Er USB-lydkort neste steg for surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er USB-lydkort neste steg for surround?

Introduksjonen av Hegel H100 (blant andre) viser at USB-lydkort innebygget i forsterkere kan ha en solid fremtid. Men hva med surround?

Jeg har en HTPC med Blu-ray- og HD-DVD-spiller. Problemet nå er at jeg må ha et Asus Xonar lydkort og en spesiell mediespiller for å få HDMI-signal med HD-lydformatene. Dette er tungvindt og unødvendig dyrt!

Det neste naturlige steget, sett i lys av Hegel H100 m.fl., må jo være at Yamaha (665, 865?) kommer med USB-inngang og surround-lydkort for Windows. På denne måten kan man få perfekt HD-signal fra alle lydkilder og alle mediavspillere, iallfall i teorien.

Så er spørsmålet: Hva tror dere? Er det noen som har hørt mer om dette? Kommer neste generasjon fra Yamaha, Denon, Onkyo osv. til å tilby USB-lydkort? Hadde det ikke vært fantastisk kult for oss med (HD-)HTPC?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må vi vel vente på USB 3.0 for å få nok overføringshastighet. Jeg foretrekker heller skjermkort med HDMI 1.3 som er like om hjørnet om ikkekommet i butikken snart. Men en interessant tanke å ha en utplugg for video og audio(samlet og delt) og byttet video og audio komponenter internt på hovedkortet.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,... dersom skjermkort med HDMI 1.3 kan sende ut korrekt signal på alle mulige HD-formater, og fra alle typer spillere (dvs. ikke er bundet opp mot bestemt programvare, men bare har drivere), så nærmer vi oss noe.

Hvilke skjermkort er det som er anbefalt for hjemmekino med HDMI 1.3? :?

Forresten tror jeg USB 2.0 har mer enn nok overføringskapasitet. Standarden takler 480 Mbit/s, og et HD-lydspor på Blu-ray ligger som regel på ca. 5 Mbit/s. Til og med bildet får plass - det pleier å ligger på rundt 20 Mbit/s.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •