Hjelp til oppsett av NAD C162 og 2 x C272

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av NAD C162 og 2 x C272

Fikk dette fra hifi klubbens nettbutikk for en god stund siden, men fikk ikke åpnet det før nå :-P Jeg skulle kansje besøkt klubben når jeg kjøpte dette, jeg har jo ikke peiling på hvordan jeg kobler det.

effektforsterkerene skal brokobles

Kan noe hjelpe meg?

Hadde også vert fint om noen kunne forklare meg hva alle kontaktene på effektforsterkeren er til. Det er jo en del!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad c162 og 2 x c272

Hei!
    Jeg har ikke vært borti akkurat den forforsterkeren men har tidligere hadd 2 stk nad c272, så kan prøve å forklare litt:

Først kobler du cd-spiller/kilde til 162'en på f.eks. "cd", med et par vanlige signalkabler (rca).

For koblingen fra 162'en til 272'ene trenger du et par vanlige (rca) signalkabler der "L" (left, hvit kontakt) på pre out 1 på 162'en kobles til "L" på "fixed in" på den ene 272'en, og tilsvarende kobles "R" (right, rød kontakt) på pre out 1 på 162'en til "L" på "fixed in" på den andre 272'en.
    ("L" brukes på begge 272'ene fordi de her kjøres som monotrinn, blir likevel stereo med begge 272'ene pluss 162'en tilsammen).

Når det gjelder tilkobling av en høyttaler til hver av 272'ene i brokoblet modus gjør du følgende:
    Høyttalerkabenens - og + kobles til tilsvarende "-MONO+" (se rett under høyttalerutgangene "speakers B"), dvs. at du bruker de to røde utgangene i midten. (spiller ingen rolle om du bruker "speakers A" eller "speakers B" utgangene, men jeg brukte vel "speakers A" tror jeg) Når du ser 272'en bakfra blir venstre rød minus, og høyre rød pluss. Du gjør akkurat det samme når du kobler den andre høyttaleren på den andre 272'en.

I henhold til koblinger forklart ovenfor må disse to innstillingene bak 272'ene stemme:
    Input select - FIX
    Bridge mode - ON

Når du bruker "fixed" innstilling/kobling fra forforsterkeren får signalet kortest mulig vei til effektforsterkeren (forutsetter selvfølgelig at volumet styres fra forforsterker). Hvis "variable" brukes, går signalet gjennom potmeteret ("Input level dB) og kan da kontrollere volum med den. Max innstilt vil det vel tilsvare vanlig nivå på "fixed".

"Bridge mode" skal stå på ON når 272 brukes som et brokoblet monotrinn. Hvis den senere skal brukes i stereo, dvs. to høyttalere på en 272 skal den stå på OFF/stereo. Da må også høyttalerne kobles på vanig måte.

"Soft clipping" er en slags beskyttelseskrets som Nad har for å beskytte diskantene. Hvis forsterkeren presses utenfor sine grenser kan den levere et urent/forvrengt signal som kan være skadelig spesielt for diskantene. Med soft-clipping ON, "klipper" den de verste forvrengte toppene litt, men dette er likevel ingen garanti for å berge diskantene uansett nivå. Har du planer om å spille høyt kan den stå på ON.

"+12v trigger in" har jeg ingen erfaring med, men tror det er en funksjon som lar 272'ene skru seg på automatisk når 162'en blir skrudd på (en slags styrestrøm). Kobler da en passende kabel (minijack?) fra "+12v trigger out" på 162'en.

"sense sleep" bryteren helt til venstre er jeg ikke sikker på, men det er vel noe med hvordan 272 skal slå seg på.

Ble en del tekst og forklaring, men håper det ordner seg med koblingene, hvis ikke; bare spør igjen:-D

Newcomer sv3inung sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Det virket kjempe bra!

Hva er tone defeat? På forforsterkeren...

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bryteren i Sleep/Wake-modus vil 272-en slå seg automatisk på når den merker signal på noen av linjeinngangene. Hvis signalet uteblir i 5 minutter vil den slå seg av igjen.

Sense/Defeat er normal trigger-styring.

Hvis du trykker inn "Tone defeat" unngår du at signalet går via "tone-kontrollkortet" Dvs du mister også muligheten til å justere bass og diskant.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formålet med å gå utenom "tonekretsen" er selvfølgelig å oppnå bedre lydkvalitet. Hvis du ikke har behov for å justere bass og diskant bør du sette på tone defeat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk alle sammen. :-)

Har et spørsmål til. Hva er nad link? Jeg har 2 gule kontaketr på forforsterker og 2 gule på cdspilleren.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ggfreetime
    Hva er nad link? Jeg har 2 gule kontaketr på forforsterker og 2 gule på cdspilleren.
    Jeg har ikke NAD selv, men gjetter på at det er snakk om fjernstyring og/eller samkjøring mellom komponenter, slik at de skrur seg av standby samtidig, kan styres fra samme kontroll, e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør de gjør det helt fint fra før. Så jeg tviler litt på at det kan være det.

Det som twelve sier om bryteren i Sleep/Wake virker ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ggfreetime
    Det gjør de gjør det helt fint fra før. Så jeg tviler litt på at det kan være det.

Det som twelve sier om bryteren i Sleep/Wake virker ikke.
    Hadde ringt Hifi Klubben jeg var jeg deg Der får man sikre svar på produktene de selger..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •