Denon AVR-2809 og bi-amping av 4ohms fronter i 5.0 system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-2809 og bi-amping av 4ohms fronter i 5.0 system

Har en Denon AVR-2809 i et system med Dali Blue 6006 fronter, 5005 surroundhøyttalere og en C1001 center. Planen er å fortsette å ha et 5.0/5.1 system. Så ser jeg i brukermanualen til Denon at man kan bi-ampe frontkanalen via de ubrukte "surround back"-kanalene.

Er det bare å fjerne sammenkoblingsskinna på Daliene, koble en ledning til front på forsterkeren og en til "SURR.BACK" og gjøre om på amp-assign? Vil det gi meg noe ift lyd, og er det mulig/forsvarlig med 4ohms høyttalere?

Er helt fersk på dette, hjelp mottas med stor takk!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å koble på og kjøre ny romkorrigering. Da har du dobbelt så mye forsterkerkraft tilgjengelig til frontene, så jeg vil tro at du merker en forbedring ja.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende. Jeg bør/skal fjerne sammenkoblingsskinnen mellom terminalene bak? Og det er uproblematisk at høyttalerne mine er i 4ohm i et slikt oppsett så lenge jeg ikke har noe problem med å spille på de i det oppsettet jeg har i dag?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern broen på høytalerene, ellers så sier det "poff".

Les i manualen hva som skal kobles til HI og LO på høytalerne.

Frontene settes i Large.
    Center og Surround i Smal. Bruk da 80hz eventuelt 60hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Poff" får jeg prøve å unngå.

Får lese litt mer i manualen igjen ja. Receiveren min kjørte gjennom kalibreringen og satte alt til large den, men det er altså ingen god ide? Hva er den logiske grensen mellom large og small?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene til Large da de også må forvalte LFE sporet på film når ikke subwoofer er i bruk.

Det er jo liten vits i og tvinge høytalere som ikke er ment og gjengi lavere frekvenser en de klarer... Da sparer du denon for unødig jobbing og konsentrerer om det frekvensområdet høytalerne klarer og gjengi.

De fleste benytter 80hz som x-over og bruker en subwoofer som gjengir all bass + LFE under 80hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, flott! Bakhøyttalerne mine er jo ikke satelitthøyttalere akkurat (Dali Blue 5005), så de bidrar per i dag ganske mye til dyp lyd når jeg ser film og ting eksploderer rundt ørene på meg.

Om det er nødvendig er en annen sak.. Skal prøve meg litt fram, crossover på 80hz er jeg vant til fra bilstereoverdenen som en normalt god løsning, får prøve meg litt fram ift center og surround. Men det er herved avgjort at jeg skal spytte på de ekstra kanalene på frontene ihvertfall, håper på positivt utfall av den operasjonen!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forvandlingen gir uttrykket "som natt og dag" helt nye dimensjoner. Plutselig åpnet diskanten seg og mellomtonen min er opptil flere ganger mer presis. Dette er en helt annen lytteopplevelse enn hva jeg hadde for en time siden, og hadde noen kommet til meg og fortalt at forskjellen skulle være så enorm hadde jeg aldri trodd dem.

Forsterkeren min har gått fra å ha kontroll til å ha stålkontroll, og dette er fantastisk moro, takk for hjelp! Plutselig hører jeg den lyden jeg trodde jeg hadde betalt for!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda morsomere blir det når det er subwoofer til stede ;-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på ønskelista.. Men etter de siste dagers innkjøp er jeg avhengig av å bygge meg opp litt goodwill hos forloveden før jeg strekker meg etter mer lyd! Den er kjærkommen til film om ikke annet, vil ikke blande den inn i musikkavspillingen kjenner jeg, der er ting så på stell nå at jeg nesten har en gledeståre i øyekroken når jeg får tid til å sette meg ned og slappe av litt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •