klipsch og EFFEKT se her!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klipsch og EFFEKT se her!

har rf83 og lurer om noen kan hjelpe :

trenger mer guffe, kontroll, trykk og dynamikk enn med receiver.

har sett på følgende :

Rotel RB 1080
    Parasound NC2250
    MA Oberon 6.1
    Rotel RB1092

De to ice baserte er vel rimelig lik i lydsignatur, og i ytelse, så disse er ganske grei

men på rotel VS NC er ytelsen veldig ulik i forhold til pris.....

240 amp mot 90 amp i favør rotel
    250 watt mot 200 watt i favør Parasound
    160 i dempefactor (mener på dette ca) mot 1000 i favør rotel

på papiret virker det som RB1080 vil ha mye bedre kontroll på RF83 enn hva NC2250 vil kunne få til (matching av elektronikk / HT lagt litt til side)
    stemmer dette, eller er NC2250 på høyde med rotel..

helt til sist; vil nc2250 (som jeg har hørt mye bra om) være nok til å få godt utnyttelse av rf83, eller bør jeg vurdere spranget opp til en av de to ice baserte ?

vil selvsagt helst ta en av de to billigste dersom ikke prisen kan forsvares men betraktelig forskjell i ytelse ?

håper på litt hjelp og gode innspill...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av c-v
    har rf83 og lurer om noen kan hjelpe :

trenger mer guffe, kontroll, trykk og dynamikk enn med receiver.

har sett på følgende :

Rotel RB 1080
    Parasound NC2250
    MA Oberon 6.1
    Rotel RB1092

De to ice baserte er vel rimelig lik i lydsignatur, og i ytelse, så disse er ganske grei

men på rotel VS NC er ytelsen veldig ulik i forhold til pris.....

240 amp mot 90 amp i favør rotel
    250 watt mot 200 watt i favør Parasound
    160 i dempefactor (mener på dette ca) mot 1000 i favør rotel

på papiret virker det som RB1080 vil ha mye bedre kontroll på RF83 enn hva NC2250 vil kunne få til (matching av elektronikk / HT lagt litt til side)
    stemmer dette, eller er NC2250 på høyde med rotel..

helt til sist; vil nc2250 (som jeg har hørt mye bra om) være nok til å få godt utnyttelse av rf83, eller bør jeg vurdere spranget opp til en av de to ice baserte ?

vil selvsagt helst ta en av de to billigste dersom ikke prisen kan forsvares men betraktelig forskjell i ytelse ?

håper på litt hjelp og gode innspill...
    Sistnevnte får fart på sakene. Passer bra til Klipsch. Ville nok ikke gått for Rotel til disse HT. Synes det kan bli noe masete.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du pre-amp som er mørk i klangen (slik som du gjør) så funker Rotel fint. Har kjørt flere Klipscher på min Rotel RB.1092 og det funker helt fint. Men som sagt, man må nok kjøre med en forforsterker (surroundforsterker) som er mørk i klangen som pre amp.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart Parasound eller en annen "eldre" amerikansk effektforsterker med litt varm klang og fylde. Er jo masse brukt ute og går.Har testet RF83 hos en kamerat med mine Jungson blokker,dette er den beste matchen jeg har hørt til Klipsch men de koster jo litt da

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med spesifikasjoner på nc2250 kontra rb1080 ? så stor forskjell som specs kan antyde ?

har igrunn tenkt mest i baner av parasound, dog litt interessert i ice, men har aldri hørt noe av dette, og litt usikker om det er verdt mellomlegget =)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av c-v
    hva med spesifikasjoner på nc2250 kontra rb1080 ? så stor forskjell som specs kan antyde ?

har igrunn tenkt mest i baner av parasound, dog litt interessert i ice, men har aldri hørt noe av dette, og litt usikker om det er verdt mellomlegget =)
    Er nok litt mer guffe i Nc2250. Har testet begge to.

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker litt tid på brukten kan du kanskje finne deg en Parasound a21 til prisen av en ny NC2250.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound er litt mere generøs med bassen :-)
    Rotel er mere dynamisk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det er mange tråder her på forumet som handler om akkurat dette temaet. Lagde en tråd selv om hvilken effektforsterker som ville vere god match til mine rf82. Eg fekk mange forslag, men det var rb 1080 og NC2250 som ofte gikk igjen. Dette var også fordi det var desse effektforsterkerene eg ville velge mellom akkurat da. Nå når eg har lese ein del her på forumet fann eg ut att det var mange flere gode effektforsterkere å velge mellom som blir anbefalt til Klipch. Ein del av dei effektforsterkerne koster selvfølgeleg mer enn rb 1080 og NC2250. Eg sier ikke att rb 1080 og NC2250 er dårlige forsterkere. Tvert i mot. Eg hadde rb 1070 før og den var meget god i forhold til pris, men eg solgte den p.g.a att eg ville få det beste ut av rf82 og då må eg oppgradere. Rb 1080 og NC 2250 er sikkert ikke noe dumt valg til rf82. Har ikke bestemt meg enno. Mulig eg velger noe annet som er litt bedre etter min smak, men då blir det desverre dyrere. Bedre å bli helt fornøyd med en gang i steden for å bytte etter noen få år fordi ein angrer og føler det mangler noe. Nå har du rf 83 og då får du kansje litt andre anbefalinger enn meg. Det eg anbefeler deg er å søke litt her på forumet. Matching av cd spiller/dvd spiller og surround receiver og effektforsterker betyr veldig mye. Rom, møblering, demping, tykke gardiner o.s.v betyr selvfølgeleg veldig mye. Plassering av høgtalerene er også veldig viktig. Dette rekner eg med du er klar over, men nå kommer poenget eg vil frem til. Eg vil på grunn av alle desse faktorene anbefale deg å prøve å få lånt med deg heim eit par effektforsterker for å finne ut om det er en god match for deg. Dette også fordi mange har forskjellig smak. Du må selvfølgelig finne en effektforsterker som har den lydsignaturen DU er ute etter og ikke naboen . Eg forstår att du ønsker varm lydsignatur. Det er mange alternativer å velge mellom, men eg rekner med du ønsker Detaljer, stålkontroll på elementene samtidig som det går kjellerdypt også. Når du har lest litt på forumet og har funnet eit par effektforsterkere som du tror passer ditt oppsett og dine ønsker, så vil eg som sagt anbefale deg å få prøve med deg heim begge effektforsterkerne ei helg for å finne det som er perfekt for deg

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening:
    Styr unna ICE forsterkere på Klipsch, blir bare masete og slitsomt.

Parasound for alle penga, nesten........

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor velger ikke de som synes klipsch er alt for masete en annen høyttaler?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jg digger pr dags dato lyden Klipsch gir, men ikke md ICE forsterkere. Har prøvd.

Finnes sikkert mange HT som passer bedre til ICE forsterkere som sikkert burde vrt prøvd

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Oberon 6.1 og Klipsch RF82 og jeg synes ikke lyden er masete. Jeg synes ikke jeg merket noe annen forandring i lydsignaturen enn at det ble mer kontrollert over hele registeret (og mer tydelig bass på lavere volum).

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Jeg har Oberon 6.1 og Klipsch RF82 og jeg synes ikke lyden er masete. Jeg synes ikke jeg merket noe annen forandring i lydsignaturen enn at det ble mer kontrollert over hele registeret (og mer tydelig bass på lavere volum).
    Hadde Oberon 6.1 sammen md Denon 3805. Syntes lyden ble utholdelig så snart jg skrudde høyere enn -20

Men er jo d som er så gøy md hifi/hjemmekino, forskjellige ører og øyne som hører og ser forskjellig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Eg forstår godt att du stiller det spørsmålet siden det er andre på forumet som lurer på det same, men matching betyr alt enkelt og greit. Eg tror ingen velger Klipch høgtalere viss dei føler dei er for masete. Da er det penger ut vinduet og det er vel ingen som er så dumme Eg var skeptisk til Klipch før eg hadde hørt dei sjølv. Men når eg fekk prøvd dei sjølv i mi eiga stue med mitt oppsett var eg ikkje i tvil om att desse MÅ eg bare kjøpe. Dei spelte mitt i blinken til min musikksmak og til film var dei også veldig bra. Grunnen til att eg var skeptisk var faktisk att ein del her på forumet skreiv att Klipch var "skrike høgtalere". Eg opplever på ingen måte att Klipch er for "skrikete" eller masete som du sier med mitt oppsett ivertfall. Klipch er ein høgtaler man anten elsker eller hater. Eg tror nokk att mange som har dårleg lytteropplevelse med Klipch får høre høgtalerne med feil forsterker eller kansje også ikke ferdig innspilt høgtalere. Dette er bare min mening om den saken, men folk kann meine noe annet selvfølgelig. Vill bare forklare litt om grunnen til att noen kansje føler dei har "skrikete" Klipch høgtalere. Grunnen tror eg er ganske enkel. Enten så har noen eit anlegg som er feil match til Klipch eller så liker dei rett og slett ikke horn diskanter. Heldigvis har ikke alle lik smak. Da hadde livet vore kjedelig

Det er bra å diskutere litt Snickers og du stilte bare eit spørsmål Håper du er fornøyd med svaret. Noen må jo svare når noen spør:-D

Dette er vel noe som hører hjemme i en annen tråd, så beklager til trådstarter.
    Trådstarter vil ha gode råd og tips til effektforsterker som er god match til Klipch rf83 og da må vi prøve å hjelpe så godt vi kann Det er kommet mange gode råd allerede. NC2250 er veldig godt likt av dei som har Klipch. Noen mener rør og Klipch er veldig bra også. Eg personleg liker Rotel veldig godt sjølv om eg veit att ikke alle mener det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matching betyr promille, HØYTALER, PLASSERING OG ROMMETS STØRRELSE OG UTFORMING ER ALT (nesten).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Matching betyr promille, HØYTALER, PLASSERING OG ROMMETS STØRRELSE OG UTFORMING ER ALT (nesten).
    Dette skreiv eg lenger oppe på siden:
    Matching av cd spiller/dvd spiller og surround receiver, effektforsterker til høgtalerene betyr veldig mye. Rom, møblering, demping, tykke gardiner o.s.v betyr selvfølgeleg veldig mye. Plassering av høgtalerene er også veldig viktig.

Tenkte dette kunne vere viktig informasjon. Tenkte det var nokk å skrive det ein gang,men trådstarter vil vel ha tips og råd.... Det beste rådet eg kann gi er ivertfall å prøve med seg hjem når han har bestemt seg for eit par effektforsterkere. Ein ting er ivertfall sikkert. Alle effektforsterkere har sin eigen lydsignatur og låter foskjellig i forhold til hverandre og det har faktisk VELDIG mye å si på hvordan lyden blir. Rom, plassering, demping o.s.v betyr selvfølgrlig veldig mye også. Det har du heilt rett i

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke mulighet å låne med meg noen av de nevnte effektene hjem dessverre, så derfor jeg spør litt rundt.. :P

når det kommer til skrikete diskant så har jeg ikke hatt noe problem med dette, hadde tidligere H/K på klipsch, som alle tydeligvis er fyfy.. uten at det plaget meg nevneverdig.. klart det blei bedre med onkyo.. med dog, dette vil jeg kalle for detaljer!

rommet er meget godt isolert, ca 16-19 kvadratmeter..
    liker godt "slam" og trykk i bassen, samt å spille høyt til tider, ellers er god kontroll, dynamikk og fyldig lyd viktig for meg, selve lydsignatur og matching er ikke det viktigste, siden jeg liker godt "klipsch" lyden... er oberon et bedre alternativ (bortsett fra lyd matchingen) så vil jeg definitivt vurdere dette.. helst vil jeg prøve først om mulig selvsagt!

er nc2250 helt flott til meg, som mange også sier, er jo det helt kanon, da denne også er billigere enn oberon.. (og rb1092 selvsagt..)

takker for mange innspill så langt

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

[QUOTE=YingYong]Hadde Oberon 6.1 sammen md Denon 3805. Syntes lyden ble utholdelig så snart jg skrudde høyere enn -20

Det er nok pga Denon 3805 som preamp.. Den har litt tynn og litt bassfattig lyd med masse diskant.. So det er vel heller den som ikkje passer klipch.. Preamp har veldig masse å sei på lydsignaturen.. Eg har høyrt midgard oberon 6.1 på klipsch med vincent preamp, og det var berre flott..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Alle faktorer er viktige her, men å undervurdere matching av komponenter er hverfall dumt utifra min erfaring.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •