Forsterkerjakten forstsetter.Hva nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkerjakten forstsetter.Hva nå?

På tide å gå ned fra den høye hest!
    Ja det er det!For nå har jeg solgt Min Cayin 153B etter og i to år ha vært bastant å stått ved at dette var en mer enn god nok forsterker for meg.Utrykk som "Nei,forsterkeren er det ikke noooe galt med!" og "Det må være høyttalerne eller Cd-spilleren...eller kanksje kablene!"har ofte kommet fra megMen,etter å ha prøvd Creek Destiny som jeg var så heldig å få låne av en på forumet som skulle selge den(tusen takk!),på oppsettet mitt så var det egentlig ikke mer å tenke på.Det var bare og kaste inn håndkleet.Oppgradering på det stedet er faktisk der jeg har mest å hente fant jeg ut med en gang.Creek Destiny (16600,-) rett og slett knuste Cayin 153B(7500,-) på nesten alle områder.Prisen har jo selvfølgelig mye å si her.Men at den ble banket så til de grader på visse områder jeg trodde Cayinen var bra på hadde jeg ikke drømt om.Og det at det faktisk var så mye å hente ved å gå opp til mellom 10000-20000,- var ikke noe mindre overraskende.Det må vel være akkurat i dette prisleiet man kan virkelig få mye for pengene!Målet mitt er ikke å bli en stigeklatrer som bare må ha dyrere og dyrere for å bli fornøyd.Ser ikke på meg selv som en "lydfreak".Men mer en"musikkelsker" som gjerne vil høre musikken gjengitt på en mest mulig troverdig måte men samtidig ikke for enhver pris.Og det jeg fikk ut av CD`ene mine ved og gå opp i dette prisleiet å prøve Creek var intet mindre enn en Åpenbaring!

Åpenbaringen
    Om Creek Destiny:Noe av det første som slo meg var perspektivet og holografien.Og for en holografi!!Her forsvannt plutselig Patosene Og lyden strakte seg mye bredere og dypere.Holografien og perspektivet i denne forsterkeren fikk anlegget mitt minst 4 hakk opp fra det det var tidligere med Cayin 153B.Alle instrumenter får sin helt spesifiserte plass fra start til slutten på et spor og rikker seg ikke derfra med mindre det er meningen at de skal det.Ikke noe tvil om hvor artistene står.Og hadde det vært slik at gitaristen eller Vokalisten på en live plate gikk omkring på scenen så ser jeg ikke bort fra at man nesten kunne følge hans/hennes bevegelser i den illusjonen man fikk presentert i stua.Bravo!(vel og merke hvis det var lagt vekt på slike kvaliteter i opptaket)

Vil beskrive Creek Destiny som en forsterker med en ganske nøytral og meget behagelig signatur.Ble ikke trett ørene av å høre på den i noen timer.Men den er jo Engelsk så det er ikke noen bombe akkurat.

sammenlignet med Cayin er det mer dynamikk i mellomtonen,selv om stemmer låter kraftiger med bedre fundament hos Cayin.Gitarer og trommer fikk en helt ny mening med Creek.Kjappt og nyansert med masse plass i mellom hvert enkelt element.I diskanten var det som alt fløt deilig utover å ga mye mer plass til de detaljer som hører til i det området.Det ble heller aldri hardt eller skarpt i toppen.Fidelity har tidligere nevnt at Cayin er litt mer av den grovkornete typen.Og det er akkurat i øvre mellomtone og opp at jeg merket dette.Jeg hørte mange flere nyanser,Stemmer som koret i bakgrunnen av vokalister jeg ikke hadde lagt merke til før,og en mye mer naturlig gjengivelse av høye frekvenser generelt.Alt fikk rett og slett mer plass og utfolde seg på.Bredt og dypt og utrolig klart uten og bli skrap i kantene.Det var nesten på grensen til å bli klinisk men det ble ikke.Bare veldig klart og luftig.Bassen var strammere,men gikk ikke like langt ned i kjellern som Cayin.Og det er her jeg merket at Creek ikke har så mye muskler som jeg kunne ønsket.Når jeg skrudde opp volumet så begynte creek`en å gå tom for kraft og bassen ble ikke kraftigere men volumet på diskant og mellomtone økte.Et klart tegn på at den kunne hatt kraftigere strømforsyning eller mer lettdrevne høyttalere.Ta F.eks Jewel`s album Spirit og sporet Barcelona.På andre verset der er bassen så dyp og kraftig at jeg fysisk kunne kjenne det i hele rommet når jeg spilte på cayin.Dette greide ikke Creek`en skape.den var ikke like dyp.Men til gjengjeld var den mer nyansert og litt tørrere,men heller ikke så mye at bassen ble stomp.
    Stemmer var også litt fyldigere og hadde bedre fundament på Cayin som også kan komme av den litt mer robuste strømforsyningen(500Va) og gode kondensatorbank(60000 uF).Cayinen holder hele tiden jerngrep rundt høyttalerne og det til volumet blir ubehagelig høyt++.

Hadde jeg MÅTTET velge mellom disse to hadde jeg alikevel og selvfølgelig valgt Creek`en uten og blunke og kjøpt meg noen mer lettdrevne høyttalere.Og hadde den hatt Dobbelt så stor strømforsyning og deretter kondensatorbank så hadde det ikke vært mye tvil uansett forsterker i denne prisklassen.For jeg savnet ingenting når jeg hørte på musikk bortsett fra en del mer kraft.I testen til Robert.j.Reina i Stereophile slukket Creeken og døde da de kjørte den på 2 ohm last og det luktet svidd etterpå.den tålte det rett og slett ikke.Det gjør det jo tydelig at den krever litt forsiktighet ved valg høyttalere som er av litt tungdreven karakter.

Jeg liker å vite at man får det beste ut av høyttlerne og da er jo kraft en viktig del.Så det gjorde at jeg bestemte meg for å ta meg litt god tid nå.Er jo tross alt mye å velge i.(hadde heller ikke råd til Creeken.Kunne endt anderledes om jeg hadde pengene der å da).

Det som gjorde det helt klart at jeg skulle oppgradere var alle detaljene,perspektivet og holografien jeg ikke hadde hørt gjennom Patosene før.Det gjorde det rett og slett artigere å høre på musikk.Det blomstret rett og slett ny interresse for helemusikksamlingen.

Har jo sett en del på denne Abrahamsen V.2 som får enormt skryt fra samtlige i Team Fidelity og andre steder.Denne må jeg vel teste en gang i tiden fremover.Men tror det er flere andre gode forsterkere som også er verdt å prøve siden jeg går en del opp i pris.Prelude PI-2 fra EC har jeg også tenkt litt på.Jakten er i gang i allefall.Men skal som sagt ta meg god tid

Jeg vet i alle fall jeg kan få mye mer ut av oppsettet mitt nå.Tanken min er ikke det at jeg skal ta helt av å sette meg mål om å få et anlegg med 5 nuller etter hvert.Men heller at jeg fant ut at når jeg beveget meg inn i 10-20000,- klassen så rykket lydkvalitetene opp flere hakk.Og det ga meg mer enn nok grunn til å ta den avgjørelsen jeg gjorde.Det er jo enda ikke på viddene hva pris angår og gjør det til etter det jeg mener en fornuftig oppgradering.Og det skal bli spennende å se hva jeg ender opp med!

Er det noen som vet av en forsterker som kanskje har samme kvaliteter som Creek Destiny men som har mer kraft og ta av så lytter jeg øre.er ikke helt sikker på hvor høyt jeg bør gå i pris men fra 10000-15000 og med visse unntak opp til 20000 er maks for meg.Men der burde det vel være noen å velge i skulle jeg tro....

Det er bare å tipse i vei!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel litt lang den trådstarten der:? Kan ta litt av her når entusiasmen tar til for fullt,hehe

Men har nå snust litt på Primare I30 som ser veldig lovende ut for min del da den ikke skal være ard i toppen og har litt mer krefter enn Creek Destiny.Noen som vil legge inn noen erfaringer om dens signatur og kvaliteter eller alternativer til denne forsterkeren?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, da jeg selv vurderer å oppgradere fra Cayin 153b. Er veldig nysgjerrig på Roksan Kandy mkiii, som har gjort meget gode tester i "what hifi?" (årets forsterker 3 år på rad, tror jeg?)

edit: ser nå at Roksan kandy L.III (ikke mkiii) er etterfulgt av Roksan kandy K2.

link: Hi-Fi Choice
    hjemmesiden: ROKSAN - Home of quality entertainment systems and peripherals ... Roksan, roksan

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Ble vel litt lang den trådstarten der:? Kan ta litt av her når entusiasmen tar til for fullt,hehe

Men har nå snust litt på Primare I30 som ser veldig lovende ut for min del da den ikke skal være ard i toppen og har litt mer krefter enn Creek Destiny.Noen som vil legge inn noen erfaringer om dens signatur og kvaliteter eller alternativer til denne forsterkeren?
    Jg hadde nevnte 153b og i30 på prøve samtidig, og i30 var en helt annen klasse. Varm mellomtone og silkemyk topp er stikkord der. Ein herleg amp!

skal vere god match til Patos har eg høyrt tidlegare. Kjøper du Primare trur eg du skal verte nøgd. Dog ein litt "gammel" forsterker, men kvalitet!

Et annet tips er å lytte til Arcam A38, og ein kjempeamp!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Interessant, da jeg selv vurderer å oppgradere fra Cayin 153b. Er veldig nysgjerrig på Roksan Kandy mkiii, som har gjort meget gode tester i "what hifi?" (årets forsterker 3 år på rad, tror jeg?)

edit: ser nå at Roksan kandy L.III (ikke mkiii) er etterfulgt av Roksan kandy K2.

link: Hi-Fi Choice
    hjemmesiden: ROKSAN - Home of quality entertainment systems and peripherals ... Roksan, roksan
    Var innom Roksan men etter å ha lest Denne tråden ble det ikke så vanskelig å velge hvilken jeg hadde mest tro på.Kan ha noe med smak og behag også.Jeg liker veldig godt det de sier om at den er nøytral og behagelig i toppen.det har jeg savnet litt med Cayin`en.Og det at den Presenterer et Kjempemessig lydbilde er også noe jeg setter høyt.

"Sparegrisen" har fått nytt liv nå og havregrøt er godt,hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddemann
    Jg hadde nevnte 153b og i30 på prøve samtidig, og i30 var en helt annen klasse. Varm mellomtone og silkemyk topp er stikkord der. Ein herleg amp!

skal vere god match til Patos har eg høyrt tidlegare. Kjøper du Primare trur eg du skal verte nøgd. Dog ein litt "gammel" forsterker, men kvalitet!

Et annet tips er å lytte til Arcam A38, og ein kjempeamp!
    Det var jo også godt å høreMen har tenkt å oppgradere høyttalerne også.Kan hende jeg utsetter det til etter forsterkeren er i boks da.Men med Primaren har jeg sikkert et mye større utvalg av HT og kombinere med siden den er så nøytral som den er og ikke blir hard i toppen selv om man skrur opp volumet betraktelig.

Skal ta med Arcam A38 i betraktning.Men den blir det værre å få hørt før et evt. Kjøp da HFK Trondheim kun Fører Arcam Solo-produkter.Så da må jeg evt. Kjøpe for så å returnere den om den ikke skulle bli fullklaff.Arcam sies jo også å ha behagelig lyd og signatur som heller mot det varme.

Er virkelig godt å endelig føle jeg er på vei mot noe jeg kan si meg fornøyd med med stor F for en gangs skyld

Blir virkelig spennende framover.Denne gangen må det bli bra!

Takk for svar!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta med Arcam A38 i betraktning.Men den blir det værre å få hørt før et evt. Kjøp da HFK Trondheim kun Fører Arcam Solo-produkter.Så da må jeg evt. Kjøpe for så å returnere den om den ikke skulle bli fullklaff.Arcam sies jo også å ha behagelig lyd og signatur som heller mot det varme.
    Hvis du bor i Trondheimsområdet og har lyst til å høre Arcam, så kan du få teste min Arcam A90. Denne er et hakk mindre enn A38, men veldig ulik vil jeg jo ikke tro at den er. Styrken til Arcam ligger jo i mellomtone og holografi. Her syns jeg den ga mer enn f.eks Primare I21 da jeg testet de.

En spennende tråd dette da jeg er litt i samme markedet selv (Vurderer McIntosh MA6300 eller Nad M3 hvis noe slikt skulle dukke opp brukt, evt. Primare I30 eller for-effektforsterker til Abrahamsen).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da jeg lånte Bryston B100 SST DA med hjem tenkte jeg at jeg aldrig i livet ville bruke så mye penger på en forsterker, men jeg ville høre den likevel. 1 sekund etter at cd´en startet tenkte jeg ikke på hvad den kostet, og det har jeg ikke gjort i 2,5 år nå.....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, da jeg lånte Bryston B100 SST DA med hjem tenkte jeg at jeg aldrig i livet ville bruke så mye penger på en forsterker, men jeg ville høre den likevel. 1 sekund etter at cd´en startet tenkte jeg ikke på hvad den kostet, og det har jeg ikke gjort i 2,5 år nå.....
    Så lovende ut denne forsterkeren der også etter en liten dykk i tester...blir sikkert mange alternativer etter hvert kan jeg tenke meg,så jeg får vel noe å bryne meg på når det blir tid for å velge.Synd mange av de som sikkert blir nevnt ikke er tilgjengelig for testing da ikke alle føres i Trondheim.Tar meg i allefall god tid denne gangen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hvis du bor i Trondheimsområdet og har lyst til å høre Arcam, så kan du få teste min Arcam A90. Denne er et hakk mindre enn A38, men veldig ulik vil jeg jo ikke tro at den er. Styrken til Arcam ligger jo i mellomtone og holografi. Her syns jeg den ga mer enn f.eks Primare I21 da jeg testet de.

En spennende tråd dette da jeg er litt i samme markedet selv (Vurderer McIntosh MA6300 eller Nad M3 hvis noe slikt skulle dukke opp brukt, evt. Primare I30 eller for-effektforsterker til Abrahamsen).
    Takker for tilbudet.Kunne vært interressant.Send meg PM så kan vi snakkes når en evt. test kan bli aktuell.Spennende med alt nytt nå.Ikke dumt å prøve det som er mulig å prøve

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også selvsagt anbefale min nåverende amp.

Denne har mange likheter til både Primare og Arcam, men med mine Tannoy spiller den faktisk enda bedre... Den har ingen klare styrker og ingen klare svakheter. Men er veldig bra "all over".

YBA YA201 er namnet, og den føres av soundplanet.no

De hadde en på kjempedemotilbud til 8k, men den er nok forsvunnet. 15k er veil pris.

Har ikke prøvd denne opp mot cayin som du tidligere hadde...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig!Da fikk jeg lånt meg en forforsterker og to Effekttrinn så jeg ihvertfall har lyd.Hadde det kanksje litt travelt med å selge Cayinen før jeg fikk noe nytt.Så plutselig hadde jeg ikke lyd i det hele tatt:shock: Nå fikk jeg senket skuldrene litt,hehe.vil jo ta meg god tid denne gangen så jeg blir ordentlig fornøyd.

De jeg fikk lånt kom visst ut første gang i 1995.Men det var overraskende god lyd til at de var så gamle.En Pre amp SU-C1000 Og to Effekttrinn SA-E1000 på 2x105W i 8 ohm så da har jeg 210W på hver HT.Hifi-World sa dette om den i 1997:"Smooth, warm sound has plenty of grunt when needed and is very enjoyable to listen to".Da kostet de 400£ stk.Og det er faktisk bra med krefter i dem.Vet ikke helt hva som bor i dem men de lager omtrent like mye punch og trøkk som Cayinen.Man hører jo at det kunne vært en del bedre på mye hva selve lyden angår.Kanksje noen av dere husker disse?

Det var godt å bare ha lyd igjen i hvertfall

Skal ta meg en runde en dag å få prøve få lånt med meg noen forsterkere snart så jeg får testet de opp mot hverandre.Abrahamsen,Primare og EC Prelude og kanksje Hegel tror jeg må bli de aktuelle da andre jeg kunne tenkt meg å hørt ikke er tilgjengelige.YBA,Bryston og Arcam får jeg se om jeg får prøvd ved en annen anledning.Skal prøve å få med det meste som kan være av interresse i allefall.Har jo god tid

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......Så var det det med å ta seg god tid......Klarte ikke dy meg

Slo til med Primare PRE30 og A31.2.En skikkelig oppgradering fra Cayin 153B kan jeg vel si med sikkerhet.Jeg ville ha noe som kunne spille all slags musikk og tror dette kan være akkurat det jeg har ønsket megJulaften kom tidlig i år!

Nå er det bare å vente...Johooo,detta blir gøy!!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Primare er veldig bra!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en kommentar, 2 effektrin på 105 watt giver ikke 210 watt per høyttaler, det giver 105 watt per høyttaler.....

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......Så var det det med å ta seg god tid......Klarte ikke dy meg

Slo til med Primare PRE30 og A31.2.En skikkelig oppgradering fra Cayin 153B kan jeg vel si med sikkerhet.Jeg ville ha noe som kunne spille all slags musikk og tror dette kan være akkurat det jeg har ønsket megJulaften kom tidlig i år!

Nå er det bare å vente...Johooo,detta blir gøy!!
    Primare er kjempegreier det! Den komboen der er meget bra, selv om PRE30 og a32 er min drøm da

Primare kan ikke spille all musikk, men spiller meget bra på mye. Varme toner er ikke alltid helklaff med metal osv

Men absolutt en kjempekombo som du kommer til å ha massevis av glede med!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,jeg tror dette blir knall jeg

Tror ikke det blir helt borte på Metal heller jeg da.Bare fint å runde av røffeste kantene litt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bare en kommentar, 2 effektrin på 105 watt giver ikke 210 watt per høyttaler, det giver 105 watt per høyttaler.....
    Effekttrinnene var i stereo og ikke monotrinn.De gir 2x105 i 8Ohm og jeg hadde to av disse.Så jeg kjørte hver forsterker som bi-amp på hver høyttaler.altså 105watt på diskant- og mellomtone-elementet og 105watt på bass-elementet.Det må jo bli 210watt på hver høyttaler.Blir ikke det riktig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Gratulerer! Primare er veldig bra!
    Beklager!Takk for gratulasjonJa jeg tror dette blir bra jeg.Skal ikke forundre meg om det låter bedre enn jeg håper på også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •