamle sony som receiver, men det er en dårlig kontakt eller noe inne i den. Når man først får skrudd den på virker den, men den er nesten umulig å få skrudd på.
    Tror det kan være noe dårlig kontakt et sted for blinker i det røde lyset forran og får ikke skrudd på. Plutselig kommer den, men det kan drøye alt fra ingen tid til flere timer før den plutselig bestemmer seg for å virke.

Skulle gjerne hatt en receiver til den, og butikkene her i tønsberg området er lite behjelpelige når jeg sier jeg vil bruke gamle 3 ohm høytalere. De vil enten selge meg et kompakt anlegg eller receivere i prisklasse 7000kr++ klassen som de ikke kan garantere at ikke vil ha noe problemer med disse 3 ohm høytalerene

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hvilken som helst NAD klarer dette uten problemer, det er jeg ganske sikker på.
    Er høyttalerne av den typen der ifølge manualen skal tilsluttes subben? Du må være sikker på det er et vanligt høyttaler system der kan tilsluttes en vanlig receiver. De kompakt anlegg har noen ganger noen merkelige løsninger på det med tilsluttninger.
    Subben skal normalt tilsluttes LFE OUT på receiveren, og alle høyttalere tilsluttes sin respektive utgang.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Sonyen er av tilsvarende effekt:
    http://pdf.crse.com/manuals/4246867411.pdf

Jeg tror og en NAD eller hvilken som helst annen moderne reciever får lyd i de høytalerne. Det kompaktanlegget er jo ikke i utgangspunktet spesielt strømsterkt heller.

Klippet fra manual (da fra DAV-S888 som sikkert er en nyere modell):
    Stereo: 100W + 100W (3 ohms ved 1 kHz, 10% THD)
    Strømforbruk: 120W

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •