Abrahamsen og Kef IQ9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen og Kef IQ9

Hei, sitter nå med:

Yamaha RX-V663
    KEF IQ9 (foran)
    KEF IQ50 (bak)
    KEF IQ60c (center)
    KEF Kube2 (bass)

Bruker for det meste kun frontsettet når jeg hører på musikk. Disse har jeg bi-ampa på receiveren. Men syntes at det mangler litt kraft.

Er ikke noen ekspert, men blir ikke denne receiveren litt for svak til å drive disse optimalt?

Så vurderer derfor forsterker til frontsettet til å begynne med, og har sett litt på abrahamsen, siden jeg kan få disse noe billigere enn vanlig pris.
    Hvordan tror dere dette hadde fungert? Hvilken type skal jeg evt velge, og er en nok til å drive begge eller burde jeg ha en pr høyttaler? har ikke helt forstått alt dette med forsterkere :P

Mvh
    Jonas

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er at du kjøper deg f.eks 1 V4.0 evt V2.0 på prosessor inngang å kobler på 663 sine forsterker utganger på fronten V4.0. Skal du ha maks ut av IQ9 blir det bedre med 2 V4.0 i brokoblet modus. Abrahamsen og Kef er en god kombo synes jeg ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. ok. Hvordan ville det blitt med kun 1 V4, vil jeg merke en god forbedring? Eller "må" jeg ha 2stk før det blir "verdt" det, tror du?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef iq9 er da vel ikke så tungdrevne at de trenger 2stk V4?V4 er en skikkelig kraftsak det.Tror du kommer langt med 1 jeg da8ohm og 91dB(målte 89.7dB men det er ok det) følsomhet er da ikke så ille.Her er hva de skrev etter målinger gjort hos stereophile:

The KEF iQ9 offered a higher-than-average voltage sensitivity at an estimated 89.7dB(B)/2.83V/m, close to the specified 91dB. Though its impedance drops to 4 ohms throughout the lower midrange (fig.1), and there is a quite demanding combination of 5 ohms magnitude and –35° electrical phase angle at 78Hz, the speaker overall is not too hard for an amplifier to drive. However, the large impedance peak in the low treble, due to the upper-frequency crossover filters, might make the speaker sound a little bright with tube amplifiers having a high source impedance.

Se hele her:IQ9

Ellers kan du jo sjekke Bruktmarkedet.Mye bra forsterkere der som kan være god match til det du har fra før.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så du tror at jeg vil få det "trøkket" jeg savner idag med 1stk V.4, og kun bruke en kanal pr høyttaler? Om dette stemmer er jo det flott. Blir så forvirra med alle talla overalt, når jeg bi-amper så har jeg jo flere watt oppgitt, selv om jeg vet at dette er noe man ikke burde lyde slavisk.. Vil forstå hvorfor det er sånn :P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du liker Abrahamsen så er det ikke noe å tenke på tror jeg .Prøv med en først.Er du fornøyd så er det flott.Er du ikke,så kjøp en tilMan vet ikke før man hører.det eneste jeg vet er at Abrahamsen er en kraftpluggVet ikke om det er mulig å oppgradere v4 med ekstra Kondensatorer men det går i allefall på v2.Dette gjør jo en god del får å få enda mer autoritet over høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får oppgradert V4.0 også, større strømforsyning og hvitt lys i front. skal også oppgradere anlegget mitt med 2 stk V4.0 til mine IQ9 høyttalere (har i dag kun en RXV-659), så mitt råd er og kjøp en forsterker først og hvis du syntest at det fremdeles mangler litt "punch" så kan du jo bare skaffe en til og brokoble.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister frister.. Var innom og forhørte meg med min "ekspert" idag. Han mente at RX-V663'en burde klare jobben fint alene, men om jeg ønsket mer power så advarte han om at abrahamsen var veldig myk og varm i lydbilde, og påpekte at det kanskje ikke var helt det jeg var etter, tross alt kun 19, så gøy med litt rock and roll lyd også, om dere skjønner? Men hvordan syntes folket på forumet ellers at lyden i abrahamsen er? Iforhold til for eks NAD eller DENON, evt andre merker?

Leste også en eller annen plass at ved å brokoble forsterkeren fikk man mye mer effekt (er jo det som er poenget) men at man mistet litt kontroll på høyttaleren(e), stod forklart hvorfor, men skjønte ikke allverden.. Noen som har noen formeninger om dette?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes absolutt du burde velge Abrahamsen. SPESIELT hvis du får den til godpris....veit akkurat hva du prater om der. ;-)

Bruker disse på Dali Mentor 6 og det fungerer knallbra. Hører mye på rock jeg og, og synes den klarer seg veldig bra her. Den er på en måte varm og deilig, men får fram alt av riff og detaljer. Den gir et herlig trøkk i basstromma. Fordelen er at det sjelden låter spisst, noe det gjør med RXV663 når man vrir om skikkelig. Abrahamsen har en gigantisk strømforsyning så den har stålkontroll hele veien. Så hvis du får en god pris på den, KJØP. Hvis du ikke får det, KJØP. ;-)

RXV663 greier nok jobben aleine, men skal love deg det blir MYE bedre med en effekt tilstede. Det er ingen høyttaler som sier nei til mere kraft.

2 stk gir jo bare mer kontroll!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan aldri få for mye krefter i et anlegg. Kjør på!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med oppgraderingskiten med ekstra kondenstatorer får man enda mer stålkontroll.Slik at de korte og kraftige lyder i et musikkstykke får strømmen i tide.Anbefales i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Blir nok en V.4 til å begynne med, så får vi se hvor forelsket jeg blir. Ser for meg en til hver høyttaler i hjemmekinoen etterhvert (A) Får er vel ikke noe problem til film heller, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... Da ble det 1 Abrahamsen V.4 da. Koblet den opp, testet litt.. Og er veldig fornøyd så langt

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas_Blomster
    Ja... Da ble det 1 Abrahamsen V.4 da. Koblet den opp, testet litt.. Og er veldig fornøyd så langt
    Skulle ha prøvd det sammen med en V1.0 kanskje? og V3.0, eller den nye V5.0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mange CDer... går for det meste i FLAC. V.5 er monoblokka er det ikke? koster 25k eller noe? litt mye for en student ^^

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •