Ming Da MC-3R

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Ming Da MC-3R

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ming Da MC-3R

Er det nokon her som har prøvd Ming Da's MC-3R koblet opp i mot transistor effektforsterker ?? Ser det er fleire som brukar denne forforsterkaren men da opp i mot rør effkt også.
    Har planar om å forandre litt på anlegget mitt og gå over i frå Integrert forsterker til effekttrinn for å få mere effekt til mine ML . Har et DP effektrinn på gang men hadde tenkt å begynne i det små med forforsterker og hadde ein tanke om å handle meg ein Ming Da . Syns det høyres spennande ut å køyre ein sånn "Hybrid" løysning .
    Ming Da får masse skryt , og det går jo fint an å oppgradere etter kvart som økonomien tillater det framover
    Men spørsmålet er om de vil "stå" til kvarandre , og med alt for mange mil å reise er det uaktuelt å reise så langt no vinterstid , hadde derfor vert greit å høyrt om nokon har prøvd dette eller liknande forsterker opsett ??

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser i min presentasjon (link i signaturen) så har jeg prøvd denne forforsterkeren ved to anledninger. En original mkI og en modifisert mkII med en høy- og en lavnivåutgang.

Ingen av de virket tilfredsstillende, men høynivåutgangen var et skritt i riktig retning for å drive transistorbaserte forsterkere som trenger høyere inngangsspenning. Desverre var oppkoblingen av denne delte utgangen utført på et slikt vis at det innførte mye støy i oppsette, noe som gjorde at både jegr og Rolf Inge Danielsen måtte avblåse testingen av enheten.

Jeg foreslår at du kontakter importøren Audiofoni AS og retter dine spørsmål til Ove Sandhåland, som har inngående kjennskap til disse produktene og deres oppgraderte "nordiske" spesifikasjoner.

Jeg fant selv lykken med transistorbasert forforsterker og effekt. De har mange av de kvalitetene rørproduktene jeg har testet hadde, men langt færre av ulempene.

PS. Jeg vil svært gjerne se en presentasjon eller høre mer om ditt oppsett dersom det er mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel , er i oppbyggingsfasen av anlegg . Skal lage presentasjon når anlegget er blitt litt "grommare" , for eg er redd det blir litt som å banne i Kirka pr i dag.
    Har eit sett ML Vantage ståande på golvet her , desse driver eg med ein Xindax :/ (som da skal byttes ut no) , Cd spiller er Cambridge Azur 740C som funker overraskande greit i forhold til pris. Samanlikna den med produkt opp mot 30k i sommar og må berre seie at denne gir verkeleg value for money.
    Ellers blir det ein del vinyl , og her brukar eg ein god gammal Tecknics MKII med Audio Tecnica OC9 pickup og Pro Ject Tube Box II som riia. Noko som funkar svært bra og er prøvd i saman med fleire forsterkeopsett her i huset med godt resultat ( i våre øyrer da sjølvsagt)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vantage er en god høyttaler, men den er vanskelig å drive da den har en minimums impedanse på 1Ω.

Du burde i alle tilfeller skaffe deg en effektforsterker med en stabil strømforsyning.

Av konstruksjonsmessige årsaker er ML litt svake i nedre mellomtone (nedover mot delerekvensen) det skader derfor ikke med forsterkere med en litt frodig gjengivelse av mellomtone.

DP er nok ikke en dårlig match, dersom det er snakk om modeller av nyere årgang. Dersom du er heldig å kommer over noe fra Plinius, Nakamichi Stasis II eller Doxa så får gi det en lytt. Samtlige kombinasjoner er vel omtalt og beskrevet som gode kombinasjoner.

Dersom du har spørsmål eller slikt kan du gjerne ta kontakt med meg, så skal jeg forsøke å hjelpe deg litt på vei dersom jeg kan. Ellers er jo Martin Logan Owners Forum å anbefale, siden informasjonen på nettstedet er mer fokusert på nettopp ML.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er klar over impedanse "problemet" Har høyrt Vantage med DP før og dette var ok . Ellers har eg høyrt dei med Ekstremt dyrt Krell og Mackintosh , som også får fram både rocke og Jazzfoten Men som sagt , aaalt for dyrt.
    Ser det er ein del Doxa 70 se til salgs , dette er noko eg aldri har høyrt eller sett på , men har forstått det slik at Doxa skal vere ein bra match mot ML, men som sagt , kjenner ikkje til modeller eller merket i det heile teke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Får en Nordic Ming Da MC-3R MkII i morgen jeg, skal teste den mot en Doxa 70 Signature MkII og ett sett Channel Islands Audio D-100 monoblokker. Har tidligere prøvd Doxaen med en Parasound forforsterker og en Eastern Electric "forforsterker" uten hell må jeg vel kunne si. Men passiv pre, det likte Doxaen.

Nå er det nesten umulig å si hva som er inni disse Doxa boksene da med alle disse versjonene og halv og heloppgraderingene som finnes. Men jeg har en teori om at Doxaen ikke liker pre med lav utg.impedans, i så fall skal Ming Da'en med sine 100K i utg.impedans bli knall. For monoblokkene mine spiller det ingen trille, de har 100K inng.impedans og har så langt spis alt av pre.amper. Og DP sine effekt trinn ser jeg har over 200K i inng.impedans, så hvis Ming Dae'en funker med monoblokkene mine burde den gjøre det på DP også.

Angående Doxa 70 og ML, har du en SE versjon er det "bare" en trafo i den, så den blir nok litt slunken på å levere strøm vil jeg tro. Men her er jeg ikke på trygg grunn i det hele tatt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt feil at de har en utgangsimpedans på 100kohm, selv om mingda skulle skrive så.. en på hifisentralen målte de til 1kohm. lavere er bedre!
    da driver den inngangsimpedanser på 10-20kohm og oppover..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det er helt feil at de har en utgangsimpedans på 100kohm, selv om mingda skulle skrive så.. en på hifisentralen målte de til 1kohm. lavere er bedre!
    da driver den inngangsimpedanser på 10-20kohm og oppover..
    Ja, jeg spurte faktisk om dette på hifisentralen siden jeg undret meg over den ekstreme utg.impedansen. Har sett den oppgitt helt nedi 600ohm og oppover, men for det meste altså 100K. Kikket på andre Ming Da preamper også, og jaggu var ikke de oppgitt med 100K ut også. All fornuft skulle tilsi at det var feil ja.

Men men, jeg skal prøve den på Doxaen, som ut i fra papirene jeg har skal ha inng.impedans på 30K. Praktisk testing funker alltid bedre enn teoretiske tester. Burde funke, men det gjorde altså ikke det med Eastern Electric BBA'en min som nettop skal løse impedans mismatch problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, NMD MC-3R saken min ble "lost in space" p.g.a. en forsinka budbilkjører fra Tollpost(UPS) som heller ville hjem og denge kjærringa enn å levere en forsterker til meg. Jeg skal ikke uttrykke verbalt hva jeg synes om det, men noen pene ord har jeg ikke å si om Tollpost nå. Må vente til Tirsdag kveld for å få den og helga er ødelagt p.g.a. en gjeng .......... Nei, jeg skulle ikke uttrykke meg verbalt nei.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ming Da MC-3R

Ja, da greide faktisk Tollpost å levere Nordic Ming Da'en til meg. Koblet den umiddelbart opp til platespiller (Prjocet Debut III Espirit m Jasmine LP 2.0 RIAA) og DAC (Channel Islands VDA-2).

I går kveld spillte jeg ut fra NMD'n inn i Channel Islands D-100 mono blokkene mine og greide ikke å slutte for å teste mot Doxa'en. Det var rett og slett for morro. 8) Riktig nok litt skarp i kantene i starten siden jeg ikke greide å vente på at rørene skulle varme seg skikkelig opp. Men etter en times tid eller så der så var det bare kos. Full kontroll på absolutt alt. Spesielt la jeg merke til bassen og nedre mellomtone, mye mere kraft og presisjon, noe jeg faktisk ikke trodde jeg skulle få til uten bytte av høyttalere. Men her var det også god sammenheng i hele frekvensområde. Ikke noe som stakk seg frem (noe jeg har opplevd med tidligere pre.amper) samtidig som lyden var mere detaljert og sprudlende enn før. Begynte å lure på om denne saken var innspilt eller om den i så fall kommer til å bli ENDA BEDRE etterhvert som ukene går.

Og den virkelig gledelige overraskelsen kom i kveld når jeg koblet den til Doxa 70 Signature MkII. CIAudio mono blokkene har fungert mere eller mindre tilfredsstillende med de få preamp'er jeg har prøvd. Doxa'en har vært vanskeligere og det nærmeste godlyd jeg har kommet er en passiv pre med bare ett gammelt Alps Blue 20K pot meter. Her skjedde det store ting med NMD'n ja, en mye tydeligere forbedring med Doxa/NMD enn med CIAudio/NMD rett og slett fordi utgangspunktet var dårligere. Skal si NMD'n fikk røska tak i Doxa'en og pisket den til å yte sitt beste. Samme effekten her som på CIAudio, så nå skjønner jeg hvorfor så mange folk med Doxa ofte har dyre rør preamp'er.

Så var NMD MC-3R verdt pengene??? OH YES! Jeg har blitt overrasket mange ganger over hva oppgradert elektronikk og kabler kan presse ut av mine relativt små 2 veis ELAC 512 høyttalere. Men jeg trodde faktisk grensa var nådd nå og at jeg måtte dra frem de virkelig store pengene og oppgradere høyttalerne. Spesielt bass presisjon og trøkk har vært vanskelig, og det er jo ikke rart med ett kombinert 6.5" bass/mellomtone element.

Har jeg noen klager. Tja, det er pitte litt brum i den høyre kanalen hvis man legger øret bort til HT. Og selvsagt er forsterkerens gain og dermed utg.spenning himmelhøyt for begge mine effekt forsterkere da CIAudio mono blokkene er laget for passiv pre, og det samme virker å være tifellet med Doxa'en. Når jeg er på 1/4 dels volum på NMD'n så er det høy nok lyd, skal jeg anslå noe samme som 1/2 volum med passiv pre. Men dette er jo ting det går an å få gjort noe med med litt innsatsvilje.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nordic Ming Da MC-3R

Ja, jeg er fortsatt knall fornøyd med denne preampen jeg. Men det ser nesten ut som jeg ble siste mann som fikk kjøpe denne saken. Den er i alle fall tatt bort fra sidene til Audiofoni nå. Så hvem vet, kanskje jeg fikk siste eksemplar. :twisted:

Newcomer AndersD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Siste eksemplar" av NMD.

Hei.

Jeg bestilte min MC-3R i samme tidsrom som deg. Kanskje du var sist, kanskje jeg. 8)

Men jeg har et "problem".
    "Problemet" er at jeg bare så vidt kan vri på volumkontrollen før volumet er høyere enn normal tv lyd. Som effekt har jeg Xindak XA8800MNE, men har også testet NMD på en litt eldre Nad 216 effekt med samme resultatet der.
    Dette irriterer meg gangske mye, for fjernkontrollen til NMD justerer volumkontrollen i for store steg.

Har du eller kanskje noen andre her opplevd tilsvarende "problem"?

-a-

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nordic Ming Da MC-3R

Å ja, bevares! Har samme problem både med Doxa 72 Signature, Antique Sound Lab AV-25 og Channel Islands D100. Nå kjører jeg ut fra NMD'n inn i 2 stk Kingrex T20 i ett bi-amp opsett. Disse Kingrexene har volumkontrol, og det løser problemet ved at jeg bare setter volumet på Kingrexene på ett passende volum. Dette fungerer meget bra.

Har også prøvd 12db dempeledd foran inngangene på Doxa'en og ASL monoblokkene. Fungerer greit, men til og med 12db demping blir i minste laget synes jeg.

Men siden kingrex oppsettet rett og slett bare har pot-meter som volumkontrol er det 2 motstander som skal til for å dempe signalet ut fra NMD'n. Det blir vel noe sånn.

........................R1
    fra NMD ---------/\/\/\-------- til effekt forsterker
    .................|
    .................>
    .................> R2
    .................>
    .................|
    ...............jord

Her kan man jo leke seg litt med ett pot-meter for å finne passende verdier på de to motstandene og så bare lodde motstandene inn i enten signal kabelen fra NMD'n til effekt forsterkeren eller rett og slett på RCA pluggene på insiden av NMD'n. Min plan har vært å gjøre det siste, men jeg har ikke kommet så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nordic Ming Da MC-3R

Her er foresten en link til Harrison Lab 12db dempeleddene jeg har brukt foran effekt forsterkerne mine sammen med NMD'n

dreamtm.no

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hroekk
    Her er foresten en link til Harrison Lab 12db dempeleddene jeg har brukt foran effekt forsterkerne mine sammen med NMD'n

dreamtm.no

Genialt, og takk for kjapp tilbakemelding.

Har du gjort deg opp noen formening på om Harrison påvirker lyden i nevneverdig grad? (sett bort fra volumjusteringen :-D ) Tenker da i hovedsak på om du har gjort noen form for AB testing..?

Og når vi først er inne på temaet, hvilke kabler bruker du på din Nmd?

-a-

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noen nøyaktige A-B tester med dempeleddene nei, men jeg kan ikke si jeg hører forskjell på selve lyden annet enn at hørbar støy i form av sus mere eller mindre forsvinner med dempeleddet på.

Kabler har jeg aldri vært opptatt av egentlig. Bruker noen sett med Audioquest G Snake for det meste. Ellers har jeg noen selvmekka Supra DAC1 og QED Qnx. Er i så måte en kabel skeptiker, men jeg har kjøpt en del phono plugger og skal teste litt mere selvmekk etter hvert. Kan tenkes jeg prøver noen Chord Chamelon kabler også siden jeg har hatt veldig gode erfaringer med Chord Rumor og Odyssey 2 høyttaler kabler.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mc-3R

Hei.

Har nå vurdert å skaffe meg en MingDA MC-3R, har en på testing akkurat nå men jeg trenger nye rør om jeg skal ha den.
    Jeg har Klipsch RF-63, å trenger litt tips om hvor jeg kan få tak i BILLIGE RØR, å evt hvilke type rør som vill passe?
    Evt hva er forsterkeren verdt? den er 4 år gammel.

Bruker denne sammen med en Parrasound NC-2250.

Vet ikke helt om det er riktig tråd å spørre om dette i, Men jeg prøver
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Hei.

Har nå vurdert å skaffe meg en MingDA MC-3R, har en på testing akkurat nå men jeg trenger nye rør om jeg skal ha den.
    Jeg har Klipsch RF-63, å trenger litt tips om hvor jeg kan få tak i BILLIGE RØR, å evt hvilke type rør som vill passe?
    Evt hva er forsterkeren verdt? den er 4 år gammel.

Bruker denne sammen med en Parrasound NC-2250.

Vet ikke helt om det er riktig tråd å spørre om dette i, Men jeg prøver
    Hei.

For å være på den sikre siden så er det en original MingDA MC-3R du lurer på å kjøpe brukt, og ikke den modifiserte versjonen som heter Nordic MingDA MC-3R?

Hvis ikke jeg husker helt feil så ble MingDA MC-3R solgt for et sted rundt 4500 (arrester meg dersom jeg tar feil!) Verdien settes ut fra alder og tilstand, og marked.
    Hvis den er strøken og 4 år gammel, så ville jeg antatt at 40% under nypris er et sted å begynne.

Men det virker jo som om at du trenger nye rør, og da blir jo verdien en litt annen. Ta en prat med Motron på tlf 32 75 21 50, de har peiling på rør, og kan sikkert gi deg pris på nye.

Mvh -a-

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersD
    Hei.

For å være på den sikre siden så er det en original MingDA MC-3R du lurer på å kjøpe brukt, og ikke den modifiserte versjonen som heter Nordic MingDA MC-3R?

Hvis ikke jeg husker helt feil så ble MingDA MC-3R solgt for et sted rundt 4500 (arrester meg dersom jeg tar feil!) Verdien settes ut fra alder og tilstand, og marked.
    Hvis den er strøken og 4 år gammel, så ville jeg antatt at 40% under nypris er et sted å begynne.

Men det virker jo som om at du trenger nye rør, og da blir jo verdien en litt annen. Ta en prat med Motron på tlf 32 75 21 50, de har peiling på rør, og kan sikkert gi deg pris på nye.

Mvh -a-
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er den originale, eller den modifiserte.
    Hvordan kan jeg finne ut dette? (er HELT grønn på rør-amp)
    Det fulgte med nye rør, men di passer ikke til klipsch, lyden er for "SOFT"
    Det "store" røret må byttes, det gløder så vidt.
    Tenkte å by han 1500kr, men litt usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å kjøpe den.

Med tanke på att Parasound'n ikke tåler mere enn 2-6volt inn, å rør ampen sender 10v ut så fikk jeg beskjed av parasound att gain måtte stå på 0.
    har ikke testet enda, men det blir garrantert ikke noe futt i dette
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er den originale, eller den modifiserte.
    Hvordan kan jeg finne ut dette? (er HELT grønn på rør-amp)
    Det fulgte med nye rør, men di passer ikke til klipsch, lyden er for "SOFT"
    Det "store" røret må byttes, det gløder så vidt.
    Tenkte å by han 1500kr, men litt usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å kjøpe den.

Med tanke på att Parasound'n ikke tåler mere enn 2-6volt inn, å rør ampen sender 10v ut så fikk jeg beskjed av parasound att gain måtte stå på 0.
    har ikke testet enda, men det blir garrantert ikke noe futt i dette

Du identifiserer om det er en "nordic" enkelt. Da skal det stå Nordic på fronten av forforsterkeren.
    Men uansett så burde jo selgeren kunne være behjelpelig med dette.
    Dette med volt har jeg seriøst ikke peiling på, men jeg har hvertfall benyttet meg av noen dempeledd som hroekk tipset meg om litt tidligere i denne tråden grunnet litt høy gain.
    Hvis du ruller litt oppover på skjermen så vil du finne en link.

Mvh: -a-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •