MA XD-SE el34 Reparasjon " defekt triode omskifter relæ" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja ok, men det er så noget man kan justere sig ud fra, enten ved at stille på de potmetere ? og i et givent fald kan det også justeres ved at skifte modstanden på pin 8.

men nej har ikke målt på den anden endnu, men det vil jeg da gøre i morgen.
    men alt er vel så, så han behøver ikke være bange for at slide rørene alt for hurtigt :-)

men nu du er meget dygtigt til det her, så må jeg spørge, jeg har en CD afspiller, AKA MHZS HDCD33E med 2 x ecc88 rør og på 10kg. og den driller også, det kunne tænkes at CD drevet og servo og pickup var deffekt, men jeg tror ikke helt på det " den er helt ny".

for hvis CD afspillere får lov til at stå køligt uden låg på, så kører den "næsten" upåklageligt, men i det øjeblik den bliver varm, så går den i selvsving i laseren. er det noget du har lidt forstand på ? måske en defekt spændings regulator

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD-spiller: Hmm, der skal jeg nok passe på - ikke umulig du kan ha rett - en spenningsregulator hvor kjøleplaten er dårlig skrudd til eller underdimensjonert (eller defekt) vil slå seg av/ned pga innebygget temperaturbeskyttelse, men der er nok mange muligheter -jeg er ikke ekspert. En såpass enkel feil kan du dog måle deg frem til.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mht din MA XD-SE EL34 - det er så mulig at den med svakere effekt i dypbass-området er en litt eldre modell med svakere strømforsyning - det kan bl.a. sees på dimensjoneringen av de store elektrolytt-kondensatorene som sitter på hovedstrøm-printet. Kanskje ditt effektsterke eksemplar har innført arrangementet fra KT88-modellen med et par ekstra (store) elektrolyttkondensatorer under rele-printet ? Altså et annet utseende releprint.

Music Angel er jo kjent for å oppgradere sine populære modeller kontinuerlig, og dagens KT88-modell driver vanskelige høyttalere langt bedre enn de som ble produsert for 1-2 år siden. Mens de gamle til gjengjeld har en fantastisk kvikk og dynamisk gjengivelse med de riktige høyeffektive høyttalerne.

Mht. katodemotstander - om du endrer disse fra. f.eks. 22 ohm til 5 ohm, så endrer du ikke bias-strømmen, kun beregningsmetoden - du må beregne strømmen ut fra (nå en annen) spenning dividert med en annen motstandsverdi. På KT88-modellen har vi opp gjennom årene sett flere variasjoner, fra 10 ohm eller mer til de 5 ohm man ser idag. Hele vitsen med disse motstandene er å kunne måle biasstrømmen - ellers kunne man med (en viss lydmessig) fordel fjerne dem. Det vil være 4 små blå firkantede trimmepotmetere som justerer bias.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

ok, så det vil sige, at når man har justeret bias så kunne man faktisk montere en ny ledninger til pin8 som så går direkte til chassic, og enda opnå noget bedre lyd ved at gøre så ? og hvis man nu var fiks og klog, så monterede en sikring imellem istedet for modstanden.? eventuelt en termisk automat sikring ??

men ja du har ret jeg kan jo bare måle lidt på cd afpilleren. det kan der jo ikke ske noget ved.

men når nu vi har taget tøjet af MA slæderne. er der nogle andre mods der er nemme at have med at gøre, eventuelt montere flere ladelytter i udgangen ? skifte komponenter ud til nogle bedre ?

jeg fik fortalt at man ved eventuelt at skifte indgangs kondensatorerne til black gate eller mundorf caps kunne opnår en væsentligt forbedring ??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rasmus L

ok, så det vil sige, at når man har justeret bias så kunne man faktisk montere en ny ledninger til pin8 som så går direkte til chassic, og enda opnå noget bedre lyd ved at gøre så ? og hvis man nu var fiks og klog, så monterede en sikring imellem istedet for modstanden.? eventuelt en termisk automat sikring ??

Ja faktisk - jeg ville ha lokalisert katodemotstandene (gjerne noen små røde) og så montert en liten ledning over disse på printet der de sitter. Valg av jordpunkt er kritisk i en slik forsterker.

Andre oppgraderinger: Music Angel har vært svært kompetente til å finne frem til vellydende industrielle standardkomponenter + spesielle motstander og noen andre komponenter av samme type som i 60-tallets rørforsterkere. Jeg har ikke kunnet finne noen alternative komponenter som gir entydig bedre lyd - så min egen anbefaling er å bevare den som den er.

De litt eldre versjonene kan dog med fordel oppgraderes med gjerne dobbekt så stor elektrolytt-kapasitet i strømforsyningene. Men da kan det tenkes noen printbaner (hoved-strømprintet) til effektrørene samtidig burde forsterkes med ledninger som loddes parallelt (for å få tilstrekkelig tykk kobber). Det gjelder både B+ og jord. Music Angel gjør selv dette i de siste versjonene av f.eks. KT88-modellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

katode modstanden er lokaliseret. de er nogle røde modstanden der sidder på indgangs printet. så hvis giver dem en bypass operation, så kunne jeg opnår lidt finere lyd ??

men hvis man nu vil lave en sikring, efter som det er katodemodstanden der er sikringen, så er det vel mest klogt at montere en sikring. men hvor mange miliamperer skal den være på ? der skal jo være en sikring til hvis røret kortslutter ??

hvor meget strøm kan man forvente at katoden trækker hvis modstanden bliver fjernet ? eller er det noget jeg skal måle mig frem via ohm og MV-DC ? og så dimentionere sikringen derefter ?

jeg har tilsnusket mig 8 sikringsholdere 4 stk 24V og 4 stk 250V og massere af sikringer f.eks 80MA, 200MA og 1A

hvilke af disse ville være oplagt at bruge ? for så laver jeg modificeringen idag ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja jeg har jo ikke prøvd dette, men 200 mA høres fornuftig ut for meg. En passende strømreserve, før sikringen ryker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

dette forsøg med at montere sikringer istedet for modstande. kræver lidt mere kvalitet af komponenterne. sikringen måler 8 ohm i kold tilstand og ved opvarmning 13-15ohm. så det er noget knald. jeg valgte at gå bort fra sikringerne og lade det ligge, måske endag hvis jeg kan finde sikringer med en lavere intern modstand end 5ohm så kunne det være.. men jeg får også forslået at jeg skulle sætte en 1000uF lytte og en 100nF kondensator i paralel med std. modstanden. hva siger det dig ?

men ved at gå uden om triode omskifter relæerne på den nr 2. MA xd-500mk3 " denne gang med brug af taralaps OFC kobber" der gav en rigtig hørbar forskel i stereoperspektivet og i detaljerne. jeg vil overveje at skifte mange/ de fleste af printbanerne & kalberne ud med ordentlige kabler og så må vi se hva der sker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror ikke det blir den helt store gevinst i forhold til bryderiet med å gjøre det - den store elektrolytt vil ha problemer med å forbedre en så lav resistans som 5 ohm - men det koster jo ikke stort å prøve. Kan du høre en forbedring i lyden - så behold den kretsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

hvor mange V skal de kondesatorer være på. forhåbentligt da ikke 450V ? for så er det lidt dyrt. men ja jeg kan jo prøve, en lille smule har også ret. og lidt her og lidt der, til sidst bliver den jo suverent lækker i lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I dette tilfelle holder det med ca. 30 - 50 V.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •