Effekforsterker, samme som stereo forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekforsterker, samme som stereo forsterker?

hei!

Nå har jeg fått min denon 1801 på plass i stua, bestilt opp en pakke med høytalere (Basic pakken til Patos, 300front, 200center og 100surround). Og har funnet meg en brukt XTZ 99W 10.

Siden denon min begynner å bli gammel å grå har jeg tenkt å invistere i en effektforsterker (fikk også tipset av han som solgte subben at de patos frontene krever litt av forsterkeren). Og fant plutselig inatt ut at min forsterker ser ut til å ha pre-out på LEFT/RIGHT :-D

Men har aldrig egentlig rørt en effektforsterker, og enda mindre koblet en opp. Og er det det samme som en stereo forsterker?
    Alt jeg egentlig vet er at det skal kjøres fra pre-out og inn på effektforsterker, og så videre på høytalere.

Er det evt noen som har noen tips til hvilken effektforsterker jeg bør gå for?

Økonomiklassen, så tror alt over 2000 blir uaktuelt, hvertfall akkurat nå. (kansje over nyttår). Er det mulig å få en ok effektforsterker til denne prisen om jeg kjøper brukt?

Alt innspill settes stor pris på

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Selbyggen
    hei!

Nå har jeg fått min denon 1801 på plass i stua, bestilt opp en pakke med høytalere (Basic pakken til Patos, 300front, 200center og 100surround). Og har funnet meg en brukt XTZ 99W 10.

Siden denon min begynner å bli gammel å grå har jeg tenkt å invistere i en effektforsterker (fikk også tipset av han som solgte subben at de patos frontene krever litt av forsterkeren). Og fant plutselig inatt ut at min forsterker ser ut til å ha pre-out på LEFT/RIGHT :-D

Men har aldrig egentlig rørt en effektforsterker, og enda mindre koblet en opp. Og er det det samme som en stereo forsterker?
    Alt jeg egentlig vet er at det skal kjøres fra pre-out og inn på effektforsterker, og så videre på høytalere.

Er det evt noen som har noen tips til hvilken effektforsterker jeg bør gå for?

Økonomiklassen, så tror alt over 2000 blir uaktuelt, hvertfall akkurat nå. (kansje over nyttår). Er det mulig å få en ok effektforsterker til denne prisen om jeg kjøper brukt?

Alt innspill settes stor pris på
    Hei skal prøve å forklare på en enkel måte.

En forsterker kan bestå av:

En effektforsterkerdel som er KUN forsterkning.

En forsterker må også kunne behandle signalet som kommer fra kilden, for eksempel en CD spiller eller MP3 spiller. Det er her forforsterkeren kommer inn og gjør arbeidet og klargjør signalet til effektforsterkeren.

Noen forsterkere har også en radio innebygget.

Da kan vi si det slik:

Forforsterker = Forforsterker

Dette er egentlig ikke en forsterkerdel men en del som prosesserer eller behandler signal. En slik Forforsterker er avhengig av en effektforsterkerdel for å kunne ha en reell verdi.

Effektforsterker = Effektforsterker

En ren effektforsterker MÅ ha en forforsterker for å kunne gjre noe, den forstår ikke språket som kommer rett fra CD-spiller, MP3 spiller, etc.

En effektforsterker kan ha flere kanaler, alt fra en kanal (monoblokk) og opp til 10 kanaler er "vanlige".

Effektforsterker + Forforsterker = Integrert forsterker

Det er denne forsterkertypen vi som oftest snakker om når vi snakker om stereoforsterkere. Denne har både forforsterker og effektforsterker innebygd og kan ta signaler rett fra CD-spilleren og forsterke signelet ut til høyttalere.

Effektforsterker + Forforsterker + Radio = Receiver

En receiver kan være både i to kanaler (stereo) og flere (hjemmekino) og denne typen forsterker har alle forsterkerdelene innebygd inkludert radio.

Nå ha som selger suben anbefaler effektforsterker mener han ikke å bytte ut din gamle men å erstatte to kanaler av effektforsterkerdelen med en kraftigere.

Det vil si at du fortsatt bruker hjemmekinoreceiveren din som vanlig men til fronthøyttalerne som krever ekstra effekt så bruker du ikke effektforsterkerdelen i hjemmekinoreceiveren men bytter den ut med noe kraftigere. Forforsterkerdelen og radiodelen i hjemmekinoreceiveren vil du bruke som normalt hvis du kjøper en 2 kanals effektforsterker til dine Patos som står i front.

Håper du skjønte dette.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah!

Da fikk jeg det jeg trengte, tusen takk for saklig svar på et muligens idiotiskt sprøsmål

Da blir det vel ut å prøve å finne seg en effektforsterker
    Fikk anbefalt en nad216

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •