Konvert. component -> HDMI / Ny receiver? cambridge 340r

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Habitats sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konvert. component -> HDMI / Ny receiver? cambridge 340r

Hei

I sommer så skaffet jeg meg for første gang et ordentlig anlegg. Jeg startet med å kjøpe en Cambridge 340r før jeg en måned senere kjøpte et par Dali Concept 6 front høyttalere samt en center i samme serie.

Senere gikk jeg også til anskaffelse av en XTZ 99 12" sub.

Etter å ha hatt dette anlegget i et halvt års tid så er jeg veldig fornøyd, men jeg føler at receiveren min ikke helt holder mål til å dra subben. Jeg har også et par andre problemer rundt receiveren som jeg gjerne skulle ha løst.

Først og fremst så kjøpte jeg receiveren for å ha alle spill konsollene mine, samt alle lydkildene og PCen koblet sammen.

Saken er den at Xbox/Wii/PS2 er koblet til med analoge kabler, altså component/composite, så på av dette så trenger jeg en analog kabel fra receiver -> TV. Jeg har også 2 PCer jeg gjerne skulle ha koblet opp mot receiveren, men siden den bare har 3 kanaler så lar ikke dette seg gjøre. Og om det hadde gått så måtte jeg hatt både HDMI og component fra receiver til TV. Altså, mye kabler. Så måten jeg har løst dette på nå er å koble PCene direkte til TVen via HDMI.

Så spørsmålene er som følger:

Hva må til for at jeg kunne koble alt inn i en receiver, for så å få sendt alt av video (analoge OG digitale signaler/kilder) til TVen via ÉN HDMI kabel?

Bør jeg skaffe en ny receiver for å få full utnyttelse av anlegget mitt?

Mulig det er luksusproblemer jeg sliter med... men men

//hab

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange nyere recievere har konvertering fra analoge kilder til hdmi, du må nesten si hvor mye du er villig til å betale før en ny reciever kan anbefales.

Denne kan anbefales: Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1909 Hjemmekinoreceiver

# Composit inn/utganger: 4/2
    # S-video inn/utganger: 3/2
    # Component inn/utganger: 3/1
    # HDMI inn/utganger: 3/1
    # HDMI versjon: 1.3a
    # Videokonvertering: Oppkonvertering analog > HDMI
    # Innebygget videoprossessering: Faroudja de-interlacer/skalering opp til 1080p, 10-bit

eneste negative er vel at den ikke har pre-ut for å evt kunne bruke en effektforsterker.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Jeg har ikke nevnt noe om pris da jeg ikke har den fjerneste anelse over hvor mye jeg bør gå ut med for å få full effekt av anlegget mitt. Men helst noe mellom 4-5 tusen. Det eneste er at jeg ikke har det Cambridgen min så alt for lenge så det virker litt kjipt å kaste den allerede

Og om jeg først skal kaste den skal jeg hvert fall ha noe som er litt framtidsrettet, og som jeg kan bygge på ved en senere anledning, ved for eksempel å kjøpe nye/flere høyttalere osv.

Hva vil det si at det er "Pre ut" ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Habitats
    Takker for svar.

Jeg har ikke nevnt noe om pris da jeg ikke har den fjerneste anelse over hvor mye jeg bør gå ut med for å få full effekt av anlegget mitt. Men helst noe mellom 4-5 tusen. Det eneste er at jeg ikke har det Cambridgen min så alt for lenge så det virker litt kjipt å kaste den allerede

Og om jeg først skal kaste den skal jeg hvert fall ha noe som er litt framtidsrettet, og som jeg kan bygge på ved en senere anledning, ved for eksempel å kjøpe nye/flere høyttalere osv.

Hva vil det si at det er "Pre ut" ?
    Pre ut vil si at du kan koble høytalerne via en effektforsterker, dette gjøres ofte hvis reciever er for svak eller at bruker vil ha en annen lydsignatur uten å måtte bytte reciever.

eks på Denon reciever med pre-ut : Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-2309 Hjemmekinoreceiver

Det er masse produsenter å velge i denne prisklassen, Denon, Onkyo & Yamaha kan nevnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av yamaha sine recievere har konvertering av analoge til digitale signaler. ikke de billigste, men de andre er ikke særlig dyre og får generelt bra test resultater..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt du siger receiveren ikke klarer å trekke subben, det er jo helt feil. Subben har egen forsterker så ikke noe skal trekke den i det hele tatt. Kanskje du bør gå dine justeringer til subben etter, både i receiveren og på subben?
    På receiveren din har du 2 hdmi innganger, de kan du bruke til de 2 pc´er. Din receiver har også hdmi switching slik du kan sende alt til tv´en med én hdmi kabel fra receiveren.

Såvidt jeg kan se har ikke receiveren din pre out/main inn slik du kan koble på en effektforsterker, den har bare pre out for subwoofer og tape.
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 340R Hjemmekinoreceiver

Hvis dine spillekonsoller alle har komponent ut kan du prøve en component switch. Koble til dine spillekonsoller til denne, og da én kabel fra denne til Komponent inn på receiver. Da kobler du komponent ut fra receiver til tv´en.
    Lyd fra spillekonsoller kobler du til digitalt til video 1 og 2.
    340R har ikke konvertering av video siganler til hdmi, så derfor må bruke komponent til tv, sammen med hdmi kablen fra receiver til TV.
    Denne fandt jeg, men der er kanskje andre : Audio/video omskifter - CableWorld 3 inngang, én utgang.

Her finder du alverdens adaptere om du trenger noen, switcher, omskiftere osv osv :
    Hdmi omskifter - CableWorld

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar.

Niels Nielsen:
    Jeg er ikke akkurat ekspert på dette, så da er det mest sannsynlig noen instillinger som er feil. Det virker bare som at om jeg spiller høyt, eller skrur opp subben så høres det ut som om den kveles av noe slag. Klarer ikke helt å beskrive dette.

Og slik du har forklart det med kablene er akkurat slik jeg har det nå. Xbox+Wii er koblet til via komponent, mens PS2 er koblet til med s-video. Jeg trenger ingen ekstra boks for å få alt tilkoblet på en gang. Problemet mitt var hovedsaklig at det blir så forferdelig mye kabler da jeg må ha egen komponent og s-videokabel for konsollene, i stedet for at receiveren konverterte alt slik at jeg kunne få alt gjennom ÉN HDMI kabel.

Men det ser ut som om jeg må skaffe meg en ny receiver om dette skal bli mulig.

Men jeg ser heller ikke helt grunnen i å punge ut 6 lapper for å få litt færre kabler bak TV'en, heh.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du må gjøre er å kjøpe 2 stk hdmi kabler, en fra ps3 til reciever og en fra reciever til tv, s-video på ps3 er fy- fy

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente selvfølgelig PS2 Stygg leif.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, men S-Video og kompositt er uansett noe du bør unngå...., bruk komponent eller hdmi.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke flere component innganger, og det snakk om en PS2 her... Dårlig med HDMI på den gitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •