Hdmi til komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hdmi til komponent?

Har bestilt meg en PIoneer lx 51,og venter i spenning! Det jeg lurer på er om man kan overføre lyd og bilde fra bluray til reciver med hdmi,for så å kjøre bilde ut igjen til tv med komponent kabel? Har ikke HD tv nemlig! Mener å ha lest at den høyoppløste hd lyden på bluray bare kan overføres via hdmi! Eller kan den også overføres via optisk? I så fall er det ingen problem!

Takker for svar

Newcomer PhonoX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har holdt på en del med samme problem som deg. Har en Yamaha rx 463 receiver og det virker ikke som den klarer å omformatere formatet slik at det kan sendes med komponent. Men jeg mener at noen reciever kan gjøre dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Denon klarer i hvert fall dette uten problem.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøre lyd via HDMI og bilde via RGB vil jeg tro.

Har en Yamaha 1800, og den kan ikke gjøre om fra HDMI til komponent. Vet ikke hvordan dette er på Pioneer sine modeller.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan jo kjøre lyd via HDMI og bilde via RGB vil jeg tro.

Har en Yamaha 1800, og den kan ikke gjøre om fra HDMI til komponent. Vet ikke hvordan dette er på Pioneer sine modeller.

Så du mener å kjøre komponentkablene rett opp på tv'n,og hdmi kabelen til reciver? Høres fornuftig ut det!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har Denon 3808, på den kan jeg ikke kjøre HDMI inn for så å ta ut Component. Men de har en dings på ebay som gjør HDMI om til Component.
    Koster ikke mer en ca 1000,-
    Brukte denne tidligere, da jeg ikke hadde PJ med HDMI. Funket som bare det.

Det blir da som følgende:

DVD/Blu ray....HDMI inn i reciver.....HDMI ut av reciver inn i denne "omformeren".....Component inn i TV.

Da har du jo fordelen av alle de nye lyd formatene via HDMI inn i forsterkern.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    jeg har Denon 3808, på den kan jeg ikke kjøre HDMI inn for så å ta ut Component. Men de har en dings på ebay som gjør HDMI om til Component.
    Koster ikke mer en ca 1000,-
    Brukte denne tidligere, da jeg ikke hadde PJ med HDMI. Funket som bare det.

Det blir da som følgende:

DVD/Blu ray....HDMI inn i reciver.....HDMI ut av reciver inn i denne "omformeren".....Component inn i TV.

Da har du jo fordelen av alle de nye lyd formatene via HDMI inn i forsterkern.
    Stemmer det som Denonbuster sier. Tviler sterkt på at du kan kjøre HDMI inn i en reciever for så å ta det ut som component igjen. Det skal nemlig ikke la seg gjøre. Løsningen har vist seg å være en overgang som kjøpes feks på ebay.
    Jeg brukte selv en slik overgang da HDMI inngangen på min projektor røk.
    Har den ennå, selv om jeg ikke bruker den lenger. Har byttet ut PJ og det meste i løpet av året, men den funker som bare det.
    Til og med tatt et lite bilde av den som ligger på min hjemmekino.

Tror nok en slik sak er løsningen for de som sliter med dette problemet.

Saken for meg var at jeg gjerne ville ha de nye lydformatene etc, og det får du jo ikke via component. Derfor kjørte jeg HDMI inn i reciever, HDMI ut av reciever, overgangen min fra HDMI-component, og deretter opp i PJ.
    Gikk som smurt!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk forøvrig denne tråden:

Jeg har etterspurt det samme før nemlig!

http://avforum.no/forum/kabler/68292...nt-finnes.html

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel,ja det så slettes ikke dumt ut! Jeg også tviler på at du kan kjøre ut både komponentsignaler,og hdmi signaler fra blu-ray samtidig! Men jeg får vente med å bestille den til jeg får utstyret mitt,og får prøvd det!

Men takker så mye for tipset!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Javel,ja det så slettes ikke dumt ut! Jeg også tviler på at du kan kjøre ut både komponentsignaler,og hdmi signaler fra blu-ray samtidig! Men jeg får vente med å bestille den til jeg får utstyret mitt,og får prøvd det!

Stemmer nok dette ja. Det finnes jo flere fordeler med å kjøre all info inn i reciver, slik at også input på TV/PJ følger input av lyd. Samtidig som du får med deg de nye lyd formatene, Lykke til.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Tviler sterkt på den ene som ble vist over her. HDMI er jo digitalt, component er analogt. Og at du kan fikse den overgangen kun via en kabel, uten en liten omformer på veien er meget tvilsomt.

Men si fra hvis du trenger en slik en, du kan få kjøpt min for 500,- kroner.
    Jeg trenger den ikke lenger selv. Og det er under halv pris av hva jeg ga for den.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Tviler sterkt på den ene som ble vist over her. HDMI er jo digitalt, component er analogt. Og at du kan fikse den overgangen kun via en kabel, uten en liten omformer på veien er meget tvilsomt.

Men si fra hvis du trenger en slik en, du kan få kjøpt min for 500,- kroner.
    Jeg trenger den ikke lenger selv. Og det er under halv pris av hva jeg ga for den.

Er enig med Millmaker, tviler på at den øverste av de 2 fra ebay virker noe særlig.

Millmaker: Hadde du problemer med litt skygge i bildet ditt ved bruk av boksen?
    jeg hadde en anelse skygge på enkelte kilder, men ikke alle.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Er enig med Millmaker, tviler på at den øverste av de 2 fra ebay virker noe særlig.

Millmaker: Hadde du problemer med litt skygge i bildet ditt ved bruk av boksen?
    jeg hadde en anelse skygge på enkelte kilder, men ikke alle.
    Nei jeg kan ikke si at jeg var plaget av noen skygger av noe slag, syns den virket helt aldeles glimrende jeg.
    Noen vil helt sikkert si at dette er tull og tøys, men den virket knirkefritt hos meg, og har ikke annet enn godord å si om saken.
    Liten og hendig er den også.

Det store plusset er jo at man kan kose seg med de nye HD formatene på lyden, selv om man ikke har TV eller PJ som er helt klar for dette enda. Tenker da på de uten HDMI på tven eller PJ.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Nei jeg kan ikke si at jeg var plaget av noen skygger av noe slag, syns den virket helt aldeles glimrende jeg.
    Noen vil helt sikkert si at dette er tull og tøys, men den virket knirkefritt hos meg, og har ikke annet enn godord å si om saken.
    Liten og hendig er den også.

Det store plusset er jo at man kan kose seg med de nye HD formatene på lyden, selv om man ikke har TV eller PJ som er helt klar for dette enda. Tenker da på de uten HDMI på tven eller PJ.
    Jeg hadde bare problemer da jeg prøvde den på TV (Pioneer PDP50MXE1) men funket helt fint på den gamle PJ (Infocus 4800).

Finnes det noen slike omformere som har separat lydutgang, tenker på Coax/Optisk? Har prøvd å søke på ebay, men ikke funnet noen. Jeg vet heller ikke om det er teoretisk mulig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •