Receiver/forsterker til Pioneer S-3EX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver/forsterker til Pioneer S-3EX

Hei, hei,

er så heldig å ha fått Pioneer S-3EX i hus:-D - trenger derfor nytt forsterkeri.

Oppsettet skal dekke både musikk(stereo) og hjemmekino. Ønsker i utgangspunket færrest mulig enheter, men er litt skeptisk til om en surround-receiver er optimal for ren stereo lytting - både mht. kvaliteten på "pre" delen og evnen til å drive høyttalerene.

Eneste som beholdes av dagens utstyr vil være Sony 550 BD spiller. Forøvrig har evnen til å spille godt(dynamisk kontrast, detaljert, magisk ) på lavt/normalt lydnivå høyest prioritet. Bor i leilighet så "headbangers ball" er ikke noen issue. Budsjett rundt 20' (+ evt. ny CD spiller el. annen kilde). Ønsker et balansert anlegg mht. lydkvalitet.

Ser for meg følgende "tekniske" alternativ:

1 : Receiver ala Pio 71/81 evt. Yamaha Z-07. Den optimale løsning mht. antall enheter. (Noen som har erfaring med hvor god DAC'ene fungerer rent stereomessig - kan jeg benytte 550'en som drivverk og glemme ny kilde?) Har disse nok effekt til å kontrollere høyttaleren på en tilfredsstillende måte ?

2: Receiver ala Pio 51 evt. Yamaha 1900 med ekstern stereo effekttrinn.

3: Receiver ala Pio 51 evt. Yamaha 1900 i kombinasjon med integrert forsterker(f.eks. Hegel H200/Naim Supernait brukt). Ser for meg at denne løsning kanskje er best stereomessig; den integrerte har både bedre pre og bedre effektdel enn 20 k receiver ?

Noen som har erfaring med disse høyttalerene og ulike forsterkerløsninger - hva er den optimale løsning mht kostnadsramme/lydkvalitet ?

Alle innspill mottas med den største takknemlighet8) .

PS : forøvrig 50/50 fordeling mellom kino og musikk, prioriterer dog kvalitet i stereo litt foran surrerundtlyden.:-D

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye flotte ht. Har siklet på dem selv, og det var nummeret før på messa.

Det sies at Hegel H200, skal være en meget god match til ht. dine.
    Den er en integrert stereoforsterker på 2x 200W med prossesorinngang.
    Da er det kun den som styrer musikken, og til film er den koblet opp mot reciveren som en ren effektforsterker.

Prøv den.:-D

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du lese i denne tråden.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...hoyttaler.html

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med gode høyttalere.

Integrert med prosessor ingeng er nok den rimligste veien og gå om du skal legge så stor vekt på sereo. Men vil anbefale deg og kjøpe cd-spiller av grei kvalitet eller en dac og bruke 550 som drvverk.

Det er en mange integrerte med prosessor inngang og få tak i da dette har blitt mer og mer vanlig.

-Hegel H-200 og Krell kav 400xi er vel av de bedre i prisklassen 20,000,- til 30,000,-. Her er det mer en smaks sak hvilke som er best og hva det er koblet opp til. Og disse blir med jevne mellom rom solgt til hyglige priser på brukt børsen.

Hørt Naim supernat på et parr Audiovector S1 Avantgarde og det spillte svert bra, men vet ikke om den kan bli litt svak til dinne høyttalere. Og du skal også bruke den som effekt til surround hvor man ofte spiller høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips etter egen erfaring...

Har i lenger tid brukt både effekttrinn og reciever som preamp på mitt oppsett.
    Har prøvd flere recievere og kan konkludere med at onkyo(875) gjør en temmelig god jobb som preamp.
    Selvfølgelig blir det bedre med en dedikert stereo preamp. Men hvis du feks kobler på hegel H2 eller H4 effektforsteker og bruker en receiver som preamp blir du nok fornøyd.

Desverre er det faktisk stor forskjell for på receivere og når de brukes som preamp. Har brukt en Denon før, og når jeg byttet til onkyo var det nesten som om noen fjernet en stor tykk dyne som hadde hengt på høytalerene...

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med super høyttaler, etter noe om og men kom mine S-3EX i forrige uke, det var en stor overraskelse da de ikke skulle komme før i 2009.
    Mine S-3EX er nå oppkoblet mot SC81 uten eget effekttrinn og dette fungerer over alle forventninger, hadde aldri trodd at denne komboen skulle fungere så bra uten effekttrinn.
    Disse høyttalerne fungerer bra på det meste men akto og flere andre anbefaler jo Hegel så jeg skal prøve ut H200 som effekt på frontene for å høre hvor stor forskjell det vil være kontra det å bare bruke recieveren.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tilbakemeldinger!

Gikk gjennom tråden Kriller linket til, stod endel fornuftig der rundt anbefalt forsterkers lydsignatur.

Skal se om jeg får testet en Hegel, i tillegg er Krell og muligens AVI interessante alternativer ?!

Ser Hegel200 anbefales - men hva med den nye H100 m/USB dac ? Er denne kraftig nok inkluderer prisen også en sikkert grei nok dac.

Noen som vet om en USB dac på en enkel måte kan koples mot f.eks. toslink/Coax ?

Sitat Opprinnelig postet av bigscreen
    Gratulerer med super høyttaler, etter noe om og men kom mine S-3EX i forrige uke, det var en stor overraskelse da de ikke skulle komme før i 2009.
    Mine S-3EX er nå oppkoblet mot SC81 uten eget effekttrinn og dette fungerer over alle forventninger, hadde aldri trodd at denne komboen skulle fungere så bra uten effekttrinn.
    Disse høyttalerne fungerer bra på det meste men akto og flere andre anbefaler jo Hegel så jeg skal prøve ut H200 som effekt på frontene for å høre hvor stor forskjell det vil være kontra det å bare bruke recieveren.
    Spennende, dette er hva jeg egentlig ønsker av løsning:wink: - kom gjerne med kommentarer rundt forbedring om du tester løsningen med ekstra effekt.

Ser "Hjemmekino" skal ha test av SC71 rett over på nyåret, kan jo være de tester mot S-3EX og har en eller annen form for vettug konklusjon.

Regner med Lygren tar sin jobb dødlig seriøst og arrangerer "alle powerbuys mor"-powerbuy på SC71. (Denne er etter hva jeg forstår lydmessig identisk med SC81(?)).

Kan bli en morsom jul iår og.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

S-3 og Forsterker

Hei. Jeg har også kjøpt S-3 EX og SC-LX 81, og må si meg enig med bigscreen. LX 81 driver disse på en svært god måte.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt på Hegel H100 selv til S-3EX, skal spørre Soundgarden om å få låne en. Skal først teste med Yamaha RX-V1800 og Parasound NC2125, men Hegel anbefales og H100 frister mye med tanke på sin USB inngang.

Bør jo komme langt med 120W vil jeg tro, blir fort nok døv alikevel vil jeg tro.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble foreløpig(?) løsning en Lx81, må si jeg er mer og mer fornøyd:-D .

Både lyd og brukergrensesnitt er etter min oppfatning meget bra, men hva fremtiden bringer vet ingen

Fornøyd nå!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •